Bouwverslag 1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

16182404169576751679409569670919.jpg


Kun je hier eventueel wat mee?
 
.
Hey Serge,

Dat is een hele mooie prop :yes: maar helaas niet bruikbaar qua afmeting voor m`n Bf-109.

"Up to 1944, the G-series was powered by the 1,475 PS Daimler-Benz DB 605 driving a three-blade VDM 9-12087A variable-pitch propeller with a diameter of 3 m (9.8 ft) with even broader blades than used on the F-series. Pitch control, as on the 109F, was either electro-mechanical (automatic) or manual-electric using a thumb-switch on the throttle lever."

Voor de OS Max 120 AX is deze prop helaas net te groot, volgens fabrieksopgave: 15x10-12,16x8-10 tweeblad.
Voor een static prop helaas flink te klein, een schaalprop zou zijn: 3m / 5 = 60cm = 23.6”

Toch bedankt voor het voorstel, wordt gewaardeerd!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank Gerald! :)

.
Voor de dummy prop heb ik nog een spinner nodig.
Deze ga ik zelf zo eenvoudig en goedkoop mogelijk maken, de plug (de vlieg-spinner) heb ik immers al.
De mal van de spinner maak ik van modelgips, zo kost de mal nog geen euro aan materiaal...

Uit een oud katoenen T-shirt strookjes geknipt, natgemaakt en klaargelegd.
In een ijs-bakje het modelgips aangemaakt, klaar om het gips met een plat penseel op te brengen.
De spinner (plug) is nergens mee ingesmeerd, het gips hecht zich immers toch niet aan glad kunststof:

full


Eerst een dunne laag gips direct over de spinner (plug) met het penseel:
Dit zou de gelcoat zijn bij het maken van een echte kunststof mal ;)

full


Daar overheen de stukjes katoen ook met het gips en penseel opgebracht:

full


Laten drogen en met een paar tikken van de hamer op de mal popt de spinner (plug) los.
Er is wat van de grijze primer van de spinner in de mal gekomen, deze is op waterbasis en dat reageerd wel met het gips.
Aan de binnenzijde een paar oneffenheden en die bijgewerkt met kneedbaar hout (snel droog):

full


Binnenzijde daarna heel licht nat geschuurd met fijn waterproof schuurpapier, de plug en mal:

full


Uit 5mm vliegtuigtriplex de backplate gezaag en de mal met een eerste laagje 25 grams weefsel en epoxy gevuld:

full


Als tweede laag stukken vrij dik glasmat uit de auto industrie erin:

full


Daaroverheen een laagje van stukjes 25 grams glasweefsel:

full


En als laatste de dikkere glasmat in een ring aan de rand van de spinner:

full


Nu laten drogen, ben benieuwd hoe het lossen morgen zal gaan!

Droog stilleven:

full


Groeten, Ramses
.
 
Nu laten drogen, ben benieuwd hoe het lossen morgen zal gaan!

Gisterenavond bedacht ik me dat het gips nog niet volledig uitgehard was, maar de epoxy al wel reeds keihard was.
Ik heb voor de dummy spinner Zapp 30 minuten epoxy gebruikt en na een paar uur was het keihard.
Het is natuurlijk eenvoudiger het gips wanneer het nog niet door en door uitgehard is eraf te halen...
Dus voorzichtig bij de rand van de spinner begonnen met het ontmallen van de dummy spinner.
Nadat de rand wat ruimte kreeg popte de spinner er eenvoudig uit:

full


Ontdaan van het gips en licht geschuurd, de gunnozzle zat erop, maar heb ik eraf geschuurd.
Bij de dummy wordt dat een gunbarrel, daar hoeft niet een bout door als bij de vliegspinner.
De dummy spinner is ongeveer gelijk van gewicht maar meer vormvast dan de vliegspinner:

full


Een laagje primer erover, nog wat kleine bultjes en deukjes weg te plamuren/schuren:

full


De Dave Platt Bf-109 F/G/K spinner en de kopie:
Werkt prima, een eenvoudige goedkope en snelle verloren mal van gips.

full


De dummy prop heeft een diameter van 60 cm:

full


Groeten, Ramses
.
 
Nah! Mooi! Weer crea met gips! Wel... hardnekkige gipsmallen wel met WD40 moeten lossen. Zet dat in vet met wat in de kast staat... behalve motorolie.
Boenwas, Ikea snijplankenolie, loswas... was altijd wat!

Maar heelhouden van gips. Sneuvelde wel.
Gips in de oven op 60 of 70 graad... dampt het wel sneller uit... kan een week duren bij een beetje kluit.

Ziet er weer snaarstrak uit. Schitterend! Topper dan top!
 
Back
Top