1:10 on-road auto voorzien van BREDERE banden...

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Mari, 2 mei 2004.

  1. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    't is lastig, maar ook in de praktijk blijkt dat smallere wielen meer grip op leveren.. kijk maar naar de electro jongens.. die rijden op 26mm... waarom niet op 30mm ?

    Ook in de modelbouwwinkel is met dit uitgelegt dat in het begin er van 20 mm naar 30 mm gegaan is en toen weer terug naar minder breed omdat het een betere grip gaf...

    dat een dragstar zoveel band heeft lijkt me ook veel te maken hebben met het vermogen wat ie heeft.. er komt dus MEER druk op te staan dus kan de band ook groter zijn om 't kwijt te raken... 'k denk dat een dragster met monstertruck-band-(slicks dan) niet zo'n goed idee is... anders hadden ze 't vast al wel gehad...
     
  2. KevinS

    KevinS Guest

    Bij een bezem over de straat duwen gaat het niet op, omdat elk van de sprieten van de bezem in het relief van de straat zal proberen te steken. Elke in de straat stekende spriet moet gebogen worden voordat de bezem weer een stukje verder kan en dat geeft het grootste deel van de weerstand.
    Ga eens met een grote en een kleine bezem over een GLAD oppervlak en je zult zien dat de grotere bezem nauwelijks meer kracht kost om voort te duwen.
    Of trek de bezems over de straat i.p.v. duwen...

    Beter voorbeeld:
    Neem een plank hout van 1000x100x10mm en een blokje van hetzelfde hout van 100x100x100mm (even zwaar dus, maar 10x kleiner oppervlak) en zet ze op dezelfde ondergrond. Trek met behulp van een veerunster aan beide objecten en kijk bij welke kracht ze beginnen te bewegen. Je zult zien dat het evenveel kracht kost.
     
  3. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    er bestaat geen simpele uitleg !

    ยต = het materiaal, grof/glad , rubbersoort, wegdek, etc

    de breedte van de band etc zit NIET in die formule !
    het is een vereenvoudigde formule waar de groote van het contactoppervlak enz niet inzit :!:

    het is dus veel meer dan dat
    en het klopt ook dat een te smalle of een te brede band niet goed is
    maar het is veel meer dan dat. Moeilijke materie!!!

    dus tenzij je ingenieur ofzo bent zou ik niet teveel meer gaan beweren en niet met easy formules proberen het te bewijzen want dat lukt niet.

    greetz

    Jeroen, die uitleg heeft gevraagd aan fysicus :D
     
  4. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Dacht een simpele post te hebben gedaan, maar ben door de vele antwoorden wel wat wijzer geworden...

    Hoef niet te gaan zoeken naar een bredere band, maar mag een beetje gaan experimenteren met de verschillende kwalteiten rubber...
     
  5. KevinS

    KevinS Guest

    Als je een bredere band er gewoon mooier uit vind zien; gewoon doen! Wat de massatraagheid en luchtweerstand betreft zul je echt niet veel merken aan de verandering van prestaties. Maar als je echt de prestaties wilt verbeteren, kan het vinden van het juiste rubber wonderen doen.
     
  6. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Bredere banden staat stoer, maar ik heb al heel wat sites afgezocht naar bredere banden/velgen, maar kom vrijwel alleen 26mm tegen...

    Nu ik mijn 2 speed anders heb afgesteld (eerder schakelen) lijkt het wel of mijn banden sneller hun profiel verliezen... maar misschien beeld ik me dat allemaal in en is het gewoon slijtage...
     

Deel Deze Pagina