Bouwverslag 1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

.
Dank je Jurgen! :)

Zojuist een pakketje ontvangen met daarin zorgvuldig verpakt, de 12 uitlaat stacks :yes:

full


Nogmaals enorm bedankt Hans! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
De vloerplaat met de stuurknuppel, kanonkap, trimwielen, afdekkapje en throttle quadrant d.m.v verschillende potjes Humbrol gekleurd:

full


Daarna met verdunde Humbrol en Vallejo Wash de boel geweathered:

full


Ook weer wat dry-brush, het throttle quadrant moet hier nog geweathered worden:

full


De onderdelen in de cockpit gelijmd met 30 minuten epoxy.
Overzicht achterzijde:

full


midden:

full


voorzijde:

full


en dik ingezoomed:

full


full


Nog een paar kleinere onderdelen en wat leidingen, dan is de linker zijkant klaar.
Daarna verder met de rechterzijkant, de ruwbouw romp begint al wat te leven

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank voor de leuke reacties mannen! :)

Binnenkort weer een update van de Messerschmitt Bf-109 G4/R6.
De Swallow is nu ruwbouw klaar :yes:
Ben ook bezig met de staartvlakken van de Bf-109 G4/R6, meer daarover binnenkort.
En uiteraard verder met het cockpit interieur!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
M`n kisten lagen op de bouwzolder onder een dikke laag (balsa)stof.
Viel niet tegen op te poetsen want er wordt nogal vaak geschuurd...
Ik had nog een klein kamertje in huis wat geen bestemming had en alleen wat dozen stonden.
Vandaag die kamer omgebouwd tot vliegtuigopslagkamer waar de kisten mooi zonder balsastof kunnen hangen.

Er zijn verschillende topics/postings over "hoe sla jij je vliegtuigen op"...
Hierbij een methode die je vaak tegenkomt op internet, prima werkt en er naar mijn mening mooi strak uitziet.
Als eerste een bracketsysteem tegen de wand gemaakt (er zijn vele vergelijkbare systemen):

full


Isolatie hoes uit de bouwmarkt als bescherming voor de kisten op de metalen brackets.
Een hoes is 1m lang, mijn brackets zijn 40cm lang, dus ik knip 3 stukken van 33,3cm uit 1m:

full


Dan het 3D puzzelen van welke kist waar, qua (onderlinge) ruimte en het gemak van pakken en terug plaatsen:

full


Zo is het geworden, de schaalkisten hier:

full


De sport(schaal) kisten hangen aan de andere wand, daarin slaat ook de deur open vandaar de sparing.
Boven de Hellcat is nog mooi ruimte voor de ME-163 Komet en DH-108 Swallow straks:

full


Op de bouwzolder weer veel ruimte :yes:
Van de huidige bouw/afwerk projecten de vleugels in het rek waar eerst de andere vleugels in lagen:

full


En de rompen onder het schuine dak waar eerst de andere kisten lagen:

full


Zoals te zien is op bovenstaande foto heb ik de romp van de Bf-109 met light weight filler ingesmeerd.
Dat wordt er voor 98% weer afgeschuurd, maar dat geeft niet...
Het stof komt niet meer op m`n andere kisten :D :D

Morgen weer verder met de Messerschmitt Bf-109 G4/R6, schuren dus!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bijna een jaar sinds de vorige update... :rolleyes:
De vliegtuig opslagkamer bleek toch al snel te klein met wat nieuwe projecten erbij...
Inmiddels de kamer gewisseld met een andere kamer en nu voldoende ruimte voor alle kisten, gereed of project.
Op onderstaande foto heb ik de projecten nog niet opgehangen, die liggen nu nog op de bouwkamer.
Binnenkort nog een paar rails en steunen halen en dan kunnen de projecten erbij gehangen worden:

full


.
Verder met de Messerschmitt Bf-109 G4/R6:
Waar was ik gebleven:

full


Ik heb in de tussentijd de romp van de Bf-109 nagelopen met light-weight filler en een schuurbeurt gegeven.
De motorkap passen en aftekenen op de romp:

full


De kap op maat gesneden en aluminium plaatjes gelamineerd op de plek waar de bevestigingsschroeven komen te zitten:

full


Begonnen met het maken van een dummy propeller (statisch):

full


Weet nog niet of dit wat gaat worden, maar ik ga `t proberen:

full


De motorkap in de primer gezet en weer passen:

full


De kap zit muurvast met vier M3 bouwtjes.
De naden werk ik straks af bij het glassen van de romp:

full


Mooie ranke neus heeft de Bf-109 G4/R6:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Ramses! Laat ze maar komen die updates ...

Overigens, de static prop vind ik ook keigaaf! Maar ik hoop dat je de Bf-109 toch ook gaat vliegen!?

Clear skies and happy landings,
Jurgen
 
.
Dank voor de leuke reacties heren :)

Overigens, de static prop vind ik ook keigaaf! Maar ik hoop dat je de Bf-109 toch ook gaat vliegen!?

Zekers, de Bf-109 wordt gebouwd om te vliegen!
In deze Bf-109 komt de 20cc OS AX welke mooi precies in de kap past.
Ik ga ook (proberen) schaal werkende uitlaten (te) maken zoals Hans van plan was en ook voorbereid had.

Maar die 20cc OS AX draait een in verhouding vrij kleine tweeblads prop...
In de lucht zie je dat amper, maar als ze op de grond staat des te meer.
Vandaar dat ik een static prop ga proberen te maken, staat bruut vind ik.
De bladen voor een static prop staan ook op de tekening van Dave Platt.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top