het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
grr... net me kleinste scrhoevendraaier gesloopt... Even ergens eentje lenen anders word dat lastig met die kleine schroefjes >.<

doh... Bic veertje zit erop maar nou doet me staartmotor het niet =S

Hij word wel ongelovelijk heet maar draait niet.

Vreemd verhaal?? Check of je tailrotor vrij kan draaien ?? blaazen dus en kijk of die lekker uitloopt en kijk of de tandwielen niet kapot zijn.Anders denk ik dat de stator/rotor gesoldeerd zijn .verse motor maar weer dan.

ja dat wel maar dit is de tweede al sinds de motor waarmee hij werd afgeleverd ook al knudde was >.<

Gelukkig had ik er twee besteld.... gelijk nog maar een paar...

Ja,

je zei al dat ie heet werd (de vorige). Dat klopt niet.... check, zoals Jaap zegt, of de boel nog soepel loopt.

Paul

mijn vorige draaide nog wel maar werd iig vrij heet

deze draait totaal niet en is na 6 seconden gloeiend. Tevens voel ik dat er wat schuurt op een bepaald punt tijdens het ronddraaien van het tandwieltje

fuck it, sloop hem open ik wil weten wat er steeds fout gaat -.-

wtrm.JPG

middelste is het magneetje, de borstels zitten aan het tandwieltje rechts.

Ok mooi maar Paul heeft ook al eens zon motortje gedemonteerd misschien kan hij daar een uitleg over geven ?Ik denk zijn advies vervangen.En CHECK de vrijloop

Laatst bewerkt:
hmmmz weer in elkaar geschoven en nou draait hij een halfje en dan zit hij weer vast.... en hij is toch steeds zeeeeer koud....auw...

word morgen weer solderen weee!

Aangezien het gat waardoor het asje loopt, ovaal is (zie Danny's foto's), kan je de rotorbladen ook naar boven en naar onderen bewegen, eea wordt daarbij enigszins gedempt door die rubber ringetjes. Maar waarom is deze beweging nodig............ ???

Hoi Paul en anderen,

Als jouw heli zo lang stil hangt zonder enige correctie te geven zou ik er dus voorlopig helemaal niets aan doen. Beter dan dit is naar mijn idee en kennis onmogelijk. Als iets goed gaat geen veranderingen aanbrengen, haha, echt!

Om op je vraag terug te komen waarom die rotor enigzins 'los' opgehangen is;

Door de krachten die werken op ieder rotorblad onstaat een kracht vanuit het midden naar buiten gericht. Er wordt aan getrokken vanaf de buitenzijde... Helaas heeft ieder blad een eigen gemiddeld zwaartepunt en tevens gewicht. Ook is de buigzaamheid niet linear over hun gehele lengte. (hieronder meer over de buiging)
Hierdoor krijgen we onheroepelijk verschillende krachten die niet gelijk zijn aan elkaar omdat wij niet voor twee identieke blaadjes kunnen zorgen. Ook al is het gewicht en dus hiermee onze grootste zorg verdwenen (denk aan onbalans en dus schudden). Dan nog zijn ze niet aan elkaar gelijk. Mede hierdoor zijn de bladen zelf los opgehangen in hun houders.
Ook de as waar de rotoren aan vast zitten (in dit geval het asje met rubbertjes) heeft dus een bewegingsvrijheid nodig om de complete rotor met bladen als een geheel te centreren op boven het centrum van de as. Hierdoor worden ook kleine verschillen in gewicht en onbalans gecompenseerd.
Toen ik mijn speling iets teveel had weggenomen werd ze dus hierdoor ook niet makkelijker te vliegen en begon meer te schudden met haar staart... :-( Eigen schuld dus.

Het ovaal is nodig om de rotor te kunnen laten kantelen. Simpel gezegd heeft elk rotorblad dezelfde bladhoek meegekregen. In het geval van onze kleine uk is dit van de fabriek uit gegeven dmv gegoten rotorblaadjes. Als beide bladen dezelfde invalshoek hebben en de rotorsnelheid toeneemt in rpm kun je zeggen dat ieder rotorblad theoretisch dezelfde lift heeft.
Zodra de heli van koers afdrijft gaan we sturen. Sturen is van richting veranderen en dus betekend dit een beweging in de vrije luchtstroom. Vrije lucht beschouwend als 'No Wind Conditie' natuurlijk (huiskamertje ;-)).
Bij een voorwaartse beweging van de heli en een rechtsom draaiende rotor houdt het in dat het linker rotorblad een hogere luchtsnelheid heeft dan het rechter blad. Het rechterrotorblad heeft vanwege 'wind mee' een lagere luchtsnelheid... Dus simpel te bedenken heeft het linkerblad méér liftcomponent dan het rechterblad. Het linkerblad zal door de lift iets naar boven verbuigen maar tevens door meer lift en frictie in de lucht ook méér luchtweerstand hebben en dus iets naar achteren gaan. Alles natuurlijk precies andersom voor het rechterblad met wind mee. Deze heeft minder lift en minder weerstand. Dit is tevens de verklaring waarom de rotorbladen enigzins losjes in de bladhouders zitten.
En dus is nu te ook te begrijpen waarom de gehele rotoras in de ruimte van de rotorkop moet kunnen bewegen en gedempt wordt door middel van rubberen dempertjes.

