het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
draaiDE soepel, alvorens de crash.

Nou draait hij niet langer soepel en voel ik dat hij ergens schuurt als ik het tandwieltje rond draait

is allemaal niet boeiend aangezien ik er nu een nieuw motortje op soldeer :P

Nou ja niet boeie ik denk als je lager kapot is of scheef zit (in de motorbehuizing dus)je straks weer een motortje kan vervangen

Laatst bewerkt:
hij vliegt weer, nu met veertje.

heb nog steeds pendulum effect. Denk dat het veertje iets te straf tegen de swash aan drukt, straks nog maar even kijken. Onderhand slapende armen van het gepriegel...

Kan ook nog zijn dat door de klap de spoel vervormd is. Die zou dan tegen de magneet aan kunnen lopen, dit verklaart dan ook de hete motor, want dit kost natuurlijk meer energie.

En ja, het is wel een gepriegel, die slapende armen daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Heb op mijn leeftijd (ja, mannen hier gaan we geen grappen over maken he....., met Jaap scheel ik niet zoveel en danny en styreta durven hun leeftijd niet te vermelden....) ook wat moeite om het allemaal nog scherp te zien. Binnenkort maar eens kijken voor zo'n standaard met een vergrootglas erin.

Paul

sow net terug van vakantie.. Lijkt wel msn/chatbox hiero zeg! hahaha.
Zijn er in ieder geval veel met veel enthousiasme mee bezig zo te zien.
Ik had op vakantie 1 blaadje gebroken en stom genoeg niet de reserve meegenomen, dus dat is stom. Maar goed, ik zie nu dat iedereen op zoek is om de speling te minimaliseren.. Gek genoeg let ik daar extreem op bij grotere heli´s, maar bij deze boeide me dat niet zo.. Gek genoeg vliegt ie ook nog steeds zonder een enkele mod prima.

Ben net aan het verhuizen dus weinig tijd, maar zodra ik weer wat tijd heb, ga ik ook wel eens een kritische blik werpen op het rotorkopje.. (of net er naast, anders plet je het kopje :D ).

Ja Paul HAHA het is hier ook brilletjeswerk hoor.Maakt niet uit toch "de oudjes doen het nog best".idd zon vergrootglas zal het makkelijker maken.

En ja, het is wel een gepriegel, die slapende armen daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Heb op mijn leeftijd (ja, mannen hier gaan we geen grappen over maken he....., met Jaap scheel ik niet zoveel en danny en styreta durven hun leeftijd niet te vermelden....) ook wat moeite om het allemaal nog scherp te zien. Binnenkort maar eens kijken voor zo'n standaard met een vergrootglas erin.
Paul

21

Ik zette de heli throttle iets boven hover en hield hem vast aan het landingsgestel, dan liet ik los om te kijken of ik moest trimmen.... dan dus bijtrimmen, en weer opnieuw. Lamme handen van het omhoog houden van de heli.

De paddlestang moet vrij heen en weer bewegen als je er een tikkie met je vinger tegenaan geeft. En het veertje moet net genoeg druk op de swash geven zodat de speling weg is.

Paul

Maar even ter verduidelijking; dit is bedoelt om het pendule-effect te verminderen, niet om hem stabieler te maken ...

Hoi Yeti,

Leg eens exact uit wat je precies bedoeld met het Pendule-effect. Ik denk dat we instabiliteit en pendule-effect best hetzelfde kunnen noemen. Wat we willen is dat de heli stabiel wordt, en dus een beweging in rondjes opheffen.
Bedoel jij die rondraaiende beweging wat ook plaatsvindt in het grondeffect? Als je de heli net niet uit het grondeffect trekt zeg maar. Is dit wat je bedoeld?

En sorry guys, 38... ;-)

Hoi Danny,

Ja, volgens mij bedoeld hij dat. Had ik ook voordat ik mijn veertje had gemonteerd. Je hebt ook een PB.

