Bouwverslag Extra 1500mm span.

Nog een vraag over de foehn methode: hoe gaat het met geblokt folie? De onderzijde dan de vleugel en de staart wil ik zwart/wit geblokt maken, is dat een beetje gelijkmatig te krimpen? Ik zet het natuurlijk al strak op, is de bedoeling. Maar ik wil geen golfpatroon!
 
Als je het strak op brengt voor dat je gaat föhnen is er niks aan de hand .

Ook met een lage temperatuur beginnen, circa 100°

Ga er van uit dat er Oracover op komt . :D

Mvg Johan
 
Hoi,

je gaat lekker Hugo, met dit bouwtempo zit je waarschijnlijk langer op je servo-bestelling te wachten dan je bouwt :mrgreen: ...

Nou, dat blijkt mee te vallen! Gisteren ochtend om 8 uur besteld via de site, zojuist op mijn bureau beland. YES! En de Nitroplanes ARF Ultimate is ook binnen, het wordt een feest...
 
Tjonge Hugo,

jij hebt wilde plannen :mrgreen:
Wel eerste deze afmaken he ?

Heb je die servo's op dat adres van de link van de eerste post besteld ?
Dat is idd snel ... jij bouwt wel snel maar zo snel nou ook weer net :)

Grtz,
Menno
 
Ja, uit die link. Mij aangeraden door Tadango. Kennelijk een goed adresje...

Die Ultimate kwam wat ongeplanned, maar ja, wel leuk. Ik denk dat ik die vanavond eens ga maidenen. Ik kan niet vliegen, het is een kreng en het waait windkracht 5, dus dat moet goed gaan! Nee, hoor, maar misschien vanavond wel in elkaar plakken. CA en 5 min exopy heb ik toch liggen...
 
Op zich ben ik het met je eens, Johan, maar kijk maar even in het draadje van de Ultimate. Ik zou het hele ding ook met alleen CA kunnen bouwen, conform de handleiding, maar ik vind een beetje stel-tijd wel veilig. En er is niks mis met 5 min. epoxy, al is het wat minder brandstofbestendig. Maar ja, de Ultimate is een electro vliegtuig.
 
5 min Epoxy trekt helemaal niet in het hout en word ook niet zo hard .

Het lijmt wel goed als je de delen op elkaar persen kan met een klem .:D

Ik gebruik al jaren " UHU plus endfest 300 " voor het kleine werk wat echt vast moet zitten . ;)

En anders 24 uurs harz .

Mvg Johan
 
5 min Epoxy trekt helemaal niet in het hout en word ook niet zo hard ....

Maar de verbinding is sterker dan het balsa dat je er mee plakt, dus sterk genoeg. Maar, leest allen het relevante topic, dan zie je dat ik uiteindelijk de oude vertrouwde PU bruis gebruikt heb, want de boel paste niet zo netjes dus moesten er wat kieren gevuld worden.
 
Hat Ik al gelesen .

Folie komt ook vandaag heeft UPS gezegt .
Dus kan de rest van de stickers ook morgen op de post .

Mvg Johan
 
Zeg Hugo, een vraagje.
In je openingspost zei je dat je een truuk hebt om de ailerons uit de vleugel te halen.
Hoe dan? :P
Ik sta op het punt om te beginnen met een eigen ontwerp, maar ik zit een beetje met hoe de ailerons netjes door te laten lopen qua profiel enzo. Maar ik heb geen idee hoe ik netjes de ailerons uit de vleugel zou kunnen snijden, zagen, figuurzagen of wat dan ook. Daarnaast nog het feit dat je dan de gaten tussen de liggers om moet gaan vullen, en ik niet weet hoe netjes dat gaat.

Tips & Tricks hiervoor?
 
Super, Johan, bedankt.

@El_loco; met een beetje geluk maak ik vanavond het linker rolroer in orde, dus dan zal je het zien. Mocht ik daar niet aan toe komen, dan schrijf ik wel even een korte how-to.
 
Belofte maakt schuld, de rolroeren, dus. Eerst op beide kanten van de vleugel aftekenen waar de rolroeren komen. Dit is bij de wortel:
Extra%20033.jpg


En dit is bij de tip.
Extra%20034.jpg

Zoals je ziet heb ik links en rechts van de 'scharnierlijn' een extra lijn getekend, deze staan 6mm van de 'scharnierlijn' af.

Dan snijd ik aan beide kanten met een scherp (nieuw blad) scalpeltje de buitenste twee lijnen, dus niet de 'scharnierlijn'. En aan de kopse kanten van dat parrallelogram verbind ik die beide snedes aan elkaar, ook met een snede. En dan het parrallelogram verwijderen.

