Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Hi scalefans,


Nu een begin van de mal voor de motorkap. Weinig tekst want de foto’s spreken voor zich. Een dikke plaat
isolatiemateriaal gekocht dat wat fijn van structuur is. Styropor is te korrelig en daardoor moeilijk bruikbaar voor
dit werk.

IMG_00022-1.jpg

Grove vorm van de te maken mal op de Unimat.

IMG_00001.jpg

Aan de binnenzijde is een stalen plaat voor bevestiging gelijmd.

Het isolatiemateriaal werd met een paar dikke stroken glasmat bekleed, waarna de zaak kon worden afgewerkt naar de juiste vorm.

IMG_00288.jpg

Hier de originele motorkap ring.

IMG_00056.jpg

Hier is de vorm al aardig in de buurt.

IMG_00059.jpg

Dan even controleren voor de juiste maat. :nooo:

Controle leverde een afwijking van één centimeter op in de diameter :sad:, ja dan is het even geen feest. Een laag balsahout erop geplakt en weer opnieuw met glasmat bekleed. Het leven van een modelbouwer gaat niet over rozen. :onweer:

IMG_00063.jpg

Nu beter op maat en in de lakplamuur.

IMG_00051.jpg

In de verf lijkt het al weer heel wat. :zon:

Nadat de mal voor de zoveelste keer is geschuurd en geplamuurd heb ik er glanslak op gespoten. Deze lak werd ook weer geschuurd om de laatste kleine oneffenheden aan het licht te brengen. De kuiltjes blijven glimmen zodat elke oneffenheid aan het licht komt.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hi scalefans,

De motor wordt geplaatst met de cilinder rechtop. Ik heb uiteraard alle “standjes” geprobeerd maar dit vond ik het beste. De Laser 150 is de motor die van de Piper afkomstig is, dus de Piper staat even op stal. Ter hoogte van de carburateur, die aan de achterzijde van de motor is bevestigd zitten straks aluminium platen met louvers voor de koeling.
Door de linker plaat te verwijderen heb ik de mogelijkheid om de hoofdsproeier bij de regelen.

IMG55.jpg

Motor geplaatst met verstelbare motorbok.

De brandstof wordt uit twee in serie geplaatste tankjes gehaald, op het niveau van de carburateur, achter het
brandschot worden geplaatst.

IMG57.jpg

Bevestigingsring voor de motorbeplating.

Op het brandschot werd eerst een uit segmenten bestaande houten ring gelijmd. Dit is alleen maar gedaan om niet teveel hout te verkwisten. Ik ben wel geen Zeeuw, maar toch. :???:
De bestaande demper moet worden vervangen door een zelfbouw exemplaar. De ruimte is iets te klein en bovendien staat anders de carburateur in een onmogelijke houding.

IMG56.jpg

De gezaagde segmenten voor de voorste ring.

IMG58.jpg

Ringen voorlopig geplaatst, waarbij de motor precies past.

De uitlaat demper komt rechts naast de motor (voor de kijkers links). Hier is de originele uitlaat te zien.

IMG59.jpg

Zijaanzicht van het geheel.

Volgende keer komen de motorkap platen aan bod.

Wordt dus vervolgd. :wink:
 
Laatst bewerkt:
Hmmmzzz...ik weet niet hoe jullie bouwen, maar ik heb daar (nog) geen last van ;)
Komt wellicht omdat ik in mijn huiskamer bouw...dan doe je van zelf wat rustiger en bedachter met bouwen denk ik...

Wacht maar, 1 minuscuul druppeltje verdwaalde CA ruïneert ook jouw broek, zelfs in de woonkamer...:mrgreen:

Tegenwoordig trek ik maar een oude broek en shirt aan als ik ga knutselen.

@Bert,

Wordt erg mooi :thumbsup:
 
Hi scalefans,

Even over mijn rokje.
Mijn vrouw had andere beelden bij het rokje dan een aantal lezers. Hoe praktisch het rokje is te gebruiken tegen het morsen van lijm e.d., is het toch voor iets anders bedoeld. :grin:

IMG_00252.jpg



IM09.jpg



Het zou dus goed dienst kunnen doen als bekleding van de stoel en de cockpitrand. In het laatste geval moet
schoensmeer de de kleur donkerder maken.

Bert
 
Laatst bewerkt:
Hi scalefans,

Zoals aangegeven is nu de motorkap beplating aan de beurt. Achter de neusring zijn een viertal platen met daarin louvers voor de afvoer van warme lucht geplaatst. Het leek mij voor de hand liggen om hier aluminium voor te gebruiken.

IMG288.jpg

Zicht op de totale neus en dus ook de motorbeplating.

Afwerkinginzicht.jpg

Bij de bouw ook de beplating duidelijk te zien.

