1/35 PT 515 Ron 35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 6 jan 2019.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met naar buiten draaiende schroeven. Mijn bootjes met dubbele schroeven sturen naar mijn idee prima. Achteruit varen is een ander verhaal, dat gaat een stuk minder goed maar ik weet niet of dat met de draairichting van de schroeven te maken heeft. Ik heb ook een boot met een enkele schroef waarbij achteruit varen niet eenvoudig is (Aeronaut Princess).

    Groet,

    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Het vaargedrag met meerdere schroeven heeft ook te maken met de rompvorm
    Een geveegd of rond achterschip zal altijd gemakkelijker sturen dan een gehoekt achterschip.
    Op volle kracht zal een gehoekt achterschip beter sturen dan langzaam varend.
    Met een rond achterschip weinig tot geen verschil.
    Achteruit geldt hetzelfde
    Een “vierkant” achterschip zal altijd slecht sturen omdat het water op een plat vlak drukt.
    Je zal dan met veel schroefkracht de achterkant om moeten zetten.
    Een rond achterschip kan zelfs helemaal niet willen sturen in bepaalde gevallen
    Dit heeft met de draairichting van de schroef te maken
    De centrifugaalkracht(wieleffect) van de schroef werkt dan tegen.
    Je kan de beter een paar keer steken dan te proberen er toch ineens te komen.
    Ik vaar al 30 jaar zowel met modelboten als bedrijfsmatig met grotere en kleine schepen.
    En er zijn er bij die dus echt niet achteruit sturen.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kleine update, raampjes van het stuurhuis en de "Day room" van het Italeri model zijn te groot en van het stuurhuis zitten ze ook te hoog. Ze moeten ook in andere opzichten aangepast worden. Zo moet de opstaande rand rond de raampjes worden verwijderd. Ik had de twee navigatie lichten eerst zelf gemaakt maar bedacht later dat het wel leuk zou zijn om ze van leds te voorzien. Je hebt dan natuurlijk doorzichtige lenzen nodig dus heb ik 3d lichten besteld waarvan het printmateriaal weliswaar niet helder maar wel doorschijnend is. Ik heb een rode led getest met een te zware weerstand waardoor de lichtsterkte nog niet optimaal is. Ik wil later ook het zoeklicht van een led voorzien.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Had voor het stuurboord licht nog geen passende led op voorraad en is dus nog onverlicht :

    [​IMG]


    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kleine update, heb onder meer de deur van de brug en het instrumenten paneel aangepakt. Details moeten nog worden toegevoegd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Roerganger en commandant moeten nog wat bijgetipt worden :

    [​IMG]

    Arjan
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben bezig geweest met de zogenaamde airfoil wind deflector, een soort vleugel boven de brug waarvan de werking me niet duidelijk is. Wellicht zijn er hier mensen op het forum (met een brevet :)) die verstand hebben van aerodynamica en me de werking kunnen uitleggen. Voor zover ik weet was dit een alternatief voor een voorruit/windscherm. Wellicht heeft men hiervoor gekozen omdat een ruit het licht weerkaatst en dat de positie van een boot kan verraden. Hoe dan ook, de dingen bleken in praktijk toch geen groot succes want bij latere boten werden ze niet meer geïnstalleerd.Ik had een 3d deflector aangeschaft bij Shapeways maar ik was niet tevreden met de onderdelen. De ontwerper heeft zich kennelijk alleen gebaseerd op een slecht leesbare originele tekening. Achteraf blijkt de tekening voor een vroegere serie PT boten te zijn geweest, iets wat de designer zich kennelijk niet heeft gerealiseerd. De beste man heeft duidelijk ook niet de moeite genomen om foto's te raadplegen. De vleugel is te klein en te kort, de steunen horen niet gebogen te zijn en de houders op het dak van het stuurhuis zijn ook nog eens te klein :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb de 3d onderdelen er maar weer afgesloopt en ben bezig met een zelfgemaakte versie :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2019
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Geen brevet hier, maar wel een uitleg.
    Dit apparaat was een manier om inderdaad de wind (en het buiswater) uit de ogen van de brugbemanning te houden.
    Geen succes, vandaar dat in de latere versies gekozen is om dit ding er weet af te halen.
    Op de wat grotere marineschepen zie je vlak voor de brug een constructie, van onder en van boven open.
    Doel was hetzelfde: de wind zo te richten dat de brugbemanning uit de wind stond.
    De wind klapte tegen de brug aan, werd via die verticale constructie naar boven geleid en verliet de constructie met hogere snelheid dan de wind over de brug heen woei. Daardoor werd de laatste wind naar boven afgeleid, en stond de brugbemanning (in theorie!!) uit de wind. Op onderstaand plaatje zie je zo'n installatie op Hr. Ms. Mercuur:
    mercuur.jpg
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Roel voor de uitleg !

