1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Ik denk dat de meter aardig klopt want de motor heb ik maar even aan gehad en er kon al weer ruim 1000 mah bij laden.
Ik zal de diameter van de eropprop eens opmeten.

In de reviews kun je zien da en gebruiker heeft geconstateerd dat de motor een kv heeft van 190, niet van 172 zoals door HK aangegeven. Dat betekent dat de motor meer stroom zal trekken bij dezelfde prop dan de calculator berekent op basis van de door de fabrikant verstrekte gegevens.
Probleem zit hem dus niet in Ecalc maar in de door HK verstrekte gegevens. In mijn ervaring is Ecalc behoorlijk nauwkeurig als de juiste gegevens aangeleerd worden, zowel door de fabrikant als door de gebruiker..

Gerben

Kijk dat is info waar ik wat mee kan, bedankt Gerben.
Nu weet ik tenminste wat er aan de hand is.

Ik heb het kv aangepast en een kleinere prop die onderweg is.
Het ziet er nu heel wat beter uit denk ik.

Hij gaf trouwens met het juiste kv en met de huidige prop nog 10 amp. te laag aan.
Ik denk dat het amperage in de lucht wel minimaal 10 ampere zakt.

Laatst bewerkt:
Zet de lipo maar eens op 'full' en het zal aardig kloppen. Ik gebruik meestal de hoogste c-rating die ecalc kent, de moderne lipo's geven een hoge spanning.

Ik heb net ook even het magneet aantal van 10 naar 24 gezet de temperatuur en de hoogte de ohms en de leegloop amperage goed gezet.
En kijk eens waar ik op uit kom?
Ik heb weer voor mijn beurt gepraat over het programma.
Jammer dat de gegevens van de motor niet klopten want dan had ik gelijk en goede prop gekocht.

Dat aantal staat ook in de staatje in de reverentie als ik het goed begrijp.
Met de accu's op vol klopt het dan ineens wel.
Dan zal mijn nieuwe prop zelf og te groot zijn.
Tenminste op de grond maar hoeveel zou het amperage in de lucht zakken denk jij?

Laatst bewerkt:
Bertus ,

ik zie dat je het modelgewicht ook niet hebt ingevuld ( met of zonder aandrijving )
Speelt misschien ook een rol ?

Wat voor prop heb je besteld Bertus?

En op welk vemrgen kom je uit met je zelf-ingevoerde gegevens?

Stangetje: gewoon een verbinding met een koperbusje, en solderen. Als je netjes soldeert meer dan sterk genoeg, en altijd weer los te maken.

Gerben

Zo we zijn weer een stapje dichter bij de voltooiing.

De sleephaak werkt het was wat passen en meten maar het is gelukt.
De servo heb ik vastgelijmd niet echt wat ik graag doe maar ik zag geen andere optie.

Laatst bewerkt:
De servo heb ik vastgelijmd niet echt wat ik graag doe maar ik zag geen andere optie.
als ik eerst krimpkous om de servo had gedaan kan hij makkelijker los door het krimpkous door te snijden.

Durf je op een lijmverbinding alleen te vertrouwen? Kun je hem nog mechanisch vst zetten? Een stripje buigen om de servo en dat stripje met boutje en borgmoer door de triplex plaat vast zetten bijvoorbeeld?

Hallo Berrie.

Het is vaak meer het gevoel dat het niet sterk is.
Als je een servo bakje maak zijn de lijmvlakken ook maar beperkt.
Nu zit heel de zijkant van de servo vast.

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt.
Ik was eigenlijk niet van plan om er een hele ijzerwinkel van te maken.;)

In de reviews kun je zien da en gebruiker heeft geconstateerd dat de motor een kv heeft van 190, niet van 172 zoals door HK aangegeven. Dat betekent dat de motor meer stroom zal trekken bij dezelfde prop dan de calculator berekent op basis van de door de fabrikant verstrekte gegevens. ...
En motorstroom wil oplopen met derde macht van Kv. Om een idee te geven: dubbele Kv wil 2³= 8 keer zo veel stroom trekken. In dit geval factor (190/172)³ = 1,35 hogere stroom, mits de accu de spanning goed vast kan houden.

Ik wist niet precies hoeveel het was Ron maar mijn gevoel klopte dus aardig.
Het moet een 50 cc zijn en het voelde als een 75cc

Laatst bewerkt:
Daar heb ik er een paar van maar niet alle maten.
Verder vind ik dat altijd erg splinteren.

Kleiner gaatjes... Werk met ook met houtboren... die met een centreerpuntje (niet de speed) wel van twee kanten... super strak.... krijg je zoiets :) Centerpuntje maar ik eerst even met een kruikopschroevendraaiertje...

full

full

Piper gaat donders mooi Bertus!

Motor zit nog provisorisch? Ringen tussen de moeren... Betere klemming, opvang en verdeling van torsie/koppel krachten. Beter nog kunststof afstandsbussen? Of een stuk pijp met enige diameter tussen motor en schot ingeklemd. Geeft meer stabiliteit aan de ophanging...

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar even zonder gekheid.
Op deze manier heb je weinig gereedschap nodig en het gaat best snel.

Laatst bewerkt:
Back