Martijn's Ohio project

Discussie in 'Duikboten' gestart door martijn de boer, 23 mei 2008.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    afdraaien van de diverse platen lijkt me zo-wie-zo een goed idee. volgens mij is het ook niet belangrijk of de oppervlakken precies loodrecht blijven. dus gewoon in de klauwplaat en hup ...
    (vanf de wal is het prima sturen ;-) )

    Mijn eerste bootje had endcaps van messing. Dat dook eenmalig, zonder enige inhoud in de WTC...
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    waarom maken jullie de endcaps zo dik
    die van de kriek zijn maar 3 mm
    de achterste is er met tec7 ingelijmt en deze blijft muur vast zitten

    groetjes raf
     
  3. Mijn 'endcaps' zijn zo dik geworden omdat het basismateriaal die dikte had. Ik had het wel allemaal af kunnen draaien, maar ach, het materiaal zit me niet in de weg en het ziet er wel lekker stevig uit zo.

    Ik heb nog even getwijfeld of ik de 'endcaps' zou afdraaien of toch maar twee dopjes draaien en die op de moeren lijmen. Het is uiteindelijk het laatste geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik het tandwieltje dat ik had met expoy (Bison combi snel) op het dopje gelijmd. Morgen ga ik er maar eens aan hangen om te kijken of het echt goed vast zit.

    [​IMG]


    Nu is het wachten op de andere 3 tandwielen die nog in backorder staan om verder te gaan met de andere 'endcap' en de aandrijving. In de tussentijd kan ik nog de zuigers aan de draadstangen maken en de tank op maat zagen.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi Martijn.
    Zo te zien : heb jij nog al wat vertrouwen in al dat gelijm he.
    Ik heb geen flauw idee van hoeveel kracht er allemaal op komt.
    Maar dat is even nu niet belangrijk denk ik.
    Het gaat er mij om.
    Als dat de oppervlakte die jij heb verlijmd verdomd klein zijn
    Het zijn naar mijn mening maar randjes he.
    Dus vraag ik mij wel het een en ander af hoor.
    Dan begrijp ik niet, waarom als dat je de moer niet langer had heb genomen.
    Had je al die toestanden niet nodig gehad de (VERLOPEN) zeg maar.
    En was het geheel ;toch wel wat degelijker overgekomen hoor .
    En dat is nu niet allemaal negatief bedoeld hoor.
    Maar ik konstateer gewoon de feiten .
    Het is te hopen; als dat je het allemaal red, zo met die bokkesprongen.
    Maar zal voortaan als ik jouw was toch even een schetsje maken van hoe of wat he
    Oja en dan nog de afdichtingen
    Daar ga je toch hopelijk wel de pezen voor gebruiken he
    Want jij krijg dat nooit waterdicht hoor zonder pakking oid
    Die pezen heb je echt wel nodig
    Al is het maar om je cylinder mooi te houden want metaal op het kunststof worden absoluut krassen hoor
    Anders ga je lucht zuigen i p v Water
    Lucht is nu eenmaal dunner als water
    verders heb je er best wel wat werk aan hoor :rolleyes::rolleyes:
    mvg
    Frederik:D
     
  5. Het klopt allemaal als een bus. Echter, bij het uitzoeken van de moeren had ik weinig keus. Ik was überhaupt al blij dat ik een leveracier gevonden had die trapezium spul aan partikulieren levert. En dat er een dopje op moest was gewoon een kwestie van niet zo secuur plannen. Maar achteraf ben ik er eigenlijk best tevreden over, omdat nu de moer verborgen wordt door een mooi gedraaid stukje aluminium en het lijmoppervlak voor het tandwiel bijna verdubbeld is. Omdat het dopje over de rand van de moer hangt, is dat lijmoppervlak ook meer dan verdubbeld, dus aan alle kanten eigenlijk alleen maar voordelen.

    Wat dat lijmen betreft, ik had daar in eerste instantie ook weinig vertrouwen in. Maar toen iemand me de kille cijfers liet zien en het één en ander voorrekende blijkt gewoon dat het 'ongelofelijk' vast zit.Je kan in de datasheet van het lijmsysteem opzoeken wat de kleefkracht van het spul is en je weet de te lijmen oppervlakte. Die blijkt na meten en rekenen altijd groter dan dat je in eerste instantie denkt en ja, dan is lijmen eigenlijk best een goed alternatief voor allerlei knel, klem en persverbindingen. Het enige nadeel is dat het echt vast zit en weer loshalen eigenlijk niet gaat. Als je dan de voorbereiding ook secuur doet, zoals schoon maken en goed ontvetten en opruwen indien nodig, dat kan het eigenlijk niet mis gaan.