De uitleg in geval van een voorwaartse vlucht ingezet door de tuimelschijf en stuurrotor heeft te maken met het toenemen van lift door verandering van invalshoek en de vertraging van deze kracht welke 90graden is gedraaid ten gevolge van giroscopische krachten. Ook deze kracht zorgt dat de rotor in zijn geheel kantelt in de richting waar we de heli naartoe sturen.
Natuurlijk blijft het zo dat te los of te vast niet ten goede komt aan stabiliteit van de heli. Zeker niet in de overgang van hover naar vlucht en andersom.
Ik wil hier best een keer dieper op ingaan maar dit is weer zo'n zelfde stukje schrijven... Nu (04:10u) ga ik naar mijn mandje want wil morgen als Formule 1 idioot alles in zijn geheel frisjes kunnen volgen.

Tot horens, ik hoop dat een en ander ietwat meer duidelijk is geworden. Het is even graven maar het komt meer en meer naar boven... ;-)

Danny

Natuurlijk blijft het zo dat te los of te vast niet ten goede komt aan stabiliteit van de heli. Zeker niet in de overgang van hover naar vlucht en andersom.

Laatst bewerkt:
Helder verhaal Danny!Er gebeurt meer rondom die blades dan je in de eerste instantie zou denken.Dit verhaal maakt veel duidelijk.Er is toch goed over dit helicoptertje nagedacht tijdens de ontwerpfase begrijp ik.

Heel duidelijk allemaal, danny, mooie foto;s ook.
Wat een gepriegel !
Maar even ter verduidelijking; dit is bedoelt om het pendule-effect te verminderen, niet om hem stabieler te maken ...

Danny,

Goed verhaal man, het is me nu helemaal duidelijk. Dat je zo'n duidelijk verhaal nog op je beeldscherm krijgt om 4 uur 's-nachts.... petje af!

Voorlopig verander ik dus maar niets aan die speling, ik ben er wel tevreden mee zo. Vliegt ie bij jou nou beter met die mod???

Styreta,

Ik kan op de foto (ook na inzoomen) niet goed zien wat de toestand is van de sleepcontacten. Is de 1 korter dan de andere en houdt die korte op ter hoogte van de motoras??, dan is die dus compleet doorgesleten. Het raakvlak van het sleepcontact met de stroomopnemer van de spoel, is dan veel kleiner. Bij mij resulteerde dat in het nog wel draaien van de motor, maar wel met veel minder vermogen, bij jouw staat ie stil, dus zal het sleepcontact, de stroomopnemer net niet meer raken...... vervangen dus.

Dat ie heet wordt is niet goed, bij de rest van de vliegers wordt ie handwarm. Controleer bij de volgende motor of het hele spul soepel draait. Als je tegen de rotor blaast moet ie lekker soepel op gang komen en nog een 1/2 sec doordraaien nadat je bent gestopt met blazen.

Succes,

Paul

Styreta,

Ik zie dat je geen isolatie rond de soldeerverbindingen van je motortje hebt. Ik hoop dat je er zo niet mee vliegt, bij sluiting gaat denk ik je 4-in-1 in rook op.

Paul

er zit een druppel lijm op mijn soldeerpuntjes, daar komt echt niks meer bij.
En de sleepcontacten zijn nog helemaal intact en evenlang. Ook draaide hij soepel als ik erop blies.

Dit heeft zich voorgedaan na een crash, dus er is vast een lagertje ofzo los geschoten bij dat magneetje.

Een van de twee kogellagertjes kan ook scheef in de motorbehuizing zitten?Als alles soepel draait en het motortje geeft nog problemen dan ga je denken aan de aanstuuring miss 4.1 geeft te veel stroom aan motortje???

Back