AC-3X stabilisatie systeem

Hoi,

Ja ik heb de 2x de 3-assen versie.
- eentje voor in de MP/e die is momenteel up and running. Hij is "standaard" ingesteld, en heb nog niet veel hoeven instellen. Gewoon 1 keer goed op de keuken tafel en dan was het wel ok..Er zijn wel wat puntjes die ik nog moet instellen, maar daar moet ik even wat tijd voor nemen. Die puntjes zijn:
* bij speedvluchten maakt die zelf een extreem grooooote looping, "aufbaumen"
* hekrotor moet ik nog goed instellen, die is nu ok, maar zeker niet goed
* Vliegfases zijn nog niet ingesteld, dus ik heb bij elk toerental -14 tot + 14 graden pitch. Dit wil ik bij lagere toerentallen toch naar -11 tot +11 zetten, omdat die soms het ECHT zwaar heeft ;)
* stabiliteit / wendbaarheid, daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Maar dat is expermintere.

- voor de NT is nu alles onderweg. Bij Jan is een compleet nieuwe rotorkop besteld, en bij Helitron heb ik nu mijn lipo controler / kokam's besteld, dus dat moet ingebouwd worden. Tja en deze moet ik echt nog compleet instellen

Het instellen in het algemeen lijkt in het begin echt een drame, ik studeer dan wel regeltechniek aan de uni van eindhoven, maarja dat wil niet zeggen dat ik optisch een PID regelaar ff instel. Dat gaat ook met vallen en opstaan.

Wat er binnenkort op de markt komt is een soort setupbox, dan kun je via een externe aansluiting op een kastje de heli instellen. Dus geen PDA / GSM / Laptop meer nodig, want dat vind ik echt omslachtig.. Was afgelopen week op het veld, en op het TFT scherm van mijn laptop zie ik dan niks meer. En de Bluetooth module is niet leverbaar. Ik wacht op de setupbox, dan kan ik de beide heli's dan goed instellen.

Maar ik wil inderdaad ook eens met de AC3X spelen om te zien wat die kan en wat de Vstabi kan.

Groeten
Roel
 
Vandaag weer een paar vluchtjes gemaakt op Bolnes,

Alles werk perfect nu, heli is mooi stabiel in de hoover (geen drift meer) en vliegt echt snaar strak door de lucht, looping gaan ook erg mooi rond en het rollen gaat ook een stuk beter als voorheen met de paddles evenals het flippen, de heli heeft ook duidelijk een stuk meer vermogen!!

Wat me nog niet bevalt is de pitch DMA-faktor op de heck-rotor deze geeft dus een korte stuurpuls op de heckrotor tegengesteld aan het draaimomend van de hoofdrotor bij snel pitch geven, deze stond eerst op 45 en nu maar op 10 maar de heli blijft op de staart nog een beetje wegtrekken tegengesteld aan het moment, teveel van het goede dus!! ik denk dat als je niet zo'n sterke staart rotor werking hebt als op de MP het nuttig kan zijn, maar bij mij gaat deze mixer waarschijnlijk uit.

Wordt vervolgt.

Gr,

Mario
 
Enig idee hoeveel langer de vliegtijd wordt, bij gelijke vliegstijl?

Da's een moeilijke!!

Omdat ik vandaag de motor wat armer heb gezet (stond voorheen te vet!) wordt een vergelijk erg moeilijk, kan wel vertellen dat de laatste vlucht
8,5 min was op 300cc (halve tank) brandstof voornamelijk draaiend op 2000 toeren.

Voor de SmartCarb gebruikers, deze staat nu op 100 graden.

Gr,

Mario
 
Probeer eens langere staartbladen om dat staartprobleem weg te proberen te werken Mario .

Eddie, het probleem is niet dat de tail het slecht doet!! maar juist te goed;)

De pitch DMA-mixer geeft als het ware een kleine stuur uitslag op de tail (bij snel pitch geven) voordat de giro een draai-moment kan waarnemen, in mijn geval stuurde de pitch DMA mixer dus teveel voor op de standaard waarde.

Gr,

Mario
 
Ik ben er bijna 100% zeker van dat het een AC-3X wordt voor mij.
Het geen wat ik er tot nu toe erover heb gelezen is allemaal zeer positief.
Als het al wat anders wordt moet het zowiezo een systeem zijn wat over 3 assen werkt, dus net als de AC-3X.

