het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Heeft mooie benen die Robinson.....

Al met al vind ik dat we met die 4#3 een prachtig heli-tje hebben voor het geld dat ie heeft gekost.

Tot later,

Paul
 
Leuk broekje ook met dat heliprintje.Wat ik ook aardig vind bij dit coptertje dat als je een snelle beweging maakt dan hoor je die blades zo lekker door de lucht heen zoemen.Ik hoor dat klapperen bij echte helicopters ook wel eens als ze snel een bocht maken.Waar komt dit effect vandaan??gaan de rotortips dan door de geluidssnelheid?
 
Laatst bewerkt:
Zo snel draait niet, denk dat het de turbulentie is die over de wieken heen rolt tijdens het sturen waardoor het gaat schudden.
 
Nee ik bedoel dus bij echte helis.idd het model zal daar natuurlijk nooit aan komen.Zou dat geklapper dan door turbuletie komen.Ik heb ook wel eens gelezen dat er bij gevechthelis speciale tips op de uiteinden van de blades zijn gemonteerd om die hoge snelheden aan te kunnen?
 
...Ik hoor dat klapperen bij echte helicopters ook wel eens als ze snel een bocht maken.Waar komt dit effect vandaan??gaan de rotortips dan door de geluidssnelheid?

Hoi Jaap,

Ik zal eens een poging wagen... :-)
De bladen van onze heli gaan niet door de geluidsbarriëre, die snelheid halen ze nooit. De supersonische snelheid welke voor de knal zorgt moet hoger zijn dan de snelheid van het geluid. Op zeeniveau is dit iets van 340m/s en dus moet het hoger zijn dan 1200km/u. Het vleugelprofiel bij een heli is niet supersonisch en de tips van zelfs een echt heli halen dit niet. De rotorbladtips zouden theoretisch deze snelheid wel kunnen halen maar dit is alleen in voorwaartse vlucht het geval. Dit heeft namelijk ook te maken met de voorwaartse snelheid van de heli. Snelheid heli + Rotortip = >mach 1.0 Dus dan hebben we het over extreem snelle helicopters.

Het laagfrequent geluid wat jij bedoeld is het klapperen van de bladen welke door een vortice (vortex) gaan van hun voorgaande rotorblad. Het wordt BVI Noise genoemd, Blade-vortex interaction noise.
Door het drukverschil van draaiend rotorblad krijgen we een verschil in druk tussen de onder en bovenkant. Overdruk onder, onderdruk boven. Hierdoor krijgen we ook te maken met turbulente lucht achter, en onder het blad. Op het moment dat het blad door een typische vortice heen gaat en dus botst hiermee onstaat dit laagfrequente klappergeluid.

Op dit plaatje is te zien dat de vortices niet konstant zijn van opbouw maar dat het heel rommelig en kontinu anders is van patroon. Hierdoor krijg je niet een konstant geluid maar alleen bij bepaalde momenten. Draaien, snelle richtingsveranderingen en dergelijke...

full


(a) is laminaire luchtstroom (b) is een turbulente lucht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's leuk dat je over die tips begint. Dit zijn zogenoemde winglets welke op ook op modernere vlieguigen aan de vleugeluiteinde zitten. Het doel is overigens hetzelfde.
Omdat een vleugel of rotorblad een lift genereerd zal deze overdruk aan de onderzijde van het profiel naar de bovenzijde (onderdruk) willen gaan via de kortste weg. Dit is aan het uiteinde. Hier onstaat weer een vortexrol welke van onder naar boven gaat...ook zogturbulentie genoemd.
Deze turbulentie geeft liftverlies en extra weerstand waardoor dit niet gunstig is op snelheid van het profiel en brandstofverbruik.
En dus wordt er een winglet toegepast om op goede aerodynamische wijze dit zoveel mogelijk te beperken. Het grootste voordeel van de dingen is dat de luchtweerstand afneemt en dat het brandstof bespaard. Bij een B737 kan dit 5 tot 10% besparen...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok Danny bedankt dat je dat zo uitgebreid uit de doeken doet.Ik heb dat vortex verhaal ook wel eens gezien bij F1 vooral met vochtig weer.Dan zie je van die wervelingen om de curnies op de achtervleugel.Het is dus verstoorde? luchtstroom dat dat klapperen veroorzaakt.Tis een ingewikkeld verhaal zal het nog eens rustig doornemen begrijp dat je fotos had meegestuurd die zijn niet te zien Gr jaap
 
Heel duidelijk Danny buiten het feit dat het erg mooi staat bij die 737 ik heb er 4 uur naast gezeten heeft het dus een belangrijk doel begrijp ik.Die 'winglets'bij helis hebben dus hetzelfde doel brandstof besparing en weerstandvermindering?
 
