1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Verzendkosten bij Ali zijn i.v.m. corona (veel minder container transport vanuit China) wel bepaald hoger dan een paar weken geleden heb ik gemerkt ;).

    Nog wat leesvoer Bas :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Betere foto van de boot van de 2.Flottille met het gebouw van de Mijnendienst op de achtergrond :

    [​IMG]

    Waarschijnlijk na de capitulatie (ontbreken van camouflage zeilen), boten van 6.Flottille :

    [​IMG]

    Zeker na de capitulatie :

    [​IMG]

    Foto met de sluis die ook in de tekst genoemd wordt :


    [​IMG]
    [​IMG]


    Groet,

    Arjan
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de teksten Arjan. Was een "takken"sluis om te passeren met een wat groter schip. Altijd ruzie met de vierkante kom en de uitstekende "punten". Gelukkig hebben we de herinneringen (uit 1970) nog. Gr. Klaas.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb inmiddels dodgers (spatzeilen) gemaakt voor de verschansing van 0.3mm styreen. Foto's zijn wat overbelicht, goede foto's maken van witte boten in de zon valt niet mee als je geen verstand hebt van handmatige instellingen :).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Stoompomp, MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat maakt het mooi af Arjan! :thumbsup:
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Bas en andere heren voor de morele steun ! Er resteren nog een paar detail klusjes zoals het aanbrengen van een Kriegsmarine vlag en schilderen van bemanningsleden. Om de Italeri Kriegsmarine figuren naar een hoger niveau te tillen heb ik deze resin hoofdjes in bestelling :

    https://nl.aliexpress.com/item/32853647994.html
    https://nl.aliexpress.com/item/32851848961.html

    Wat projecten betreft ga ik verder met mijn 1/15 Colin Archer of misschien toch liever een begin maken met de Italeri MAS :).

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb nog de pe banden van de torpedo wiegen en een Kriegsflagge gemonteerd . Kriegsflagge is van Bronco en van een soort textiel. Knippen ging lastig en heb em nog wat bijgeschilderd. Ben er niet tevreden mee en heb zojuist nog 2 exemplaren van BECC besteld. Nadeel van laatstgenoemde is dat ze voor zover ik weet alleen in Engeland te krijgen zijn :

    https://www.cornwallmodelboats.co.u...Naval-Ensign-1933-45-38mm-B-D51C.html#SID=646

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Marc w, Fokko 66, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het ziet er allemaal erg goed uit.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Nu mijn S-38 model bijna klaar is heb ik ook eindelijk de inspiratie gevonden om mijn oude S-100 model af te maken. Het lijkt me namelijk wel leuk om beide boten naast elkaar te fotograferen . Ben bij mijn oude S-100 model nooit toegekomen aan het detailleren van de bewapening met pe onderdelen en kon ook maar niet besluiten welke boot ik nu eigenlijk wilde nabouwen. Ik wilde in ieder geval niet de tigste S-204 of S-205 maken waar Italeri de decals voor bijlevert. Na het lezen van de verslagen van de 2.S-Bootflottille in Den Helder heb ik me nader in de boten van deze eenheid verdiept en mijn interesse werd vooral gewekt door S-180 omdat deze later, als een van de weinige, is uitgerust met een 2cm Flakvierling. Het probleem van deze boot is dat er geen foto's van lijken te zijn dus ik weet ook niet welk speelkaart symbool erop zat. Ik heb het vermoeden dat S-216, met hartenaas, wel eens de vervanging voor de verloren gegane S-180 kan zijn geweest . Kennelijk werden op de werf bij Lürssen of Schlichting namelijk al de symbolen aangebracht van de eenheid waarvoor een bepaalde (vervangende) boot bestemd was.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb gisteren de 2cm Zwilling Flak voorzien van pe onderdelen. Ben er een groot deel van dag mee zoet geweest en ik moet nu nog de magazijn houder aanbrengen. Ik heb niet alle pe onderdelen gebruikt omdat sommige gewoon te klein zijn of te weinig meerwaarde hebben. Ik heb ook de loopjes niet vervangen hoewel ik een setje heb liggen van Schatton, ook hiervoor geldt in mijn optiek dat de meerwaarde het extra werk niet rechtvaardigt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Herby63, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een afgetrapte kano die 216. Moegestreden. Fraaie foto.
    Die schepen kraakten letterlijk onder het motorengeweld... en meer...

    Vergeeld dat dunne styreen niet in de zon? Materiaal kan algemeen slecht tegen UV... wordt het bros van.
    Beetjes lak blokkeert wel... maar dan verliest het de mooie transparante waas weer...

    Ik moet deze waterschermen ook maken voor mijn Heuss Seenotkreuzer. Folies of stof, zijde, fijnmazig... die hoek.
    Maar dan in 2K blanke lak gefixeerd. Weet net wat het oplevert. Wil het eens testen...
    Gr Bas
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Bas, het vergelen van styreen is zo erg nog niet, vervelender is dat het inderdaad erg bros wordt met de jaren. Ik ga er in ieder geval wel een dunne laag enamel verf (gebroken wit) overheen zetten. De transparante plastic ruitjes van het windscherm op de brug van mijn S-100 model zijn trouwens ook behoorlijk vergeeld maar die zitten er nu ook al zo'n 12 jaar op, de "spatlappen" zijn van recenter datum. Maar goed, niets heeft het eeuwige leven en wij ook niet ;).

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Heb je een zeilmaker in de buurt? Kijk dan eens naar 50 gr. spinakerdoek. Mijn laatste restje heb ik weggegeven voor op een soortgelijke boot. Had het zelf gebruikt voor een nieuw tuig op een 1:10 model van een 16 m2. Mooi spul en als het nog nieuw is (door een fixeerlaag) lekker stevig en recht te knippen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt ook vliegerdoeken. Maar het weefsel is relatief nog grof voor de schaal.
    Weefsel op die grootte zou onder de korrel grootte van film duiken... of pixel...
    haha...
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten (Puffin) had destijds ook dun styreen op zijn verschansing gezet.
    Met gedoseerde warmte wat plooien er in gebracht en vervolgens gespoten met gebroken wit (Tamiya) met extra matteringsmiddel er in. Stond uiterst realistisch.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb in tegenstelling tot Roel en Maarten wel gewoon de originele plastic reling paaltjes gebruikt. Voor mij was het gebruik van styreen dan ook bedoeld om het geheel te verstevigen. Dit lukt best redelijk maar heb de paaltjes wel met acryl lijm op het dek verlijmd en niet met plastic lijm of Bison verdunner (wat ik meestal gebruik voor styreen en plastic). Plastic lijm maakt de paaltjes minder buigzaam en brosser en de kans dat ze dan net boven het dek afknappen is dan groter. Messing paaltjes zijn natuurlijk altijd beter en dan zou je ook spinakerdoek kunnen gebruiken zoals Klaas suggereerde.

    Voor de liefhebbers nog een stukje uit de Lebenslauf van S-180 :

    24.05.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 178, S 179, S 180, S 181, S 189) von Ijmuiden nach Rotterdam
    24.05.1944 - 27.05.1944 Kein Einsatz wegen Wetterlage
    27.05.1944 - 28.05.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 178, S 179, S 180, S 181,S 189) von Rotterdam nach Ijmuiden
    28.05.1944 - 08.06.1944 Boot aKB in Ijmuiden, Motorinstandsetzung, außerdem Einbau 2 cm-Vierling und FuMB
    09.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Rotterdam nach Boulogne nach Auslaufen Vlissingen wegen Minentreffer auf S 190 abgebrochen, Wiedereinlaufen in Vlissingen, danach Marsch beider Boote nach Rotterdam durch Kanäle
    14.06.1944 - 15.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Rotterdam nach Ostende
    15.06.1944 - 16.06.1944 Verlegen (S 180, S 190) von Ostende nach Boulogne, beide Boote haben Kompaßausfall nach Grundminen-Nahdetonation
    16.06.1944 - 17.06.1944 Vorstoß 2. S-Fltl (S 177, S 180, S 181, S 190 mit S 174, S 175 (4. S-Fltl)) in die Seine-Bucht nach laufenden Jabo-Angriffen wegen Wetterverschlechterung abgebrochen
    18.06.1944 - 19.06.1944 Verlegen 2. S-Fltl (S 177, S 180, S 181, S 190 mit S 174, S 175 (4. S-Fltl)) von Boulogne nach Le Havre


    De Flakvierling en radar detectie antenne zijn dus in IJmuiden geïnstalleerd :

    28.05.1944 - 08.06.1944 Boot aKB in IJmuiden, Motorinstandsetzung, außerdem Einbau 2 cm-Vierling und FuMB

    Ik ken maar één foto van een 2cm Flakvierling op een S-Boot (een Typ S-38b) :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    wimo100, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Er zat laatst tussen een stel ebay foto's van S-46 ook een foto van dit onderkomen in Nederland :

    [​IMG]

    Bij puur toeval ontdekte ik dat het hier het seminarie Hageveld in Heemstede betreft :

    [​IMG]

    Hageveld blijkt inderdaad voor inkwartiering van de 2.Sflottille gebruikt te zijn :

    "De boten van het 2.Schnellboots-flottille opereerden en voeren uit vanuit de haven van IJmuiden.
    Als Hauptstützpunkte waren de Duitsers daar in het bezit van een grote bunker. Door gebrek aan
    huisvesting in IJmuiden werd het personeel van deze bootdivisie onder meer in Hageveld
    ondergebracht. Er werden bussen ingezet om de bemanningen naar de boten te vervoeren en na
    de patrouille weer terug te brengen. Het dagdienstpersoneel ging met de bus naar station
    Haarlem en vandaar verder met de trein.
    Op de kazerne in Hageveld brachten de officieren en matrozen hun tijd door met sport,
    ontspanning en militaire oefeningen. Op het terrein van het Seminarie installeerden de Duitsers
    vele verdedigingswerken: 760 meter versperringen, 1500 meter loopgraaf, 225 éénmansgaten, 7
    autoboxen, 1 grondbunker en 2 stenen bunkers. Verder richtten ze een autoreparatieplaats in.
    Voor het oefenen van de troepen waren 2 schiet- en 12 splinterbanen ingericht (bijlage 17, lijst
    met oorlogsschade). In de zomer van 1944 werden het Seminarie en de tuinmanswoning van
    onder tot boven in camouflagekleuren geschilderd (afbeelding 2.31). In september 1944 voeren
    de Duitsers onder druk van de opmars van de geallieerde troepen strategische wijzigingen en
    overplaatsingen door. Het 2.S-Flottille werd op 7 september voor groot onderhoud verhuisd naar
    Wilhelmshaven."

