1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

• 10,5 Regelaar vrij accu vrij

Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

Votes: 4 8,5%

• Total voters
    47
Volgens mij zou je gewoon met 3 NiMh-cellen moeten gaan rijden (= 3.6v, 4.5v op piek), m.i.zou dit veel beter aansluiten bij de 1s-lipo (= 3.7v, 4.2 maximale piek)

En bij een hogere spanning heb je inderdaad minder stroom lopen om hetzelfde vermogen te verkrijgen.

tot zover mijn herinneringen aan het technisch onderwijs....haha

Eric

gemiddeld 2x zo hoge stromen leveren. Aangezien het grootste deel van het verbruik komt van accelereren zullen daar de piekstromen nog veel hoger zijn.
Min ervaring met de vertimde regelaar is anders namelijk.
Toen ik begon met brusless met weinig timing werd de moter erg warm, zeg maar heet. toen kwam er nieuwe software(tekin in mijn geval, en toen moest ik het pinion veel kleiner maken met een hoge vertiming. resultaat de moter liep als een raket en werd maar handwarm. In mijn ogen de beste manier om je spullen heel te houden. Dus regelaar lekker vertimen en idereen mag mijn isntaelling copieren en maken die dan stock. gaat iedereen hard met pielen met de pinion en spur wat nog overblijft.

Regelaar op 0 graden gaat de moter weer veel uitmaken en ook de pinion met spur verhoudig , en de moter wordt weer heet. Dan is de punch nog belangrijker wat je uit je accu haalt. Lijkt erg op de brushed orion moter 19 turns klasse zeg maar. Is dit wel wat we willen Nou, ik niet in ieder geval.
Jongens graag verstandig hier mee omgaan wat is er nu zo verkeerd aan vertimen? We hebben toch de swift klasse voor de gelijkwaardige race klasse?

Overigens is bij lage toeren de stroom hoog maar bij hoge toeren de stroom laag.
dat verklaart waarom de moter met een licht verzet koeler blijft. Lijkt mij de juiste manier. Je zou ook spur en pinion kunnen opleggen zeg met maximaal 20T pinion met een 88 spur als kleinste. Lijkt mij een zeer goed idee en dan de regelaar verder vrij. Wat vinden jullie?

Just my opinion , Greetz JW

greetz JW

Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar op 0 graden gaat de moter weer veel uitmaken en ook de pinion met spur verhoudig , en de moter wordt weer heet.

Overigens is bij lage toeren de stroom hoog maar bij hoge toeren de stroom laag. dat verklaart waarom de moter met een licht verzet koeler blijft.
greetz JW

Motoren (LRP, Orion) kunnen tegenwoordig 100+ graden worden zonder echt veel problemen, de meeste GM motoren hebben ook geen problemen met hogere temperaturen. Het afgelopen jaren hebben we met de mafste vertimingen en rollout gereden op 4 cellen, een motor op +80 graden is ons nog nooit gelukt.
Een motor oververhitten op 3,7V zal alleen maar moeilijker worden, zelfs in modified.

Ik ben er vanavond achter gekomen dat een GM motor op 150 graden rijden toch iets te veel van het goede is haha... LOL... Eén GM motor in de min maar dat was wel met een Pro10 en 2S lipo dus...

Overigens heb ik vanavond met Niels de Zwijger gesproken en dat er een 0 graden regelement komt is niet waarschijnlijk op de MACH. Het argument was dat er inmiddels ook al manieren schijnen te zijn om de regelaars te laten knipperen met de leds als zijnde een 0 graden programma maar dat dan niet zijn. En het zou dus of te moeilijk of te veel tijd kosten om dan alle regelaars aan een laptop te hangen... De kans zit er dus in dat 1/12 gewoon met veritimebare ESC's wordt gereden...

