M
martijn de boer
Guest
Hallo Allemaal!
ik zal mij eerst even voorstellen: Martijn de Boer, 38 jaar, woonachtig in Eindhoven en programmeur van beroep. (Te) Veel hobby's en modelbouw is er al jaren één van.
Naar aanleiding van de afgelopen Seabottom Subsail ( 2008 ) heeft het virus mij weer te pakken. In de garage en op zolder vond ik twee oude Ohio-class projecten terug die het nooit gehaald hebben. Beide rompen zijn ongeveer 15 jaar oud.
De ene romp is van glasvezel en polyester, de andere heeft een messing romp met een polyester neus erop.
Het messing exemplaar was mijn eerste poging. Een kennis van mijn vader heeft 3 messing plaatjes met en zetbank rond gedraaid en die heb ik aan elkaar gesoldeerd. Daarna heb ik van karton, polyester en glasvezel een neus gefabriceerd. Het ding is toen op zolder verdwenen, een paar keer mee verhuisd en nu vond ik hem gelukkig terug.
Ik vond ook een doos met spullen van het project terug, met daarin mijn oorspronkelijke doorsnedetekeningen en berekeningen van inhoud, zwaartepunt van de romp en het aangrijpingspunt van de opwaardse kracht. Die heb ik nog gemaakt op een Sun Sparc I (i386) tijdens mijn stage bij het CWI
Ik de loop der jaren ben ik nog wel aan het ontwerpen geweest met tanks, pompen, ventielen, compressor, heel veel elektronica en (druk)sensoren enzo, maar het is er nooit van gekomen één van de rompen af te bouwen.
Tijdens Seabottom Subsail heb ik de techniek en het varen van de Lafayette van Douglas goed kunnen bekijken. Toen heb ik de afmetingen van een Ohio en een Lafayette naast elkaar gehouden en wat blijkt? De ontwerpers van de Ohio hebben een Lafayette met een factor 1,27 opgeblazen en tada, een Ohio. De Lafayette van Engel heeft een zuigertank van 825cc, dus mijn Ohio in 1:100 zou dan een tank van 1700cc moeten krijgen. Dat moet kunnen!
Ik heb nu het volgende bedacht te gaan bouwen: ik hergebruik de messing romp, die 128mm in doorsnede is (precies 1:100
). Daar past dan mooi een bajonetsluiting van Norbert Brüggen in. De polyester neus zet ik vast op de romp, net als bij de Lafayette. Het achterschip kan er met de bajonetsluiting vanaf, compleet met de hele machinerie eraan vast. Er komt één zuigertank in van 2000cc, met twee zuigers en twee motoren om die te bewegen. Het wordt een beetje zoals in dit filmpje, maar dan met twee motoren.
[URL="
- tauchtank[/URL]
Er komt een 12 Volt accu in voor de motoren van de zuigertank en een 6 Volt accu voor de servo's en de voorstuwing. In de doos met tekeningen zat ook nog een oude Speed 540 motor met een 1:3 vertragingsbak eraan. Ik vond ook nog een zelf in elkaar gesoldeerde 7-blads schroef en ik herinner mij weer een test, waarbij ik de schroef liet ronddraaien in een emmer water. Het water spoot mij om de oren, dus in die motor/vertraginsbak/schroef-combinatie zit kracht zat.
Ik ga tussen de bedrijven door een kijken of ik een 2000cc zuigertank in elkaar kan zetten. Ik heb mijn oog laten vallen op een plexiglazen buis van 100mm doorsnede en wil daar twee aluminium zuigers voor gaan draaien; ik ben ik het gelukkige bezit van een Huvema 650. Norbert verkoopt rubber o-ringen die daar dan precies op passen. De spindels, tandwielen, lagers om de assen etc. etc. moet wel lukken denk ik.
Ik wil hier een beetje gaan bijhouden wat ik allemaal aan het prutsen ben en hoe dat gaat. Dan heb ik een beetje een stok achter de deur om met de volgende Seabottom Subsail ( 2009 ) een varende, duikende en weer opduikende Ohio te hebben. Ik hoop ook dat ik van jullie expertise gebruik kan maken als ik tegen lastige problemen aan loop.
ik zal mij eerst even voorstellen: Martijn de Boer, 38 jaar, woonachtig in Eindhoven en programmeur van beroep. (Te) Veel hobby's en modelbouw is er al jaren één van.

