1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

zie nu de foto pas je kan de servo ook 180 graden draaien dan is het weer goed

Op zijn kop is lastig vast schroeven.
Ik heb 1 servo verder naar het midden verplaatst zodoende kon de stuurstang weer recht in de buis.

Gewoon dan de servo openmaken en de draden van de potentiometer ( twee buitenste ) en de motordraden wisselen . Dan draait hij ook anders ...

Gewoon dan de servo openmaken en de draden van de potentiometer ( twee buitenste ) en de motordraden wisselen . Dan draait hij ook anders ...

Werkt dat tegenwoordig weer?
In mijn begin periode van het vliegen werkte dat ook maar later niet.

Maar goed het werkt nu ook.

Misschien dat ik die ballings nog eens vervang door normale kwiklings.
Er komen zo van die rare krachten op de servohevel.

De motor heb ik 1 cm naar achter kunnen krijgen de motorkap kon met wat inspanning nog verder naar achter.

Laatst bewerkt:
Dat probleem met dat hoogteroer begrijp ik niet helemaal.

Neem even aan dat de buitenste servo's op de foto voor het hoogteroer zijn. beide servo's zijn op dezelfde manier gemonteerd en de servohevels zijn ook op dezelfde manier gemonteerd. Dan moeten de servo's toch ook gelijk bewegen???

De twee buitenste servo's zijn neem ik aan voor het hoogteroer, de middelste voor het richtingsroer...
Je kan één v/d hoogteroerservo's 180° draaien ( zoals e.rukkers voorstelde in post 78 ), dan komt het servoheveltje wel naar voor te staan en is de stuurstang te kort.
Dit is misschien de makkelijkste oplossing zo, de stuurstang verlengen en klaar is kees :D
Volgens mij is dan uw probleem opgelost :yes:
Nu zou het wel kunnen dat de stang v/h hoogteroer tegen de stuurkabels voor het richtingsroer komt, maar hier is ook een mouw aan te passen als je de richtingsroerservo iets hoger plaatst . Simpel twee balkjes eronder van een 6 mm. schat ik moet voldoen.

Laatst bewerkt:
OF !!!! de richtings- en één v/d hoogteroerservo's onderling wisselen , het zou kunnen dat er één servo een andere draairichting heeft en dan zou het probleem ook opgelost zijn.

Laatst bewerkt:
De servo's 180 graden draaien werkt echt niet.
De servo zo verplaatsen dat de stang aan de andere kant van de hevel kan wel.

Je kan de rechtse servo op de foto ook één plaats opschuiven naar rechts, zodat hij vlak naast de romp komt te liggen... Hier is toch reeds een plaats voorzien , zie ik ? Dan gewoon de stuurstang aan de andere kant aansluiten, en....

Haha zoals hij op de laatste foto zit, zit hij juist goed.
Als hij tegen de zijkant zit gaat het fout, ze moeten beide aan dezelfde kant zitten en dat zitten ze nu.

Ik dacht dat de alle fasst ontvangers tegenwoordig op 8.4 volt werken.
Helaas precies de 7 kanaal niet.
Ik denk dat ik het toch ga proberen met 2 lipo's.
Op andere fora heb ik gelezen dat mensen al jaren met 8.4 volt vliegen op dezelfde ontvangers als ik heb.

Laatst bewerkt:
Net de motor even laten draaien:shock::shock::shock:
Dat is een vermogen als je dat niet gewend ben.
De timing van de regelaar staat nog niet optimaal hij slaat wel eens af.
Vandaar dat ik hem maar een paar seconden heb laten draaien.
De ampere meter ging tot boven de 135 ampere.
Of dat nu door de verkeerde timing komt of dat toch de prop te groot is weet ik niet.

Maar voor mijn gevoel trok hij net zo hard als mijn broer zijn 3w 75 cc.
Nu ga ik eerst de boel verder inbouwen en afstellen voor ik verder ga stoeien met de motor.
het werkt nu in iedergeval.
De laders doen ook lekker hun werk.
Ze laden met 8 amp de 6 cellen vol.
Ik kan dus aardig wat sleepjes op een dag doen daar ben ik blij mee.

