Baja 5b topic part 2: (hier verder)

De carburateurs zijn volgens het overloopprincipe. Brandstof wordt rond gepompt door een membraampomp, die zit onder het balgje (dat doorzichtige dopje). De sproeier zuigt de benodigde brandstof door het vacuum van de aanzuiging van de motor naar binnen. Wat teveel aan brandstof is, wordt doorgepompt richting de tank via de retourleiding (onderste slang).

Wat Mari ook zegt, de 813 heeft ook dat balgje erop zitten. Het enig verschil is dat de 813 geen choke-klep heeft en dus minder werveling bij de aanzuiging van lucht. Hierdoor krijg je een rustigere luchtstroom voor de sproeier. Verder heeft de 813 een extra gaatje in de as waar de zogenaamde acceleratiepomp zit. Als d gasklep helemaal dicht is en je geeft ineens gas, wordt het kogeltje ingedrukt waardoor er extra benzine in de toevoer wordt gegoten (letterlijk, dit gaat buiten de sproeier om). Hierdoor ontstaat een extreem rijk mengsel waardoor je sneller op kunt trekken. Eenmaal ingedrukt werkt de 813 weer gewoon als een 603.

Klokken en klepels, en dan te bedenken dat ik in een grijs verleden nog eens iets met motorvoertuigentechniek gedaan heb. Ik snap nu waarom ik iets anders ben gaan doen... iemand nog vragen over paravirtualisatie? :rolling:
 
Wi heeft hier verstand van membraamen?

Ik heb nu namelijk een 26CC trevor simpson cilinder met proline membraam met brandstof inspuiting op mijn baja gezet maar als ik hem ga starten pomp ik normaal eerst bandstof in het balletje, maar nu met dat membraam komt er bjna niets in het balletje omdat er een nippel onder aan mijn vlotterkamer zit dus hij kan geen druk opbouwen.....
Maar ik kan hem wel starten maar na een paar seconden valt hij weer weg omdat hij dan geen branstof krijgt, als hij dan is uitgevallen druk ik een paar keer op dat balletje dan komt er wel wat in maar he tgaat er ook gelijk weer uit (via de slang naar het membraam)

Wie o wie weet wat ik nou verkeerd doe??

dd360prolinereedfe3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat staat er bij de installatieinstructies? op de ddm site hebben zet over een gat boren onderaan de carburateur of in de carter van de motor? hele operatie lijkt mij?
 
Wat staat er bij de installatieinstructies? op de ddm site hebben zet over een gat boren onderaan de carburateur of in de carter van de motor? hele operatie lijkt mij?

da is allemaal al gebeurd, maar ik moet alleen weten hoe ik nu mijn brandstof door moet pompen!
 
Carburateur zandproof deel 219

Nou, we gaan het maar wéér eens proberen met een nieuw concept.

Tot op heden blijf ik problemen houden met fijnstof en omdat ik veel in zand rijd, blijf ik opzoek naar een structurele oplossing.

Uiteindelijk ben ik maar eens gaan kijken naar wat er precies gebeurt. Het lijkt erop dat zand aan beide kanten van de (slijtage gevoelige) gasschuifas naar binnen komt. De zijde waar de choke zit is ogenschijnlijk redelijk af te dichten, de zijde van de stelschroeven niet.

Tijd voor het grove werk :-)

Benodigd:
2x rubberen O-ring
1x gas as (staal in mijn geval)
1x Soeverijn http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/CIP klein/soeverijnCustom.jpg

Na het verwijderen van de gas as, heb ik beide gaten voorzien van een verruiming van 45 graden. Aan choke zijde, valt het O-ringetje 2/3 in de opening, aan de zijde met de afstelschroeven 1/2. Daar is namelijk minder ruimte.

az75uc.jpg


n39pqx.jpg


2ekot5j.jpg


1c4cj.jpg


Aan de zijde met de afstelschroeven heb ik een kleine shim geplaatst omdat daar de veer op komt.

ei45ye.jpg


Aan choke zijde is nog een axle boot op maat gemaakt voor wat extra bescherming.

2eg9169.jpg


De gasschuif loopt nu wel wat zwaarder. De veer op de carburateur kan de gasschuif niet zelf snel genoeg dicht krijgen. Met de servo erbij werkt dit echter prima. Nu maar kijken hoe dit werkt, ik heb altijd nog een kill switch 'jast in case'.
 
Is alleen een staalen as niet genoeg dan?

Even iets anders: Ik heb hier een +2mm krukas waar de bigend lager van is gebarsten, is deze te vervangen?
 
dat kan wel maar qau kosten kun je beter een andere complete krukas kopen. Als je de oude uit mekaar haald dan moet hij weer uitgelijnd worden. Das een heel precies werkje. Laat je dit doen dan kost dat net zoveel als een nieuwe krukas. Ik heb er nog en paar te koop he! Geloof dat je mij al is gemaild had.
 
Nou, we gaan het maar wéér eens proberen met een nieuw concept.

Tot op heden blijf ik problemen houden met fijnstof en omdat ik veel in zand rijd, blijf ik opzoek naar een structurele oplossing.

Uiteindelijk ben ik maar eens gaan kijken naar wat er precies gebeurt. Het lijkt erop dat zand aan beide kanten van de (slijtage gevoelige) gasschuifas naar binnen komt. De zijde waar de choke zit is ogenschijnlijk redelijk af te dichten, de zijde van de stelschroeven niet.

Tijd voor het grove werk :-)

Benodigd:
2x rubberen O-ring
1x gas as (staal in mijn geval)
1x Soeverijn http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/CIP klein/soeverijnCustom.jpg

Na het verwijderen van de gas as, heb ik beide gaten voorzien van een verruiming van 45 graden. Aan choke zijde, valt het O-ringetje 2/3 in de opening, aan de zijde met de afstelschroeven 1/2. Daar is namelijk minder ruimte.

De gasschuif loopt nu wel wat zwaarder. De veer op de carburateur kan de gasschuif niet zelf snel genoeg dicht krijgen. Met de servo erbij werkt dit echter prima. Nu maar kijken hoe dit werkt, ik heb altijd nog een kill switch 'jast in case'.




Grappig ik heb hier een vijftalcarberateurs liggen en heb eigenlijk helemaal niet zoveel problemen met dat zand erlangs. En ik rij ook altijd erg stoffig en manege. MAAR op al mijn carbs staan JAPAN en bij jouw CHINA!
 
Oke, jammer maar dan laat ik hem maar zo liggen.
Ik had je inderdaat al eens gemailt, maar ik heb hem niet nodig zolang deze zuiger het nog doet...

Ik heb hier inderdaat ook een carb uit china (standaard van me SS) en een carb uit japan.
Ik ben mijn carbs toevallig net aan het schoonmaken en het valt mij inderdaat opdat er bij mijn carb uit china veel meer zand in zit dan als die uit japan, terwijl die uit japan veel meer gebruikt is dan die uit china!
 
Tja, het was gisteren een druilerige dag en ik was even aan het experimenteren. Het viel mij op dat de veel nieuwere carb (ook made in China) nog best soepel liep. (asje) mijn theorie was dan ook dat als de motor draait, de onderdruk zorgt dat de motor het vuil in de as 'klem' zuigt waardoor deze zwaar gaat. Het gas blijft dan echt flink hangen zodat ik de kill switch moest gebruiken omdat ik er niet tegenaan kon remmen. Ik ga nu toch twijfelen of het geen vuil is in de servostang....

Wat mij wel opviel is dat de stalen as (€ 22,- !!! afleggers :fuckyou2: !!) 0,2MM dikker was en geen speling had.

Ik geloof overigens zomaar dat Japans aluminium beter is dan die afkeur meuk uit China; daar zet je met een nagel een groef in. Het soeverijnen heb ik ook gewoon met de hand gedaan, was zo gebeurd.

@ Ian: zand in de carb is echt funest voor cilinder / zuiger en lagers. Verder heb ik net een PPH cilindersetje na 4 liter versleten doordat de koelribben op het vliegwiel volzaten met gras (dank aan RC-Junkies dagje) Ik heb nu een Venom Smart temp van mij Savage gebruikt en na 100 graden wordt er nog max 60% van de gasstand gegeven bij volgas. Dat gebeurt mij geen 2e keer.

Afijn, Baja rijden is net als Formule 1; veel vermogen, veel actie, veel onderhoud na een dagje bashen :rolling:
 
Tja, het was gisteren een druilerige dag en ik was even aan het experimenteren. Het viel mij op dat de veel nieuwere carb (ook made in China) nog best soepel liep. (asje) mijn theorie was dan ook dat als de motor draait, de onderdruk zorgt dat de motor het vuil in de as 'klem' zuigt waardoor deze zwaar gaat. Het gas blijft dan echt flink hangen zodat ik de kill switch moest gebruiken omdat ik er niet tegenaan kon remmen. Ik ga nu toch twijfelen of het geen vuil is in de servostang....

Wat mij wel opviel is dat de stalen as (€ 22,- !!! afleggers :fuckyou2: !!) 0,2MM dikker was en geen speling had.

Ik geloof overigens zomaar dat Japans aluminium beter is dan die afkeur meuk uit China; daar zet je met een nagel een groef in. Het soeverijnen heb ik ook gewoon met de hand gedaan, was zo gebeurd.

@ Ian: zand in de carb is echt funest voor cilinder / zuiger en lagers. Verder heb ik net een PPH cilindersetje na 4 liter versleten doordat de koelribben op het vliegwiel volzaten met gras (dank aan RC-Junkies dagje) Ik heb nu een Venom Smart temp van mij Savage gebruikt en na 100 graden wordt er nog max 60% van de gasstand gegeven bij volgas. Dat gebeurt mij geen 2e keer.

Afijn, Baja rijden is net als Formule 1; veel vermogen, veel actie, veel onderhoud na een dagje bashen :rolling:

Het probleem van dat het gas blijft hangen zit ook in de servo stang, ik heb met de bouw van mijn SS dat gelijk aangepast (de mod van sleurhutje)

baja5bthrottlelinkagemoht0.jpg


Gelukkig is he zand boven in mijn carb blijfen hangen bij het pompje en er is dus niets in mijn motor gekomen door de carb.
Er wat wel zand in mijn motor gekomen doordat hij tussen mijn carter en cilinder gelekt heeft, maar het was gelukkig niet mijn trevor simpson.....
 
Het probleem van dat het gas blijft hangen zit ook in de servo stang, ik heb met de bouw van mijn SS dat gelijk aangepast (de mod van sleurhutje)


Wat ook een hele goede optie is om een extra stangetje maken naar je servo die direct op je gashevel komt, je moet daar dan wel even een tonnetje halen bij de modelzaak waar het extra gasstangetje in komt die dan weer op je gasheveltje komt.
Verder heb je een oude spaak nodig,het voordeel van een spaak is dat meteen de verdikking die normaal achter je velg blijft hangen nu onder je servo heveltje blijft hangen, waar je dus wel even een extra gaatje bij moet maken .
Dan heb je dus twee stangen, 1 op je rem en 1 op je gas en kun je dat beroerde koppelstukje weg smijten ;)
Het veertje en de tonnetjes gebruik je weer op de nieuwe gasstang.
 
crash

ben net even gaan rijden met mn baja.. ben 2 weken bezig geweest met alles te vernieuwen, ontpaarsen en onroad maken van mn baja. helaas van korte duur haha

 
Laatst bewerkt door een moderator:
achja kan gebeuren.. mn zender haperde dus kon niet meer sturen..

zal wel eens wat fotos proberen te uploaden
 
Ja, de sleurhut mod had ik ook al vanaf het begin, maar de stang wordt op een gegeven moment ruw. Daar helpt geen sileconen tegen.

@fritsie: heb je toevallig een foto? ik kan mij even niet voorstellen hoe het eruit ziet want je hebt erg weinig ruimte.
 
Ja, de sleurhut mod had ik ook al vanaf het begin, maar de stang wordt op een gegeven moment ruw. Daar helpt geen sileconen tegen.

@fritsie: heb je toevallig een foto? ik kan mij even niet voorstellen hoe het eruit ziet want je hebt erg weinig ruimte.

Ga ik vanavond even voor je maken ;)
 
Back
Top