1:8 buggy/truggy brushless topic

Hoge kv is niet per se ongeschikt voor 1:8 hoor.
Neem bijvoorbeeld de Novak HV-Maxx/HV-Pro series.
de 4.5T van de HV-Maxx serie is een 4400kv motor, en deze is geschikt voor 4s Lipo. (dit heeft m'n vader in z'n E-maxx zitten, en dat werkt perfect. ) :)

Maar een lagere kv zou toch beter zijn voor 1:8 ofcourse :)

Hmmm vreemd want ik zie bij hacker to andere waarden maar goed het zal wel.

Deze motor zal wel heet lopen ook op een buggy! Ik rij zelf met 2050 & 2000 kv motoren en die lopen al redelijk warm je kan raden dat een 3600 bloedheet wordt. (De 3300kv motor die ik had leefde precies 5 minuten op 4S)

Nu kan je wel stellen prima maar ik rij 3S je weet de regel hoe lager het voltage hoe hoger het amperage! Zeker bij een auto van minimaal 3 1/2 kilo (want dat weegt een 1:8 buggy)

Hmmm vreemd want ik zie bij hacker to andere waarden maar goed het zal wel.

Deze motor zal wel heet lopen ook op een buggy! Ik rij zelf met 2050 & 2000 kv motoren en die lopen al redelijk warm je kan raden dat een 3600 bloedheet wordt. (De 3300kv motor die ik had leefde precies 5 minuten op 4S)

Nu kan je wel stellen prima maar ik rij 3S je weet de regel hoe lager het voltage hoe hoger het amperage! Zeker bij een auto van minimaal 3 1/2 kilo (want dat weegt een 1:8 buggy)

Waar zie jij die dan? :p

Welke 3300kv motor had je dan erin zitten? (Merk?)

Waar zie jij die dan? :p

Welke 3300kv motor had je dan erin zitten? (Merk?)

Die 3300 die uitfikte was een Savox maar .... dit was een test / proto motor en voornaamste reden van uitfikken was dat er teveel speling op de as zat waardoor de rotor de spoel raakte. Maar goed was niet voor niets een proto type :).

Ik had jou type gebruikt in Google en meen de 1e hit gaf die 1650kv aan.

Overigens tuurlijk kan je hoge KV motoren gebruiken maar raadzaam is het niet aangezien ze vrij snel warm lopen (ok andere pinion) maar ook veel bottom power missen die in 1:8 buggy of truggy noodzakelijk is. Daarbij een revo heeft geheel andere vertanding als een buggy of truggy (lang leve de tony gear calculator)

Die 3300 die uitfikte was een Savox maar .... dit was een test / proto motor en voornaamste reden van uitfikken was dat er teveel speling op de as zat waardoor de rotor de spoel raakte. Maar goed was niet voor niets een proto type :).

Ik had jou type gebruikt in Google en meen de 1e hit gaf die 1650kv aan.

Overigens tuurlijk kan je hoge KV motoren gebruiken maar raadzaam is het niet aangezien ze vrij snel warm lopen (ok andere pinion) maar ook veel bottom power missen die in 1:8 buggy of truggy noodzakelijk is. Daarbij een revo heeft geheel andere vertanding als een buggy of truggy (lang leve de tony gear calculator)

Tja, Savox en Hacker is iets heel anders hé...

Als je de C50 Maxx 14.4V op 3S rijd kom je net onder de 40.000 toeren. Als je dan een buggy/truggy een stuk lager vertand heb je denk ik een leuke snelheid en goede acceleratie.

Maar ik zoek dus nogsteeds iemand met ervaring met deze motor in een 1:8, niemand? :)

Maar een lagere kv zou toch beter zijn voor 1:8 ofcourse :)

Hoezo? Lagere kv motoren zijn efficienter, dat is alles voor zover ik weet. (lager kv + hoger voltage)

Mja.. dat is ook zo met 1:10 auto's. lager kv motor + hogere spanning is efficienter bij dezelfde snelheid.

Hoezo? Lagere kv motoren zijn efficienter, dat is alles voor zover ik weet. (lager kv + hoger voltage)

Mja.. dat is ook zo met 1:10 auto's. lager kv motor + hogere spanning is efficienter bij dezelfde snelheid.

Precies daarom :p Ja bij 1:10 autos is dit ook zo maar heb je meestal niet zo veel plaats voor een 5000mAh 6S LiPo...

Precies daarom :p Ja bij 1:10 autos is dit ook zo maar heb je meestal niet zo veel plaats voor een 5000mAh 6S LiPo...

Ach, zoveel maakt het ook weer niet uit hoor.
M'n vader kan ruim 45 minuten rijden met z'n Emaxx op 4s Lipo's. (dus een Novak 4.5T HV-Maxx 4400kv motor.)

Besides dat,.. 6s in een 1:10 is ook een beetje lomp. maar gelukkig worden er ook 2s en 3s Lipo's gemaakt. ;)

Laat ik het zo zeggen, ik denk dat een hoog kv setje van een goed merk nog steeds efficienter zal lopen als een laag kv setje van een goedkoop merk. :)

Lagere kv motoren zijn niet alelen effcienter, ze werken ook beter.

Ren hogere kv kan je lager gaan vertanden, maar als je hem vergelijkt met een lagere kv motor op hoger voltage, zal die toch echt meer power geven!

De pró's die met BL racen, zie je niet met hoog kv motoren, is niet voor niets;)

Greetz,
Joram

niks lomps aan een 6s setup in een 1/10 of 1/12 ;-) het is efficiënter, componenten worden minder heet en gaan daardoor langer mee. het hoeft ook niet per se duurder te zijn dan een 2s setup. enige verschil is dat je regelaar 6s aan moet kunnen.

ik heb ook ergens gelezen dat lagere kv motoren van dezelfde grootte meer koppel hebben dan hogere kv motoren. een lagere kv motor komt ook makkelijker op gang waardoor je minder last van stotteren/cogging hebt.

Laatst bewerkt:
nikis lomps aan een 6s setup in een 1/10 of 1/12 ;-) het is efficienter, componentnen worden minder heet en gaan daardoor langer mee. het hoeft ook niet per se duurder te zijn dan een 2s setup. enige verschil is dat je regelaar 6s aan moet kunnen.

ik heb ook ergens gelezen dat lagere kv motoren van dezelfde grootte meer koppel hebben dan hogere kv motoren. een lagere kv motor komt ook makkelijker op gang waardoor je minder last van stotteren/cogging hebt.

Ik heb er ook bij gezegd 5000mAh 6S LiPo, geen 2200mAh die jij gebruikt :p

Lagere kv motoren zijn niet alelen effcienter, ze werken ook beter.

Ren hogere kv kan je lager gaan vertanden, maar als je hem vergelijkt met een lagere kv motor op hoger voltage, zal die toch echt meer power geven!

De pró's die met BL racen, zie je niet met hoog kv motoren, is niet voor niets;)

Greetz,
Joram

Sorry hoor.. maar again is het ook een vraag van kwaliteit. Ik vind het Novak setje van m'n vader toch echt fijner regelbaar op het gas als het MMM setje in m'n ERBE. (hoewel daar ook echt niets mis mee is.)

Besides dat, qua koppel op de wielen zal het niets uit hoeven te maken, dat ligt weer helemaal aan je vertanding.
Ik heb het technisch inzicht van sommige "pro's" trouwens ook wel meegemaakt. alleen maar omdat zij iets doen hoeft dat nog niet het beste te zijn hoor. ;) (Ik heb liever dat iemand iets onderbouwt met eigen bevindingen en/of berekeningen. daar leer ik iig meer van als "maar zij doen het ook", als je snapt wat ik bedoel. :) )

Het klopt bijvoorbeeld dat een lagere kv motor meer koppel heeft. als je echter de vertanding aanpast op de hoge kv motor, zal je op de wielen hetzelfde koppel kunnen krijgen. Op hetzelfde voltage zal een hogere kv motor ook sneller zijn.

De Slash van een kameraad rijdt met een 3500kv motor op 3s Lipo. M'n MF2 rijdt met een 5.5T Novak setje (8000kv) op 2s Lipo.
Beide regelaars/motoren worden even warm (rond de 70 graden), echter is de wagen met het Novak setje sneller. dit zal ook wel te maken hebben met het lichtere gewicht van het chassis uiteraard. maar ook door het lichtere gewicht van de accu's.
my point beeing, er is helemaal niks mis met hoge kv setjes, echter moet ik wel toegeven dat de vertanding iets nauwkeurige moet gebeuren als bij een laag kv setje.

een setup met lagere kv motor vertand op dezelfde snelheid als een setup met een hogere kv motor heeft meer koppel op de aandrijfas. ik heb een document gezien met testresultaten waaruit dat blijkt.

edit: jouw novak set maakt bijna 60.000rpm tov bijna 40.000 van de slash. die kun je niet met elkaar vergelijken als het om laag kv vs hoog kv gaat

Laatst bewerkt:
edit: jouw novak set maakt bijna 60.000rpm tov bijna 40.000 van de slash. die kun je niet met elkaar vergelijken als het om laag kv vs hoog kv gaat

Ja.. maar het is een hoog kv setje tov een lager kv setje op hogere spanning. dus de vergelijking is naar mijn mening toch echt wel reel hoor. :)
Omdat de Novak motor minder koppel heeft als die lagere kv motor, moet deze het meer uit de toeren halen, en hierbij een lichtere vertanding hebben. het resultaat is dan dat het novak setje, ondanks het lagere koppel en de lagere spanning, toch sneller is.

Ja.. maar het is een hoog kv setje tov een lager kv setje op hogere spanning. dus de vergelijking is naar mijn mening toch echt wel reel hoor. :)

vind ik niet. als je vergelijkt moet je uitgaan van dezelfde rpm's:
6s 1600 kv = 35520 rpm
3s 3200 kv = 35520 rpm

en dan met dezelfde vertanding in dezelfde auto vergelijken

beide denk ik. zie pdf in deze post RC-Monster Forums - View Single Post - looking for a thread en vergelijk motoren op torque

dat kan alleen op de as van de motor zijn. als het op een as van de wielen zou zijn, zouden ze de vertanding namelijk aan moeten passen per motor.

vind ik niet. als je vergelijkt moet je uitgaan van dezelfde rpm's:
6s 1600 kv = 35520 rpm
3s 3200 kv = 35520 rpm

en dan met dezelfde vertanding in dezelfde auto vergelijken

Juist niet. dan wint de lage kv motor uiteraard altijd (door het hogere koppel). het nut van hoge kv motor is juist om het maximale uit een lage spanning te halen (en dit gaat dan ten koste van koppel en efficientie.) om het tekort aan koppel te compenseren meot de vertanding aangepast worden.
Besides that, het was alleen een principe kwestie dat een lagere kv motor op een hogere spanning neit per definitie sneller hoeft te zijn.

Laatst bewerkt:
Daarbij ....

Wat heb je liever (dit zijn fictieve getallen ....) om dezelfde power te krijgen:
100A op 14.4V of 55A op 22,2V
Natuurlijk zal het wattage door je kabels heen gaat hetzelfde gaan maar een hogere spanning gaat nou eenmaal wat makkelijker door onze dunne spaghetti.

Overigens voor de liefhebbers morgen avond is er in Mol (B) een electro 1:8 buggy/truggy race ter demo. Meen rond 19:00 dat het begint. Ben er in ieder geval bij met de D8E V1.1 & V2.0.

Back