herbouwverslag MRC Buffalo

aha! Gefeliciteerd! Dat heeft de neiging van wat tijd op te slorpen natuurlijk.
Mijn buffalo ligt al even stil buiten sporadisch wat schuurwerk aan de kap en wat kleinigheidjes. Ook nog problemen om de motor goed te laten draaien. Heb nu een andere erin gezet, maar nog niet kunnen proberen. Het chassis is nu in orde, al moet ik wel zeggen dat die opanging wel echt antiek is. De vering gebeurt meer door de dikke banden dan door de schokdempers.
Die andere motor die je daar hebt: als die past en hij draait goed, waarom niet zou ik zeggen.Ik had nog een Protech motor liggen, maar die pastte niet omdat de ketting in de weg zat.
Du yu-can had ik inderdaad op rcmag al eens tegengekomen, inderdaad helemaal een kloon. Op eerste zicht exact hetzelfde. Zijn er verschillen? Vind dat blauw nu ook niet alles, maar toch wel beter dan dat geel..
Ik probeer nog eens wat foto's te maken van hoe de mijne er nu bij staat.
Met de kap wil ik komende weken ergens beginnen (gaten dicht maken en herstellen).
Hou ons op de hoogte en de groeten aan je dochter!. Hoe heet ze?
 
Hoera alom. De buffalo heeft gereden in het meeste van zijn oude glorie naar ik veronderstel. Na wat motorproblemen, wisselen, afstellen, enz heb ik hem rijdende gekregen. Redelijk veel power. Al is de vering en de ligging peanuts in vergelijking bv met mijn 15 jaar (of zo) jongere enigma. Logisch maar toch.
Hij huppelt over het gras, doet vooral waar hij zijn in heeft, maar toch: leuk.

Een fotootje van hoe hij eruit zag na even in het natte gras te rijden. Voorlopig heb ik de antenne door een buisje over de auto geleid, maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn..
De kap is voorloig toekomst.
Heb nog een probleem met het stationair draaien van de motor, dat post ik even in het forum over de nitro's.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn dit weekend ook gaan rijden met de Enigma's maar het was veel te koud. De motor kwam niet op temperatuur en draaide niet goed.
 
We hebben nog gereden als het vroor, normaal mag dat toch geen onoverkomelijk probleem zijn?
Hoewel iets warmer wel aangenamer is, vooral voor de vingers...
 
Zal wel aan een te koude bougie gelegen hebben icm het weer bij mijn wagen.
M'n maat moest zijn motor nog roderen en door de te rijke afstelling ging het al helemaal niet goed.
 
Nu de auto min of meer in orde staat op dit moment, maar eens aan de kap begonnen.
Ik heb er 2, maar heb de slechtste genomen om aan te pakken.
Alle overbodige gaten dicht: antenne (komt elders), verkeerde gaten vor bodyposts, gat voor de tank (zit nu elders). En waar naar mijn mening te veel of te slordig weggesneden is,terug opgevuld.
De gaten zijn van binnen uit eerst met één of twee laagjes fijn glas keperweefsel gedicht. De dikte van de plaat opgevuld met polyesterplamuur en dan van de andere kant terug een laagje of 2 glas.
Vooral het gat van de tank was wat vervelend, maar voorlopig ok.
Af te wachten of alles heel blijft bij het rijden achteraf.


 
Als ik vragen mag, maar wat voor motor zit er in zo'n auto? (of welke maat zou er mooi in kunnen?) is een 3.5cc (moderne) motor genoeg bijvoorbeeld?
Ik heb zelf net een behoorlijk vergelijkbare auto gekocht (vandaag of morgen ophalen) er zit alleen geen motor bij (teminste, niet dat ik weet) :)
 
Als ik vragen mag, maar wat voor motor zit er in zo'n auto? (of welke maat zou er mooi in kunnen?) is een 3.5cc (moderne) motor genoeg bijvoorbeeld?
Ik heb zelf net een behoorlijk vergelijkbare auto gekocht (vandaag of morgen ophalen) er zit alleen geen motor bij (teminste, niet dat ik weet) :)

3,5 cc voor zover ik weet. Een moderne motor zal wellicht beter zijn op verschillende vlakken. Alleen misschien een beetje zoeken om de tandwielen recht tegenover elkaar te krijgen. Die ketting zit daar erg vervelend als je uitgaande as van de motor aan de korte kant is.
Welke auto heb je gekocht? Foto's!! Altijd leuk om de staat te zien. en wat je ermee gaat doen. Heb je er ook een doos met "allerlei" bij gekregen? Mocht je onderdelen zoeken, laat maar weten.

