1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb vandaag eindelijk de "D" initialen aangebracht op de deuren van de brug. Deze plakletters zijn door een clubgenoot uitgesneden met een snijapparaatje waar ik het fijne verder niet van af weet.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Jinny, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. Dhr pomp

    Dhr pomp

    Lid geworden:
    5 jan 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo iedereen

    Vraagje, hoeveel toeren draaien de motoren per stuk?

    Zelf heb ik ook een topic geopend over vragen elektro schema voor mijn 1:20 pt boat in aanbouw.

    Groet dhr pomp
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een PT op 1:20 is een compact model.
    1 meter?
    Daaronder komen niet echt grote props. Denk 30 mm in die buurt. Tot max 40mm? 1:1 maten zien op te snorren. Dan kan je schaalgrootte benaderen.

    De originele hadden een zeer hoge spoed. Bijkans 2x de diameter?
    Als je goed zoekt is daar info over te vinden. Zaten de beroemde Delta engines in. Er is veel over geschreven.

    Props van Raboesch hebben een zekere spoed. Ik meen dat ze 1 op 1 zijn of zelfs 1 op 1.1.

    En bij iedere wenteling legt zo een schroef een zekere afstand af.

    Maar een romp heeft waterweerstand. En water is geen zand nog vaste stof.
    Zo trekt men dan 20% af van die gestelde afstand.

    Je kan dus min of meer uitrekenen hoe groot de afstand is bij 1 omwenteling van de motor.
    Motor toerental wordt uitgedrukt in toeren per minuut. Dus je kan dan ook kilometer per uur, of meters per seconde uitrekenen?

    Schaalsneheid. Ja is mooi. Maar geen hond vaart er mee, valt mij op.
    De PT is een V-bodem dus kan hard in zekere plané, met minder waterweerstand dan een waterverdringer.

    Toerentallen. En overbelasting.
    Dat is een lastiger verhaal. Brusless motoren zijn zeer krachtig. Vele malen krachtiger dan de weloude borstelmotor. En presteren beter per druppel aangeleverde stroom.

    Aan props zitten ook grenzen. Raboesch geeft de waarden aan. Gesoldeerde bladen. Maximum voordat ze uiteen knallen.

    Gegoten en nabewerkte speedprops van ondermeer de PropShop in Engeland kunnen meer aan. Maar zijn echt aan de prijs.

    En bij een 1:1 prop is er snel een maximum waar ze niet meer voortstuwen maar slechts damp slaan, caviteren.

    Voor dat soort werk heeft men andere schroeven ontwikkeld in het echt. Oppervlakte propellers.

    In de modebouw heel moeilijk te vinden, en als, dan altijd zeer prijzig.

    Graupner had een bijzonder mooi assortiment betaalbare kunststof propellers.
    Maar daar is amper nog aan te komen. Maar die leverden wetenschappelijk verantwoorde propellers. Vooral voor snelle bootjes. Uitstekend. Niet high end.

    Nu is dit Schnellbootdraadje een lange draad.
    Je kan het doorvlooien op welke motoren men heeft gekozen, en welke accu.
    Veelal een 2S lipo of 3S.
    Dus nominaal 7.2 of 11.1v. Geladen zijn deze accu’s hoger.

    Maar de spannig zet de motoren aan het werk.

    Een 1.000 kv brushless motor zal onbelast grofweg 7.200 toeren per minuut draaien bij 7.2V

    Moet belast een vooral niet te zwaar ingevette as roteren en een prop. Dus aangesloten zal het minderen, en de motor stroom gaan trekken.

    7200 toeren is hoog. Door de weerstand zal het dus lager uitpakken.

    Weerstand is verlies. En kost stroom, ampere, en genereert dan warmte. Warmte in de motor, en vooral ook warmte in de as.

    Hoe harder die draaien, des te meer weerstand. Weerstand gaat vrijwel evenredig omhoog met toetental.

    Zijn berekeningen voor. Zou dat maar loslaten? Zorg gat die as mooi licht loopt in een niet te dik vet. En ook niet te veel vet. Heet vet zet uit.

    Als je gaat bouwen en voorstuwing gaat inbouwen… tussen motor en as altijd een kardan plaatsen. Kardan is twee kruiskoppelingen op 1 as.
    Het vangt de mis uitlijning op, die altijd wel een beetje ontstaat bij inbouw en dat gaat vrijwel frictieloos in de rondte.

    Een enkele kruiskoppeling knikt altijd iets als de zaak niet 100% staat uitgelijnd. Dit is de meest voorkomende inbouwfout.
    In modelbouwland staat meestal alles schots en scheef. Maakt de zaak rommelig en trillend. En vooral bij hoge toeten. Meesterbouwers daargelaten.

