Opknapverslag en elektrificatie: Simprop Hurricane

Over aerodynamica is veel geschreven en getest.
Martin Hepperle heeft een site. (van de MH profielen )

MainFrame

Daar wordt veel en op eenvoudige wijze uiteen gezet.

Bijvoorbeeld. Wat is een Reynolds getal presies.

Ik heb er veel van geleerd.

Groet Arthur.
 
Da's een mooie.
Vanochtend weer wat gevlogen. Ik denk dat ik weet waardoor deze zwever ooit z'n neus geknakt heeft (zie de plamuur in het allereerste berichtje): als je wat down geeft en aanduikt gaat hij steeds harder duiken. Volgens mij komt dat door het grote hoogteroer in combinatie met een te zwakke bowdenkabel, die voor "up" ook nog eens moet duwen. De kabel buigt waardoor het hoogteroer steeds verder down krijgt. Hier moet ik echt even goed naar kijken. Zolang de snelheid laag is geeft het geen probleem maar eenmaal op snelheid is het wel wat griezelig.

Vanochtend was het trouwens nagenoeg windstil en heb ik hem wat beter aan de tand kunnen voelen. Hij vliegt echt prettig vind ik, zowel heel langzaam als knap snel. De stall wordt duidelijk aangekondigd, je kunt met enorm grote aanvalshoeken vliegen voordat hij zijn lift verliest. Met de spoilerons (wel vrij veel down meegemixed) blijft hij goed bestuurbaar en verliest rap hoogte. In de landingsaanvlucht met spoilers vliegt hij zó met zijn neus omhoog dat de staart het gras veel eerder raakt dan de romp.

Nou dat was het voor deze week, vanmiddag op naar Landall. Ik mag niks vliegends meenemen.....
 
mooi, klimt zo te zien meer dan behoorlijk.
leuk om te zien hoe je deze zwevers weer nieuw leven in blaast en uitstraling heeft. ga zo verder zou ik zeggen. ik geniet mee;)
 
Dat doet me deugd! :D
Ik moet zeggen, ik heb er nu ruim 2 uur echte vliegtijd op zitten en ik ben er heel, heel erg wijs mee. Ziet er vliegend mooi uit, is erg stabiel (zie de lage scherpe bochten - er zit absoluut geen venijn in) en zonder thermiek vlieg ik nu al steeds 30 minuten met slechts 2100-2200 mAh uit een 3-cel Lipo. Daar zit dan steeds flink wat opzettelijk in-efficiënt vliegen bij om het gedrag is kritische situaties te leren kennen. Dat betekent volgens mij dat ie zeker voor zijn afmetingen en gewicht helemaal niet verkeerd vliegt en zuinig met z'n energie omspringt.
Het klimvermogen is zeker goed te noemen. Kortom, die oudjes doen het echt nog wel goed hoor.
 
Ben voorzichtig begonnen, ben die dikke rode laag verf van de romp aan het verwijderen...


Gaan we hem vliegklaar krijgen voor 11-06-2008?

PH-AJH, gefeliciteerd met de geslaagde re-maiden!

Zo zie je maar hoe subjectief het is als iemand je verteld dat de zwever snel is.....
 
Berrie,
Dank u.
Tsja die snelheid...ik ben net terug, heb een vluchtje met mijn Cirrus gemaakt en dan valt me wel op dat die toch wel heel veel langzamer vliegt. Langzamer dan ik me herinnerde blijkbaar. Dus ja, die Hurricane is relatief snel - maar niet zo erg als ik dacht na jouw relaas.
 
Stickers gemaakt. Zelfde methode als bij mijn Cirrus. Gewoon met de inktjetprinter op transparante A4 etiketten en met blanke lak afgewerkt.
Op de Cirrus blijft het tot nu toe heel mooi zitten.

Zelf uit de mouw geschudde typeaanduiding 3000W: Hurricane 3000 mm met Winglets
Callsign RM - naar mijn twee jongens, Ronan en Mika.
Fake registratie PH-185. Mijn trouwdag, 18/5. Iedereen in huis tevreden :D

Hurridecals2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat die streep parallel moet lopen aan de onderrand van de cockpitkap... maar dan krijg je natuurlijk een probleem met die koeien :-)
 
Ja klopt, helemaal mee eens. Jij ziet ook alles....
Ander punt is dat de cockpitrand naar achter vrij sterk oploopt dus dat die streep dan ook omhoog gaat, wat ook niet heel erg mooi is. Dit is het beste compromis eigenlijk; die streep ligt nu in het verlengde van de romplijn. In het echt ziet het er wel heel aardig uit hoor.
 
Na alle voorspoed moest er natuurlijk wat tegenspoed komen.
Vanochtend was ik van plan even te gaan vliegen, zet alles klaar. Begint de wasmachine te piepen; storing, voert geen water meer af.
Mee aan de slag gegaan, kinderen steeds baldadiger natuurlijk (zeker als papa op z'n kop in de wasmaschine hangt en geen aandacht heeft). Vliegtuigen helemaal vergeten.
Rijdt de jongste met een daverende klap met een loopauto mijn vleugels die tegen de muur stonden door de kamer heen. Zo op het oog leek het met een sisser af te zijn gelopen, enkel de ailerons stonden in hun uiterste stand. Nader onderzoek vanavond (wasmachine doet het weer trouwens): beide aileronservo-armpjes zijn hun tandjes kwijt. De stuurboord servo heeft nog een paar keer zielig heen en weer bewogen, sloeg toen vast in een hoek en lijkt naar z'n grootje. De vleugels zelf zijn nog heel.

Ben maar even naar buiten gegaan want ik wordt daar zó agressief van. Krijg dan de neiging de hele boel op te frommelen en in de grijze bak te stoppen. Niet naar het kind trouwens, die kan er ook niet zo heel veel aan doen op die leeftijd. Maar wat kun je je dan een sufferd voelen zeg. Herkenbaar....?

Ben net maar even naar buiten gegaan
 
Ik voel met je mee...
Ik zou wel denken: een paar servo's vervangen kost een paar duiten, maar als je vleugel aan gort was geweest... dan had je het misschien wél in de kliko gegooid, toch?
 
LOL is wel leuk maar dat werkt niet, heb ik al eens geprobeerd. Ze rekent me dan haarfijn voor wat we allemaal uitsparen door het werk wat zij in huis doet,
Daarbij heb ik mijn halve hobby al met dit argument bekostigd, het houdt een keer op zegt ze.

Het meest irritante van het hele verhaal is dat het morgen prachtig vliegweer is, ik vakantie heb en mijn modelbouw-winkeltje pas dinsdag om 14.00u weer open is........heb net al wat andere vleugelservo's uitgebouwd maar deze zijn natuurlijk 2mm kleiner en mijn servo-bakjes zijn op de millimeter nauwkeurig uitgesneden.
Voordeel: ik heb nu gelijk een setje reservetandwieltjes want die zijn ongeschonden :D
 
Back
Top