Eerst het ene uiteinde; wel netjes schoon snijden:
Extra%20035.jpg

Je ziet hier overigens een klein stukje van de ribverbreder (10mm dik en 100 lang) die ik tegen de derde rib gelijmd heb, voordat de sheeting dicht ging. Als ik morgen het rolroer los snijd, zaag ik door dat blokje heen en blijft de helft in de vleugel en de andere helft in het rolroer, ter versteviging van de uiteindes.

En dan het andere uiteinde:
Extra%20036.jpg


En dan box voor box de rest:
Extra%20037.jpg

Dat er daarbij wat op de ribben achterblijft is niet erg.

Dan de truuc met het zaagblad. Omdat het balsa van de ribben verzadigd is met lijm, snijd je de ribben niet zomaar los. Maar met een metaalzaagblad en enig beleid kan je de stukjes rib er zo tussenuit snijden:
Extra%20038.jpg


Eéntje weg:
Extra%20039.jpg


Alles weg, behalve de uitersten:
Extra%20040.jpg


Een grote leegte...
Extra%20041.jpg


En toen was de batterij van de camera leeg, dus nog maar twee fotootjes. Inmiddels heb ik twee 6mm dikke balsa strips in de gleuf gelijmd. Ze zitten niet aan elkaar gelijmd, maar alleen aan het rolroer of de vleugel. Hier de tip:
Extra%20042.jpg


En hier het geheel:
Extra%20043.jpg

Helaas zie je op de foto's niet goed dat het twee smalle strips van 6, en niet één van 12mm is. Maar ze zijn het toch echt! Als ik morgen de tiprib doorzaag op de naad tussen de twee 6mm strips, en de wortel loszaag door het rib verbredingsblokje naar de naad, dan is het rolroel los. En de vleugel en het roer zijn dan stijf, en passend op elkaar. Moet wel de strips dan nog even netjes schuren. Dat doe ik wel voordat ik de boel los zaag, gewoon de vleugelvorm herstellen.

Tot morgen, hoop ik,
 
Laatst bewerkt:
Belofte maakt schuld, de rolroeren, dus. Eerst op beide kanten van de vleugel aftekenen waar de rolroeren komen. Dit is bij de wortel:
<knip>hele goede en duidelijke uitleg</knip>
Duidelijk verhaal, maar hoe zorg je er dan voor dat het scharnierpunt er zo uit gaat zien?

\|
/|

Want anders heb je een te grote sleuf tussen je roer en je vleugel.
Ik vraag me op dit moment ook af of je eraan gedacht hebt voor een versteviging in je vleugel waar je je roerhoorn vast zet?
(dit was een fout waar ik bij mn vorige vliegtuig tegen aan liep)
 
Ja hoor, er zit een extra blokje in de rolroeren voor de roerhevel. Ik ben wel de balkjes voor servomontage vergeten, maar die lijm ik er wel in door de gaten voor de servo's. De afschuining van de roeren, en van de vleugel trouwens, schuur ik met een blokje, als de delen los zijn. Even een middellijn erop tekenen en lijntjes buitenop tot hoever het weg moet, schuurblokje erlangs en klaar. Ik maak ze overigens zo:

\/
/\
en niet zo:
\|
/|

Dat laat meer hout per deel (je haalt minder van het roer af). Ik schuur overal 30 graden weg, het roer krijgt dan 60 graden bewegingsvrijheid op en neer. Da's voldoende...
 
Ja hoor, er zit een extra blokje in de rolroeren voor de roerhevel. Ik ben wel de balkjes voor servomontage vergeten, maar die lijm ik er wel in door de gaten voor de servo's. De afschuining van de roeren, en van de vleugel trouwens, schuur ik met een blokje, als de delen los zijn. Even een middellijn erop tekenen en lijntjes buitenop tot hoever het weg moet, schuurblokje erlangs en klaar. Ik maak ze overigens zo:

\/
/\
en niet zo:
\|
/|

Dat laat meer hout per deel (je haalt minder van het roer af). Ik schuur overal 30 graden weg, het roer krijgt dan 60 graden bewegingsvrijheid op en neer. Da's voldoende...
En zo leer ik elke keer weer meer :)
Dank je voor de uitleg
 
Tot je dienst, ik moet toegeven dat het schrijven van het verslag (en de reacties erop) ook een leuk deel van het project is.

Even wat anders, niet helemaal Extra, maar ik heb net een schetsje gemaakt van het toestel met een ronde motorkap, a la Sukhoi en zo. Ziet er wel gaaf uit. Ik zal vanavond eens een plaatje posten. Is ook makkelijk van balsa te maken... Noemen we het toesel de Extra Speciaal (sambal bij?) of de Exhoi, of the Sukstra. Die laatste vind ik wel wat hebben...
 
Back
Top