Paul

Ja ok, ik heb natuurlijk ook het veertje weten te monteren. Gewoon om speling weg te krijgen wat per definitie niet bevorderlijk is voor een stabiele vlucht. Of dit nu hover is op één meter of een voorwaartse vlucht...

Oh oh, daar ga ik weer…de F1 race was absoluut niet wat ik ervan verwachtte dus duik ik maar een beetje in wat theorie.

"EDIT: Een klein stukje schrijven blijkt altijd weer langer dan gepland, hi".
De natuurlijke tendens van een voorwerp terug in een rustpositie te komen, of een beginpositie, is stabiliteit. De pendule (van een klok oid) wil na ieder uitslag steeds weer naar het midden bewegen. Hij zoekt een toestand op waar hij in evenwicht is. Dit is voor iedereen geen nieuws natuurlijk.

De welbekende knikker (een vaker aangehaald voorbeeld hier op het forum) in een ronde schaal wil naar het midden toe. Stabiel, in evenwicht dus. Een bolle plaat waar we een knikker op leggen wil er onherroepelijk afglijden. Onstabiel of labiel evenwicht. Een tafel welke vlak is kan de knikker op diverse plaatsen in evenwicht houden. Dit noemen we Indifferent evenwicht of metastabiel. Voor diverse doeleinden kun je stellen dat het een of het andere gewenst is. Een stabiel vliegtuig (of helikopter) is moeilijker van zijn richting te veranderen dan een onstabiel vliegtuig. Denk maar aan een groot verkeersvliegtuig of een acrobatisch vliegtuig.
Langs-, dwars- en richtingstabiliteit zijn verschillende eigenschappen van een vliegtuig. Ze worden ontworpen om het juist wél of in mindere mate te hebben en dus kennen diverse ontwerpen een mate van gewenste en ongewenste stabiliteit.
De omgeving is zelden in rust. De lucht waarin we vliegen is in eigenlijk altijd in beweging en hierdoor zal een stabiel vliegtuig altijd een richting op gaan om zijn rust te vinden. Hij wil terug naar zijn evenwichtstoestand van vóór die bewuste beweging, ook wel verstoring genoemd. Indien wij dan ook nog een vliegtuig bewust uit deze toestand brengen om te sturen zal hij na deze stuurinput weer terug willen naar zijn evenwicht. Dit is dus een vorm van stabiliteit. Het is dus lekker veilig als we een vliegtuig uit zijn koers brengen, en weer lekker alles loslaten, deze zijn wings level positie en horizontal flight behoudt. Of die beweging nu links- of rechtsom is, of omhoog en omlaag is.

Onze kleine heli heeft vanwege zijn afmetingen van bijvoorbeeld zijn rotordiameter (gyroscopische effecten) en eigen gewicht een lage eigenstabiliteit. Dit heeft dus als nadeel dat hij makkelijker gaat zoeken naar een evenwicht. Een grotere heli is in dit opzicht vele malen stabieler te krijgen dan deze uk. Dat zal Yeti ons kunnen beamen…
Het grondeffect bij vliegtuigen bedraagt de halve spanwijdte van de vleugel. Dus als de vleugel 40mtr is (van tip tot tip) zal het grondeffect tot zo’n 20mtr zijn. Dit is een vuistregeltje maar het geeft wel aan dat het enorm is. Ik weet echt niet hoeveel het voor heli’s is omdat dit niet mijn meest uitgediepte vak is natuurlijk.

Alles wat wij verzinnen en experimenteren om de speling her en der te verminderen laat zich vooral zien in toename van stabiliteit. Mits we het niet net als ik hebben overdreven om zoveel uit de rotorkop te halen waardoor ik een normale dynamische beweging beperkte. Dit bleek achteraf ook het schudden van 't staartje te zijn ;-)

Het pendule-effect hoop ik te kunnen verklaren door de speling welke zorgt voor een naar een evenwicht zoekende helikopter. Andere zaken wat het zeker hieraan bijdraagt noemen we 'Pilot Induced Oscillation', ofwel stuurcorrecties welke fors en veel te traag zijn. Achterlopen in reactietijd en overcorrigeren... Het gebeurd iedereen, haha
Het grondeffect zal altijd blijven bestaan. Maar zolang enkele piloten hier diverse seconden hun stick van de tuimelschijf niet hoeven aan te raken tijdens een hover in een zo goed als windstille kamer heb ik nog een en ander uit te zoeken aan mijn kleine Japanner. :-)

Mensen , slaapse… Ik gooi er weer even een flightplan uit hier!

Mooi verhaal weer Danny, straks kan je het nog gaan uitgeven in boekvorm.

Overigens die paar sec. bij mij dat ie stilhangt tijdens het hooveren, kan ik niet op ieder moment dat ik wil oproepen. Soms gebeurt het ineens dat ie stilhangt, op andere momenten dat ik hem wil stilhangen, dan lukt het weer niet. Begint tie gelijk weg te lopen, terwijl ik aan de trims niets verandert heb.

Ik heb ook wel eens op een forum gelezen dat dit dan toch te maken heeft met luchtverplaatsing in je kamer. Je kamer is (met ramen en deuren dicht natuurlijk) als het goed is, windstil. Maar de heli zelf (hoe klein die ook is) verplaatst behoorlijk wat lucht. Ga maar eens op 50 cm hoogte hooveren boven een stukje papier wat je op de grond legt, het waait alle kanten op. Ik denk dus dat die kamer helemaal niet zo windstil is als wij denken; door ons gefladder met de heli, ontstaan wel degelijk luchtstromen die het perfect stilhangen van de heli tegengaan. Hoe lichter de heli, hoe meer je van dit effect merkt.

Mijn lama kan ik veel langer stil laten hangen (soms wel 30 sec.), maar die weegt bijna 5x zoveel als de 4#3 en heeft dus veel minder last van dit effect. Komt nog bij dat de rotorsnelheid veel lager is, de oppervlakte van de 4 bladen is wel groter. Het coaxiaal-principe helpt natuurlijk ook nog enorm vwb de stabiliteit.

Ik denk dat wij niet moeten streven naar een 4#3 die perfect stilhangt gedurende 10 sec. of meer, aangezien dit met deze heli domweg niet mogelijk is, wat je ook aan mod's probeert. Het maakt het vliegen met dit ding wel lekker dynamisch, je bent constant bezig en je hebt geen sec. tijd om je te vervelen tijdens een vlucht. Ik ben wel van mening dat als je deze heli onder de knie hebt, dan kan je elke (goed afstelde) grotere FP-heli, moeiteloos vliegen.

Paul

Hoi Paul,

Tja, ik wil het op zich zo goed mogelijk omschrijven. Dan snappen we het allemaal en kunnen we er leuk ervaringen mee op doen.
Inderdaad, zo lang kan ik m ook mooi stilhouden hoor. Streven naar perfectie is geweldig, groot voorstander van. Alleen moeten onszelf wel bepaalde grenzen durven opleggen en niet doorslaan. Wat ik inderdaad hiervoor al schreef is het dingetje door eigen gewicht enorm gevoelig voor alle luchtstromingen in de kamer. Na één minuut stilhangen in een stille ruimte is het een en al turbulente lucht. Daar komt bij dat hij nooit stil zal hangen. Geen enkele helicopter zonder autopilot gaat dit doen. Ook geen echte!
Ik heb een jaar of tien terug eens een Robinson 44 gevlogen en dat was onzettend kicken! En dan zie je meteen dat je onbewust continu inputs geeft om het ding recht te houden.

FF Off topic; Wist je dat een goede niesbui een meter of vijf ver kan komen? Kun je nagaan wat voor lucht die kleine draak verplaatst!

Afijn. Ik heb mijn asje wat ik eerder heb omwikkeld met alu-tape weer ietsje dunner gemaakt. Nu is dus het wiebelen/schudden met de staart geheel weg. Wist niet of ik dit reeds had geschreven maar daar zat het 'm dus in...

Tot later,

Danny

Back