De mijne rijdt nu, maar hij trekt nog erg moeilijk op, nog bij te regelen, de motor draait wel stabiel. En wat een lawaai...
Je merkt dat het een oudje is, laat zich niet zo makkelijk rijden. Vooral de schokdempers zijn ondermaats. Hij stuitert naar alle kanten. Nochtans zouden ze soepel moeten zijn, allen ook opnieuw gevuld.

Skirmitt: die pagina van rcmag is onlangs heftig bijgevuld zeker? Er staan wel mooie buffalo's op. De keverkappen zijn ook cool.
Benieuwd wat je zult vinden van mijn kap. Ben in het spuitstadium aanbeland. Ik neem nog wel eens wat foto's.
Wel een probleempje: bij een eerste ritje met opgelapte kap, loste de glavezel+epoxie op de plaats van de uitlaat. De hitte was te groot. Hopelijk is het opgelost door de binnenkant met alu tape te bekleden zoals ik met al mijn kappen doe ter hoogte van de motor. Natuurlijk zit normaal de uitlaat daar niet... Anders was de ABS kap vroeger ook al gesmolten...

Mogelijke volgende projecten zijn een PB nova van rond 85 denk ik en een kyosho burns (eind jaren 80?). Beiden gewoon een rijdend chassis. Maar das toekomst.. eerst deze.
 
3,5 cc voor zover ik weet. Een moderne motor zal wellicht beter zijn op verschillende vlakken. Alleen misschien een beetje zoeken om de tandwielen recht tegenover elkaar te krijgen. Die ketting zit daar erg vervelend als je uitgaande as van de motor aan de korte kant is.
Welke auto heb je gekocht? Foto's!! Altijd leuk om de staat te zien. en wat je ermee gaat doen. Heb je er ook een doos met "allerlei" bij gekregen? Mocht je onderdelen zoeken, laat maar weten.


Hij had het chassis er gewoon staan. (achter op zit nog een gave sticker "Bart Smit - steeds een stapje voor in MODELBOUW" :D ik wist helemaal niet dat bart smit ooit aan modelbouw heeft gedaan.

ik heb er geen onderdelen bij, maar ik krijg nog wel een nieuw setje (originele) achterbanden, als hij ze op zolder weervind :)
mja, van de andere kant bekeken, voor 30 euro kun je niet mopperen, toch? (geen idee of het duur is, maar ik had het er wel voor over! :D )
 
Nee niet duur. Zo'n koopjes zijn leuk. Heb je foto's gezien in het andere topic. Zeker eens de verschillende stappen laten zien wanneer je eraan begint.
 
Ik heb die meneer wel belooft wat foto's te sturen als ie weer rijklaar is:) mja, eerst maar eens helemaal uit elkaar halen, en schoonmaken lijkt me. (dit weekeind of zo) ik zal kijken of ik een paar leuke foto's kan maken.

ben om eerlijk te zijn wel benieuwt in hoeverre deze 2 auto's hetzelfde zijn. (heb wel meteen die voorbumper er af gehaald, ziet er meteen een stuk beter uit! )
 
Wel ze zien er identiek uit, op wat details na van assen en zo. Vergelijk eens met foto's van de mijne. Kleur is natuurlijk anders, de kap ook.
Misschien dat fmetingen wel wat anders zijn , ik weet niet of de onderdelen uitwisselbaar zijn.
Eénn of andere vorbumper is wel geen overbodige luxe. Hij is zo zwaar dat zelfs met een bumper erop in flexibel PP (denk ik) die ik gemaakt heb, de alu bevestiging van de onderplaat een beetje buigt bij een botsing. En die onderplaat is hoe dik, 2-3mm?
Veel succes.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 
het chassis is 3mm dik.

