Mikado Logo 500 ?

Als die orbit 20-10 bij 600Watt piek al heet wordt is er toch iets er vreemds aan de hand.
iemand die dezelfde heli vliegt als ik ( laheli-sniper ) heeft de kleinere orbit 15-12 en trekt daar pieken van 900 watt uit zonder dat deze te heet wordt.

Ik heb zelf de hacker A30-8XL ook gehad en vond deze zelf ook te heet worden.

Ik gebruik nu een AXI2820/10 op 4S, wel met alu koelkop maar blijft goed koel met pieken van 800 watt.

Ik heb nu een Kontronic Kora 15-12 besteld voor een 5S configuratie.
Ben benieuwd wat dat gaat doen.

Ik heb veel getictoct deze winter in de sim, probeer het nu op de sniper maar met mijn huidige 4S configuratie begint hij in toeren terug te zakken.
 
Hey,

even een paar foto's van een orginele (staartlengte) 500DX en 600DX. Op de 500 zit 550mm bladen, op de 600 zit 600mm bladen.
log1.jpg

log2.jpg

log3.jpg

log4.jpg


Greetz van Aldert
 
Kevin,
je schrijft: ...Mensen plaatsen volop 55 cm mainblades met 95 mm tailblades...

Heb je er al aan gedacht dat bladen met deze lengte op de 500 met elkaar in aanraking kunnen komen ???

vr.gr.

Joyce

Beste Joyce,

Ik begrijp je punt en in theorie is dit ook zeker het geval. Echter ziet het zwart van de mensen in Amerika die met deze setup extreem 3D vliegen. Dit blijkt in de praktijk dus gewoon goed te gaan. En die extreme 3D is voor mij echt niet weg gelegd. Ik ben na een rondje rustig rond vliegen altijd weer blij dat hij heel op de grond staat, ha ha.

Mocht dit niet het geval zijn laat ik het jullie eerlijk weten wat daarvan dan het resulaat is, inclusief foto.
Ik heb er aardig vertrouwen in dat dit goed gaat.

gr. Kevin
 
1400 rpm is wel erg weinig hoor, 1800 is zelfs al laag...

Als je die RPM's aanhoud dan ge je er wel op vooruit met de 550 bladen.

Ook met die 1400 rpm vliegt deze heli prima, lekker rustig op pitch enz. Tenzij het windkracht 5 a 6 waait. Dan zet ik 1600 of 1800 rpm op de kop.

Maar die 1400 rpm is prima voor wat rond vladderen. Voor 3D snap ik dat je rond de 2000 rpm wil hebben. Ik bedoel dan is vast het motto, het hoe meer hoe beter. Maar daar heb ik geen kijkop en dat zal ook wel heel lang duren.

Maar als ik met 1400 rpm 12+ graden pitch geef gaat die heli tocht echt heel vlot de lucht in. Ik vind die hoge toerentallen voor niet 3d vliegers persoonlijk niet nodig en je vliegtijden gaan aardig omhoog met de lagere toeren.

gr. Kevin
 
600W piek??? Ik piek de orbit 20-10 al naar 900W met 1700 toeren en +10 pitch.... gek :) 2300 mAh is wel laag... die zakt erg in.

Ik weet niet of je mijn lipo's bedoeld maar die zakken naar mijn idee niet in. Ik trek met deze instellingen pieken van rond de 30 amp. De lipo's zijn 20-30C, dus kunnen ze continu 46 amp trekken en pieken van 69 amp.

Mijn gemiddelde/piek voltage zit meestal boven de 16V op 5s en dit lijkt me ook prima.

Mocht de lipo gemiddeld onder de 15V komen regelt mijn regelaar dit automatisch af en valt het vermogen automatisch terug en kan ik hem nog netjes landen.

gr. kevin

PS: Of ik begrijp het verkeerd en of zie iets over het hoofd, maar dan hoor ik het graag. Ik weet namelijk nog lang niet alles over volts amps watts en dus kortom stroomverloop.
 
Bedankt Aldert

Mooie plaatjes Aldert,

Ik zal er binnenkort ook een paar maken. Deze doen het altijd goed op een forum. Het is ook altijd leuk om te zien hoe verschillend mensen hun electronica inbouwen enz.

gr. kevin
 
Klopt maar er staat op 20C, toch vinden ze het niet super fijn ;) ik merk het verschil tussen 4200 en 5000 mAh lipo's zelfs al :)

Betere accu's leveren echt merkbaar meer vermogen. Weet je het gemiddelde vermogen? Als dat rond de 350 zit heb je vermogen genoeg.
 
Klopt maar er staat op 20C, toch vinden ze het niet super fijn ;) ik merk het verschil tussen 4200 en 5000 mAh lipo's zelfs al :)

Betere accu's leveren echt merkbaar meer vermogen. Weet je het gemiddelde vermogen? Als dat rond de 350 zit heb je vermogen genoeg.


Nee ik moet nog even puzzelen met de waarden die de Watts up meter aan geeft. Ik heb hem er nog maar net op zitten. Ik geloof dat hij met name piekvermogens weer geeft.

Maar gezien het feit dat ik ongeveer 7 minuten vlieg op 1950 mah en het voltage dan niet onder de 16V gemiddeld uit komt geeft toch aardig weer dat de accu's niet al te veel in zakken.

gr. Kevin
 
Ik heb gisteren ff op 1400 rpm gevlogen met de L500, maar dan wordt het wel een dwijl hoor...

Volgens mij ga je er niet veel op verliezen door 1800 te draaien.
Trouwens de 2000 rpm die ik normaal vlieg is nog steeds conservatief. En geeft nog steeds heel goeie vliegtijden.
 
Ik heb gisteren ff op 1400 rpm gevlogen met de L500, maar dan wordt het wel een dwijl hoor...

Volgens mij ga je er niet veel op verliezen door 1800 te draaien.
Trouwens de 2000 rpm die ik normaal vlieg is nog steeds conservatief. En geeft nog steeds heel goeie vliegtijden.


Ik geef toe dat hij minder alert reageert op de stuurbewegingen. Echter is dit ook een kwestie van smaak vermoed ik. Als je nog geen ervaren vlieger bent is dat nerveuze ook niet alles. De 1 houd van blond en de ander van brunettes. Of is dat appels en peren vergelijken.

Maar ik vind de vliegtijden behoorlijk uit maken. 6 min op 1800 rpm en 8 min op 1400 rpm. Procentueel is dat een behoorlijk verschil mijn inziens.

gr. Kevin
 
Punt is dat je de heli met 1800 ook "mak" kunt maken, maar headspeed hebt wanneer je dat nodig hebt om bijvoorbeeld een fout te herstellen.

Dus het is een beetje appels en peren. Ik zou je advizeren om toch iets sneller op de kop te draaien en bijvoorbeeld wat meer expo te gebruiken op cyclic, of eventueel wat zwaardere paddles te gebruiken (of gewichtjes erop).
 
Punt is dat je de heli met 1800 ook "mak" kunt maken, maar headspeed hebt wanneer je dat nodig hebt om bijvoorbeeld een fout te herstellen.

Dus het is een beetje appels en peren. Ik zou je advizeren om toch iets sneller op de kop te draaien en bijvoorbeeld wat meer expo te gebruiken op cyclic, of eventueel wat zwaardere paddles te gebruiken (of gewichtjes erop).

Ik begrijp je punt. Dit is de reden dat ik met wat meer wind ook meer rpm geef. Anders heb ik inderdaad te weinig om te corrigeren op pitch. Maar bij rustig weer is 1400 rpm wat mij betreft echt ruim voldoende met 12+ graden pitch.

Maar zoals iedereen weet, waait het bijna altijd hard in Nederland, dus in dat opzicht.

gr. Kevin
 
Kevin, ik heb een aantal weken geleden de maingear gestript van mijn logo 10 3D met 55cm bladen . Hoogstwaarschijnlijk omdat de kunststof motorplaat verbogen is tijdens het vliegen. Hierdoor had ik een zachte crash.
Zit er op de logo 500 standaard een metalen motorplaat ? Zo niet, dan kan ik het je aanraden om dit wel te doen, voorkomen is beter dan genezen .....
 
Hacker A40-8L-8 pole motor

Heb net mijn nieuwe motor binnen. Ze vliegen in Amerika massaal met deze motor op de mikado logo 500-3D.

Het is een 1300 kv motor. Ik vlieg hem met 5s en een 23 tands tandwiel.
Hacker adviseeseert deze combinatie zelf,

http://www.hacker-motor.com/images/Catalog08/Hacker-2008-WEB 24.pdf

alleen dan met een 20 tands tandwiel en een 70A regelaar. Van die 70A zie ik het nut niet gezien het feit dat de motor maar 55Amax mag trekken.

Ik heb de kopsnelheid even op 2100 rpm gezet, wat een power. Hij vliegt daarmee snaarstrak. Ik trok ineens pieken van 900W en 55A. Dit is op de grens van mijn electronica.

de motor mag 45A trekken en pieken van 55A
de regelaar 55A
de accu's 46A en pieken van 69A

Dit alles sluit dus mooi op elkaar aan.

Dus heb ik de rotorsnelheid maar terug gebracht naar 1900 rpm.

De regelaar en de accu's worden vrij warm. De motor lauw.

ter info, groeten.
 
Van die 70A zie ik het nut niet gezien het feit dat de motor maar 55Amax mag trekken.

De regelaar en de accu's worden vrij warm. De motor lauw.

Dat is de reden waarom meestal voor een heli een wat zwaardere regelaar wordt aanbevolen. De regelaar in een heli staat bijna nooit op volgas maar lager, hij staat dus continu te schakelen in deellast, wordt daardoor warmer...........
 
Back
Top