Ik denk dat ik mijn vraag over de fasst ontvanger nog maar eens herhaal in een nieuw draadje.

Hier Futaba de specificaties van een Futaba 7 kanalen ontvanger. Spanning 4.8 -6 volt. Twee Li-Po cellen zijn 8.4 volt. Dat is aanzienlijk meer...

Ja dat weet ik maar ik heb ergens op een forum gelezen dat ze de ontvanger al jaren op 2 lipo's gebruiken.
Ik kan het alleen niet meer vinden.

Laatst bewerkt:
Fabrikanten stellen niet voor niets specificaties op. Het kan ogenschijnlijk goed gaan, maar onder wat extreme omstandigheden, een hele warme dag bij voorbeeld (komt hier niet zo vaak voor) stopt de ontvanger er misschien wel mee.

Een overschrijding van 2,4 volt van de gespecificeerde spanning lijkt niet zo veel, maar is dat wel.

Wat is er aan de hand. De ontvanger is intern gestabiliseerd op een spanning van iets minder dan 3 volt. Als de ontvanger is aangesloten op 6 volt, dan moet de analoge stabilisator van de ontvanger 3 volt "wegwerken" Verhoog je de spanning naar 8,4 volt dan moet geen 3 volt maar 5,4 volt worden weggewerkt. De warmte-ontwikkeling in de stabilisator zal bijna verdubbelen. De vraag is dan of de stabilisator dat onder alle omstandigheden kan en of de temperatuur in de ontvanger niet te hoog wordt om een goede werking te garanderen.

Vandaag de servo's voor de rolroeren in de vleugels gemaakt en aangesloten.
De motor vandaag met een iets gewijzigde instelling van de regelaar nog een keer getest.
Hij hapert nu niet meer maar trekt nog steeds 5500 watt en 135 amp.
helaas kunnen de accu's niet in het vooronder want dan komt het zwaartepunt veel te voorlijk.
De accu's kunnen net voor het bankje het stoeltje kan er helaas niet meer in.

Aan deze motor calc heb je helemaal niets of ik doe iets niet goed.
Hij geeft max 88 amp aan maar ik trek 135

Laatst bewerkt:
Er zal altijd verschil zitten tussen theorie en praktijk. Zo wijken propellermaten ook nog wel een af van wat de fabrikant specificeert.

Je meet nu met volledig geladen accu's. Die leveren dan een wat hogere spanning per cel. Bij 12 cellen kan dat lekker oplopen, met als gevolg een hoger stroomverbruik. Op je wattmeter kan je vast de spanning zien. En met welke spanning rekent het programma?

Mijn vertrouwen in dit soort programma's is niet zo heel groot. Het is leuk voor een indicatie, maar meer ook niet. Heb al heel veel "rare" uitkomsten gezien.

De voltages kloppen met wat ik meet, je kan volle of half lege accu aangeven.
Als ik een 24 x 12 prop invul klopt het wattage en amperage.
Dan heb ik ook 18 kilo trekkracht, dat klopt aardig met mijn gevoel wat trekkracht aangaat

Je kan als ik alles goed ingevuld heb het propgramma zelfs niet als indicatie gebruiken.

Ik denk dat je de "fout" eerder in de prop moet zoeken.
Die hebben vaker afwijkingen is ons wel eens opgevallen.

Toch?

Rob

Weet je ook zeker dat de stroommeting met de wattmeter klopt? Heb ook zo'n ding en die gaf maar liefst 50% te veel aan. De chinees die de afregeling moest doen had zeker een vrije dag, maar zijn collega die een beetje zegellak op de meerslagenpotmeter moest doen, was er wel. Met behulp van een goede shunt met bekende eigenschappen en een millivoltmeter zelf de ijking gedaan. Nu werkt de wattmeter redelijk.

Back