Motoren (LRP, Orion) kunnen tegenwoordig 100+ graden worden zonder echt veel problemen, de meeste GM motoren hebben ook geen problemen met hogere temperaturen. Het afgelopen jaren hebben we met de mafste vertimingen en rollout gereden op 4 cellen, een motor op +80 graden is ons nog nooit gelukt.
Een motor oververhitten op 3,7V zal alleen maar moeilijker worden, zelfs in modified.

Nou een GM motor laten oververhitten is heel makkelijk te doen hoor en daar had die motor echt wel serieus problemen mee :D:D........hebben we bij net bij de ZAC gezien :lol::D;) (ok was op 2s)

Wat de fabrikanten aangeven is leuk en aardig maar die magneten worden echt wel minder bij die temperaturen. Hoe vaker je dat doet hoe sneller de motor warmer gaat worden en hoe sneller je vermogen mist. Als je de motor meet aan de buitenkant dan is die aan de binnenkant nog veel heter.

Wat djewie schrijft is ook mijn visie en reeds ook reeds meerdere malen aangegeven. Waarom allemaal problemen gaan zoeken terwijl het allemaal veel makkelijker kan.

Dynamische vertiming is de toekomst. Hard gaan met koele motoren.....of als je langzamer wil dan kan het ook...maar nog steeds koelere motoren vanwege het feit wat Djewie reeds aangaf.

Het 3.7v verhaal staat hier een klein beetje los van. Ga maar na in de 1:8......waarom wordt er nu gekozen voor 14.8v lipos en lagere kv motoren ipv 7.4v en hogere kv motoren? Simpelweg omdat regelaars affikken en alles veel te warm wordt met 7.4v....bij de 1:12 is het net zo maar dan op een wat kleinere schaal

edit
.......jammer..... joost was me net even voor haha

Het argument was dat er inmiddels ook al manieren schijnen te zijn om de regelaars te laten knipperen met de leds als zijnde een 0 graden programma maar dat dan niet zijn.

Pfff.... lol. Nah dat is klaar dan.... Wel erg jammer.
De reden van Joey om dit jaar geen stock te rijden (en ook van vele anderen) is dat er door alle vertiming praktisch geen verschil meer zit tussen modified en stock. In stock win je alleen als je de beste regelaar hebt met de beste instellingen (als je al puik kan rijden). Vooral voor de niet zo ervaren rijders is dit niet zo leuk, het gaat veelste hard en is te complex.

Trouwens, je kan gewoon vasthouden aan de 0-graden vertiming, als je hierover goede afspraken maakt. Bijvoorbeeld: de winnende wagens moeten middels de pc/laptop aan kunnen tonen dat er geen sprake is van anders dan 0-graden vertiming. Mocht dit wel zo zijn volgt diskwalificatie en uitsluiting.

Nou een GM motor laten oververhitten is heel makkelijk te doen hoor en daar had die motor echt wel serieus problemen mee :D:D........hebben we bij net bij de ZAC gezien :lol::D;) (ok was op 2s)

Tja, op 2S zullen de mogelijke stromen (Amp's) ook een stukkie hoger zijn....

Dat was een kort gesprekje tussen Niels en mij, hoe het verder echt gaat lopen weet ik ook echt niet. Dat zal afwachten worden denk ik...

Ik ben er vanavond achter gekomen dat een GM motor op 150 graden rijden toch iets te veel van het goede is haha... LOL... Eén GM motor in de min maar dat was wel met een Pro10 en 2S lipo dus...

Overigens heb ik vanavond met Niels de Zwijger gesproken en dat er een 0 graden regelement komt is niet waarschijnlijk op de MACH. Het argument was dat er inmiddels ook al manieren schijnen te zijn om de regelaars te laten knipperen met de leds als zijnde een 0 graden programma maar dat dan niet zijn. En het zou dus of te moeilijk of te veel tijd kosten om dan alle regelaars aan een laptop te hangen... De kans zit er dus in dat 1/12 gewoon met veritimebare ESC's wordt gereden...

Gewoon keiharde straffen tegenover zetten tot zels diskwalificatie van de competitie. Als het nu al bij de MACH niet kan hoe wil je dan in de toekomst naar zoiets werken?
Gewoon de straffen zo hoog zetten dat men het wel laat en als je er 1 uit plukt dan daarmee direct een voorbeeld naar de anderen zetten.

En ik denk dat een laptop met alle software en kabels niet zo moeilijk is op op te zetten om de checks uit te voeren al is het maar steeksproefgewijs.

omdat er in Groningen op moment geen grote indoorbaan is wil ik lekker gaan rijden in Haarlem ik zit te denken aan 1.12.

maar ik geloof dat we de vertimede regelaars nu wel zat zijn kijk naar de enquete ?.
en ja een groen lampje laten knipperen lukt mij ook wel. maar dit is natuurlijk snel te achterhalen .waterdicht zal het nooit worden. als je vertiming toelaat met een cel lipo,,(voltage van niks vind ik maar oké )
dan is de regelaar weer bepalend. dit hebben we toch net geleerd in de TC wat voor veel van ons niet goed is bevallen. kijk naar de ETS van Toen nu. dus ik denk,, niet weer het wiel uitproberen te vinden .als ik naar Haarlem kom van Groningen. heb ik geen zin mijn regelaar 50 x aan de laptop te moeten hangen. en mijn wel snelle vrienden hamburgers en koffie te geven voor de beste instelling. en het is ook niet nodig! waarom van een 10.5 een 6.5 of 7.5 (turn) maken(met de regelaar) rij dan met een iets snellere motor als je dat al wild.
Bij Real rij ik buiten met een Tekin en een 13 turn motor het was veel werk om het snel te krijgen .nu aan het einde van het seizoen zijn er nog rijders die het zwaar hebben met hun (weer nieuwe software) laat staan de motoren die in de prullenbak liggen
.ik moet er dan ook niet aan denken om op een andere buiten baan een top instelling te vinden puffff..
laten we niet een seizoen weggooien om er achter te komen hoe het wel moet.ik kan mij ook zoiets herinneren over de lipo tegen de :sniper:Ni.mh celen,,

lipo zou niet de toekomst zijn :p.

zo dat was mijn serenade.
ps ik ga in Alkmaar (amcc)13 turn tekin(nieuwe software) rijden.wie wil er koffie of een hamburger :);)

Laatst bewerkt:
Ik zal het er nog eens met Niels over hebben... Denk inderdaad dat we wel van te voren een goed systeem op moeten zetten.

Er is zo veel mogelijk. Ik kan mijn 1:12 ook de handstand laten doen als het moet....

Hoe groot is de kans dat men ook serieus een goed en waterdicht systeem maakt wat knipperd, en niet te herlijden is? En natuurlijk "alles is mogelijk", maar is het nog reëel om te denken dat men dit gaat doen?

Waarom zou je dan nu al streven naar een laptop met alle kabels. Dat gaat een hoop geld kosten, maar gaat het ding ooit een "FAIL" aan tonen en iemand disqualificeren? Lijkt me niet... Zijn er op de ETS mensen die de regelaar aanpassen, ik zelf heb ze nog niet gezien?

Maar misschien heb ik wel last van tunnelvisie...... :???:

Groet Robert

juist , en controleren van vertiming hoeft ook niet, gewoon lekker vertimen, maar wat je wel kan controleren is de spur en pinion, wat ik voorstel is verplichte spur en pinion rijden in de stock 1/12 ik stel voor 20 / 88 met daarbij een maximale band maat zoals de jaco of anders. Of gewoon maximaal 55 (zijn ze toch als je ze koopt dacht ik)

is lochieeees toch of mis ik een factor?:rolleyes:

Greetz JW

Gewoon keiharde straffen tegenover zetten tot zels diskwalificatie van de competitie. Als het nu al bij de MACH niet kan hoe wil je dan in de toekomst naar zoiets werken?
Gewoon de straffen zo hoog zetten dat men het wel laat en als je er 1 uit plukt dan daarmee direct een voorbeeld naar de anderen zetten.

En ik denk dat een laptop met alle software en kabels niet zo moeilijk is op op te zetten om de checks uit te voeren al is het maar steeksproefgewijs.

Kom op Roelof, het is een hobby hoor. Laten we het gezellig houden en een format kiezen waarbij geen straffen nodig zijn en dat is met deze verstandige mensen volgens mij goed te doen. Gewoon de spur en pinion restrictie toepassen en de regelaars lekker laten voor wat het is. Vorig seizoen waren jongens lekker bezig ieder avond met die regelaar uit te zoeken om snelheid te halen, is gewoon deel van de hobby geworden niets mis mee.
Als je dat niet wilt ga je lekker mod rijden toch. Ook niets mis mee hoef je niets te doen alleen te rijden.:)

greetz JW

Pieter, ik snap wat je bedoelt maar ik zou het niet leuk vinden als iemand mijn auto oppakt aan de achterkant en dan zijn vingers verbrandt. 80 graden is erg heet volgens mij.;) allemaal met handschoentjes baan inzetten dus. :D

JW

Een slimme baaninzetter pakt een auto ook niet waar de motor zit... ;) Is voor mij iig niet en reden om de motortemperatuur laag te houden...

Een 1/8 pakt toch ook niemand bij de koelkop beet? Iedereen weet dat een motor (electro & brandstof) heet is dus gewoon niet daar op pakken...

ja ik blijf nog even posten want ik wil wat we allemaal willen gewoon schik hebben op de baan met elkaar. die snelheid heb ik ook aan moeten wennen vorig zeizoen, koste mij 9 voorophangingen. maar wel veel schikgehad met de 1/12 jongens maakt niet uit. Onnodig geld uitgeven hebben we allemaal een hekel aan denk ik. Dus regelaar heb je al, vertimen kan die ook. Dus hoe haal je de snelheid eruit op een simpele manier. De ROLLOUT vast zetten. En makkelijk te controleren. Joost, Niels
Gewaardeerde MACh leden gewoon uitproberen zou ik zeggen. Kun je ook een snelheid vast stellen wat acceptabel is en wanneer het weer te hard gaat dan verlaag je de pinion 3 tanden minder of zo iets. Scheelt ook weer pinions proberen iedre keer.

Greetz JW( MACH lid)
en enthousiast 1/12 rijder :cool:

juist , en controleren van vertiming hoeft ook niet, gewoon lekker vertimen, maar wat je wel kan controleren is de spur en pinion, wat ik voorstel is verplichte spur en pinion rijden in de stock 1/12 ik stel voor 20 / 88 met daarbij een maximale band maat zoals de jaco of anders. Of gewoon maximaal 55 (zijn ze toch als je ze koopt dacht ik)

is lochieeees toch of mis ik een factor?:rolleyes:

Greetz JW

KAN NIET!!! De banden slijten namelijk en dan veranderd de roll-out. Dus een vaste vertanding is onmogelijk met een pancar!!!
Dat zou een godsvermogen aan banden gaan kosten en mensen rijden op verschillende banden diameters met verschillende roll-outs om de motor optimaal te laten lopen...

Ik ga toch nog een keer met Niels om de tafel zitten dat er een 0 graden regelement komt. Daar zijn de meeste stemmen voor in de poll dus...

60% geeft hier in de equete aan voorstander te zijn voor 0-graden vertiming en Lipo. Met spur en pinion iets vaststellen lijkt me niet de oplossing, dan hebben de hobbyisten nog steeds een gemis aan kennis. Rijden met banden van 55mm, dat gaat niet JW. (wegligging en stukken uit banden)

Betreffende de temperatuur, door minder te vertimen loopt er minder stroom (amps) waardoor de motor op 3,7V niet / minder heet wordt (is getest vandaag). En over je handen verbranden... ehhhh... hoe doen alle baaninzetters dit dan bij de nitro-onroad? Vind ik geen excuus.

Back