1/3.5 schaal Fokker D-VIII

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatste tijd een hoop kleine dingetjes gedaan aan de Fokker. Apparatuur is ingebouwd en werkt, alleen de ontvangeraccu moet nog arriveren. Verder de zichtbare binnenzijde een kleurtje gegeven, stoel gemaakt en het scherm achter de stoel gemonteerd.

Lijkt al aardig zo, later meer.

Update-1-april-01.jpg


Update-1-april-02.jpg


Update-1-april-03.jpg


Update-1-april-04.jpg
 
Schitterend werk Teus echt om stil van te worden.

Ga zo door (ook met foto`s van al dit moois posten).
 
Hee gaaf zo Teus!
Ziet er weer schitterend uit! :yes:
Dat Lozenge doet het ook erg goed

Ga zo door, dan kunnen we gezamenlijk de eerste vluchten maken

Groeten, Ralf
 
Na Ralf zijn weegresultaten gelezen te hebben zelf ook nieuwsgierig geworden:

Romp incl. landingsgestel tussenvleugel en geheel staartstuk 4900gr.
Motor incl uitlaat 2300gr.
Electronica/besturing 800gr.
Vleugel 3500gr. ???? (dit is een schatting moet hem nog bouwen)
Vergeten items 1000gr. (pop/dummy enz.)

12.500gr. :D :D als dit gaat lukken natuurlijk!

Bijnaaaaaaaaaaaaaaaaa. :p

Hij is vandaag gewogen, alleen de bekleding en verf mist nog verder zit alles erop en eraan.

En hij weegt nu op de kop af: 12,5 kg

:banana::banana::banana:

Ben ik al best wel blij mee met deze toch wel zware motor erop :D

Vanavond gaat hij aan het plafond om op de Frank manier het zwaartepunt eens te bekijken. En zoals ik het nu uit de losse hand bekijk zit dat wel goed zonder lood. :p
 
Vandaag ook gelijk even naar buiten in het zonnetje om wat foto's te maken. Hij begint er nu aardig op te lijken en mist alleen nog de bekleding en de dummy.

D8-fotoshoot-01.jpg


D8-fotoshoot-02.jpg


D8-fotoshoot-03.jpg


D8-fotoshoot-04.jpg


D8-fotoshoot-05.jpg


Op zoek naar de Puppie's en Camel's :zon:

D8-fotoshoot-06.jpg


En dit beeld zullen ze met regelmaat in hun spiegel zien :p

D8-fotoshoot-07.jpg
 
Wacht maar tot hij zijn make-up op heeft

Vergeet je niet een handtasje te maken dan in schaal 1:3,5? :rolling::rolling::rolling:
:mrgreen:
Mooi dat je zonder ballast uitkomt, goed denkwerk met je ZG62 :thumbsup:

Ziet er mooi uit zo buiten in het zonnetje

Vlieggewicht 13 kg inclusief bespanning/beplanking? mooi hoor

Groeten, Ralf
 
Geweldig mooie kist Teus :worship:


En Damn, wat stonden die kisten vroeger ver achterover :roll:
 
Het zwaartepunt!

Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, tot vanavond zo'n beetje :rolleyes: Om te testen altijd de "vuistregel" ongeveer op 33% van de koorde balancerend op de vingertippen en dan is het goed als hij een beetje voorover hangt. Ging een beetje moeilijk dus het moest maar wat geavanceerder.

Foto 1 toont de CG met 33.3% van de koorde genomen.

Foto 2 toont de CG na een berekening met als MAC 30%. Kist hangt dan ongeveer 1,5 graad voorover.

Volgens mij moet dit voldoende zijn, maar het was een berekening voor gewone monoplane, en ik weet niet of er voor parasoldekkers een verschil is?

Iemand advies/raad?

Foto 1:
CG-op-koorde-33_3.jpg


Foto 2:
CG-MAC-30%25.jpg
 
Nadat ik de foto's van het complete model zag had ik in eerste instantie zo iets van er klopt iets niet. Ik had het gevoel dat de maten cq de verhoudingen niet klopten. Om dan maar eens te kijken of mijn gevoel gelijk had ben ik op het grote internet opzoek gegaan naar vergelijkings materiaal. Op de volgende sites vond ik voldoende materiaal om te vergelijken.
Fokker DVIII (NX94100) Walk Around Page 1

Album:Fokker D.VIII / E.V

Uiteindelijk kwam ik deze foto tegen waar er een persoon net voor het toestel staat en gelukkig blijkt mijn gevoel niet terecht te zijn.
lm_fokev_06.jpg


Voor de rest ziet het er prachtig uit.
 
Om eerlijk te zijn Theo, had ik na de opmerking van Berto ook zoiets van " het zal toch niet..........:confused: "

Maar gelukkig is het gewoon zo ;)

Hier ook nog even als vergelijk een foto naast elkaar uit ongeveer de zelfde hoek.

