Bouwverslag Fokker 100

  • Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Een 777 lijkt met leuk, echter de kleine jets zoals een gulfstream of fokker70/100 hebben wat meer uitterlijke 'character' eigenschappen.

Ik ben wel weg van je fokker, dan kan ik beginnen met een fokker vloot na mijn F27!
 
Hoe heet het toestel waarmee Poetin laatst landde?

Zag er ook zeeeeeeeer fraai uit! :D

Wat een leuk neusje! :P

(Over smaak valt te twisten!)


jan.
 
Poetin had er niet één bij zich, maar wel vier! Inderdaad wel een apart vlieggeval.

Maaruh, ziet er goed uit Igwe! Enne de 757 is ook een van mijn favorieten, jammer genoeg hebben we ze niet meer in onze vloot (ik werk bij die groen-witte vliegmaatschappij :wink: ).

Overigens is de nieuwe dreamliner van Boeing een zeeer fraai vormgegeven vliegtuig, echter voor een RC uitvoering zijn de vleugels wellicht te complex :(
 
de cessna citation series zijn ook mooi vind ik. Igwe is het mogelijk om de romp lengte op de tekeningen zo te verkleinen dat er een F70 ontstaat, en deze dus als zodanig gesneden kunnen worden? zoja is dat veel werk om te doen? daarmee loop ik al op een andere vraag vooruit: ga je de tekeningen openbaar maken?
 
Ik heb nog geen enkel idee wat ik met de tekening ga doen. In ieder geval zijn er paar dingen die ik anders wil doen. (Ervanuitgaande dat ik of nog een model bouw, of iets met de tekening ga doen).
Maar het moet niet veel werk zijn om er een F70 van te maken nee. :)
 
Ik zie dat de laatste post van jou alweer van november vorig jaar dateerd. Ben eigenlijk (en wellicht meerdere forumgenoten) nieuwsgierig hoe het met de bouw van het toestel is.

De foto's die ik tot nu toe gezien heb zijn erg mooi en ik ben zeer onder de indruk van de bouw. Ga vooral zo door!!! :yes:
 
Kadett zei:
Ik zie dat de laatste post van jou alweer van november vorig jaar dateerd. Ben eigenlijk (en wellicht meerdere forumgenoten) nieuwsgierig hoe het met de bouw van het toestel is.

De foto's die ik tot nu toe gezien heb zijn erg mooi en ik ben zeer onder de indruk van de bouw. Ga vooral zo door!!! :yes:

hier sluit ik mij volledog bij aan, het ziet er super uit en ik ben ook wel nieuwschierig hoe het eindresultaat nou is geworden.
 
Ja inderdaad, ik heb ook wel iets met de Hollandse Fokkertjes, misschien ook omdat ik nu op de oude bedrijfsschool van Fokker zit. Maar toch super om al die oude Fokkerianen te horen over hun werkzaamheden voor dit bedrijf. Eeuwige zonde dat het failliet verklaard werd.

Maar die Fokker 100 mag wat mij betreft in de test kleuren, wit met dat Fokker 100 staartvlak. Ik kan misschien nog wel wat oude foto's, flyers, verkoopboekjes van deze kist inscannen en online zetten. (Heb ze ook voor de 50, voor de liefhebbers)
 
Als het topic toch dood is voor de rest

Dat blijft een fascinerend filmpje. :?

filmpje is nog te vinden als je met google zoekt op RC richard.wmv

Is mij nog steeds een raadsel wat er precies verkeerd gaat . . . :roll:

Nou lijkt mij zo klaar als klontje

Het lijkt of de piloot vlak na de start veel up geeft, en dan ook nog eens fors aileron, waar het model nogal fel op reageert . . . 8O

Geen van allen. Toestel vertrekt langzaam, tegen stall aan. Worp an sich was prima, ding vloog, maar iets in een bocht. Denk dat ding geen rolroeren hard en piloot te hard rudderde om 'm uit die bocht te krijgen.

