1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

• 10,5 Regelaar vrij accu vrij

Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

Votes: 4 8,5%

• Total voters
    47
Als de regelaars identiek worden dan zal het voor een deel in de motor komen te zitten ja. Gezien de opbouw van de LRP x12 lijkt dat een logische keus...

Volgems mij kan de X12 slechts +10 graden (dat zegt niet hoeveel graden het in werkelijkheid vertimed is) vertimen met de sensor.

Haak aan op de ROAR lijst van Stock-motoren? Volgens mij zijn die allemaal vast-vertimed.

Euh nee.... De SP V3.0 is gewoon vertimebaar evenals de X12, alleen zijn deze motoren wel "gelijkend" aan elkaar.

Ghe... geen SXX V2 ??? lolz

De lijst is nog niet ge-update. én als LRP de regelaar niet ter keuring aanbrengt...... Waarschijnlijk komt deze er wel op.....

Qua gewicht (lipo aan de ene kant v.s. regelaar en ontvanger aan de andere) is het goed in balans te krijgen?

wat is "goed" Ja je kunt je links rechts balans goed krijgen, maar of het ook allemaal zo lekker werkt..... er zijn rijders die er goed mee rond komen. Maar wees eerlijk hoe groot is het percentage van T-bar auto ten aanzien van link auto's nog? Niet dat ik nu mensen verplicht om over te stappen.....

Waarom nemen we niet de "drie" gesteld motoren van het NK, maar dan in 10,5T. Dit zijn de meest gebruikte motoren, en er zullen maar weinig mensen met exoten rond lopen.... (nee ik generalizeer niet...)

Groet Robert

Precies, lekker de EFRA motorenlijst aanhouden en dan zien we wel toch?

(of als de GM in de NK lijst staat, dan ben ik voor Robo's voorstel ;) LOL)

Zo is het Julius,
Doe gewoon indelen naar de snelheid van rijder en auto zoiets als expert en club klasse .
Al die regels is voor mij (en anderen) een reden om lekker te rijden en spelen op vrije ,niet wedstrijd dagen. Overigens valt mij op dat er weinig te koop lijkt wat toegespitst is op 1 cell lipo . Novak heeft zo'n regelaar (incl booster) met een redelijk betaalbare motor combo en LRP een peperdure . Ook 1C saddle pack lipo zie je weinig . Apart ook dat de 1/12 met 1 cell rijdt omdat dit, in mijn optiek , voor veel hogere stromen zorg. M.i. kunnen ze het beter zoeken in de accu capaciteit in combinatie met de rijtijd.

waarom geen 2s lipo rijden in een 1:12? Je hebt van cs electronics ook 1:18 2s lipo hardcase stickpackjes van 32C. De cellen zijn opgebouwd als 2s1p. 1900mah en maar 30 euro.

Geen booster meer en geen hoge stromen meer. 1900mah met een hogere turns motor en een super laag gewicht van de lipo van maar liefst 95 gram! zal de 1:12 behoorlijke snelheid geven voor 7 minuten. Een hogere turns motor en gaan... stuk gemakkelijker lijkt me. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Het zal dan wel weer behoorlijk puzzelen zijn met de setup :D

Het is maar een idee.

Een voorbeeld van iemand die dat in een homemade 1:12 geknutseld heeft.

Hoe lager de spanning des te lager de stroom..... Terug naar les 1 electro?

Stroom = Spanning gedeeld door weerstand. Weerstand is constant (zelfde motor) dus bij lagere spanning = lagere stroom....

vermogen druk je uit in aantal watt. Watt is volt (keer) ampere . Voor een bepaalde snelheid is een bepaald vermogen nodig (watt), lage voltage bij een gelijk vermogen is een hoog amperage .(les 2 ) .Een autolamp op 12 volt kan meer licht geven dan een woonkamerlamp bij 220 . Voltage alleen zegt dus niets. Wat nu gebeurd is dat het gezocht wordt in een hoge stroom. Accupakketten die een hoge stroom kunnen leveren ,regelaars die dat dan aan kunnen en dito motoren .Dikke weinig windingen . De weerstand die deze motoren opleveren zal dan ook laag zijn . Meer turns motoren = hogere weerstand = minder stroom = lager vermogen (watt) = minder snelheid. Vooropgesteld dat de dikte van de windingen gelijk zijn.

ok dan lul ik uit mijne grote dikke nek ;)

Ik lees dat er rijders dumpen met 10.5t op 1s in 7 minuten wat ik dan erg vreemd vind aangezien wij maar iets van 3200-3500mah oprijden met 2s en 10.5t op een groot 1:8 circuit.

Maar goed, weer wat geleerd.

vermogen druk je uit in aantal watt. Watt is volt (keer) ampere . Voor een bepaalde snelheid is een bepaald vermogen nodig (watt), lage voltage bij een gelijk vermogen is een hoog amperage .(les 2 ) .Een autolamp op 12 volt kan meer licht geven dan een woonkamerlamp bij 220 . Voltage alleen zegt dus niets. Wat nu gebeurd is dat het gezocht wordt in een hoge stroom. Accupakketten die een hoge stroom kunnen leveren ,regelaars die dat dan aan kunnen en dito motoren .Dikke weinig windingen . De weerstand die deze motoren opleveren zal dan ook laag zijn . Meer turns motoren = hogere weerstand = minder stroom = lager vermogen (watt) = minder snelheid. Vooropgesteld dat de dikte van de windingen gelijk zijn.

Tja, maar omdat de motor op 10,5 wikkelingen is gelimiteerd is er dus verlies aan vermogen als de spanning daalt. De auto's gaan gek genoeg ook minder hard...

Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.Afgezien van verliezen e.d.
Het is voor mij een tijdje geleden dat ik al die formule's uit het hoofd heb geleerd maar zal mijn kennis nog wat op gaan frissen. Bij brandstof heb je dat allemaal niet nodig ,een tankfles is voldoende :)

Laatst bewerkt:
Mannen....

Hogere weerstand (of lager voltage :)) betekend minder punch!!
Dus ja, minder verbruik maaarrrr.... de rijder gaat meer aan zijn gas trekken om bij te blijven en dan ga je leeg.

(en Dokkie, you are right)

Laatst bewerkt:
Tja, maar omdat de motor op 10,5 wikkelingen is gelimiteerd is er dus verlies aan vermogen als de spanning daalt.

Bij behoud van dezelfde tandwielverhouding..... Op 1S LiPo wordt er "gek genoeg" bijna 2x zo'n grote pinion gebruikt waardoor de stromen weer omhoog lopen om de motor weer op gelijkwaardige prestaties te brengen.
Het enige wat je omlaag brengt is de piekstroom bij 0 toeren, de gelijkstroomweerstand van de spoel in de motor zal de beperkende factor zijn

Maar waarom rijden treinen en trams dan op hoge voltages?

Julius, je ziet gewoon dat de huidige accu's steeds meer in staat zijn om hogere stromen te genereren waardoor de snelheid weleenswaar terug loopt met 1C maar niet met de helft . In een electra keten wordt de hoogte v/d stroom bepaald door het deel met de meeste weerstand . Als de accu de beperkende factor geweest is kan een moderne accu een hoop schelen met dezelfde motor ,ook de regelaar speelt een rol .
Voor al diegene die hun kennis weer wat op willen frissen :http://www.bemoc.nl/techniek/pdf/elektrogegevens.pdf

Bij behoud van dezelfde tandwielverhouding..... Op 1S LiPo wordt er "gek genoeg" bijna 2x zo'n grote pinion gebruikt waardoor de stromen weer omhoog lopen om de motor weer op gelijkwaardige prestaties te brengen.
Het enige wat je omlaag brengt is de piekstroom bij 0 toeren, de gelijkstroomweerstand van de spoel in de motor zal de beperkende factor zijn

Maar waarom rijden treinen en trams dan op hoge voltages?

Klopt helemaal, de rollout bij 1S lipo is bijna 2x zo hoog (mod). Bij treinen en trams komt er wat gewicht bij kijken :lol: dus zeer hoge start-Amps.

Roelof (weet je waarschijlijk wel) Hoge voltage's zijn minder gevoelig voor spanningsverliezen door stekkers/soldeerverbindingen en kabels . spanning (verlies) is stroom (ampere) maal weerstand (ohm) . Dus hoge stromen bij een bepaalde weerstand (door kabels /stekkers etc) geven een hoog spanningsverlies en als je maar 3.7 heb kan je niet veel meer missen . Dus hogere stromen vereisen dikke kabels ,stekkers etc. Daarom dat we spreken over hoogspannings masten omdat het transporteren van hoge spanning /lagere stromen veel gemakkelijker is dan andersom.

In t 1:12 topic schreef je iets over snelheidsvermindering op 1s Lipo. Hoeveel scheelde dat in rondetijd? Ik neem aan dat dat met een vertimende regelaar was? Was dat al voldoende langzamer om 1:12 voor iedereen weer rijdbaar te maken?

Dat was inderdaad met een vertimede regelaar.
Maar dat is wel alweer een jaar geleden en de regelaars (lees software) zijn alweer een stuk sneller geworden.
Het verschil (met 4cell) in ronde tijden was ongeveer 0,3 tot 0,5s wat voor 1:12 en 8 minuten rijden natuurlijk heel veel is.
Maar wat vooral opviel was dat als je probeerde de 4cell auto's bij te houden dat de snelheid na een paar minuten inzakte en de verschillen dan snel opliepen.
(Wat ook wel logisch is, het verschil tussen 3,7V en 4,8V is ook behoorlijk groot)

Mijn voorkeur voor de 0grd regelaars heeft niet zozeer met de snelheid te maken maar meer met de moeilijkheid van het juist instellen van de software, in combinatie met de juiste verplaatsing.
Er zullen uiteindelijk maar een paar mensen zijn die het goed voor elkaar hebben en de rest raakt alleen maar gefrustreerd omdat het hun niet lukt.

Je moet eigelijk meer rekenen met het vermogen (watts) wat een accu kan leveren . Een 3.7 volt met een capaciteit van 5 amp(uur) levert 18.5 watt (uur) , een 7.2 volt accu van 2,5 amp(uur) levert ook 18,5 W . m.a.w. een 1C lipo moet een dubbele capaciteit (A) hebben om hetzelfde vermogen (rijtijd) te kunnen leveren t.o.v. een 2C.QUOTE]

Voor een stuk ga ik met je mee. Echter de NiMh accus hebben een vrijwel gelijke inhoud (rond de 4800mAh tegen 5200mAh NiMh vs Lipo). Dus uiteindelijk is de totale beschikbare energie vrijwel gelijk. Een 2s Lipo van dezelfde capaciteit zal dan ook 2x zoveel vermogen hebben en bij gelijke rijtijd (bij 4wd touring zelfs nog korter!) gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn.

Dat 1:12 10,5 nu weer leeg gaat in 8 minuten heeft niet met lipo vs NiMh te maken maar met de vertimende regelaars. Door die techniek zal er relatief meer stroomverbruik zijn bij hoge snelheid tov. niet vertimende regelaars. In 1:12 10.5 zonder vertimende regelaars is al gauw de motor limiterend en kun je niet onbeperkt hoger verplaatsen omdat de motor dat niet aankan en zul je niet meer toekomen om de hele accu capaciteit in 8 minuten te gebruiken.

Back