1 of 2 motoren (Opzet voor het maken van dieptekaarten)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Jaap Schreuder, 15 okt 2020.

  1. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik zou graag voor de ervaring een 'autonomous mapping boat' willen gaan maken, waarbij ik zoals aangegeven dieptekaarten wil gaan maken.

    Zo als onderstaand model, zie ik in eerste instantie een catamaran model voor me, om het vervoer (demontabel) ook nog compact te kunnen doen.

    Gemakshalve worden dan 2 motoren gebruikt, maar is dit wel zo een verstandige keuze vraag ik me dan af.
    Als ik het goed heb zou de max snelheid bij 2 motoren iets van 25% hoger moeten liggen. Tenminste dit staat me bij uit vorig 'onderzoek'. Maar natuurlijk het stroom verbruik zal hoger liggen dan de winst lijkt me.

    Kunnen jullie me adviseren hoe ik de juiste afweging kan gaan maken om 1 of 2 motoren te gaan gebruiken?



    [​IMG]
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Corolla, Kijk eens op bijgaande links.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/autonoom-varend-bootje.272997/
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen.121395/
    Met 2 motoren kun je met de schroeven sturen en is ook het meest praktisch voor het aandrijven van een catamaran.
    De maximum snelheid wordt voor een "verdringer" bepaald door de romplengte. In wezen is dat 4,5 x wortel waterlijnlengte in meters. Daar komen dan kilometers/uur uit.
    In wezen is er maar weinig energie nodig om een schip op rompsnelheid te brengen en te houden.
    Succes verder met je project en ik raad je aan om een bouwverslag bij te houden op het Forum.
    Levert buiten kritiek ook een hoop advies op en is nuttig en leuk om later nog eens door te nemen.
    Groeten, Klaas
     
  3. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Bedankt klaas voor de info, ik ga het eens doorlezen!

    Dat van de rompsnelheid, ik weet het één van de beginselen was me tot nu toe nog wat ontgaan.

    Ik had een snelheid van 12-15km/h in gedachten, maar dat gaat hem dus niet worden wanneer het een 'verdringer' wordt.

    Stof tot nadenken, ook een bouwverslag is aardig nuttig zoals je aangeeft!

    Jaap
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    twee rompen, eentje met motor, dan moet je behoorlijk sturen (en dus verliezen) om de weerstand van die niet-aangedreven romp te compenseren bij het rechtuit varen.

    daarbij, twee motortjes zoals gezegd, en geen roeren nodig. Zeker bij autonoom varen wel een vereenvoudiging van de software stel ik mij zo voor. Afhankelijk van hoe precies de route gevolgd moet worden om bruikbare resultaten te genereren zou je nog iets kunnen toevoegen om de boeg te sturen. Maar bij windstil weer zou dat niet moeten hoeven denk ik. Hoeveel golfslag kan die scanner hebben? Als dat nihil is, dan vaar je dus nooit met wind.
     
  6. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Zit niet persee vast aan 2 rompen, als de keuze voor 1 motor gunstiger is.

    Bij 2 rompen zou ik het ontwerp zo kunnen maken zodat het compacter te vervoeren zou zijn.

    1 motor icm met een roer gaat trouwens ook zonder problemen hoor, dat is voor het autonoom varen geen enkel probleem
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je gaat planeren gaat de boot stuiteren en krijg je bovendien luchtbellen onder de transducer, van nauwkeurig meten blijft dan weinig over.
     
  8. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik zat dan te denken om de transducer,net als op de rubberboot, onder het wateroppervlak te houden.

    Voel me zo dom nu dat geen rekening heb gehouden met de rompsnelheid.

    Eén van de voorwaarden waar ik zelf aan zat te denken was de snelheid, wat dus met een romplengte van max 1000mm dus een aardig beperkende factor word bij een verdringer.

    Zijn er zo voorwaarden voor een planerend model voorhanden, om mijn inzicht wat te verruimen hierin?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaap, Geen idee hoe groot je transducer is, maar indien mogelijk zou ik die in de romp leggen. In het verslag van de Smit Nederland komt dat ook ter sprake. Om de transducer goed te laten werken heeft die continu contact nodig met het water. Bij een planerende boot krijg je verstoring door luchtbellen. Succes ermee verder. Gr. Klaas.
     
  10. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Vervolg op mijn onwetendheid;

    Ik hoop namelijk wel iets te kunnen maken waarbij een hogere snelheid te realiseren is dan de benadering van de rompsnelheid voor verdrijvers.

    Voor de stabiliteit zou een swath, of afgeleide daarvan misschien een toevoeging kunnen zijn. Om meer stabiliteit te hebben bij niet compleet vlak water.

    Ik kan helaas minder vinden over de rompsnelheid bij deze variant.

    Als ik het ontwerp opdeel in 'onderzeeër' en de 'small hull' bekijk dan kan ik het volgende beredeneren.

    Onderzeeër heeft geen rompsnelheid, meer vermogen is meer snelheid.
    Small hull heeft niet heel veel 'verdrijving' en kan ook aardig aerodynamisch vorm gegeven worden, dus zal ook een positief effect hebben?

    Natuurlijk redelijk wat aannames, maar dit zijn mijn hersenspinsel geweest van vandaag SWATH_waterline.svg.jpeg
     

Deel Deze Pagina