Eerst moest er een methode worden bedacht en ontwikkeld voor het maken van de louvers. Daartoe heb ik een blokje eikenhout in de ronde vorm van de motorplaten gemaakt en na inzagen de schuinte van de louvers met een beitel weggestoken. Aanvankelijk leek het lastig om de kleine vlakke tussenstukjes te maken, niet zozeer in het hout maar juist n het aluminium. Dit kon worden opgelost door aan de achterzijde het aluminium licht in te snijden. Zo ontstond er een acceptabel geheel.:yes:

IMG_1058.jpg

Het eikenhouten blok met insnijdingen en schuin gestoken vorm.

IMG_1060.jpg

Proefstukje lukte aardig en ik kon dus verder.

Op de foto hierboven is goed te zien dat er een vrij scherpe rand is gevormd door het insnijden aan de achterzijde van de plaat. De eerste poging werd afgekeurd. :schrik:

IMG_1053.jpg

De onderste plaat bevestigd op de houten ringen.

Voordat de louvers konden worden gevormd met behulp van een afgeschuind stukje hardhout moesten er
insnijdingen in het aluminium worden gemaakt ter lengte van de verschillende louvers. Dit bleek achteraf heel
secuur te moeten. Een aantal keren ging het mes toch iets verder dan de aftekenlijn en dat gaf meteen een kleine afwijking. Gezien de planning van mijn project (of ik dat haal is allang niet zeker) heb ik besloten om verbeteringen later aan te brengen. Zo ook met de platen die wat minder geslaagd zijn in mijn ogen. Deze worden dus in later stadium vast en zeker nog vervangen. Immers….. een schaalmodel is nooit af. :grin:

IMG_1055.jpg

De overlapnaad van één van de platen met hulpstuk.

De zijplaten zijn overlappend gemaakt en hier moest ik dus ook wat bedenken om de overlap te maken. Een
eenvoudig hulpstukje zorgde voor een mooie overlapnaad. De foto’s spreken verder voor zich.

IMG_1056.jpg

De plaat tussen het hulpstuk en dan in de bankschroef.

IMG_1057.jpg

Mooi gevormde overlap in de motorkapplaat.

IMG_1054.jpg

Bij het maken van de platen ook weer kartonnen mallen gebruikt.

IMG_1047.jpg

Motorkap platen geplaatst, de bevestiging voorzijde moet nog.

Bij het 1:1 vliegtuig zijn de beplatingen aan de voorzijde achter een metalen ring gehaakt. Op het model geen metalen ring, maar hout waar ik het nodige op beproefd heb. Uiteindelijk heb ik aluminium plaatjes op de voorste ring geschroefd die om de platen haken. Veel uren zoeken en proberen leverde toch een o zo simpele oplossing op.

IMG_1050.jpg

Voorzijde nog met lijmklemmen vastgezet, de motor past net.

Op bovenstaande foto kun je één van de redenen zien voor het rechtop plaatsen van de motor. Direct in de buurt van de cilinder zijn vier louvers die de hete lucht kunnen afvoeren. Bij mijn Piper zat de Laser helemaal ingebouwd met twijfelachtige koeling, maar toch heeft de motor het altijd zonder problemen gedaan. De koeling in de Fly Baby zal alleen maar beter zijn. :zon:

IMG_1051.jpg

Blik op de louvers aan de zijkant.


Al met al weer een opgelost probleem en weer een stukje verder met de bouw.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Wat ziet dit er prachtig uit Bert! :D
Good thinking!

Hoe maak je de insnijdingen in het aluminium?
Neem aan dat je een paar keer moet snijden voordat je doorheen bent?

Werkelijk subliem wordt ie! :banana:

Groeten, Ralf
 
Hoe maak je de insnijdingen in het aluminium?
Neem aan dat je een paar keer moet snijden voordat je doorheen bent?

Groeten, Ralf

Hoi Ralf,

Ik ben begonnen met mijn scalpel in de veronderstelling dat die lekker scherp is. Het bleek dat een scherp Stainley mes tot beter resultaat leidde.
Er moesten zeker tien insnijdingen worden gemaakt eer ik erdoor was en dat gaf dan het probleem dat ik soms, al was het maar een halve millimeter, te ver doorschoot.

Groeten,

Bert
 
Bert,

Heb er geen woorden voor :thumbsup:

Mooi stukje werk hoor tis wel duidelijk dat de lat voor het NK ook steeds verder omhoog gaat.

Nu durven de schaalvliegers helemaal niet meer naar de wedstrijden te komen:olympic:

Ton
 
"Proefstukje lukte aardig, dus kon ik verder"...
Understatement van de eeuw!
 
Mooi stukje werk hoor tis wel duidelijk dat de lat voor het NK ook steeds verder omhoog gaat.

Nu durven de schaalvliegers helemaal niet meer naar de wedstrijden te komen:olympic:
Ton

Tja Ton,

Telkens als derde en nu de laatste keer door toeval zelfs tweede worden moet maar eens afgelopen zijn.