    Motorgrootte en type.
    Zou wat draadjes doorlezen. Deze ea.
    Er zijn wel wat PT projecten. En is er geschreven over motor inbouw. En dat geeft meer vertrouwen in je keuze.
    Een hoger kv motor is absoluut niet beter. Een grote moto met laagst mogelijk kv doet het beter. Maar het model dicteert het maximaal haalbare.
    Snelheid is hilarisch, maar het is geen wedstrijd noch een vermogensrace.
    Je verliest altijd. Grootste verlies is te korte vaartijd en verbrande spullen.

    Met hogere prestaties kom je in het gebied van de elektrospeed met alle kennis facetten die daar bij horen.

    Er is een mooie draad over de MAS, een Italiaanse torpedoboot. Als ik die kan vinden, vis ik de link wel even op.
    Die MAS vaart als een raket. 1 bronzen of stalen speed prop.
    En dan ook geënt op elektrospeed. Motor watergekoeld. En op 4S, grote regelaar er in die stevige stromen kan hanteren.
    Qua aandrijving niet schaal. Maar verder als een bezetene.

    Meesten zullen op oversnelheid bouwen.

    Zelf mik ik dan op 25% oversnelheid zodat er nog iets schaalweergave blijft.
    Maar waar ik aan refereer zijn snelle rompen, halfglijders. En reken het door met een berekening in klad, op papier.
    Veel factoren spelen mee.
    Bij plané rompen wordt het een ander verhaal.

    Dus 25%, wel dat oogt daar dan nog wel.
    Verder mik ik op lange vaarduur. En dat de zaak op toeren niet heet wordt, niets oprookt en daarbij nog eens een laag energieverbruik. Maar dat is een eigenwijs leut aandeel in de bouw van het model.

    Voor zovers even uit de mouw geklopt…

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
  4. Dhr pomp

    Dhr pomp

    Lid geworden:
    5 jan 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi bas,

    Bedankt voor de info. De pt boot is 120cm lang 31cm breed, kiel naar dek ongeveer 12,5cm.
    Ben nu nog het 1 en ander aan het uitzoeken. Zodoende de vragen en info verzamelen voordat ik de knoop door hak voor de motoren, esc, enzo te kopen.
    Wat ik al wel heb zijn dus 2 aandrijf assen 4mm en 2 schroeven 35mm zowel links als rechts omdraaiend.

    Groet frans
     
    Fokko 66 en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerst wil ik je nog even welkom heten op het forum. Ik zag dat je je vers had aangemeld!

    Ik heb wat tips voor je wat bouwverslag betreft.

    Start een eigen, nieuw verslag.

    Dat kan je de hele lengte van de draad editen.
    Dat is uniek hier op het forum. Bij bouwverslagen van vliegtuigen kan het niet. Zeer prettig. Als commentaren je niet aanstaan dan kan je de moderator vragen ze weg te halen, want het kan snel over friet en koffie gaan
    Zolang het aangenaam blijft…

    Ik tik en edit de verslagen via de PC. Prettiger werken, en je kan de teksten en fotos beter ordenen.
    Tekst selecteren. Op een mobieltje een beetje een drama… ruzie met de toetsen… met een kleine IFeun… zja…

    Fotos maak ik met mobiel en mik ik op de PC, en vervolgens in een map. Vandaar uit zet ik ze recht met opslaan, als dat moet, en gaan dan pardoes in de opmaak van de draad.
    Zo ook met schermafbeeldingen. Etc.

    PDF kan ook gepost worden. Best handig.

    Foto’s Kunnen dan ook niet meer pardoes wegvallen, met links naar externe clouds… en naamsverandering van een map… kan een draad zinloos maken…

    Ik heb nog wat internetlinks op de PC… PT boats.
    Weet niet of die nog werken.
    Wel hele mooie filmpjes gezien op YouTube.

    En alles wat hier nu geschreven is, kan naar wens door de moderator verplaatst worden naar je nieuwe draad.

    Gr Bas
     
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Even een schot voor open doel, hoe groter de schroef en hoe langzamer het ding draait, hoe hoger het rendement....
    Ofwel des te meer kracht voor je dure Ampères.....
    Het blijft een afweging qua schaal natuurlijk...
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Totdat je reductiekasten gaat inzetten.
    De prop vraagt het vermogen, dat wil die motor leveren, kan ie dat niet, dan is zn leven als een antiek Kodak flitslampje.

    Met een reductiekast ga je koppel inzetten.

