Dutch Tamiya Challenge

  • Topicstarter Topicstarter Dutch Tamiya Challange
  • Startdatum Startdatum
Vele mensen roepen vele dingen... en er zijn ook veel manieren. Zelf heb ik hem in remreiniger ingelopen, omdat ik daarmee mijn auto aan het schoonmaken was en dat stond dus dichtbij...

Er gaan verhalen de ronte dat je hem dagen lang moet inlopen, zelf ben ik niet verder gekomen dan 3 uur.. en dat scheelt al 2K RPM. maar dat zijn niet de schikbarende snelheden.

Groet Robert
 
Gelijk krijg je het nooit, dat klopt. Maar je hoeft er ook niet aktief aan bij te dragen om de verschillen juist groter te maken, toch? Juist daarom snap ik niet waarom dan hun motortje tunen. Als je het niet doet ga je langzamer dan iemand die dat wel heeft gedaan zeg je dan. Precies, en die had dat dus ook niet moeten doen. Sterker nog, als je merkt dat jouw, al dan niet getunede, motortje véél harder gaat dan die van de rest, pak dan een langzamere. Daarmee draag je bij aan de lol waar het allemaal om begonnen was (maar goed, in dit geval ben ik blijkbaar een naïve dromer).
 
Vele mensen roepen vele dingen... en er zijn ook veel manieren. Zelf heb ik hem in remreiniger ingelopen, omdat ik daarmee mijn auto aan het schoonmaken was en dat stond dus dichtbij...

Er gaan verhalen de ronte dat je hem dagen lang moet inlopen, zelf ben ik niet verder gekomen dan 3 uur.. en dat scheelt al 2K RPM. maar dat zijn niet de schikbarende snelheden.

Groet Robert
Bedoel je dat je een glas of iets dergelijks vol remreiniger spuit en daarin die mabushi hangt, terwijl je hem inloopt?
Kan kostelijk worden aan remreiniger :)
En waarom nét remreiniger en niet gewoon water?
 
......Nogmaals, ondanks dat ik zelf ook heb zitten spelen met de motor, ben ik het echt wel met je eens, maar ik denk dat het gewoon onmogelijk is om het zo te krijgen in een klasse waarbij het niveau van de rijders en hun spullen zo verschilt.

Groet Robert

Dat was bij de M-Auto ook maar dat was over het algemeen puur op rijders ervaring dat mensen sneller waren daar kan je echt niets aan doen en dat hou je toch. Tijdens de M-Auto was ik op het rechte stukken net zo snel als de sneller rijders. Alleen in de bochten was ik een stuk langzamer omdat ik minder ervaring heb.

Maar hier was het overduidelijk dat je met een juiste motor zoveel sneller gaat. Dat heb ik zelf ook ervaren zoals eerder al vermeld. Dat was niet omdat ik in eens veel meer rij ervaring heb gekregen in die 2 kwali's en die eerste finale.

Als iedereen met een nieuwe motor had gestart dan had het veld veel dichter bij elkaar gelegen. Dat was nu niet het geval. Het was wel erg gezellig, maar het snelheidsverschil viel toch wel erg op. Zowel in de B-Finale (toen ik mijn motor had vervangen) als de A-finale.

@Ludo
Wat ik heb gezien moeten je koolborstels goed gesleten zijn zodat de totale oppervlak de collector raakt. Als ie nieuw is zie je een soort tanden die de collector raken waardoor je 3 smalle punten hebt waar die contact maakt met de collector. Is je motor goed/genoeg ingelopen zijn die punten weg en maakt de hele borstel contact. Hierdoor ging je met de Swift een stuk harder. De motor had wel minder koppel waardoor je ook een kleiner pinion moet steken.
 
Gelijk krijg je het nooit, dat klopt. Maar je hoeft er ook niet aktief aan bij te dragen om de verschillen juist groter te maken, toch? Juist daarom snap ik niet waarom dan hun motortje tunen. Als je het niet doet ga je langzamer dan iemand die dat wel heeft gedaan zeg je dan. Precies, en die had dat dus ook niet moeten doen. Sterker nog, als je merkt dat jouw, al dan niet getunede, motortje véél harder gaat dan die van de rest, pak dan een langzamere. Daarmee draag je bij aan de lol waar het allemaal om begonnen was (maar goed, in dit geval ben ik blijkbaar een naïve dromer).

Maar wat bereik je daar mee, een ieder gaat voor de winst. En ik dus net zo goed. Als daarmee de top 10 van het veld harder gaat omdat die heeft lopen rommelen, wat zou het veranderen voor het hele veld als er één iemand (bijvoorbeeld ik) een andere motor zou steken. Dan vind ik de actie van Michael een stuk beter, gewoon niet mee rijden omdat er toch niet tegen aan te sturen is, hoeveel vermogen sommige bij dragen.

Tony ik denk dat je hoe dan ook dit soort dingen zult houden in de stock klasses, dat zie je bij het NK stock, maar dat zie je dus ook bij de swift klasse op de tamiya cup.... Dat zul je nooit uit de mens krijgen, er zullen altijd mensen zijn die lopen te rommelen met de motoren, wat de rest vervolgens ook gaat doen. Want in het begin bij HFCC hebben veel mensen het niet gedaan, en daardoor werd de klasse ook gewoon minder leuk, en stierf hij bijna uit... is dat dan de manier?
Nogmaals ik begrijp je volkomen, maar denk dat het een té idealisties beeld is. Woensdag avond was er spraken van alleen het binnen veld rijden. ik denk dat daar het vermogens verschil minder zichtbaar geweest zou zijn.
Maar dat is nu een les voor de volgende keer geworden. Wat natuurlijk ook gedaan kan worden is net als bij de M-auto een motor nemen waar makkelijker aan gerommeld kan worden, maar dus ook makkelijker aan gecontroleerd kan worden... hij rijdt harder, mooi trek ze motor maar open.... Hiermee probeer ik de schuld te leggen op de motoren (keus) want je kan niks zien aan die dingen terwijl de motor uit de doos 15000 toeren loopt, en de mijne na wat gerommel wel 25000 toeren loopt.. Terwijl hij niet open is geweest, en je er niets aan zag...

Bedoel je dat je een glas of iets dergelijks vol remreiniger spuit en daarin die mabushi hangt, terwijl je hem inloopt?
Kan kostelijk worden aan remreiniger :)
En waarom nét remreiniger en niet gewoon water?

Zelf heb ik hem in remreiniger ingelopen, omdat ik daarmee mijn auto aan het schoonmaken was en dat stond dus dichtbij...
klopt gewoon vol gieten :wink:
 
Laatst bewerkt:
Robert K, je spreekt over "gieten" en niet "spuiten". Heb jij dan remreiniger in een vloeibare vorm? Zelf vind ik dat enkel in spuitbus-vorm, wat soms wel eens handig is, als je onderdelen wil schoonspuiten... maar waardoor je ook veel verlies hebt. Ik heb zelf al eens gezocht achter hetzelfde product in een liter-fles, zodat ik de onderdelen daar gewoon in kan weken of ontvetten.

Ik reed onlangs mee in een lokaal wedstrijdje: mini's mét mabushi. Daar viel het ook al op dat de wagens met Lipo's sneller waren dat diegene met gewone NiMH-stickpacks & dat de oude motors sneller liepen.
Dit bevestigt dus inderdaad het "lang-inlopen"-argument.
IMHO leveren volgende aspecten de grootste winst:
* dat de koolborstels al goed ingesleten zijn
* dat de bushings goed ingelopen zijn, ( de onderdelen polijsten zichzelf: as en bushings)
 
Bij deze, iedereen bedankt, die deze wedstrijd mogelijk maakte. Martijn en ik heb het erg naar ons zin gehad.
Mijn excuses nog naar de baan commisarissen ,die ik tijdens een oefen rondje (net een andere servo geplaatst) bijna van de sokken reed, terwijl ze de startstrepen aan het zetten waren.;)

Over de snelheid verschillen bij de mini's, die waren inderdaad enorm.
Mocht er volgend jaar een Tamiya cup komen, dan moet daar een oplossing voor gevonden worden. Motoren uitdelen bij aanvang en na de wedstrijd weer in nemen , lijkt me een redelijke oplossing.
Verder denk ik dat de regels duidelijk moeten zijn over welke stekkers er zijn toegestaan en of je de stekkers tussen de regelaar en motor mag laten vervallen.
Mijn voorkeur gaat uit om andere, dan de orginele Tamiya stekker toe te staan.De standard Tamiya stekker blinkt nu eenmaal niet uit in betrouwbaarheid.
Dit gaat weleens waar in ,tegen het "zo uit de bouwdoos" principe, maar
op lichtgevende of totaal versmolten stekkers, zit ik ook niet op te wachten.

Maar ik wil niet zeuren, ook in de B finale kan je je prima vermaken. Zolang er maar iemand is om de strijd mee aan te gaan. :D

Nogmaal , erg bedankt , het was een prima dag.
 
Maar wat bereik je daar mee, een ieder gaat voor de winst. En ik dus net zo goed. Als daarmee de top 10 van het veld harder gaat omdat die heeft lopen rommelen, wat zou het veranderen voor het hele veld als er één iemand (bijvoorbeeld ik) een andere motor zou steken.

Nou goed, nog één opmerking dan. Als jij nou gewoon een "normaal" motortje pakt als je merkt dat er wel een erg groot snelheidsverschil is, dan doen die andere negen dat misschien ook wel. En dan is er voor Michael ook geen reden meer om de finale's bij de mini's maar niet te rijden omdat er met een normale motor totaal geen lol meer aan is.

Verandering begint bij jezelf! En het kan ook geen kwaad om niet alleen aan je eigen plezier, maar ook aan dat van een ander te denken.

P.s. Het is toch van de zotte dat een zogenaamde "fun" en "out-of-the-box" klasse zulke grote snelheidsverschillen heeft terwijl de verschillen in de TRF Modified klasse (waar juist wel verschillen in de motoren zijn toegestaan) qua snelheid minimaal waren?
 
P.s. Het is toch van de zotte dat een zogenaamde "fun" en "out-of-the-box" klasse zulke grote snelheidsverschillen heeft terwijl de verschillen in de TRF Modified klasse (waar juist wel verschillen in de motoren zijn toegestaan) qua snelheid minimaal waren?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar verdenk er wel eens mensen van dat ze in een out-of-the-box klasse gaan rijden omdat ze daar tenminste wel kunnen winnen. Dan heb ik het overigens niet direct over mensen die zich in deze discussie mengen hoor.
 
Deden ze dat maar inderdaad. Maar ja dan is de vraag natuurlijk of dat soort mensen nog wel zo'n motor hebben.

Denk om het gelijk te houden, iedereen 1 nieuwe motor geven aan het begin van de wedstrijd dag. De motor merken en als er nog races nakomen in laten leveren zodat er thuis niets aan gedaan kan worden om hem sneller te maken. Tijdens de wedstrijd kan je elkaar erop wijzen dat de motor gewoon de auto moet zitten en er alleen maar mee gereden wordt.

Tijdens het trainen gewoon de eigen motor laten gebruiken waar ze mee mogen en kunnen doen wat ze willen.

Dan is de klasse in dat opzichte van de motor veel gelijker en dan heb je minder last van die grote snelheids verschillen. Ik heb niet getest maar volgens mij krijg je in deze klasse door goede accu's te gebruiken niet echt veel voordeel omdat je toch niet veel vraagt van de accu en de spanning bij de meeste accu's wel hoog blijft.

Denk niet dat er een andere manier is om dit op te lossen als je een Mabuchi wil blijven rijden. Nu waren de verschillen echt veelte groot. Op zich wel leuk rijden als er nog mensen bij je in de buurt zitten maar moet eerlijk zeggen dat ik de wedstrijden tijdens de M-Auto leuker vond daar zat het toch wel dichter bij elkaar en werd er alleen gewonnen als je sneller was in de bochten. Nu was het gewoon wie het snelste is op het rechte stuk die wint (Ook wel de stuurmanskunst hadden invloed maar een stuk minder als de snelheid nu invloed had, dan is HFCC met deze snelheid ook wel aardig te doen maar toch.).
 
Swift:
#1 Steve Hubee
#2 Ed von Giessen(dorf)
#3 Alexander Roelveld
#4 Robert Krens
#5 Mark Ale

Voor wat ik zo onthouden heb.

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:
Robert, je zal toch nog even door moeten rommelen, op internet worden ze aangeboden met een rpm van 31000 en daar is klaarblijkelijk ook niets aan te zien.

Tony, ooit in een idealistische bui heb ik wel een voorstel tot een stock-reglement en ingediend bij de HFCC, naar aanleiding van het aanhoudend geknoei aan een stockmotor, helaas werd dit afgeketst met de mededeling dat het “te vooruitstrevend was voor onze club”. Ik kan het niet meer vinden, maar ik zal het hier in grote lijnen nog eens proberen aan te halen.

In plaats van het inperken tot het illegaal tunen van een stockmotor, wat bijna niet te controleren valt, en ook vanwege dat bepaalde personen zichzelf niet echt onder controle hebben op sportief gebied, bedacht ik het volgende plan:

Je neemt een stockmotor en je laat deze door een motorspecialist tot het uiterste tunen, alle handelingen om deze sneller te krijgen worden gepubliceerd (of men geeft een workshop op de club) zodat iedereen dit ook op zijn eigen motor kan uitvoeren. De achterliggende gedachte hiervan is dat het “vermogen-verschil” tussen een “standaard en een “getunede motor” vele malen groter is, dan de “kleine verschillen” die je nog kan maken met een toch al “zwaar getunede motor”. Voor diegene die toch nog mogelijkheden ziet om hem nog veel sneller te maken, had ik het volgende bedacht: Stel een parameter vast, bv een getunede motor maakt tussen 25000rpm en 27000rpm, blijkt dat er alsnog tijdens een controle iemand rond rijd met een motor van 31000rpm, dan krijgt hij 1 malig de kans omzijn handelingen te herhalen op een nieuwe motor (als bewijs) en deze te publiceren (workshop) voor de eerst volgende wedstrijd, anders wordt hij uit de uitslag verwijderd.

Sowieso ben ik een voorstander van het verwijderen van stockmotor in een stockklasse die niet binnen een bepaalde vermogensgrens valt, of hij nu legaal is of niet, doet niet zoveel ter zake!

Ik hoop dat iemand de essentie van mijn verhaal snapt, een tot het uiterste getunede stockmotor is ook een stockmotor als iedereen hetzelfde heeft uitvoerd, en dan is het ook voor iedereen gelijk! De keuze is aan de rijder om alle handelingen uit te voeren, wanneer je maar 1 motor voor het seizoen heb, en hij zegt na 2 wedstrijden pfff, dan heb je pech.
 
Hmm, vind toch dat onze drift Junkie wel een punt heeft. Als beperken niet gaan, geef dan iedereen maar het maximale. Of in ieder geval de info, dan is het inderdaad aan de rijder zelf wat ze ermee doen.
Iemand al enig idee of de cup weer start in 2009?
 
Hoe is het nu???

Is er al wat meer bekend voor komend seizoen met de Tamiya-cup?
De "oude" cup begon reeds in oktober met de nodige indoor-actie of gaat de nieuwe cup alleen buiten plaatsvinden?

Ben erg benieuwd aangezien er een TA05 en een Swift staan te trappelen om zich te meten met de andere Tamiya-fans;-)

Overigens ben ik wel voor het tuning-verhaal, geef alles maar vrij dan moet het gelijker zijn dan met allerlei beperkingen. Overigens blijven er altijd de nodige variabelen (de man achter de knuppels, accu's etc.) die altijd voor verschillen blijven zorgen...

groet,

eric
 
Wordt er nu ondertussen in Nederland een Tamiya Cup gereden? Er bleek toch heel wat interesse voor te zijn eind 2008 maar ik vindt er niets van terug... Jammer :(

In België is de TamiyaCup ondertussen gegroeid en hebben we elke race toch rond de 50 deelnemers. Het zou leuk zijn moesten jullie het in Nederland ook klaarkrijgen om een TamiyaCup te organiseren, zodat we een Belgisch - Nederlandse Finale kunnen rijden :)

Groetjes,

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan,

Ik ben het helemaal met je eens, helaas hebben we na de try-out van vorig jaar helemaal niets meer van het initiatief mogen vernemen.....hopelijk komt er weer wat leven in!!

mvg,

Eric

Wordt er nu ondertussen in Nederland een Tamiya Cup gereden? Er bleek toch heel wat interesse voor te zijn eind 2008 maar ik vindt er niets van terug... Jammer :(

In België is de TamiyaCup ondertussen gegroeid en hebben we elke race toch rond de 50 deelnemers. Het zou leuk zijn moesten jullie het in Nederland ook klaarkrijgen om een TamiyaCup te organiseren, zodat we een Belgisch - Nederlandse Finale kunnen rijden :)

Groetjes,

Jan
 
Wat ik begrepen zijn de initiatiefnemers er druk mee bezig en onder andere wij, RC Hotwheels zijn onlangs benaderd en zijn in gesprek met de initiatiefnemers. Dus wellicht binnenkort meer nieuws...

Martijn
Secretaris RC Hotwheels
 
Beste rijders,

Ik kan jullie melden dat de Dutch Tamiya Challenge 2009 doorgang zal vinden! De voorbereidingen hebben langer geduurd dan verwacht, maar we hebben eindelijk groen licht van de hoofdsponsor. Houdt www.rcwebmagazine.nl in de gaten voor al het nieuws omtrend de DTC2009. Wij verwachten over 1 á 2 weken de definitieve kalender af te hebben. Vanaf dat moment zullen wij op verschillende manieren iedereen kenbaar maken hoe het reglement, de kalender etc eruit gaat zien.

Tot snel!!
 
Back
Top