Jammer dat anderen dan niet meer durven te komen. Maar eerlijk is eerlijk iedereen kan nu heel goed zien
hoe het tot stand komt en dan kunnen ze het zelf ook. Het duurt nog even (bouwtijd nieuwe modellen) maar dan
zal de concurentie losbarsten en krijgen we een mooie competitie.

Bert
 
Ha Bert.

Ga maar lekker door met de cursus hoe bouw ik een schaalmodel.
Dit is echt smullen.

Kunnen we nog wat van leren.

Groeten Han.
 
Hi scalefans,


Een griepje, even geen zin en nog wat van die dingen gaf even een stop op de productie van het verslag. Kom je op het forum, staat je onderwerp drie pagina's verder. :sad: Jullie zijn wel schrijvers, maar dat hoort ook zo op een forum. Nu ik me weer hervonden heb ga ik dan ook maar weer door met het verslag.
Ik had even zin in iets totaal anders en koos ervoor om maar eens wat te gaan bekleden.
Er is weinig tekst voor nodig, want de meeste modelbouwers hebben wel eens een vliegtuig bekleed. :grin:

IMG_005100.jpg

Halve stabilo met een beginnetje.

IMG_005000.jpg

De scharnieren weer op zijn plaats.

Aanvankelijk was het plan om de scharnieren die van messing zijn gemaakt demontabel te maken. Uiteindelijk ben ik daar van afgestapt omdat je roeren eigenlijk nooit van een model hoeft te halen. Moet dat wel dan is het meestal het gevolg van onzorgvuldig landen of zoiets. :cry: In dit geval werd eerst de helft bekleed en daarna de scharnieren aangebracht. Vervolgens werd de zaak dicht gemaakt.

IMG_004800.jpg

Twee hoogteroeren klaar voor gebruik.

IMG_0047oo.jpg

Richtingroer ook op z’n plaats.

IMG_005400.jpg

Een redelijk deel van de staartsectie in de bekleding.

Wat mij steeds redelijk wat tijd kost is het steeds weer in elkaar zetten van het model. Dat werkt echt niet economisch maar ik kan het niet laten. Dat zal wel een afwijking zijn.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij steeds redelijk wat tijd kost is het
steeds weer in elkaar zetten van het model. Dat werkt echt niet economisch maar ik kan het niet laten. Dat
zal wel een afwijking zijn.

Dat is dan een afwijking van iedere modelbouwer.
En dan op een krukje er uren bij zitten.:p

Maar het gaat er top uitzien.

Succes verder.

Han.
 
Hi scalefans,

Het maken van de motorkapring zonder verder commentaar omdat de beelden voor zich spreken.

IMG_00051-1.jpg

De mal is klaar, alleen nog even poetsen.

IMG_00046.jpg

Geplaatst in gefreesd gat voor de ene mal helft.

IMG_00047.jpg

De naadjes vullen met klei.

Hier ging het later mis, omdat ik wilde experimenteren met kinderklei. Foutje, … bedankt! :hammer:Toch maar de speciale “klei” blijven gebruiken.

IMG_00048.jpg

De eerste laag glasmat voor de ene helft is gelegd.

IMG_00050.jpg

De eerste helft moet nu stevig genoeg zijn met vier lagen.

IMG_000059.jpg

Nadat de houten plaat is verwijderd komen de foutjes aan de dag.

De blauwe klei is de originele voor mallen bedoelde klei en de gele de speelklei. Dit was slecht te verwijderen.

IMG_00062-1.jpg

De tweede helft in de glasmat en nu wachten op het drogen.

IMG_000063.jpg

De eerste ring gelost met wat kleine schade op het oermodel.

IMG_00064.jpg

De tweede helft ook gelost met wat sporen verf.

IMG_00o67.jpg

Gaatjes geboord om de helften te verbinden.

Intussen is de motorkap van de mal gemaakt, maar dit was een hele teleurstelling. Aanvankelijk had ik de mal klaar en bij meten constateerde ik een afwijking. Daar werd vervolgens een laagje balsahout om de mal geplakt en dit werd dus de maatvoering. Uiteindelijk bleek de kap veel te groot. De hele procedure moet dus nog een keer. :schrik:

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Wat kan schaalbouwen toch frustrerend zijn ! :bad-words:
Met een projekt als dit ben je toch al gauw 1 1/2 - 2 jaar zoet
en dan krijg je nog eens van dit soort oponthoud voor je kiezen :cry:

Ik vindt het bewonderenswaardig wat jij hier voor een prestatie neerzet Bert, het model is nog nieteens af en het is nu al een meesterwerk

Laat je niet uit het veld slaan door deze terugslag
Neem er eentje op je gezondheid :proost: en begin morgen weer met frisse moed
Er ligt nog steeds heel veel werk op je te wachten maar het eind komt in zicht
Ik blijf genieten van je werkstuk :yes:

Groeten, Ralf
 
Back
Top