D8-vergelijk-met-origineel.jpg
 
Het zwaartepunt!

Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, tot vanavond zo'n beetje :rolleyes: Om te testen altijd de "vuistregel" ongeveer op 33% van de koorde balancerend op de vingertippen en dan is het goed als hij een beetje voorover hangt. Ging een beetje moeilijk dus het moest maar wat geavanceerder.

Foto 1 toont de CG met 33.3% van de koorde genomen.

Foto 2 toont de CG na een berekening met als MAC 30%. Kist hangt dan ongeveer 1,5 graad voorover.

Volgens mij moet dit voldoende zijn, maar het was een berekening voor gewone monoplane, en ik weet niet of er voor parasoldekkers een verschil is?

Iemand advies/raad?

Foto 1:
CG-op-koorde-33_3.jpg


Foto 2:
CG-MAC-30%25.jpg
==========================================================Mogge Teus dus geen lood !

Perfecte bouwers weten wat ze doen !

Groeten Galaxy
 
Teus,
33% is m.i. te optimistisch, hou in principe een gebied aan tussen 25% en 28% MAC,
om voldoende safe te zitten beginnen in de buurt van 25% (bij de eerste vlucht kan je dan ietwat neuslastigheid verwachten)
Als een je een bovenaanzicht van je vleugel hebt, kan ik hem voor je narekenen, ik doe dat altijd dubbel; eenmaal grafisch en eenmaal met een formule, als iemand anders het narekent, weet je zeker dat je goed zit,
(ben zelf vorig jaar zelf ook goed geholpen door Jan Hermkens met de B-17C; goed resultaat!)

Frank
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Ik ga graag in op je aanbod om het ook door te rekenen :thumbsup:

De mail met de gegevens is inmiddels onderweg.

Gr. Teus
 
En al antwoord van Frank :cool:

Teus,

heb het spul even nagerekend: 25% MAC ligt op 116mm vanaf de voorrand (van het middenstuk) en 28% ligt op 133mm; jouw 128mm ligt dus keurig binnen dat gebied.

Daar ben ik heel blij mee, geen lood! :banana: Het is zelfs gunstiger dan mijn eigen berekening op 30% MAC :rolleyes: Ik ga dus deze waarde aanhouden voor het balanceergebied en dat is zoals op foto 2 in post #270.

De volgende stap wordt van de week het indekken van de vleugel.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende stap wordt van de week het indekken van de vleugel.

:onweer::onweer::onweer:

Daar ben ik dus druk doende mee, maar ik kom nog een plaat of 4 0.4 triplex te kort. Gisteren dus het jaarlijkse uitje naar Dortmund :cool: mede om bij de balsaboer een paar plaatjes triplex te scoren..................... is hij er van het jaar niet!

Indekken gaat dus wat langer duren omdat ik eerst nu de plaatjes moet bestellen :(

Verder wel een paar goedie's voor de D-VIII kunnen scoren die nog benodigt waren waaronder 5 meter back-up oratex groen omdat het waarschijlijk nog even duurt met de butyrate en nitrate blanke lakken voor de Lozenge.

Gr. Teus
 
Het gaat wel niet zo snel als ik wil maar we komen er wel. ;)

Afgelopen week alle apparatuur ingebouwd en getest waaronder de smartswitch en voltage regulator voor het 5-cellen pakket van powerbox. Tevens een Zundschalter van SM-Modellbau om de motor vanaf de zender voor e.v.t. de veiligheid af te kunnen zetten.

Heb helaas nog geen triplex binnen dus het bekleden van de vleugel staat op een laag pitje. Wel een goed bericht t.a.v. de Lozenge bekleding dat gaat er zeer waarschijnlijk toch gelijk opkomen :D Heb ondertussen al wel de roeren in de solartex op goede kleur.

Gr. Teus

595848177fde50dd5.jpg


595848177fdef06ed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even een leuk klusje tussendoor gedaan, de wielcovers erop met oratex :D Eerst nog even geen Lozenge omdat ik wat te weinig heb besteld. :oops:

5958481a068e34f1d.jpg


Tevens bezig geweest met het idee uitwerken van de aileronaansturing wat goed op de schaalaansturing lijkt.

En ik ben er uit :p

De voorste stang die je op de foto ziet is een M3 stuurstang die daadwerkelijk de aileron aanstuurt.
De achterste buis/stang is nep! Dit is een 2mm stang die vrij kan schuiven in het plastic buisje wat je ziet dat tot aan de aileron loopt. Deze oplossing heb ik gedaan omdat direct aansturen door 2 stangen/draden niet mogelijk was daar de arm van de servo kleiner is dan de totaalarm op de aileron en dan krijg je wringing.

5958481a068dcdf4f.jpg


En als je er dan tegenaan kijkt is het best aardig schaal :rolleyes:

5958481a068e0bed2.jpg


Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top