1/35 PT 515 Ron 35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 6 jan 2019.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Nee voor dat bedrag kan je niet sukkelen.
    Ik probeer ook eerst een paar plastic props
    Pas later bronzen.
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Of bijvoorbeeld een stelschroef van bijv. M4(die in de scheepsschroef zit), in de draaibank spannen en een gaatje boren en draad tappen overeenkomstig de schroefdraad van de schroefas.

    Groeten,
    Willie
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de tip Willie ! Ben begonnen met het stuurhuis waar het meest aan veranderd moet worden. Raamlijstjes komen van de Italeri PT 109 kit waar ook nog een stel dichte raampjes aan het pe fretje zitten (in de Pacific werden deze ruitjes meestal beschilderd om de zon buiten te houden). De PT Kanaal boten hadden geen ronde maar een hoekige antenne behuizing dus de originele ronde van het onderdeel afgesneden. Verder nog wat ander ongewenst detail van de originele onderdelen verwijderd:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  5. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Net antwoord gehad over de draadverlopen/heliconen.
    Verloop m4 naar m2 bestaat helaas niet.
    M5 naar m3 wel en onderling iedere keer 1 maat opschuiven ook(dus m4 naar m5 etc.
    Dus helaas.
    Nu even nadenken of ik toch de m2 as erin ga maken(schaaltechnisch het beste) of een m3 of m4 as.
    Schroef heb ik wel gevonden in m2
    Zowel links als rechts met een behoorlijke spoed (25,6 bij 25 mm diameter)en volgens fabrikant ook nog goed voor dit type schip. IMG_6317.JPG
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo René, ik zou zeggen wacht nog even met je as keuze tot ik mijn Ali 30 mm schroeven binnen heb (dingen zijn al in Nederland gearriveerd dus dat kan niet lang meer duren). M4 assen lijkt me qua gewicht niet aan te raden. Een andere simpele oplossing is natuurlijk om een schroef met een m4 draad op een 2mm as te lijmen. Het enige wat je nodig hebt is een messing of aluminium verloop busje van buitendia 4mm en binnen 2mm (ik heb alu buis liggen van dit formaat). Het grootste nadeel hiervan is dat je dan je schroeven niet zo eenvoudig meer kunt vervangen maar als je messing schroeven neemt is dat ook zo moeilijk niet (als je verlijmt met superlijm kun je de schroeven na verhitting van de assen meestal gewoon los krijgen).

    Groet,

    Arjan
     
  7. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hallo Arjan,
    Ik ga in principe uit van 2mm Assen.
    Qua prijs maakt het niet zoveel uit met andere.
    De schroeven zijn in alle uitvoeringen even duur.
    Dus zal even wachten wat jouw schroeven doen en dan beslissen.
    Groet René
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Je kunt gewoon die Raboesch 2mm (reserve ) binnen assen nemen, die zijn 23 cm lang en dat is ruim voldoende voor de PT boat. Ik heb de mijne in Engeland gekocht omdat die wat voordeliger waren en ik in die winkel nog meer items nodig had. Die Britse assen werden overigens geleverd met as kokers waarvan de glijlagers, als je ze zo tenminste kunt noemen, een soort kunststof proppen zijn met slecht gecentreerde gaten. Maar goed het ging me om de binnen assen en heb dus zelf kokers plus glijlagers gemaakt.

    Groet,

    Arjan
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kleine update, roertjes binnen gekregen maar de 3cm schroeven nog niet.

    [​IMG]

    Voorlopige setup, as steunen etc volgen nog :

    [​IMG]

    De speciale kast (alleen te zien op foto's van Kanaal boten) bedoeld voor een opblaasbare boot. Het zou makkelijker zijn om een aantal onderdelen uit de PT 109 kit te gebruiken zoals navigatie lichten, handgrepen, steun van zoeklicht etc. maar ik zal ze zelf moeten maken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    edit: om de een of andere reden is alle tekst onderstreept, zal wel een verkeerde toets hebben geraakt .....


    Arjan
     
  10. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Zie geen onderstreepte tekst dus is verder goed.
    Heb nog verder zitten zoeken naar onderdelen en kwam een complete rc conversie kit tegen.
    Messing roeren met kokers etc. Schroeven en gelagerde Assen met passende uithouders.
    Motoren met hitteschild en askoppelingen en al erbij.
    Als ik dan prijzen ga vergelijken van alle losse onderdelen en verzendkosten erbij ga ik er toch over nadenken om die kit te bestellen.
    Alleen de motoren zal ik dan wel vervangen door Chinese brushless exemplaren.
    Heb de verkoper al bericht gestuurd of hij ook set wil verkopen zonder de motoren.
    IMG_6329.JPG IMG_6330.JPG
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Met $129 ben je toch meer dan twee keer zoveel kwijt als ik en nog veel meer als je pakket onderschept wordt door de douane ;). Dan zit je bovendien nog steeds met props waarvan ik denk dat die niet groter zijn dan 25 mm. Neemt niet weg dat het mooi spul is.

    Arjan
     
  12. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Die douane is idd grootste probleem.
    Maar kan altijd nog vragen om in kleinere pakketten te verzenden.
    Heb even zitten rekenen en het hangt ff af van hoe jouw schroeven het doen.
    Als die verder goed zijn kijk ik in die hoek verder
     
  13. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Er komen dan inklaringskosten en btw bij zag ik net.
    Onder de
    22,00 euro geen kosten verschuldigd.
    Daarboven wel helaas
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de schroeven zojuist binnen gekregen. Afmeting is inderdaad 30 mm en ze zien er wat mij betreft goed uit. Grotere stijging dan de Graupner 30 mm schroeven en ongetwijfeld ook een stuk steviger. Er zit geen schroefdraad in de schroeven maar ze zijn met een moertje prima te fixeren (worden hierdoor vast in de as gedrukt). Ga nog een tweede setje bestellen voor toekomstige projecten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Zet er toch maar een tweede (borg)moertje achter. Die buitenlopers lopen niet zo soepel aan en hebben zoveel koppel dat ze de boel snel loswrikken. En dat moet je niet hebben natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Je hebt nu props er onder zitten die als oppervlakteaandrijving (roostertail) bedoeld zijn; ze zullen wel werken, maar optimaal is het qua werkingsgraad niet.

    Groeten, Jan.
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Arjan,

    Bij een model zal het niet zoveel uitmaken maar normaal zit bij een dubbelschroever de rechtse schroef aan bakboord en de linkse aan stuurboord.

    Groeten, Jan.
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Jan : Je hebt ongetwijfeld gelijk, ik heb nu drie verschillende setjes props die ik eens in de praktijk kan uitproberen (Graupner en Ali 3cm , Raboesch 2.5 cm). Ik zal nog eens laten weten met welke props de beste resultaten geboekt worden.

    Jan W : Voor zover ik weet draait de stuurboord schroef (van achteren bezien) bij echte PT boats en Schnellboote met de klok mee en de bakboord schroef tegen de klok in. Dat is ook de draairichting die ik bij al mijn modelbootjes aanhoud. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat bij die draairichting de boot wat stabieler vaart.

    Groet,

    Arjan
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Arjan,

    Wat ik schreef is op binnenvaartschepen gebruikelijk. Ik wist niet dat het bij PT boats anders was dus weer iets geleerd.

    Jan.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Arjan, ik heb al ondervonden dat je de schroeven best naar binnen laat draaien , Naar buiten geeft niet meer stabiliteit en het bochtenwerk word sterk tegengewerkt.
    Maar niets houd u tegen om dit zelf te testen, Nog beter, ik zou je zelfs aanmoedigen het zelf aan de lijve te ondervinden. Uiteindelijk is dit de beste manier om ervaring op te doen.
    Het altijd moeten hebben van horen zeggen hiermee bouw je geen ervaring op.
    nog veel bouw plezier
     
    kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina