1/3.5 schaal Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
anders neem ik de mijne wel mee

Hoewel ik geen fan ben van de SAE-5ae (hoe heten ze precies? :confused: ), is deze wel erg mooi gemaakt! :yes:

Maar stop er dan wel een mooie piloot in! :mad:

Zo is het echt zo'n spookvlieger . . . :o

jan.

Vanochtend tussen de bedrijven door de vleugel voor de tweede keer in de verf. Ik twijfelde om het een tweede keer te doen, maar de eerste keer was het me toch iets te "blank". Nu na de tweede keer is het net nog niet dekkend wat ook mijn bedoeling was. Op de foto kmt het niet goed tot zijn recht maar ik ben er zo tevreden mee.

Ik heb het bewust niet dekkend geschildert daar de (zeer weinige)foto's een structuur van het hout en de verfstreken laten zien.

Nu drogen en vanavond als het meezit monteren op de kist en de eerste keer (bijna)compleet naar buiten :p

Gr. Teus

5958483e8308131a1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow

Hoi Teus,

mooie voortgang. Ik vind de spandau's ernu beter uitzien. Zeer mooi, ga zo door?

Eh vraagje: is er of komt er een tekening (ik heb interresse)?

Groetjes, Edwin

First time out

Oss gereed :D

Vanavond in het laatste licht ff vlug in elkaar en naar buiten.

Verder krijg ik hem niet af. De wingtips moeten er nog op en de Lozenge moet nog in de Butyrate en nog wat kleine dingen zoals de niet geheel onbelangrijke stuurkabels ;) en uiteraard de oranje roundels op de vleugel en romp.

Ik heb denk ik 1 fout gemaakt in het bespannen als ik hem nu zo compleet in elkaar ziet................ Het stabilo boven heb ik 4 kleuren donker Lozenge gegeven (omdat dat in de boeken staat :rolleyes:) Maar ik vindt het niet mooi dus dat gaat er denk ik na Oss af en er komt ook 4 kleuren licht op zoals op de romp.

@ Edwin,

Nee er zijn geen tekeningen van en ik heb er ook geen gemaakt. Ik werk van de maatschetsen die in 1 van de eerste posts staan op pagina 1 staat. Ik ben ook niet van plan om er tekeningen van te maken.

Gr, Teus

5958483f038a8897c.jpg

5958483f038ba2ad1.jpg

5958483f038bc5192.jpg

5958483f03b2b058f.jpg

Op zoek naar................. Pups en Camels :p

5958483f03b288cc5.jpg

Wow Teus wat ga je weer hard!

Heb je het groen op het triplex op grondverf gedaan of gelijk op het hout?
Kwasten of rollen of spuiten?? :confused:

Ziet er wel weer heel gaaf uit!

Man dat Lozenge is ook net echt :thumbsup:

See u saturday, vergeet hem niet mee te nemen! :p

Groet, Ralf

Wow Teus wat ga je weer hard!

Moest wel anders was er nog weinig te zien op Oss

Heb je het groen op het triplex op grondverf gedaan of gelijk op het hout?
Kwasten of rollen of spuiten?? :confused:

Zonder grondverf met een zachte kwast in schaal 1/3.5 ;) Ik heb dit bewust zonder grondverf gedaan om de houtstructuur te behouden en een licht doortekening van het hout te houden. Op de foto's zie je het niet maar is in mijn ogen aardig gelukt.

See u saturday, vergeet hem niet mee te nemen! :p

Nee zeker niet, anders ga ik terug :rolleyes:

P.s.

Spacewalker komt waarschijnlijk toch niet mee daar ik van de week een slechte week qua gezondheid heb en lang niet fit ben. En als ik vlieg wil ik fit zijn, zeker op een vreemde locatie met een hoop drukte.

Gr. Teus

Bijna gelijktijdig gepost ;)

GAAF zo'n clipped-wing DVIII! :D

WERELDS issie geworden!
Heb diepe bewondering voor wat jij er de afgelopen weken uit hebt weten te wringen!
Volgend jaar moet Oss net ff later, dan hoeft er niet zo gestresst te worden om alles ervoor af te krijgen :lol:

Prachtig zo!, Ralf

Teus,

Het ziet er geweldig uit. :D:D:D Zet hem maar midden op het veld zaterdag. Dan kunnen Ralf, Frank en ik er schijnaanvallen op uit voeren...:snipersmile:
Hoef je verder niets voor te doen, behalve ontspannend toekijken... :p

Martin

Mooi hoor! Maaruh, de staart indekken met de lichtere soort? Schaal is schaal toch? Dus als de echte net zo "lelijk" is, hoort dat er toch gewoon op te zitten? :wink:

Mooi hoor! Maaruh, de staart indekken met de lichtere soort? Schaal is schaal toch? Dus als de echte net zo "lelijk" is, hoort dat er toch gewoon op te zitten? :wink:

Daar heb je een punt! :schrik:

Maar wat ik ook heb begrepen van de "historisie" dat het niet zeker is bij de D-VIII omdat er gewoonweg heel weinig over bekend was doordat hij zo laat in de oorlog gereed kwam. En tegen die tijd werd er soms ook maar wat gedaan met kleuren. De conclusie van de donkere bovenzijde van de vleugelvlakken komt bij mijn weten hoofdzakelijk van de D-VII en zijn er van uit gegaan dat het bij de D-VIII ook zo was, maar omdat de D-VIII geen bekleede vleugel heeft blijft alleen het stabilo over en nu komt de vraag of ze voor het stabilo in de fabriek een apart lapje stof zouden pakken en niet gewoon hetzelfde als op de romp :confused:.

We zien wel, kan er nog een paar nachtjes over slapen en jullie kunnen mij er ook nog van weerhouden morgen :rolleyes:

Gr. Teus

De DVII had bijna altijd ook een donkere boven en zijkant van de romp. Als jou romp al lichte lozenge had kan het heel goed zijn dat de rest ook licht was.

Zeer mooi model. Echt indrukwekkend. Ik vind het heel spijtig dat ik examens heb deze weken en niet naar Oss kan komen om eens te komen kijken.

Tom

@ W@cco,

Ben ik helemaal met je eens.

De reden dat ik voor de 4 kleuren licht ben gegaan is onderstaande foto van het model wat ik probeer een beetje te reproduceren. (Gesmokkelde Foker D-VIII door Fokker himself op de bekende trein in de naoorlogse dagen)

Fokker-D-VIII-Nederlands.jpg

Kleuren zijn hier niet uit af te leiden, maar kijk eens naar de vorm van de vakjes lozenge en vergelijk die eens met 4 kleuren licht en donker op de site van Glenn Torrance. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat op dit specifieke model 4 kleuren licht lozenge op de romp zat.

Nu kan je zeggen heeft Glenn Torrance gelijk met zijn reproductie van de Lozenge? Ik denk persoonlijk dat hij aardig, en dat is nog zacht uitgedrukt, in de buurt zit. Hij heeft hier heel wat jaren research achter zitten.

Maar het blijft een beetje gokken :rolleyes:

Gr. Teus

Toch gelukt voor Oss om hem toonbaar te maken. :D

Maar dan denk je als je hem zo naast de dubbeldekkers ziet; Wat is hij klein...................... :rolleyes: Het scheelt wel een halve schaal (1/3.5 tegen 1/3), maar toch.

Gr. Teus

59584843b1a1227c7.jpg

59584843b1a16e524.jpg

59584843b1a1ba183.jpg

Echt "klein" is ie niet te nomen, maar de verhouding van de vleugels tov de romp lijken helemaal fout, okee, dan komen er nog tips op maar toch.......

Verder een hele mooi kist Teus :thumbsup:
We wachten de verdere vorderingen af.

Toch gelukt voor Oss om hem toonbaar te maken. :D

Dat is al een topprestatie gezien het tijdsbestek!

Maar dan denk je als je hem zo naast de dubbeldekkers ziet; Wat is hij klein...................... :rolleyes: Het scheelt wel een halve schaal (1/3.5 tegen 1/3), maar toch.

Ik denk dat de mannen van de dubbeldekkers zeggen:
Slik, wat heeft hij weinig weerstand en wat zel dat kreng snel en wendbaar zijn! :p

Hij is van wereldformaat Teus!
Prachtig gewoon

Groet, Ralf

Goed bericht:

De vleugeltippen zitten er aan en voor de eerste keer in de lak :cool:

Slecht bericht:

De spanlak die ik moet gebruiken op het Lozenge doek is gelukkig de goede (het is de Randolph 9701) maar dan moet je het wel met het goede spul verdunnen ;)

m.a.w. Ik had (gelukkig) een proefopstelling gemaakt en daar de verdunde (met aceton volgens het TC recept) Butyrate opgedaan om te proberen of het goed gaat. Dat wordt dus helemaal niks, doek gaat golven en ziet er niet meer uit. Teus zwaar in de stress dus want het moet wel goed op de kist.

Wat ondertussen wel weer een goed bericht is dat ik ook hier in nederland een leverancier heb gevonden die de speciale verdunning kan leveren (de 9703) :p

Later meer.

Gr. Teus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back