Het resultaat: een prachtig uitgevoerde snaproll. Dat is namelijk wat je ziet; een snap.

hier is filmpje nog eens voor diegenen die 'm nog niet gezien hadden:

http://www.rebelhobbies.com/cpg7502/albums/Videos/richard.wmv
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja . . . :?

Uitermate interessant wat hier gebeurt!

Close looks (heeeeeeeeel snel op de play-toets van Windows Media Player drukken) leidt tot een paar fascinerende observaties!

(Als ik het niet goed zie hoor ik het wel . . . ;))

Een paar opmerkingen.

1.
De piloot is mede schuldig: laat alleen een ervaren, oude rot in het vak je model werpen!

2.
De werper is ook een prutser: hij 'werpt' het model, alsof hij een ultra licht gummi-motor model de lucht in schuift :bad-words: . . .

3.
De piloot is ook een koekebakker: direct na de start geeft hij met de ailerons 'links'! :shock:

(Kijk maar goed!

Play-pause, play-pause, play-pause, play-pause, play-pause, enzoverder enzovoort . . .)

Daarna over-corrigeert hij zwaar, en dan is het einde oefening . . . :o

4.
Wat ook nog kan: hij wil rechts corrigeren, maar heeft z'n ailerons verkeerd om aangesloten. :shock:

Maar dat geloof ik niet: zo snel bedenk je volgens mij niet van: 'Hé, dit klopt niet, ik moet direct 'verkeerd om' sturen'. :nooo:

(Berto! Vertel, hoe ging dat destijds met jou? Jij bent ervaringsdeskundige . . . ;))

Ik ga voor optie 3.


jan.
 
Wat heb ik er nou weer mee te maken ;-)

Jan, om dit soort zaken goed te kunnen bekijken moet je even het volgende doen, zo ben ik toenertijd ook achter de crash van de Nomad gekomen.

- sla het filmpje op,
- open Windows Movie Maker,
- Importeer de video,
- en nu kun je door makkelijk op de ||> knop te klikken frame voor frame bekijken :-)

Er valt mij dan een aantal zaken op:
1 de kist wordt niet weggegooid maar wordt met een hoge neusstand losgelaten,
je ziet namenlijk zowat geen voorwaartse beweging van de armen wat duidt op weggooien + een hoge neusstand,

2 De kist vliegt ondanks dat wel redelijk weg, maar wel al direct met een rolroerlinks beweging waardoor de kist naar links rolt,

3 Deze rolbeweging wordt overgecorrigeerd en door de lage snelheid en relatief hoge neustand hierbij resulteert dit in een snelle rol rechtsom met de crash tot gevolg.

Tevens heb ik het idee dat er de hele tijd teveel neus up wordt getrokken daar de kist de hele tijd een hoge neusstand heeft.
Ook tijdens het rechtleggen heeft de neus een hoge stand, en die blijft tijdens de fatale rol constant gehandhaaft.

Dat is wat even resumeer.................
Maar ja wie ben ik ;-)


O ja Jan, even terug te komen op jouw "vraag" qua verkeerd om aansluiten van de rolroeren.
Als zoiets direct tijdens de take off gebeurt dan reageer je automatisch en kun je niet zo snel omschakelen, zeker niet als het een onbekende kist betreft.

Ikzelf heb wel eens met reversed ailerons gevlogen en de kist ook weer aan de grond gezet, het ging toen om een hoogdekker trainertje die al kompleet uitgetrimt was etc. en vloog als het wel bekende eitje.
Toch een keer op het veld de rolroerstekkers verkeerd om geplaatst maar kwam daar pas achter na de take off (de kist vloog altijd als vanzelf weg), toen heb ik de kist teruggebracht met voornamelijk richtingsroer en af en toe een kleine rolroeruitslag waar je toch heel goed moet nadenken dat je "tegen moet sturen".
Als er dan iets zou gebeuren waarop je automatisch instinctief reageert dan gaat het alsnog fout.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top