Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Het klopt wel Henri.

Op het mode staat het weil wel in de "normale" stand.

Bedankt Berto, zo is het inderdaad. Ik moet wel toegeven dat ik bij de eerste aanblik van deze foto ook even een
twijfel gevoel kreeg :sad: maar gelukkig had ik het op de andere foto's wel goed gezien. :cool:

Bert :x-mas:
 
'Dark horse': buitenstaander, die echter best wel eens hoge ogen zou kunnen gaan gooien. :p

('Hoge ogen gooien': komt van dobbelen (= met een of meerdere dobbelstenen gooien). Oud Germaans gebruik, waarbij met name om vrouwen gestreden werd.


'Vrouw': wezen dat geschikt is voor . . . etc.etc.)

;)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hi scalefans,

We gaan nu verder met de vleugelstruts. Zowel de plaatjes in het bouwboek, als het model van Joost laat de constructie van een zogenaamde “N” struts zien. Roland van Haarlem is daar vanaf geweken en plaatste spandraden in de struts.

IMG_0319.jpg

Totaal plaatje met zicht op de vleugelstruts.

Wingscompletemetanderbouwsel.jpg

De verbindingen zij hier goed te zien.

Totaal_03.jpg

Eerst een pasmal gemaakt.

Een pasmal werd van grenen gemaakt om te voorkomen, dat mijn beperkte houtvoorraad eraan zou gaan. Er bleek meer te moeten worden gesleuteld aan het metaalbeslag dan aan het hout. :nosmile:

SIMG0523.jpg

Alle struts zijn uit vier lagen opgebouwd met Aerosol lijm.

Hier goed te zien hoe de houten delen zijn verlijmd. Aerosol is zwart dus heb ik bij het lamineren zwarte kleurstof door de epoxylijm gemengd.

IMG_0053.jpg

Het lamineren met 25 grams glasmat.

Elke laag kreeg ter opvulling een laagje glasmat omdat ik anders bang was dat er van de zwarte tussenlagen niets meer was te zien.

IMG_0009.jpg

Achterbeslag onder met een duidelijk de vier plankjes in beeld.

IMG_0008.jpg

Metaalbeslag achter, aan de bovenzijde met bespanning.

De metalen beugels waaraan de draden zijn bevestigd zijn gemaakt van messing strips, die uit een plaatjes van
0,8 millimeter zijn gezaagd.

IMG_0006.jpg

Montage van het beslag aan de vleugel.

Het beslag was het enige dat nergens op een tekening was gezet. Ik moest deze van de foto’s maken, waarbij ik de nodige maten van PH-CVH heb gebruikt. Intussen heb ik al een heel boekwerk met maten maar ik kom er steeds weer achter dat ik nog wat mis. :rolleyes:

IMG_0014.jpg

Struts in positie.

De achterzijde van de vleugel kon nog wat doorzakken, merkte ik. In de nabije toekomst worden op de
achterliggers nog balsa plankjes gelijmd. :oops:

IMG_0006-1.jpg

Linker vleugelstruts in positie, ook hier weer een stevig geheel.

Nadat de turnbuckels waren opgespannen bleek ook hier weer de noodzaak van de spandraden.

Wordt vervolgd. :x-mas:

Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Super man, kan ik alvast een handtekening krijgen als je eerdaags Wereldkampioen bent heb je daar vast geen tijd meer voor.

Ton
 
Ho, ho, ho,

Mannen niet te snel van stapel lopen. :schrik: Vorig keer zette ik in om geen laatste te worden, maar dan onder de Olympische
gedachte dat meedoen belangrijker is dan winnen.
Nu is het wat anders: de kist is nog niet klaar, heeft om die reden ook nog niet gevlogen. Dat is dus mijn eerste zorg,
maar met jullie motiverende ondersteuning kom ik vast een heel eind. :grin:

We zullen wel zien.

Bert :x-mas:
 
Hi scalefans,

Nu zijn de spandraden van de vleugel aan de beurt. Qua tijd een hele klus om al die dubbele draden op de juiste lengte van een kabeloog te voorzien. Dan moest er ook nog rekening worden gehouden met instelhoeken en de V-stelling van de beide vleugels, 1 graad voor de bovenste gerekend vanaf de cabane en 3 graden voor de onderste vleugels.

SamenmetdeKriKri.jpg

De bespanning van de vleugels, net nadat het vliegtuig klaar was.

De turnbuckles moesten dus ook nog ruimte hebben om op de juiste lengte te worden gespannen. Wat een nog groter probleem vormde was de aansluiting van de spandraden aan de rompzijde. Ik had al besloten om de spandraden op de vleugel vast te laten zitten. Jullie zullen misschien zeggen: “Schroefje, moertje en klaar is Kees”, maar dat is wat kort door de bocht want de vleugels moeten in een redelijk tijdsbestek worden geplaatst en verwijderd.

2009-06-26_114554.jpg

Totaalplaatje van de achterzijde van de PH-CVH.

IMG_0016-1.jpg

Montage van de bovenvleugel is 100% schaal.

De bovenvleugel wordt gemonteerd met een stuk draadeind door de vleugel heen waarop straks borgmoertjes worden opgedraaid. Dat is dus wel vrij snel te doen.

IMG_0030-1.jpg

Montageblokken uit aluminium voor de “flying wires”.

Hopelijk is aan de hand van de foto’s goed te zien wat de bedoeling straks is, want dit uitleggen is niet heel gemakkelijk.
Leve de digitale camera. :grin:

IMG_0002-1.jpg

Beugel met een nog enkele spandraad vastgezet.

Tussen twee latjes in komt straks een gat in de bekleding, waardoor heen de haaks omgezette beugel met de twee spandraden wordt gestoken. In de beugel zit aan de kortste kant een boutje (bevestigd met een borgmoer) die in het montageblok wordt geschroefd. Om de bekleding niet teveel te beschadigen wordt nog een triplex plaat
met daarin een ovaal gat geplaatst. Als dit zit kan ik met een zelfgemaakt gereedschap de boutjes vastdraaien.
Ik ben van plan om daarbij locktite te gebruiken om te voorkomen dat de vleugels er weer spontaan afgaan.
Op dit moment heb ik nog niets beters zodat dit wordt uitgevoerd. :rolleyes:

IMG_00032.jpg

Getapt schroefdraadgat is schuin gefreesd om gat beter te vinden.

IMG_0009-1.jpg

Spandraden aan stuurboordzijde op maat.

Wat nog volgt zijn de spandraden van de ondervleugel naar de as. Navraag heeft mij geleerd (er was al eerder een discussie over) dat deze net als bij de ééndekker zouden worden aangebracht als extra sterkte.
De stermotor met propeller is namelijk veel zwaarder dan de standaard bedoelde boxermotor, vandaar. :tank:

IMG_0015.jpg

Ook de bakboord vleugel zit inmiddels vast.

IMG_0007-1.jpg

Overzicht van de achterzijde.

Hier is nu goed te zien dar er vier “landing wires” van de cabane naar de struts op de ondervleugel lopen. Uiteraard hebben deze draden veel minder te houden, temeer daar de negatieve vleugelbelasting volgens het ontwerp minimaal mag zijn. Dus geen loopings voorover bijvoorbeeld. :nooo:

IMG_0019.jpg

Totaalplaatje van het skelet van de Fly Baby.

Er blijft dus nog heel wat werk te doen.

Wordt vervolg.

Bert :x-mas:
 
Laatst bewerkt:
Bert,

Gaat lekker zo.

Maar denk dat het zo een beetje gevoelig is voor schade aan de bekleding.

Wat dacht je van het volgende;
Een vuren of beuken klosje dat net achter de bekleding uikomt.
Daarin een pijpje waardoor een draadeind te steken is, met daarop de kabels bevestigd.
Het draadeind borg je dan in de cockpit met een borgmoer.
Zo zijn de spandraden snel en gemakkelijk los monteren en te spannen.

Tis maar een gedachten.

Ton
 
Hi scalefans,

Nog een kleine bijdrage in het oude jaar, want de laatste posting was al weer een week geleden. :smile: Allereerst werden de nodige voorraden turnbuckles klaargemaakt. Een deel daarvan is gekocht, maar de vorkverbindingen zijn zelf gemaakt.:yes:Overigens ben ik wel van plan om alles aan te passen aan het voorbeeld vliegtuig. Dus de bussen met schroefdraad zullen nog een keer door de draaibank gaan.

Turnbuckles.jpg

Voorraadje turnbuckles met zelfgemaakte vorken.

IMG_00162.jpg

Nog wat denkwerk gedaan voor de spanners.

Ton heeft me nog even aan het denken gezet en het resultaat is een wijziging in de spanners die de
vleugelspandraden in één keer moeten spannen zodat op het veld het in en uit elkaar nemen niet teveel tijd neemt. :cool:
Ik ga dit doen met behulp van spaninrichtingen in de romp, zodat de bekleding zo min mogelijk kans op beschadiging loopt. Te zijner tijd volgt hierover meer.

Aan de uiteinden van de wielas zijn ogen gemonteerd waaraan de onderste flight wires worden bevestigd. Zolang ik nog geen wielen heb (ik zal ze zelf maken want nergens vind ik een maat van 158 mm) kan ik de lengte van de as nog niet bepalen, dus de kabels zullen later worden bevestigd.

Onderstelcompleet.jpg

Bevestiging van de spanners aan de wielas.

IMG_0022.jpg

Detail van de bevestiging aan de as.

De foto’s spreken voor zich denk ik dus kan commentaar achterwege blijven.

IMG_00072.jpg

Uiteinde van de wielas met bevestigingsoog voor de spandraden.

De harpjes zijn weer uit losse onderdelen samengesteld: een busje en een gebogen stukje messing rond, die met zilver zijn gesoldeerd. In de roestvast stalen wielas is van aluminium een bevestigingsanker gedraaid en gefreesd. De kleuren :Fade-color zullen straks allemaal worden aangepast, want aluminium en staal wijken wel een beetje af natuurlijk.

IMG_0008-1.jpg

Oog aan bakboordzijde. (sorry voor de onscherpte :oops: )

De volgende keer is de bevestiging van de achterzijde van de vleugel aan de beurt. Het gaat nu niet om de spandraden maar een inwendige bevestiging, die naar voren bewegen van de vleugel moet tegengaan.

Wordt vervolgd.

Alvast een heel fijne jaarwisseling toegewenst en veel bouwplezier in 2008. :proost:

Bert
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch om te zien Bert!!

De grens tussen full schaal en schaal bouwen wordt wel erg klein gemaakt door je.

Groeten,
Bart
 
:worship: Ziet er weer superbe uit Bert!

Toch wel handig als je kunt draaien en frezen :D
Hoe ga je je turnbucles locken als ze in positie zitten?
Met een M2 moertje of (als de echte) met draad?

Let er wel op dat je bij de bevestiging van je flying wires bv een stukje siliconenslang om 1 turnbuckle doet, deze zitten erg dicht bij elkaar en zouden kunnen gaan kletteren
(maar dat wist je natuurlijk allang)

Prachtig vakwerk, ga vooral lekker door zo!

Groeten, Ralf
 
Hoe ga je je turnbucles locken als ze in positie zitten?
Met een M2 moertje of (als de echte) met draad?

Let er wel op dat je bij de bevestiging van je flying wires bv een stukje siliconenslang om 1 turnbuckle doet, deze zitten erg dicht bij elkaar en zouden kunnen gaan kletteren
(maar dat wist je natuurlijk allang)


Groeten, Ralf

Hi Ralf,

De turnbuckles worden geborgd met draad net als de echte. Ik ben echter nog op zoek naar dun metaaldraad hier voor. Momenteel heb ik alleen dun koper wikkeldraad wat niet past in de kleur en verven is hier geen optie. :rolleyes:

De bedoeling is om de turnbuckles met een klein beetje lijm (misschien wel siliconenkit) aan elkaar te zetten om inderdaad het geknetter en de daarbij bekende resultaten te voorkomen. :schrik:
Voor wat betreft storingen is het toch al een spannend geheel met al die gekruiste staaldraden, want de antennedraad hou ik meestal binnenboord. In dit geval moet ik nog maar eens nadenken om deze nu wel buiten boord te brengen. Ik heb ook een 2,4 giga hertz setje in bestelling, wellicht gaat het hiermee zonder storingen. :confused:

Bert
 
De turnbuckles worden geborgd met draad net als de echte. Ik ben echter nog op zoek naar dun metaaldraad hier voor. Momenteel heb ik alleen dun koper wikkeldraad wat niet past in de kleur en verven is hier geen optie. :rolleyes:
Bert

Misschien op een ander plaats gaan zoeken , ik weet dat sommmige Antenne kabels(coax) een koperdraad gebruiken met aan de buiten kant een laagje die er uit ziet als metaal kleur maar het is volgens mij vertint

Ik weet niet welke dikte dat je moet hebben maar ik weet ook dat de Luchtvaartkabel met teflon/tefsel buitenmantel(isolatie) ook is koperdraad met een vertinde buiten kant

ik kan evt volgende week wel een paar stukjes in een enveloppe duwen en opsturen als je wilt.

mvg
eric
 
Misschien op een ander plaats gaan zoeken , ik weet dat sommmige Antenne kabels(coax) een koperdraad gebruiken met aan de buiten kant een laagje die er uit ziet als metaal kleur maar het is volgens mij vertint

Ik weet niet welke dikte dat je moet hebben maar ik weet ook dat de Luchtvaartkabel met teflon/tefsel buitenmantel(isolatie) ook is koperdraad met een vertinde buiten kant

ik kan evt volgende week wel een paar stukjes in een enveloppe duwen en opsturen als je wilt.

mvg
eric

hoi bert ,

ik borg de spanners met deze draad
normal_245.JPG
normal_241.JPG

dit is geelverzinkte bind draad 0.45 m/m dik zeer taai/buigzaam
ik haal deze bij de plaatselijke hubo (ook verkrijgbaar in gewoon verzinkt)

gr. jacques
 
Back
Top