Naar aanleiding van de afgelopen Seabottom Subsail ( 2008 ) heeft het virus mij weer te pakken. In de garage en op zolder vond ik twee oude Ohio-class projecten terug die het nooit gehaald hebben. Beide rompen zijn ongeveer 15 jaar oud.
De ene romp is van glasvezel en polyester, de andere heeft een messing romp met een polyester neus erop.
Het messing exemplaar was mijn eerste poging. Een kennis van mijn vader heeft 3 messing plaatjes met en zetbank rond gedraaid en die heb ik aan elkaar gesoldeerd. Daarna heb ik van karton, polyester en glasvezel een neus gefabriceerd. Het ding is toen op zolder verdwenen, een paar keer mee verhuisd en nu vond ik hem gelukkig terug.
Ik vond ook een doos met spullen van het project terug, met daarin mijn oorspronkelijke doorsnedetekeningen en berekeningen van inhoud, zwaartepunt van de romp en het aangrijpingspunt van de opwaardse kracht. Die heb ik nog gemaakt op een Sun Sparc I (i386) tijdens mijn stage bij het CWI

Ik de loop der jaren ben ik nog wel aan het ontwerpen geweest met tanks, pompen, ventielen, compressor, heel veel elektronica en (druk)sensoren enzo, maar het is er nooit van gekomen één van de rompen af te bouwen.
Tijdens Seabottom Subsail heb ik de techniek en het varen van de Lafayette van Douglas goed kunnen bekijken. Toen heb ik de afmetingen van een Ohio en een Lafayette naast elkaar gehouden en wat blijkt? De ontwerpers van de Ohio hebben een Lafayette met een factor 1,27 opgeblazen en tada, een Ohio. De Lafayette van Engel heeft een zuigertank van 825cc, dus mijn Ohio in 1:100 zou dan een tank van 1700cc moeten krijgen. Dat moet kunnen!
Ik heb nu het volgende bedacht te gaan bouwen: ik hergebruik de messing romp, die 128mm in doorsnede is (precies 1:100

[URL="
Er komt een 12 Volt accu in voor de motoren van de zuigertank en een 6 Volt accu voor de servo's en de voorstuwing. In de doos met tekeningen zat ook nog een oude Speed 540 motor met een 1:3 vertragingsbak eraan. Ik vond ook nog een zelf in elkaar gesoldeerde 7-blads schroef en ik herinner mij weer een test, waarbij ik de schroef liet ronddraaien in een emmer water. Het water spoot mij om de oren, dus in die motor/vertraginsbak/schroef-combinatie zit kracht zat.
Ik ga tussen de bedrijven door een kijken of ik een 2000cc zuigertank in elkaar kan zetten. Ik heb mijn oog laten vallen op een plexiglazen buis van 100mm doorsnede en wil daar twee aluminium zuigers voor gaan draaien; ik ben ik het gelukkige bezit van een Huvema 650. Norbert verkoopt rubber o-ringen die daar dan precies op passen. De spindels, tandwielen, lagers om de assen etc. etc. moet wel lukken denk ik.
Ik wil hier een beetje gaan bijhouden wat ik allemaal aan het prutsen ben en hoe dat gaat. Dan heb ik een beetje een stok achter de deur om met de volgende Seabottom Subsail ( 2009 ) een varende, duikende en weer opduikende Ohio te hebben. Ik hoop ook dat ik van jullie expertise gebruik kan maken als ik tegen lastige problemen aan loop.
Laatst bewerkt door een moderator: