1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Douglas, volgens mij heeft Gerben nog een motor liggen.
Misschien is dat wat voor je.
Fiala props heb ik nu al deels op voorraad en over 3 weken heb ik de meest gebruikte types liggen.

GJ

Douglas, volgens mij heeft Gerben nog een motor liggen.
Misschien is dat wat voor je.
Fiala props heb ik nu al deels op voorraad en over 3 weken heb ik de meest gebruikte types liggen.

GJ

Merci, ga ik Gerben even vragen, maar volgens mij had hij al een motor weg gedaan. De props, daar heb ik natuurlijk wel interesse in.

Die 5800mAh zippy's heb ik ook, maar gaan bij mij perfect. Misschien dat de jouwe bij de vorige eigenaar toch een wat hogere inwendige weerstand opgelopen hebben?

Ze hebben inderdaad een hogere weerstand.
Ondertussen weet ik hoe ik dat met mijn lader moet meten.
Voor een volgende keer tweedehands accu's kopen dus even een lader mee.
Deze kan ik voor het lichtere werk wel af slijten hoop ik.

verstuurd met mijn smartphone

Al doende leert men.
Ik vergat nog te zeggen dat de rotomax wel een robuuste motor is.
Hij kan volgens mij wel tegen een klapje.
Het nadeel is dat de prop met 4 bouten vast moet en dat de bouten te ver naar buiten zitten om een fiala prop vast te zetten.
Daarom heb ik nieuwe gaten geboord en draad getapt dichter bij de as.

Laatst bewerkt:
12S is geen probleem, ik draai er een Ramoser 4 blad 16,5x15 mee rond zonder probleem op mijn Tucano van + 2m. Trekt dan ongeveer 85A vol gas in licht stijgende vlucht. De motor kan wel wat hebben geen paniek.

Inderdaad 12 s is geen probleem.
Na twee seizoenen nog geen spoortje van slijtage te zien.

Morgen kan de piper weer van zolder en ga ik aan het ombouwen beginnen van futaba naar frsky.

Laatst bewerkt:
Dat zien van informatie op het zenderdisplay zal een lastige worden.

Als je kijkt op het display stel je je ogen in op dichtbij kijken. Het terugvinden van je toestel in de lucht wordt lastig omdat daarvoor je ogen eerst op veraf ingesteld moeten worden.

Het is veel beter de belangrijkste informatie die je wilt weten via de luidspreker uit te laten spreken. B.v. periodiek om b.v. elke 45 seconden en/of afroepbaar via een schakelaar.

Zo kan je zicht blijven houden op het toestel en ook worden geïnformeerd over wat er met je toestel gebeurd...

Het zal met de Taranis ongetwijfeld mogelijk zijn om alarmen in te stellen. Je wilt b.v. op een hoogte van 300 meter loskoppelen. Stel een alarm in op 300 meter en een voice melding en je wordt gewaarschuwd als je de loskoppelhoogte hebt bereikt.

Dat geldt ook voor stroomverbruik, verbruikte accucapaciteit motortoerentallen e.d.. Hier zijn alarmen voor in te stellen. Wel alle informatie in de zender loggen. Als er iets fout gaat dan kan je achteraf altijd zien wat er aan de hand was.

Laatst bewerkt:
Verder heb ik er niet zo'n moeite mee om tijdens een sleep op mijn zender te kijken.
Ik hou de zender dan gewoon omhoog zodat ik zowel mijn sleper als het display zie.
Tijdens de sleep is de verbruikte mah het belangrijkste de rest kan tijdens het dalen bekeken worden.
De motor temperatuur stijgt na het loskoppelen toch nog iets door.
Dat geklets waar ik niets van versta vind ik hinderlijker.
Maar we gaan het testen de mogelijkheden heb ik straks in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Vandaag het futaba spul uit de piper gesloopt.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een nieuwe van frsky maar het is toch een zwakke plek denk ik.
Daarom heb ik dikke draden op de print gesoldeerd.
Zo was hij voor bewerking.
En zo er na.

Met een nieuw krimpkousje en het stickertje er weer opgeplakt lijkt het weer als nieuw.
De stekkers heb ik nu ook niet meer gebruikt alles zit nu gesoldeerd, dat scheelt weer 4 stekkers die minder warmte genereren.

Laatst bewerkt:
Die printsporen zo doorsolderen is niet nodig geweest. Je kan zien dat die sporen en de solderingen niet te heet zijn geweest. Doorsolderen kan geen kwaad natuurlijk maar nut heeft het in dit geval ook niet.
Die gedeeltelijk gesmolten connector en los gesoldeerde draad is veroorzaakt geweest door overgangsweerstand in die connector. De contacten drukten niet sterk genoeg op elkaar of er zat vuil tussen. Daardoor ontstaat er een weerstand die door de stroom erdoor flink warm wordt.
Er loop blijkbaar erg veel stroom door die connectoren en dan kan zelfs een vrij lage weerstand al behoorlijk effect hebben. Dat heb je dus gemerkt. :mrgreen:
De connectors weg te laten is verreweg de beste oplossing. Precies zoals je al schrijft "dat scheelt weer 4 stekkers die minder warmte genereren".

Oke dat is weer een geruststelling.
Nu vind ik een krappe 100 A 2 minuten continu door een printje vrij fors dus een extra laagje tin kan nooit kwaad denk ik.

Ben erg benieuwd hoe hij mij in de geheimen van taranis leid.:cool:

Laatst bewerkt:
Alles werkt.
Waar ik nog steeds geen fluit van snap heeft mijn maat in een uurtje gedaan.
Bedankt Rob.
Morgen wil ik alles netjes inbouwen en nummeren zodat ik weet als het ooit eens los moet gezeten heb.
De zender heeft ook gelijk een update gehad dus ben weer helemaal bij.
Voor de piper nu de lucht in gaat wil ik eerst de zender nog testen met een klein kistje.
Maar heb er nu wel vertrouwen in dat het werkt.

Back