Martijn's Ohio project

Discussie in 'Duikboten' gestart door martijn de boer, 23 mei 2008.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    heeel erg nuttig verhaal ! dikke dank !
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hier nog een eigenwijs .... :rolleyes:

    Gaat niet lukken met "afvoerpijpen PVC buis" ben ik bang. Ik heb in de Gato zo'n buis als WTC gebruikt, en de bajonetsluiting dicht af op de binnenzijde van die buis. Dat was dus in het begin flink lek. Pas na het glad schuren en met autocleaner polijsten van het contactvlak was de WTC dicht. Een schuivende O-ring in zo'n buis kun je denk ik vergeten, zonde van je moeite, ik zou voor alu of plexiglas gaan.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Misschien een leuke tip.. ik zag de plexiglazen ballasttank en dat deed mij ergens aan denken..

    Bij computers heb je waterkoeling en daar wordt een reservoir gebruikt voor het water. Die zijn er in vele vormen en maten, maar ook cylindrisch en uit plexi:

    [​IMG]

    Hier hoef je alleen nog maar een zuiger in te zetten en kloar.. aansluitingen zitten er al op.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    __________________________________________________________

    Ik denk als dat de mensen ,van het onderwatergedeelte.:yes: :yes:
    Niet zo veel aan deze aansluitingen hebben :daar ze allebeide op dezelfde kant zitten.
    En er zodoende geen twee zuigers in kunnen.
    Maar nogmaals dat is mijn idee hoor

    Mvg
    Frederik:D :D
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dat klopt, heb ik ook last van gehad. na 3 uur prutsen kwam ik tot dezelfde conclusie. En dat heb ik niet opgelost door de slijpen en schuren, maar door een verloopstuk te gebruiken. Die bleek perfect rond en glad te zijn aan de binnenkant.

    Voor de duiktank gebruik ik nu een alu buis...

    Douglas
     
  6. De vakantie is voorbij, de tandwielen die ik nog nodig had zijn binnen en vanavond is het te slecht weer om in de tuin te werken. OHIO TIJD!!

    De constructie om de aandrijfmotor op de tank te bevestigen wordt gewoon zoals 'de grote jongens' dat doen: een montageplaatje dat op pootjes op de tankstop staat. Met passen en meten kwam ik er niet uit, dus deze keer heb ik maar een tekeningetje gemaakt.

    [​IMG]

    De motor staat op de tekening iets uit het midden, want de as komt niet uit het midden van de motor vanwege de vertragingsbak. In de boot komt de motor wel zo laag mogelijk (de tekening staat bijna op zijn kop). De montageplaat wordt van aluminium en de pootjes van stukjes buis, waar schroeven doorheen passen om de plaat aan de eindstop te bevestigen.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo martijn

    ik heb voor de kriek zijn duiktank kopere stukjes gebruikt die in computers worden gebruikt om het moederbord op zijn plaats te houden
    deze kan men inelkaar draaien tot je de gewenst hoogte hebt
    want aan eenkant zit een schroef je en de ander kant is voorzien met een boring met schroefdraad
    [​IMG]
    en je hebt steeds dezelfde hoogte want dit zijn precisie stukjes

    groetjes raf
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Kan je ook in elke goede Elektronikazaak los kopen hoor
    mvg
    Frederik:D
     
  9. Haha, briljant!! En ik heb genoeg van die dingen!

    Maar ik helaas niets kunnen doen aan de tank. Het was hier in 040 zuid toch best wel lekker tuinierweer en daarna moest ik deze computer nog herinstalleren :(. Nou ja, de computer doet ut :)

    Morgen weer een kans......
     
  10. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Nou, gisteren vond ik het PLAK idbv 040, maar ja... ieder zijn weertype he!
     
  11. Van't weekeind heb ik zelf eens voor duikboot gespeeld. Ik was nog nooit dieper geweest dan de bodem van een normaal zwembad. Nu gingen we langs een lijn de diepte in en dan natuurlijk weer naar boven, zonder perslucht spullen enzo. Maar bij een meter of 7 moest ik het al opgeven vanwege te hoge druk op mijn oren. Ik perste me een ongeluk, maar ik kreeg mijn oren niet geklaard. Ik heb er nou nog plezier van, want het is me een geplop en gekraak van jewelste in mijn oren als ik een bakkie thee drink of een boterhammetje eet. Ik moet dat klaren nog maar eens in het zwembad oefenen denk ik zo. Maar ik heb nu wel aan den lijve ondervonden wat onze arme bootjes mee moeten maken.

    Maar al met al is er met de Ohio weinig gebeurd. Ik hoop deze week toch de motoren aan de duiktank te kunnen schroeven.
     
  12. Het is lang stil geweest rondom de boot. Ik ben begonnen met de aandrijving van de zuigers, maar dat is nog niet helemaal rond. Er zijn wel twee prachtige 60mm 100 Ohm schuifpotmeters door de brievenbus komen vallen die gebruikt gaan worden voor de proportionele regeling van de tank, ik heb een functioneel/technisch ontwerp voor de software van de controller gemaakt en de aanschaf van een Graupner MX-16s bij de CFO in de week gelegd.

    Maar eerst dit varkentje even wassen:

    [​IMG]

    Zondag weg, 31 december terug.

    Dan komt 7 januari de nieuwe dakkapel en heb ik eindelijk een werkplaats waar ik echt wat kan gaan doen, in plaats van te klussen op de eettafel van moeder de vrouw.

    Hasta la Pasta, prettige feestdagen:xmas: en tot volgend jaar :pim:
     
  13. mdvn, hier staan je foto's van mijn project tot nu toe. Die staan er al een tijdje hoor :hammer:En maar brullen.... De tank is inmiddels wel iets verder, maar nog niet veel. Ben nogal in huis aan het verbouwen geweest namelijk :bye:.

    Maar ter zake, blijkbaar is dit voor sommigen (nee, niet jij!) niet het modelbouwforum, maar, laten we het netjes houden, het steek-elkaar-een-veer-in-de-reet-forum. Je mag van bepaalde personen (nee, niet jij!!) blijkbaar *niets* aanstippen of verzuimen complimenten te maken, want uiteindelijk wordt je het slachtoffer van een hetze.

    Wat ik bij mijn weten 'verkeerd' heb gedaan:
    1) in een topic op over zuigertankaansturing was is zo brutaal om onderbouwd (met 'ingewikkelde' rekenerij, dat dan weer wel) op te merken dat een discreet aansturingssysteem nadelen heeft ten opzichte van een continue systeem. Bam, fout, hoe durf je :teacher:
    2) in datzelfde topic heb ik mdvn gevraagd of hij beter wil lezen. Ook fout natuurlijk en dan komt het ook niet meer goed.
    3) in een topic over een nieuw techrack van iemand heb ik verzuimd Douglas een complimentje te geven over zijn techrack. Ai!
    4) ik heb de brutaliteit gehad een vraag/vermoeden over de werking van De Heilige Lageregler te uiten. Het werd daarna slechts een constatering, verder geen waardeoordeel (hij kan bepaalde acceleratie niet van tilt onderscheiden). Voor mij is dat net zoiets als 'die duikboot is zwart', gewoon een constatering van een feit en geen waardeoordeel over de uiteindelijke werking. Fout dus en meer voer voor de hetze.

    5) als gevolg daarvan had mijn laatste 'jongste' posting ([72113] douglass-gas-torpedo-topic) wellicht een wat cynische ondertoon. Niet goed, solly met een lolly erbij. Ik wijzig het bericht verder niet, want wat geschreven is, is geschreven. Ik deed die posting naar aanleiding van deze post: [20067] torpedos. Onderaan staat wel "Op dit moment heb ik een aandrijving van 12 tot 15 seconden. En dat is voor mij meer dan genoeg.", maar waarom verandert de uitvoering van de torpedo dan? Mijn (blijkbaar onjuiste) conclusie was dus dat ie ut niet naar voldoening deed en dus aangepast moest worden. Dat die aanpassing niet gaat helpen is blijkbaar niet belangrijk.

    Oeioeioei, 5 foutjes in 170 postings, dat moet de Devil Himself zijn! Burn Him!! Of zou het komen doordat ik uit Eindhoven kom?? Ik kan mij de vorige poging tot een hetze nog herinneren.......

    Met betrekking hoe ik me uitdruk, misschien had ik in plaats van "doet ut niet" iets in de trant van "werkt niet naar behoren" of "werkt anders dan je denkt" moeten schrijven of iets. Noem het beroepsdeformatie, want als in mijn wereld een apparaat of algoritme beter zou kunnen werken, "doet ie ut niet". Als de spec zegt dat een query binnen 10 seconden terug moet komen en hij komt binnen 11 seconden terug, "doet ie ut niet", ondanks dat ie met de juiste data terug komt. Als de overlay 7 nanometer moet zijn en hij is 8, dan doet de machine ut gewoon niet. Punt. Klaar. Mijn zwakte van uitdrukken. Solly met een lolly hoor.

    Wat ik verwacht had van dit hoekje van het forum was een hoekje met techneuten met ruimte voor technische discussies over systemen, apparaten, ontwerpen ed. Daar hoort het benoemen van minpunten van een systeem of ontwerp bij. Als je vervolgens van één systeem een keer een nadeeltje noemt ben je gelijk "alles en iedereen aan het afkraken". Maar sommigen zijn volgens mij alleen maar bouwdozenplakkers die geen idee hebben wat er bij komt kijken als je een onderzeeboot van scratch ontwerpt en probeert te bouwen (nee, voel je niet aangesproken, dit is niet op jou van toepassing!!). De techneuten (nee hoor, niet jij ;) ) zijn er wel, maar die houden zich, naar ik nu geleerd heb, wijselijk op de vlakte, trekken hun eigen plan en hangen dat niet aan de grote klok. Blijkbaar is goed opletten op school een zonde, net als een beetje fatsoenlijk googlen. Nerds zijn natuurlijk eng, met die bril, calculator en al die pennen in hun borstzak. Hu, gruwel.

    Haal nu maar opgelucht adem, want ik zal me voortaan aan de ongeschreven regels van dit hoekje conformeren en niet meer in de vijver roeren. Ik zal dit hoekje ook niet meer vervuilen met allemaal ingewikkelde onderbouwingen van mijn mening. Mijn mening is van mij en blijft in de toekomst bij mij.

    Ik heb nu eindelijk de ruimte lekker verder te tekenen, rekenen en misschien zelfs bouwen aan mijn sub. Met calculator bij de hand, pennen in de borstzak en veiligheidsbril op de neus. En dan kijk ik wel hoe de vlag erbij hangt met de komende sub-sail.

    Bespaar je de moeite om hierop te reageren anders dan per mail of telefoon. 1) het is het niet waard en 2) zoals gebruikelijk in dit soort situaties moet ik nu een afkoelingsperiode in acht nemen (hé, hij begint te leren hoe het hier werkt!).

    Tot later!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Martijn, De modelbouwers zijn in twee grote groepen in te delen. Ongeveer 90 % zijn mensen die empirisch te werk gaan en een deel daarvan zijn bouwdozenplakkers zoals jij dit noemt. ( Een groot deel zelfs, anders waren er niet zoveel mooie bouwdozen te koop ). En ongeveer 10 % zijn mensen die theoretisch tewerk gaan en eerst alles tot in de perfectie uitwerken en berekenen en dan nog eens eerst mooie plannen tekenen voor ze beginnen te bouwen. Wat ik zeggen wil, is dat dit dus twee totaal verschillende denkwerelden zijn. De gevoeligheden en misverstanden liggen voor het oprapen. Voor een empirisch modelbouwer komt een theoreticus gemakkelijk als arrogant over. Voor een theoreticus zal iemand die proefondervindelijk naar een oplossing zoekt al snel overkomen als een klungelaar. Als je deze dingen in gedachten houdt denk ik dat we allemaal vredig op dit forum kunnen samenleven.
    Groetjes, Jos
     

Deel Deze Pagina