Nou ja, het een komt met het andere. Vanwege weerstandvermindering bespaar je inderdaad peut. Deze weerstandvermindering geven nu niet een enorme boost in snelheid.
Sommige rotorbladen hebben ook een wash-out in verband met het verschil in snelheid tussen begin en uiteinde van het blad. Om voldoende lift te generen bij die verschillende snelheden hebben ze over het gehele rotorblad een andere welving gemaakt. De instelhoek aan het einde is kleiner dan dichtbij de as. Dit is dus om bij de hogere snelheid aan de tips niet een te grote invalshoek te krijgen. Onze Walkera heeft dit niet.
Ik zou anders werkelijk niet weten waarom ze bij die lynx edit soort winglet hebben ontwikkeld. De rotorsnelheid is gelimiteerd door de snelheid van het geluid en zijn eigen vliegsnelheid zoals ik hierboven probeer uit te leggen. Dus daar veranderd een extra tip (lees verlenging van het blad) juist niet aan. Deze draait per definitie sneller omdat hij uitsteekt.
 
Mooi, weer al deze info,

wordt her niet eens tijd voor een mini meeting??? Doen ze bij de E-sky hb ook. Iets in de buurt van Utrecht.... Jaap, jij woont daar in de buurt, kan je geen gymzaal regelen, of zo.....

Paul
 
Laatst bewerkt:
Hoi Styreta, mooi verhaal inderdaad.

Dus door dit soort winglet is de votex aan de tip gereduceerd waardoor er een grotere instelhoek gegeven kan worden wat kan resulteren in een grotere liftfactor. Met dezelfde rotorspeed dus inderdaad een iets hogers topsnelheid. Of een kleinere rotordiameter bij praktisch gelijkblijvende MTOW voor speciale toepassingen als schepen. Dus geen hogere tipsnelheid...Die winglets zijn hier dus ook in de eerste instantie voor een afname in wash-out. Cool!
Interessant stuk, ik zit dus redelijk dichtbij met mn theorie ;-)
 
TBE is weg, TBE is weg!!!

die ringetjes om de speling uit de bladegrip te halen weg gehaald en het veertje ietsje ingekort.

Hangt nu zo'n 2 a 3 sec stabiel voordat hij een kant op begint te glijden.


En hopelijk van de week mijn Airwolf rompjes!
 
Haha, geweldig nieuws... Dat horen we graag. En dus nu vrolijk rondtuffen en wij zien op de eerste de beste 4#3-meeting jouw rompjes gemonteerd!
 
hoog tijd ook je moet mijn canopie eens zien, lijkt wel een bouwpakket met alle plakband erop haha.

Mijn spamfilter had het mailtje van die amerikaan opgepikt, de bodies zijn op de 23ste op de post gegaan, hopelijk morgen of overmorgen in huis
 
Heel duidelijk Danny buiten het feit dat het erg mooi staat bij die 737 ik heb er 4 uur naast gezeten heeft het dus een belangrijk doel begrijp ik.

Niets bij een vliegtuig zo groot als de boeing 737 zal overbodig worden gemaakt, alles wat je eraan ziet heeft dus een belangrijk doel ;)
 
Welja, het kan voorkomen idd dat er items uit de CDL of MEL worden verwijderd danwel uitgeschakeld. In het geval van een missende winglet krijg je minimaal een panalty van 10% extra fuel aan je reet. En dus moet je of pax laten staan of je tankt een keertje meer onderweg... ;-)

- Minimum Equipment List (MEL)
- Master Minimum Equipement List (MMEL)
- Configuration Deviation List (CDL)

Uitleg van een en ander...
 
TBE is weg, TBE is weg!!!

die ringetjes om de speling uit de bladegrip te halen weg gehaald en het veertje ietsje ingekort.

Hangt nu zo'n 2 a 3 sec stabiel voordat hij een kant op begint te glijden.

Styreta,

Zie je nu wat een geweldig mooie mod dat Bic-veertje is.... ik kan het iedereen aanraden.

Paul
 
Back
Top