    De zuigers worden voorzien van een rubberen O-ring. De zuigers zijn 0,30 mm kleiner dan de boring van de tank en hebben een groef waar een O-ring van 2 mm in past. De groef is 1,50 mm diep, zodat de ring nog 1,65 mm ruimte heeft. De O-ring houdt de zuiger van de tankwand af, zodat er geen krassen ontstaan en zorgt tevens voor de afdichting.

    martijn
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Martijn,

    Ik ben erg benieuwd of dat gaat houden. Theoretisch mag het dan sterk genoeg zijn, of het strookt met de praktijk zal blijken. Wat me verbaasd is dat je Bison Combi Snel gebruikt. Een half-uurs epoxy (of nog langere uitgardingstijd) heeft al snel de dubbele kracht.

    Maar als het werkt geeft dat weer moed voor als ons als klem/schroef/pers-vastzetters ...!! Lijmen is dan in veel gevallen veel makkelijker te doen. Jou oplossing met die bus ziet er in ieder geval prima uit, als je de historie niet weet hoort het gewoon zo ;)
     
  7. :):):)

    Ik ben nog niet zo thuis in de lijmelarij, dus ik ben naar de site van Bison gegaan voor een lijmadvies. Daar werd voor mijn toepassing Bison Combi Metaal of Bison Combi Snel geadviseerd. Combi Metaal zit handvast na 2 -3 uur en heeft een eindsterkte van 180 kg/cm2. De Combi Snel zit bijna direct handvast en heeft een eindsterkte van 170 kg/cm2. Die 10 kg/cm2 leek mij wel overkomelijk en het leek mij in dat geval beter een sneldrogende lijm te hebben (grijpgrage handjes, hé, wat is dat, kan dat draaien en weg is de centrering).

    De LocTite 648 voor (bijna) passende cilindrische verbindingen heb ik ooit voor mijn motor gebruikt op aanraden van lagergoeroe Emil Schwarz. Daar heb ik zijn Präzisionsteile mee in mijn motor gelijmd en dat zit na drie jaar nog steeds als een huis. Maar dat mag ook wel met een kleefkracht van 250 kg/cm2.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals reeds gezegd ik vertrouw heel dat gelijm net zo min als frederik en lex
    het is niet alleen de krachten die er op komen maar trillen en konstante spanning vooral bij het leeg drukken van de tanks is niet te onder schatten

    let wel dit is de enige manier om je boot ooit terug boven water te krijgen
    de tandwielen worden op hun sterkste belast bij het leeg drukken van de ballast

    ik blijf volgen hoor want je kan altijd iets bij leren natuurlijk

    waarom gebruik je langs de O ringen geen afstands houders
    dit zijn teflon schijven die tussen de O ring en de zuiger worden gezet
    deze zorgen dat de zuiger nooit de cylinder want kan raken en stabiliseren ook nog eens de zuiger en beletten hem van krom te trekken In de cylinder

    groetjes raf
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Kan jij daar eens een schetsje van maken van wat je daarmede bedoeld
    Want volgens mij heeft hij de groev(en) te diep uitgedraaid.
    Zodat de zuiger wel tegen de wand kan komen want hij praat over 1.65 mm ruimte mvg
    Frederik:D
    ps Je moet er wel rekening mee houden als dat hij wel een mooie draad daarvoor heeft genomen he.
    Dus zal dat trillen misschien wel meevallen.
    Maar dat moet de tijd leren.(de tijd zal het leren zag ik wel eens als naam op een schip)En hij kan ook nog wel een draadein de in het tandwiel en de rest zetten als ik dat zo bekijkt Hoeft de lijm ook niet alles te doen he.
     
  10. [​IMG]

    De O-ring is 2,0 mm in doorsnede, dus die wordt 15% samengedrukt. Precies volgens het boekje van een gerenomeerde O-ringen leverancier. Die 0,15 mm is iets meer dan het boekje voorschrijft, waardoor mijn constructie geen 80 Bar aan kan, maar slechts een Bar of 10. Tegen de tijd dat de O-ring gaat vloeien ligt de tank al in gruzelementen en de boot op de bodem.

    De zuigers zijn zo'n 18 mm dik, dus alles trekt krom, behalve de zuigers :)

    Nou, de kinderen zijn naar bed, tijd om het licht in de werkplaats weer eens aan te doen.
     
  11. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Ik breng de mijne (als ik wil hobbien) gewoon naar opa en oma
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo frederik

    als je marijn zijn schetsje neemt en langs elke kant van de o ring een streepje tekent dan ben je klaar
    het zijn dunnen teflon steun ringen
    deze dichten dus niet af maar geleiden de zuiger door de cylinder zonder dat deze de wand kan raken
    deze ringen zijn in verschillende maten te verkrijgen
    en worden veel in combinatie gebruikt met O ringen
    met een X ring heb je deze niet nodig daar de X van e ring zelf een groter raakvlak heeft en zo dus meer steun verleent aan de piston
    in de fabriek waar ik auto's herstel worden deze ringen veelvuldig gebruikt en het verminderd de slijtage enorm

    groetjes raf
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Inmiddels begrepen hoor
     