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Opmerkelijk dat op die boot een 20mm Vierling staat (met de lopen verwijderd en de schilden ingeklapt) en meteen daar achter het pantserschild van de 37mm...
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het achterste schild maakt toch ook deel uit van de Vierling. Bij Vierlinge op Artilleriefährprahme (aangepaste landingsvaartuigen, veelal gebouwd in Nederland en België) zat er ook veel variatie in die schilden.

    Zo zagen Artilleriefährprahme er trouwens uit :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Artilleriefähre op het kanaal door Walcheren, ook een tamelijk groot extra schild :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het trechtervormig voorwerp op de laatste foto is een zogenaamde RAG (Raketen Abschuss Gerät). Die dingen konden een dunne kabel aan een parachute omhoogschieten die aanvallen van Jabos bemoeilijkte. Deze RAGs zie je ook veel op latere Schnellboote.

    Port en Bessin :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Artilleriefähre in S-Bootbunker :

    [​IMG]

    Evacuatie 15de Leger augustus 44 op de Westerschelde :

    [​IMG]

    Ik zou nog wel even door kunnen gaan met alle schild variaties :).

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
    Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Variatie in de schilden? Ja. Maar het witte schild achter de vierling zonder lopen is toch écht van een 37mm. Gemodificeerde versie, met iets uitgebouwde en omgebogen zijkanten. De buitenste sleuven staan te ver uiteen om de lopen van de 20mm Vierling te huisvesten. Deze sleuven dienden bij de 3mm voor de optiek. De middelste sleuf is voor de optiek van een 20mm Vierling te ondiep.
    Overigens: mooie plaatjes van de Marinefährprahm. Een paar jaar geleden ben ik betrokken geweest bij de berging van zo'n ding bij Veere. Deed dienst als mijnenlegger, liep een mijn (shit happens) werd bij Vrouwenpolder op het strand gezet, met sneldrogend cement enigszins waterdicht gemaakt en toen richting Vlissingen gesleept. Tijdens die sleep begaf het cement het en is het ding alsnog gezonken. Jarenlang een geliefd duikobject geweest.

    105 Constructiecompagnie van 101 Geniebataljon heeft het ding getracht te bergen, maar tijdens de berging scheurde het ding doormidden. Uiteindelijk is het enige waardevolle van het schip geborgen: een 75mm kanon. Staat nu ergens in een museum in Zeeland. Tijdens de berging ging er nóg iets fout: men had een civiele stoombok ingehuurd voor de hijswerkzaamheden; tijdens de hijs aan het achterschip klapte de giek van de bok. Gelukkig geen gewonden of doden...
    De Arbeidsinspectie deed vreselijk moeilijk over die berging; uiteindelijk bleek dat de Inspecteur die zich met de klus bemoeide, een sportduiker was... Meer zeg ik er maar niet over.
     
    reinaart en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Roel, de stang (pantograaf) die het richtmiddel met het eigenlijke geschut verbindt loopt door één van de sleuven in het achterste schild. Dit doet mij vermoeden dat het achterste schild toch gewoon aan het geheel bevestigd was. Neemt niet weg dat men hiervoor een schild van een 3.7cm Flak gebruikt kan hebben. Toevallig dat je bij de berging van MFP 920 betrokken geweest bent :

    http://www.wdsr.nl/wp-content/uploads/008-publicatie-MFP-920-DM-wie-een-kuil-graaft-versie-1.4.pdf

    Het kanon is fraai gerestaureerd :

    https://bevrijdingsmuseumzeeland.nl...projecten/8-8-cm-duits-skc-35-scheepsgeschut/

    Over het "wie een kuil graaft voor een ander" thema, er waren toch ook nogal wat Schnellboote die op mijnen liepen, ik neem aan dat de meeste daarvan ook door de Duitsers zelf gelegd waren.

    Nog een fotootje van Artilleriefähren in de buitenhaven van Vlissingen (weer een schildvariant) :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hooglijkststttt... interessant. In dat kader van nieuwsgierigheid...
    https://www.naval-encyclopedia.com/ww2/germany/amphibious-ships

    Uiteraard blijft de VS8 daarbij hoogst intrigerend als model. (Harhaus)
    Zou in Italiaan styreen nog al zwaar kunnen zijn voor vaar klaar...
    (Zeer lichte constructies werken slechts goed)
     
    reinaart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina