1:8 buggy/truggy brushless topic

Daarbij ....

Wat heb je liever (dit zijn fictieve getallen ....) om dezelfde power te krijgen:
100A op 14.4V of 55A op 22,2V
Natuurlijk zal het wattage door je kabels heen gaat hetzelfde gaan maar een hogere spanning gaat nou eenmaal wat makkelijker door onze dunne spaghetti.

Dat klopt, hogere stromen zijn minder efficient.

van de andere kant, zolang je de kabel dikte maar zo kiest dat deze het aan kan is het ook weer niet zo'n probleem. :)
wat me wel opvalt is dat de lage kv sets goedkoper zijn.
Dit zal wel zijn omdat de interne weerstand/impedantie niet zo laag hoeft te zijn als bij een hoog kv set. is op zich ook wel een belangrijk punt. :)

Het is niet de hogere spanning die makkelijker door de spaghetti gaat maar de lagere stromen die er makkelijker doorheen gaan.

Makkelijk te laten zien door het volgende rekensommetje.

Stel dat de draden 0,001Ohm interne weerstand hebben dan (I x R = U):
Bij 14,4V, 1440W en 100A zal je 0,1V verliezen over de draden
Bij 22,2V, 1440W en 65A zal je 0,065V verliezen over de draden
(22,2V amps verhoogd om zelfde vermogen te krijgen)

Maar hoe lager de interne weerstand hoe minder je het verschil gaat merken. Door je draden kort te houden en niet te dun te kiezen zorg je al dat de interne weerstand laag is. Door ook gebruik te maken van goede connectors en zo min mogelijk connectors heb je daar ook een lage interne weerstand. Dan merk je niet het verschil tussen beide spanningen.

Nadeel van een hogere spanning is dat de accu's duurder zijn ook al kan je naar een lagere C waarde gaan. Zolang de regelaar de ampères aan kan zou ik zelf voor een lagere spanning kiezen met een hogere kV motor.

Weinig oog voor de Losi`s maar toch plaats ik hier nu een paar foto`s :-)
de conversion kit is binnen gekomen en tussen het verbouwen van het huis door heb ik toch wat tijd gevonden om de truggy om te bouwen.
De stekkers van de lipo`s moeten nog vervangen worden en de motordraaden worden nog ingekort maar dit is zo`n beetje de set-up waarmee ik ga rijden.

Mamba Monster met 2200kv motor op 2x3s 5000 30c lipo`s en een Hitec 5945 digi servo en uiteraard een Spektrum ontvanger.

Metelectronica3.jpg

Metelectronica4.jpg

Motordraden inkorten is niet zo'n goed idee... Worden niet voor niets met een bepaalde lengte zo geleverd!

Staat ook in de manuals van CC, nooit inkorten!!!

Greetz,
Joram

Vraagje, is het chassis zo niet een beetje in onbalans? of merk je daar niets van?
Either way, Ik vind het een erg mooie wagen. :)

Motordraden inkorten is niet zo'n goed idee... Worden niet voor niets met een bepaalde lengte zo geleverd!

Greetz,
Joram

Dat komt omdat de draden uit de motor daadwerkelijk de windingen zijn vanuit de motor. Dit betekend dat per ader een stukje isolatie om de ader zit en dat dus meerdere malen per motor draad. Je moet dus heel wat ervaring hebben om van elke ader de isolatie te verwijderen en zo dus zeker te weten dat je niet per ongeluk een deel van een spoel heb uitgeschakeld bij het inkorten.

De lengte heeft er weinig mee te maken. Vandaar dat ze bij CC in de handleiding zetten dat je de draden niet mag inkorten. Dat doe je namelijk niet even. Zetten ze het er niet in krijgen ze waarschijnlijk heel veel kapotte motoren terug die het niet meer doen omdat de draden niet juist zijn ingekort.

Bij een Tekin of Novak 1/8 set kan je best je draden zo kort mogelijk maken. Daar hebben ze tenminste mooie soldeertabs op de motor zitten.

Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat dat inderdaad bij bepaalde motoren zoals de Medusa en de Neu niet goed is.
je kan ook voelen dat dat stuggere gewikkelde draden zijn die bijna niet buigen.
de Mamba motor daarintegen heeft gewoon silicone bedrading en zou geen probleem moeten geven.
ik ken zelf iemand met dezelfde combo die ze heeft ingekort en die heeft geen enkel probleem.Deze heb ik van internet geplukt,toevallig dezelfde auto met dezelfde Mamba combo.

8ight-t20mamba01.jpg

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
Ik heb nog niet met de auto gereden dus kan ik er nog niets over zeggen maar mijn buggy heeft zo`n beetje dezelfde set-up en die rijd perfect,zelfs met 6S lipo`s.

2009060121024x768.jpg
Vraagje, is het chassis zo niet een beetje in onbalans? of merk je daar niets van?
Either way, Ik vind het een erg mooie wagen. :)

Bij een Tekin of Novak 1/8 set kan je best je draden zo kort mogelijk maken. Daar hebben ze tenminste mooie soldeertabs op de motor zitten.

Bij de Mamba motoren kan dat ook wel. :) gewoon eht andere eind van het kabel inkorten, waar de 6mm plug zit, die plug kun je er zo weer aan solderen.

Ziet er high-tech uit Richard! Die zal aardig wat stof verplaatsen!

Vraagje waar heb je de mamba set en die 5000mah 3s lipo's vandaan?

Ziet er high-tech uit Richard! Die zal aardig wat stof verplaatsen!

Vraagje waar heb je de mamba set en die 5000mah 3s lipo's vandaan?

Thx :-)

De Mamba Monster combo op mijn Truggy komt uit de States en de Mamba/Medusa set die op mijn buggy zit komt uit de UK.
De Lipo`s komen van Hobbycity ( Hong-Kong) en zijn 5000mah 30C.

Dat komt omdat de draden uit de motor daadwerkelijk de windingen zijn vanuit de motor. Dit betekend dat per ader een stukje isolatie om de ader zit en dat dus meerdere malen per motor draad. Je moet dus heel wat ervaring hebben om van elke ader de isolatie te verwijderen en zo dus zeker te weten dat je niet per ongeluk een deel van een spoel heb uitgeschakeld bij het inkorten.

De lengte heeft er weinig mee te maken. Vandaar dat ze bij CC in de handleiding zetten dat je de draden niet mag inkorten. Dat doe je namelijk niet even. Zetten ze het er niet in krijgen ze waarschijnlijk heel veel kapotte motoren terug die het niet meer doen omdat de draden niet juist zijn ingekort.

Klopt, maar sommige fabrikanten geven heel duidelijk aan dat het NIET mag, en dan gaat het er niet om dat de windingen geen contact mogen maken...

Daarom zeg ik ga er liever niet mee knoeien...

Greetz,
Joram

Laatst bewerkt:
Klopt, maar sommige fabrikanten geven heel duidelijka an dat het NIET mag, en dan gaat het er niet om dat de windingen geen contact mogen maken...

Daarom zeg ik ga er liever niet mee knoeien...

Maar dan is het niet zo dat het ook niet mogelijk is... Ze zetten wel meer in handleidingen wat je als gebruiker NIET mag.

Dit is alleen maar om hun zelf in te dekken tegen eventuele problemen die minder ervaren gebruikers kunnen veroorzaken en vervolgens garantie gaan claimen. RTFM, had je geweten dat het niet mag en komt de fabrikant er onderuit. Dus als je geen ervaring hebt met dit soort dingen inderdaad liever niet mee knoeien. Denk je dat het kan... niemand die je tegenhoud.

Bij mijn GM regelaar mag ik alleen GM motoren gebruiken, mag alleen GM accu's gebruiken. Zo staan er nog wel wat dingen in. Niemand die dat doet...

Edit: Hier trouwens nog een stukje over het inkorten in de CC manual:
If you choose to direct solder or to shorten the motor wires, you may do so on the Castle Creations CM36 motors only. DO NOT CUT any part of the wire length from any other motor, regardless of brand or type. In most cases, only the last 1/4 inch or so of most motor wires is able to be soldered . If they are clipped shorter you may not be able to solder the remaining portion of the wire and the motor will not run properly, if at all. If the motor is supplied with connectors you do not want to use, simply unsolder the original motor connectors from the wires - do not cut them off.

Vandaar dat ze het afraden. Maar als je weet hoe is het gewoon mogelijk.

Laatst bewerkt:
Het is niet onmogelijk. Het word gedaan.. Zelf ook wel eens iets ingekort maar je moet erg oppassen...

Maar ik weet dat je op moet passen met bepaalde uitspraken. Mensen denken dan, hee dat kan:)

Ze demonteren de motor, knippen/plakken erop los en zetten hem weer in elkaar. Sluiten hem aan: hij doet het niet...:(

Dat voorkom ik liever...

Greetz,
Joram

Wat jij er van maakt omdat ze geleverd worden met een bepaalde lengte is ook maar wat roepen. Dat soort uitspraken moet je ook mee oppassen. Het is namelijk niet waar... Dat voorkom ik liever.

Dit is een modelbouw hobby. Daar moet je kunnen knippen, plakken en kunnen sleutelen. Bij elektro moet je ook nog is goed kunnen solderen. Kan je wel een beetje solderen maar ben je niet heel goed... Zal je je zelf moeten verbeteren of je moet inzien dat je het niet goed kan... dan zelf de grens trekken van wat je wel en niet zou lukken. Denk je dat je het toch kan en gaat het fout. Heb je wat geleerd en misschien lukt het de volgende keer wel. Of je laat het door iemand doen die het wel kan... Of je doet geen moeite meer en laat het zoals het is...

Maar zeggen dat iemand het niet moet doen, leert nooit iemand wat van :) Het kan, dus als je denkt dat je het kan gewoon doen.

Er is wel een verschil tussen weten dat het kan, en het daadwelkelijk zelf kunnen doen. sorry, maar als mensen zo weinig inzicht hebben en daardoor het spul afbreken, kan men daar op een forum ook weinig aan doen.
(dan had die persoon beter een foto kunnen maken, en even voor de zekerheid vragen.)
maar, dat is mijn mening natuurlijk. :)

Ja, maar als je als n00b een motor van 200 euro vernielt.... Dure leerles..

Had je als n00b inderdaad meer inzicht moeten hebben dat je daar nog niet aan toe bent. Eerst de normale zaken proberen te solderen... daarna pas verder met de moeilijke zaken.

Er worden op dit forum zoveel dingen besproken die voor een beginner niet geschikt zijn. Om nu in elk topic rekening te houden met hun gaat wat ver. Proberen ze het toch dan kan het inderdaad een dure les worden. Hadden ze iets meer info moeten zoeken en niet gelijk in het diepe moeten springen en het gaan uitvoeren.

Op dit forum kan alles besproken worden dus ook de zaken die voor de meer gevorderde modelbouwer zijn geschikt. Dat hoeft niet gecensureerd te worden om dat een n00b het misschien kan gaan proberen.

Back