  14. Inmiddels ben ik een klein beetje verder. De zuigers zitten aan de draadeinden vast en de buis is op maat gezaagd. Het is nogal een gevaarte geworden:

    [​IMG]

    De ruimte tussen de zuigers is 39 cm, dus de inhoud is zo'n 2680 cc. De totale lengte is nu nog 104 cm, maar de draadeinden zijn elk nog zo'n 5 cm te lang. Op het moment dat ik ze af moest zagen was ik niet zo helder meer en ik wilde voorkomen dat ze te kort zouden worden, dus heb ik maar 5 cm extra gepakt. Achteraf had ik het goed, want nu zijn ze elk 5 cm te lang :)

    De zuigers passen als een kluis:

    [​IMG]

    De ruimte tussen de zuigers is absoluut luchtdicht, want ik krijg de zuigers maar een klein beetje naar elkaar toe gedrukt.

    Het wachten is nu op de andere tandwielen en de bajonetsluiting. De tandwielen heb ik nodig voor de aandrijving en de bajonetsluiting wil ik in handen hebben zodat ik de maximale diameter van het techrack kan meten (volgens spec. 118 mm, maar wie weet kan ik door slim freeswerk nog een paar millimeter winnen). Op basis daarvan bepaal ik hoe ik de 'endcaps' aan elkaar bevestig en hoe ik de wateraansluiting naar buiten ga maken. Ik kan de 'endcaps' net als een Engel tank met van die strips aan elkaar maken, maar ik vind dat optisch niet zo'n fraaie oplossing. Ik ben op wat anders aan het broeden, maar dan moet dat wel zeker weten passen.

    Voorlopig staat de tank nu even op de rommelzolder geparkeerd en kan ik weer verder met de tuin

    [​IMG]
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Martijn,

    Dat ziet er goed uit. Wat betreft die O ring. Morgen ga ik een 2 tal rubberen afdichtingen halen. Type Airzet PK. Die komen dus ook in een PVC óf een plexiglas buis. Rubberen o ring of een speciale, allebei goed, als het maar afdicht.

    Die plexiglas buis, is die echt helemaal rond? Bij PVC twijfel ik een beetje over de rondheid...... En hoe was de levering van het bedrijf die de buizen leveren?

    Succes met de tuin! Maar eh, die tuin is wel zo klaar hoor....

    Douglas
     
  16. Als ik in de bouwmarkt die PVC buizen bekijk lijken ze van binnen inderdaad een beetje ribbelig. Daarom heb ik die niet gebruikt. De plexiglazen buizen zijn spiegelglad van binnen. Het enige is dat de maatvoering niet precies volgens spec is. Volgens de tabel zou mijn buis een kaliber 94 mm hebben, maar in de praktijk was dat 93,5 mm. Als je naar de significante cijfers gaat kijken klopt het weer wel, maar ik was wel blij dat ik het even gepast heb met een stuk draaiwerk. Met een schuifmaat is het niet precies te meten vanwege een klein beetje flexibiliteit in met materiaal. Er zit een heel klein beetje beweging in de buis, maar dat heb je uiteindelijk met elke buis. De zuiger en waterdruk houden hem wel in model.

    Bouwplastics.nl leverde via de post precies volgens afspraak en de buis was perfect ingepakt. De kinderen hebben nog dagen plezier gehad van de berg bubbeltjesplastic :)

    Edit: ik heb nog even naar die Airzet PK ringen gekeken: mooi spul!! Maar ik hoop dat je een passend ring/buis paar kan vinden. Het viel mij op dat de ringen in stappen van 5 mm op hele of halve centimeters geleverd worden en buizen meestal hele of halve centimeters *buiten* diameter hebben, waardoor je een 'rare' binnendiameter overhoudt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2008
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik ga het proberen met de PVC buis, kijken of het ook afdicht met ribbeltjes. :zon:

    Ik is eigenwijs,

    Douglas
     
  18. Zolang iemand een bepaalde weg nog niet bewandeld heeft is het niet eigenwijs, maar nieuwsgierig. Pas als er significatie negatieve ervaringen zijn met PVC buis in combinatie met Airzet PK afdichtingen zou ik het pas eigenwijs vinden.

    Ik heb die kennis die mij voorzien heeft van een 221 pagina's tellend document van Eriks met *alles* wat je over O-ringen en hun technische toepassingen wilt weten gevraagd of hij ook zo'n document heeft over Airzet afdichtingen. Altijd handig ;)
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ikke hebbe hebbe hebbe ..... Das ook nieuwsgierig hé.

    Douglas
     
  20. Ik kreeg net een mailtje terug: "Pindakaas.....". Ik denk dat hij bedoelt dat hij dat document niet heeft.

    Als pleister op de wond: Eriks Precision O-rings
     

Deel Deze Pagina