    Schroef en motor presteren beiden in een ander optimum. En die kan je nader tot elkaar brengen.
    In een Tesla is het niet anders. Ook al heeft die geen prop, maar wieltjes…
     
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Allemaal prachtig, maar.........
    We willen eerst foto's zien, tenminste ik wel.
    Je kan er de wildste fantasieën erop los laten, maar als betrokkene maar een paar keer per jaar vaart is dat natuurlijk ook zonde.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sneller dan snelboot afgeleide... in bad... op reductie... stroom moet in nog meten in de kuip.
    Maar per motor in vrijloop onder de 1 Amp. In de opstelling in het bouwhok ging het meten makkelijker.
    Ik heb een motor belast met remmen. Tot er een vlammetje uit mijn vingers kwam...
    maar ik kreeg het niet boven de 1 Amp. Motoren onbelast 0,9 Amp. Veste prik bij deze.
    Het waren 3x nog op voorraad, 980 kv... en vooral me de juiste asmaat voor het rondsel in de gearbox.
    Want daar stuitte het alles op. Dus ja.. een motor met zo rond de 1/000kv en 0,5A nullast had evengoed gekund.
    Nog meer leut geweest. maar kwam het niet tegen op het moment. Dit lag in de lade... dussss...
    Ik ga er van uit dat het in bad het dan ook onder die ene-enen Amp... blijft per motor... Hum...





    Klinkt natuurlijk als een partijtje cosmetica Black&Dekkert 'pawa-toels'... uit het rek...

    Onder zo een boot van 1.2 meter... ja, reductie kasten zijn mooi... maar steeds moeilijker te vinden.
    Niemand maakt nog wat in de buurt van +3:1. Dat is in de regel de juiste vuist-modus voor dat formaat boot.
    Met 2x steviger schroeven, spoed 1:1,6... speedschroef... en een beetje tussen de 4 en 5 cm... dan gebeurt er echt wat. Er werden speed wedtrijden mee gewonen op NiCad accu's met een gaatje er in om niet te ploffen.
    En... het sappelt het stroom... waart de motor zich op volle toeren, op vakantie...
    Bootje boven heeft 3x 3000mA... aan LifePo4 accu en kan dus ruim 2,5 uur vol gas door de vijver jassen.
    Ik weet niet of dat leuk is... maar het kán. Verveling ligt om de hoek.
    Met een vliegtuig kan je meer grappen uithalen... haha...

    In de vroege jaren 1970 was de gedachte ontstaan bij wat snuggere leden van de Haagse modelbootclub.
    Had men van doen met wrakke Monopermjes. Op overspanning. Dus in de toeren gezet, en uiterwaard met goede zekeringen. Deed dat wonderen in bootjes van 1 meter.
    Zekering? Ja... want max Watt is max Watt... Amperes konden oplopen bij blokkeren van schroef door een tak of wilde eend.
    Dat moest worden voorkomen. Anders kon je wachten op witte of zwarte rook... zonder een Roomse Paus...
    Een brushless? Die liert bruusk door. Chopt door alles heen...

    Geremd vermogen van de 3 torretjes? Bijna 1 kilowatt.... Zou dat getrokken worden,
    dan slaat de boot in stukken... niet te houden.

    Mooie link... had je die al gevonden?
    https://www.pt-boat.com/

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2022
    reinaart vindt dit leuk.
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Voor mijn Britse virtuele vrienden heb ik vorig jaar een lijst gemaakt van de meeste onderdelen die ik gebruikt heb. Misschien handig voor mensen die ook een rc Italeri S-Boot willen bouwen :

    Prop shafts :

    The inner shafts should be stainless steel with a diameter of 4mm. The perfect length would be 15 inches but as far as I know this size is only available here at this British shop :

    https://www.modelboatbits.com/INNER-SHAFTS

    The next best option is these 14- inch long (35 cm) 4mm shafts available at AE :

    https://nl.aliexpress.com/item/32917025303.html


    To lengthen the shafts you could order another 4 inch piece (cut off 1 inch to lengthen each 14-inch shaft).


    For the outer tubes you require two 10-inch lengths of brass tubing (diameter outer 6mm, inner 5mm). Two 2cm bushes at both ends of the tube made from brass tubing (diameter outer 5mm, inner 4mm). Finally you should make some oiler tubes from 6 or 5mm brass tubing.

    Rudders:


    I enlarged the original Italeri main rudder (see previous posts). I ordered the side rudders here (36mm) :


    https://nl.aliexpress.com/item/32735708962.html


    Steering servo :


    https://nl.aliexpress.com/item/4000519810173.html


    Two bi-directional brushless 20A esc's (one esc for each motor) :


    https://nl.aliexpress.com/item/4000235650720.html


    Y-lead to connect both esc's to one channel on the receiver (so also one channel/stick on the transmitter) :

    https://nl.aliexpress.com/item/4001197679885.html

    Extension lead :

    https://nl.aliexpress.com/item/4001197735320.html


    Motors:

    Brushless motors , 1400 KV :

    https://nl.aliexpress.com/item/1005001885663238.html


    Universal joints 3.17 x 4 mm :

    https://nl.aliexpress.com/item/32827007361.html

    Shaft connectors for lengthening inner shafts (4x4mm). This ensures you can easily remove the inner shafts for maintenance :

    https://nl.aliexpress.com/item/32950417150.html


    edit: Ik heb overigens onlangs ook zo'n lijst (in het Nederlands) gemaakt voor de Italeri PT boat mocht daar belangstelling voor zijn.


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2022
    wimo100, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina