1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Volgens mij is dat geen ombelans maar krom.

Om belans in trilling niet slingeren

Dat is het inderdaad.
Maar het is al van nieuws af aan.
Ik neem aan dat zo'n as niet krom uit een machine komt.
Ik ga dus van een verkeerde montage uit.

verstuurd met mijn mobiel

Vanavond de stekkers weer uit de romp gehaald daar dit veel werk is omdat je niet bij de moertjes kan is het eem vervelende klus.
Maar de telemetrie deed het weer niet.
Her stekkertje was los van de print gekomen.
Nu zit de draad direct op de print gesoldeerd dus weer een stapje dichter bij de perfectie.

Mijn maat en ik denken dat we de motor niet uit elkaar gaan halen.
De boutjes zitten zo vast dat we meer kapot maken dan dat het probleempje op gelost wordt.
Zaterdag hoop ik dus weer te kunnen slepen.

Vandaag heel de dag in elspeet gesleept.
24 sleepjes gedaan van 4 tot 6 meter zwevers.
En geen enkel probleem meer gehad.
De auto accu's waren leeg anders hadden we nog meer kunnen slepen. Vanavond als het lukt nog een filmpje met de start met ash-26 er achter

Foto's hebben we niet en het filmpje is ook alleen van de start.
Als we druk zijn hebben we geen tijd om foto's te maken. :)
Mijn maat zou het filmpje vanavond uploaden.
Dan plaats ik het gelijk.
Het was op de heide enorm turbulent.
De piper had aan de 6 meter zijn handjes vol. Boven de 150 meter werd het rustiger.
We hebben de capaciteit van de accu in drieën geknipt.
We kwamen dan minder hoog maar konder meer sleepjes doen.

Ha lekker Bertus.
Heeft al je werk aan de bedrading enzo toch geholpen :)
Welke prop sleepte je nu mee?

Gerben

Ik sleep nu weer met de grote prop 20 x 10
Maar het was heel erg turbulent maar hij sleurt er lekker aan.

landing piper

Laatst bewerkt:
Mooi zo ! wat weegt de ASH 26 ?

Bertus : ik las dat uw Piper schoon aan de haak 8,9 kilo weegt , is dat met of zonder lipo's ?

Laatst bewerkt:
Mooi zo ! wat weegt de ASH 26 ?

Bertus : ik las dat uw Piper schoon aan de haak 8,9 kilo weegt , is dat met of zonder lipo's ?

Dat is met lipo's.
De ash weegt 12 kilo

Ron @ ik denkt dat het een combinatie van 3 dingen is geweest.
De draden meer als 30 cm ingekort.
5 condensatoren er bij geplaatst.
En de regelaar zit nu direct in de ontvanger ipv via de stroom verzorging.
Hij zit nu netjes op 5 volt ipv de 8.4 volt van eerst.
De draden inkorten zal denk ik het meeste geholpen hebben.
Zaterdag is de regelaar niet warmer geweest dan 40 graden aan de buitenkant.
Tegenover de 60 graden eerst.

De accu's wisselen nu ook een stuk fijner.
Hij vliegt heerlijk.

Ik moet alleen snel een 600 watt 12 volt trafo hebben want de vorige heeft na 12 jaar trouwe dienst het begeven.

Wat gebeurd er eigenlijk als ik 1 van de 3 draden van de motor onderbreek?
Kan er dan iets kapot gaan als ik gas geef?
De angst dat de motor vol gas gaat draaien als ik de accu aansluit blijft nog steeds.
Nu kan je het snoer naar de regelaar onderbreken en aan de buitenkant van de romp een stekker die is doorverbonden plaatsen maar dan ben ik zo van de stekker af i.v.m. de vonk.
Dat is dus geen optie, bij de draden naar de motor heb je dat niet, maar om ze nu allemaal te onderbreken lijkt mij weer te veel van het goede.
Vandaar de vraag wat kan er fout gaan als ik er 1 onderbreek?

motor zal niet mooi rondgaan... als die al zou rondgaan... trouwens het is wel een hoop gedoe voor een oplossin die iets simpeler zou moeten zijn hé :-)

kan je de volgende setup niet "namaken" met een weerstandje? dan heb je geen last meer van de vonk, noch problemen met het ronddraaien van de motor...
8920-2(3).jpg

als bij mij de motor aangesloten is met het anti-spark-draadje enkel kan de motor ronddraaien en dan gaat de 20*10 ongeveer 1toer per second maken ZONDER kracht te hebben(je kan dan de draaiende motor/prop met je pink stoppen). plug je de échte plug in... dan is het volle bak natuurlijk :-)

moest het niet duidelijk zijn: eerst kabeltje aan de batterij insteken met het dunne kabeltje dus met de punt die nog gesoldeerd dient te worden onderaan rechts op de foto, daarna pas de dikke draden verbinden.

PS: je regelaar gaat normaal in programmeermode als de gas niet op "stationair"/0 staat

Die angst voor de propeller is goed. Die moet je vooral niet kwijtraken. Dan gebeuren er juist ongelukken. Een (grote) elektromotor moet met de nodige voorzichtigheid worden behandeld. Door trebor siuhyn is een serie foto's geplaatst met de gevolgen van onvrijwillige aanraking met propellers...

Maar...
Een goede ESC doet niets als bij het aansluiten van de accu het gas niet dicht staat.
Een goede ESC heeft een druktoets die de ESC vrij schakelt.
Een moderne zender heeft een optie waarbij de zender niet eens inschakelt als het gas niet dicht staat en/of een veiligheidsschakelaar op de zender die voorkomt dat je gas kan geven is geactiveerd.

Natuurlijk zijn dit allemaal hulpmiddelen. Zelf vreselijk goed opletten en je niet laten afleiden is nog altijd de beste manier om ongelukken te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Wat gebeurd er eigenlijk als ik 1 van de 3 draden van de motor onderbreek? ...
Dan bestaat de kans dat motor en/of regelaar uitbranden, e.e.a. afhankelijk de slimheid van het principe/algorithme volgens welk de motor detecteert/regelt. Het hoeft dus niet voor alle regelaars te gelden.

@Ron Oke ik was er al een beetje bang voor.
Net bij een klein model even een testje gedaan maar dat klonk niet goed dus dat is geen optie.
Ik ga weer verder verzinnen.
Ik snap niet dat er nog steeds niet iets standaards voor is, ten minste niet dat ik weet.

Ik gebruik al een dun draadje met een weerstand dus van het vonken heb ik nu geen last.
Al zou ik al een knopje op de regelaar hebben kan ik daar niet bij.
En idd de motor gaat niet draaien als de gasknuppel niet goed staat.
Maar afgelopen zaterdag liep een jongen en een meisje op een veld waar ik gastvlieger was.
Die liepen rond je model te springen en luisterden voor geen meter.
Als er dan iemand tegen je zender schopt heb je een vet probleem.
Maar ook als je na een sleep even moet wachten wil je niet het gevaar lopen, dat je per ongeluk tegen de knuppel komt.
Als ik dan aan de buitenkant een doorverbonden stekker verwijdert kan er niets gebeuren.

hint: lees m'n post nog eens door?!

Ik heb datzelfde systeem maar in de romp, ik wil iets buiten de romp.
Misschien dat ik iets maak met 3 pootjes.
Als er dan 2 pootjes langer zijn ( 1 plus en 1 dunne) dan maken die eerst contact voordat ik hem door duw.
Als jullie tips hebben hoor ik het graag, het moet er niet lelijk uit zien want het komt vol in het zicht.

Laatst bewerkt:
Je kan ook achter op de veligheidsstekker in de romp permanent een weerstand laten zitten. Gewoon over de 2 polen.

Geen vonken bij het aansluiten van de accu in de cabine.(Zonder vonk hulpje en veiligheidsstekker er uit).
Motor kan niet vol vermogen draaien.

Daarna aan de buitenkant vlak voor het vliegen de veiligheidsstekker erin , weerstand wordt overbrugt en gaan.

Of mis ik nu iets.

Rob

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook achter op de veligheidsstekker in de romp permanent een weerstand laten zitten. Gewoon over de 2 polen.

Geen vonken bij het aansluiten van de accu in de cabine.(Zonder vonk hulpje en veiligheidsstekker er uit).
Motor kan niet vol vermogen draaien.

Daarna aan de buitenkant vlak voor het vliegen de veiligheidsstekker erin , weerstand wordt overbrugt en gaan.

Of mis ik nu iets.

Rob

Idd dat is een goede.
Smelt de weerstand en dat draadje niet als de motor even aan zou gaan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back