Ik heb in tegenstelling tot Roel en Maarten wel gewoon de originele plastic reling paaltjes gebruikt. Voor mij was het gebruik van styreen dan ook bedoeld om het geheel te verstevigen. Dit lukt best redelijk maar heb de paaltjes wel met acryl lijm op het dek verlijmd en niet met plastic lijm of Bison verdunner (wat ik meestal gebruik voor styreen en plastic). Plastic lijm maakt de paaltjes minder buigzaam en brosser en de kans dat ze dan net boven het dek afknappen is dan groter. Messing paaltjes zijn natuurlijk altijd beter en dan zou je ook spinakerdoek kunnen gebruiken zoals Klaas suggereerde.
Voor de liefhebbers nog een stukje uit de Lebenslauf van S-180 :
24.05.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 178, S 179, S 180, S 181, S 189) von Ijmuiden nach Rotterdam
24.05.1944 - 27.05.1944 Kein Einsatz wegen Wetterlage
27.05.1944 - 28.05.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 178, S 179, S 180, S 181,S 189) von Rotterdam nach Ijmuiden
28.05.1944 - 08.06.1944 Boot aKB in Ijmuiden, Motorinstandsetzung, außerdem Einbau 2 cm-Vierling und FuMB
09.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Rotterdam nach Boulogne nach Auslaufen Vlissingen wegen Minentreffer auf S 190 abgebrochen, Wiedereinlaufen in Vlissingen, danach Marsch beider Boote nach Rotterdam durch Kanäle
14.06.1944 - 15.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Rotterdam nach Ostende
15.06.1944 - 16.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Ostende nach Boulogne, beide Boote haben Kompaßausfall nach Grundminen-Nahdetonation
16.06.1944 - 17.06.1944 Vorstoß 2. S-Fltl (S 177, S 180, S 181, S 190 mit S 174, S 175 (4. S-Fltl)) in die Seine-Bucht nach laufenden Jabo-Angriffen wegen Wetterverschlechterung abgebrochen
18.06.1944 - 19.06.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 180, S 181, S 190 mit S 174, S 175 (4. S-Fltl)) von Boulogne nach Le Havre
De Flakvierling en radar detectie antenne zijn dus in IJmuiden geïnstalleerd :
28.05.1944 - 08.06.1944 Boot aKB in IJmuiden, Motorinstandsetzung, außerdem Einbau 2 cm-Vierling und FuMB
Ik ken maar één foto van een 2cm Flakvierling op een S-Boot (een Typ S-38b) :
Groet,
Arjan