Wat heb ik er nou weer mee te maken ;-)
Jan, om dit soort zaken goed te kunnen bekijken moet je even het volgende doen, zo ben ik toenertijd ook achter de
crash van de
Nomad gekomen.
- sla het filmpje op,
- open Windows Movie Maker,
- Importeer de video,
- en nu kun je door makkelijk op de ||> knop te klikken frame voor frame bekijken
Er valt mij dan een aantal zaken op:
1 de kist wordt niet weggegooid maar wordt met een hoge neusstand losgelaten,
je ziet namenlijk zowat geen voorwaartse beweging van de armen wat duidt op weggooien + een hoge neusstand,
2 De kist vliegt ondanks dat wel redelijk weg, maar wel al direct met een rolroerlinks beweging waardoor de kist naar links rolt,
3 Deze rolbeweging wordt overgecorrigeerd en door de lage snelheid en relatief hoge neustand hierbij resulteert dit in een snelle rol rechtsom met de crash tot gevolg.
Tevens heb ik het idee dat er de hele tijd teveel neus up wordt getrokken daar de kist de hele tijd een hoge neusstand heeft.
Ook tijdens het rechtleggen heeft de neus een hoge stand, en die blijft tijdens de fatale rol constant gehandhaaft.
Dat is wat even resumeer.................
Maar ja wie ben ik ;-)
O ja Jan, even terug te komen op jouw "vraag" qua verkeerd om aansluiten van de rolroeren.
Als zoiets direct tijdens de take off gebeurt dan reageer je automatisch en kun je niet zo snel omschakelen, zeker niet als het een onbekende kist betreft.
Ikzelf heb wel eens met reversed ailerons gevlogen en de kist ook weer aan de grond gezet, het ging toen om een hoogdekker trainertje die al kompleet uitgetrimt was etc. en vloog als het wel bekende eitje.
Toch een keer op het veld de rolroerstekkers verkeerd om geplaatst maar kwam daar pas achter na de take off (de kist vloog altijd als vanzelf weg), toen heb ik de kist teruggebracht met voornamelijk richtingsroer en af en toe een kleine rolroeruitslag waar je toch heel goed moet nadenken dat je "tegen moet sturen".
Als er dan iets zou gebeuren waarop je automatisch instinctief reageert dan gaat het alsnog fout.