Ik heb net de achterkant gedemonteerd. (nouja, van het chassis af gehaald) Ik heb een probleempje met de schokbrekers achter, namelijk de veren raken de draagarmen. (even kijken hoe dit te fixen is)
en de draagarmen hebben speling bij de schanierpunten. dus mischien eens kijken naar de goede lengte inbus boutjes (met alleen draad aan het uiteinde) en de gaten iets opboren, zodat die speling in ieder geval weg is.

anyways... long way to go ;)


wat ik trouwens wel erg cool vind aan deze auto. bij de fusee's voor, de armen waar de stuurstangen aan vast zitten (mbv kogelkopjes) zijn gemaakt van 2 stuivers! :D
 
Laatst bewerkt:
het chassis is 3mm dik.

Ik heb net de achterkant gedemonteerd. (nouja, van het chassis af gehaald) Ik heb een probleempje met de schokbrekers achter, namelijk de veren raken de draagarmen. (even kijken hoe dit te fixen is)
en de draagarmen hebben speling bij de schanierpunten. dus mischien eens kijken naar de goede lengte inbus boutjes (met alleen draad aan het uiteinde) en de gaten iets opboren, zodat die speling in ieder geval weg is.

anyways... long way to go ;)


wat ik trouwens wel erg cool vind aan deze auto. bij de fusee's voor, de armen waar de stuurstangen aan vast zitten (mbv kogelkopjes) zijn gemaakt van 2 stuivers! :D

Ja bij mij raakten de veren ook de draagarmen achteraan. Enfin, er was al wat weggevijld, ik heb het gewoon wat netter gedaan achteraf.
Die assen zijn bij de buffalo iets anders denk ik. Gewoon asjes die in blinde gaten zitten. Perfect zonder spelingen. Al las ik ergens dat de draagarmen wel kunnen loskomen zo. Ik merk het wel. In dat geval doorboren en een doorlopende as met circlipsen of zo.
Dat van die 2 stuivers herken ik niet: het zijn 2 halve bolkopjes door een gat in de draagarmrn en vastgezet met een circlips. Goed idee, maar lastig te monteren. Toon eens hoe dat zit bij jou dan?
 
DSCN3986.jpg


een aangepasde stuiver :P (laat ik mooi zitten, is behoorlijk stevig, en ik denk neit dat veel mensen het hebben :p )

Edit:

ben nu net een beetje bezig geweest:
DSCN3987.jpg

achterkant van het chassis gehaald (en de draagarmen al gedemonteerd)

DSCN3989.jpg

de draagarmen. in erg mooie staat :) (behalve dan de speling, maar dat weet ik al hoe ik het ga oplossen)

DSCN3988.jpg

de schokbrekers.. nouja.. gas cylinders :P er zat geen druppeltje olie meer in!

DSCN3990.jpg

Diff even log gehaald. moet ik nog uitwassen met benzine (en dan komt er vet in van aandrijfassen, werkt perfect)

ben nu nog bezig geweest de schokbrekers even weer op orde te brengen.
DSCN3991.jpg

exploded view van zo'n ding, met een nog hele ernaast

DSCN3992.jpg

zien er nog mooi uit.

DSCN3993.jpg

de schokbrekers na het bijvullen, en ze doen het nu weer. :)
DSCN3994.jpg

deze olie heb ik er in gemikt, was bang dat deze mischien te dik zou zijn, maar het lijkt erg mooi te gaan.

anyways, de 4 wiellagers zij in ieder geval niet meer te redden. daar moet ik dus nieuwe voor halen. (19x5x10 diameter, dikte, gat)
 
Laatst bewerkt:
Heb jij die plastic delen helemaal gereinigd? Ik krijg een zwart/grijze waas er maar niet vanaf (met wasbenzine) wat heb je voor het schoonmaken gebruikt?:)
 
reinigen werkt met plastishine ook erg goed, haalt de kleur weer op en laat het glimmen.
 
Back
Top