Ik ben alleen nog aan het zoeken naar wat de beste oplossing voor de rotorkop van mijn t-rex600.
Mikado heeft een upgrade voor het flybarless maken van een t-rex600, maar ik vindt het geen mooie oplossing.
Kasama komt binnekort wel met een (hopelijk mooie) oplossing voor een flybarless rotorkop, geschikt voor elk type swashplate en 5, 8, 10 en 12mm mainshafts.

Maar ik heb nog even de tijd om te bedenken wat het precies wordt, ik ben nog aan het wachten op een finaciële meevaller (belastingteruggave);).

groeten remie
 
Ik kan me nog herinneren, 20 jaar gelee, opa zet zijn zijn pijp in de hens en vertelt, zijn hoofd in wolken gehuld: Günther Kniprath en Wolfgang Simon met hun vijf-blads (rigid, vanzelfsprekend), Hughes 500D's voorzien van 15cc Webra's. Gyro voor staartrotor, gyro voor rol en gyro voor nick, echte gyroscopen, met sneldraaiende vliegwieltjes. Toen moest dat ook nog eens met mechanische mixers, elektronische mixers in de zender niet bruikbaar voor dit systeem.
 
Laatst bewerkt:
Bij de shop van de eerste link hebben ze inderdaad de upgrade van Mikado, dit vindt ik niet zon mooi oplossing.
Tja, het oog wilt ook wat ;).

De rotorkop op de tweede link had ik nog nooits gezien, maar hij ziet er een beetje fragiel uit, en de manier van het laten mee draaien van de swash plate ben ik ook niet zo kapot van.
de eerste versies van mikado hadden dit ook, het bleek dat er na een tijd toch speling in het systeem kwam.

Ik hoop dat kasama met een mooie oplossing komt.
er staat al een voorproefje op de site van KASAMA HELICOPTERS

toch bedankt voor de linkjes hoor;).

groeten remie
 
@ Holco

heb je nog de kans gehad om wat verder te spelen met de ac-3x?

ps. kasama heeft nu "foto's" op hun site staan van wat hun 'kasama cyber rotorhead' noemen, het ziet er veelbelovend uit.
KASAMA HELICOPTERS

groeten remie
 
@ Holco

heb je nog de kans gehad om wat verder te spelen met de ac-3x?

ps. kasama heeft nu "foto's" op hun site staan van wat hun 'kasama cyber rotorhead' noemen, het ziet er veelbelovend uit.
KASAMA HELICOPTERS

groeten remie

Hoi Remie,

Ik heb eigenlijk niks meer hoeven te veranderen!!

Ik ben echt helemaal happy met de AC-3X, het werkt boven verwachting erg goed, de heli doet precies wat ik wil (kan!) is super stabiel in de hoover en vliegt erg strak maar is toch zeer wendbaar :D:D:D

Gr,

Mario
 
Na hem vorige week alleen in de huiskamer gezien te hebben heb ik hem maandagavond vliegend gezien.

Echt indrukwekkend! Met een verse motor continu flippen terwijl de headspeed nauwelijks inkakte. De heli stond nog vrij rijk ook!

Als ik de verhalen van de Vbar van mikado lees duurt het over het algemeen redelijk voordat alles goed afgesteld staat, met de AC3X is dit blijkbaar nauwelijks een probleem en werkt alles meteen goed.
 
Hij vloog niet alsof het 1650 toeren was Mario... Het is inderdaad indrukwekkend dat het nog zo'n laag toerental is...
 
Laurens zei:
Echt indrukwekkend! Met een verse motor continu flippen terwijl de headspeed nauwelijks inkakte.

Jij hoort geloof ik wat je wil horen ;) Hij dikte wel in maar pas na een flipje of 4. Toch imposant, maar hij dikte wel in... Wat mij vooral opviel was het strakke, een MP is al strak maar dit vloog bizar (En zal ook vast iets met Mario te maken hebben ;))

Ik wacht wel tot ze even duur zijn als de huidige gyro's, voorlopig doen mijn paddles het nog prima ;) *Portomonnee haalt opgelucht adem*
 
Back
Top