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2019
  10. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hallo,
    Weet iemand in dit draadje nog hoe de opstelling van de roeren va een pt boat was.
    Ik heb er ergens een foto van gezien maar kan deze nergens meer vinden in een andere draad.
    Ik meen me te herinneren dat ze alle drie gekoppeld waren en maar met 1 servo aangestuurd werden.
    Hoor en zie graag de oplossing hiervan.
    Scheelt waarschijnlijk een paar avonden prutsen.
    Heb motoren in bestelling bij Banggood.
    Schroefassen zijn gemaakt en gemonteerd.
    Nu eerst de roeren erin en dat werkend maken.
    Dan de motoren ervoor plaatsen.
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  12. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hallo Arjan,
    Het was deze niet maar ik kan er wel iets mee.
    Zoek zelf nog wel even verder als dit niks wordt
    Alvast bedankt.
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    René nog een tip voor bevestiging van het dek. Ervaring met mijn PT 596 heeft me geleerd dat het verstandig is om het dek door midden te zagen en het voordek te verlijmen. Het voordek is moeilijk waterdicht te krijgen als je alleen schroeven of magneetjes gebruikt, voor het andere dek deel heb ik 6 x 2 (3mm) neodymium staafmagneetjes gebruikt. Bij mijn PT 596 kon de zaagsnede mooi gecamoufleerd worden met de raket kisten bij mijn huidige model zul je deze snede wel blijven zien. Als het dek eenmaal geschilderd is zal dat overigens onder de meeste hoeken ook niet echt opvallen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  14. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Had me daar nog niet mee bezig gehouden.
    Zijdelings wel even aan gedacht.
    Heb wel eens meer zoiets gedaan en toen het dek gewoon met de schroefjes vastgezet.
    Gebruik dan butyl kitband om af te dichten.
    Is overschilderbaar en droogt nooit uit.
    Als dek er dan af zou moeten schroefjes eruit en met een dun staaldraadje snij je hem zo los.
    Maar het dek in 2 delen kan ook natuurlijk
    Ga dat bekijken als het zo ver is.
    Eerst wachten tot de bestelling uit China binnen is.
    Motoren en roeren dan inbouwen en romp varend maken
    Daarna komen afwerkpunten.
    Zal ook eens wat foto’s gaan maken en plaatsen als het zover is.
    Mvg René
     
  15. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Zoals gezegd een paar foto’s van inbouw motoren.
    Heb 2x een racerstar 2208 voor de buitenkanten genomen.
    De middelste is een racerstar 2212.
    De bedoeling is om de buitenste 2 motoren alleen vooruit en vrij te laten draaien met een mixer erbij gemonteerd.
    Middelste as kan ook achteruit vandaar ook een zwaardere motor.
    Alles bij HK besteld
    Nu nog wachten op de roeren en esc’s
    Alles gelijk besteld maar niets gelijk geleverd.
    Zoals altijd dus.
    Ik heb eerst kokers met de Assen erin gemaakt.
    De Assen hadden ruim overlengte en dus in het houten schot eerst de motoren afgetekend en de centergaten geboord.
    Door dit te doen alle Assen gelijk gecentreerd in de achterste gaten.
    In 1 keer alles met 2k epoxy gelijmd en laten drogen.
    Daarna de Assen op goede lengte gemaakt en koppelbussen gemonteerd.
    Nu schot nog vastlijmen en dan wachten op de roeren om die er ook in te monteren.
    Heb al een mal gemaakt om die ook te centreren vanaf bovenzijde .
    Hiervoor kan ik mooi de resterende stukken schroefas gebruiken om de kokers uit te lijnen en dan later de roeren monteren.
    IMG_6575.JPG IMG_6578.JPG
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo René, zijn dat de Graupner drieblad 3 cm schroeven ? Ik heb toevallig vandaag een korte proefvaart gemaakt met mijn PT 596 ( twee Racestar 1100 Kv, drive dogs met 3 cm schroeven, zie foto's op pagina 1) ). Ik heb gevaren op onze drinkput van een meter of 10 lengte dus kon natuurlijk niet voluit gaan. De snelheid lijkt me voldoende maar ik moet eerst een proefvaart op een fatsoenlijk vaarwater maken voor ik conclusies kan trekken..

    Groet,

    Arjan
     
  17. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hoi Arjan,
    Het zijn idd standaard graupner schroeven maar dan van 25 mm.
    Heb ook 30 mm liggen.
    Denk dat 25 mm wel voldoet ook omdat ik 3 motoren dus 3 schroeven heb.
    Als ze goed zijn ga ik er wel bronzen opzetten met meer spoed.
    Heb ze bij Raboesch gezien maar eerst testen want die zijn stukje duurder dan plastic exemplaren
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Na drie jaar met mijn oorspronkelijke PT 596 model te hebben gevaren heb ik em van de winter gereviseerd. Brushed motortjes vervangen door brushless, grotere schroeven, nieuwe roertjes, de binnenzijde van de romp toegankelijker gemaakt en averij hersteld (er breken zo nu en dan natuurlijk wel onderdelen af en sommige verdwijnen dan ook nog in het water :)). Ik moet alleen nog de bedieningsstangen van de vlinder kleppen op de uitlaten vervangen door metalen exemplaren en de boot hier en daar wat bijschilderen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb mijn PT 596 model inmiddels uitgebreid getest op het vaarwater van onze vereniging. Met de huidige brushless setup is de topsnelheid globaal hetzelfde als die van de originele brushed setup (2x motortjes vergelijkbaar met speed 400, met 25 mm schroeven). De winst van de huidige brushless setup is dat de motortjes en regelaars mooi koel blijven ( de brushed motortjes werden erg heet bij langdurig vol gas), verder wellicht een wat lager stroomverbruik en dus langere vaartijd. Gewichtsbesparing (in totaal 80 gram op de motortjes) en het verlijmde voordek houden de boot ook droger. Er komen na een paar scherpe bochten nog steeds wel wat druppels door de naad van het afneembare dek deel maar daar valt mee te leven.

    Arjan
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zet maar eens een amperemeter tussen je accu en je regelaars! Gebruik van brushless scheelt al gauw 30% t.o.v. borstelmotoren. Tenminste: met BL-motoren mt ongeveer hetzelfde afgegeven wattage. Ik mijn eerste S130 gebruikte ik ook (3) Speed 400's. Na 30 minuten varen op 7,2V, 3.000mAh NC-accu: motoren heet, accu vrijwel leeg.
    Nu heb ik in m'n meest recente S-39 (exact dezelfde rompvorm) 3 x brushlessmotoren en vaar ik met 4.000 mAh 11,1V Lipo.
    Motoren blijven koud. Vorig jaar een proef uitgevoerd: gewoon gaan varen met de S-39: snel, rustig, manoeuvreren, kortom: zoals je altijd vaart. Na twee uur gaf de zender aan dat 'ie moe werd. De Lipo in de boot gaf geen krimp.
    Bij het laden kon ik er 1.500 mA in pompen...

    Kneedbare pakking. Bij mij zit het dek met de schroefjes vast, en heb ik in de naad in het dek, waar de romp in valt een dun laagje kneedbare pakking gedrukt.
    Het meeste water (max 20cc) komt bij mij via de opening van het dekhuis naar binnen, ondanks dat dit best wel strak zit.
    Met name als er een 'grote' golf over het voordek spoelt.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2019

Deel Deze Pagina