10 cc Paw diesel .

Eerst de ether en olie mengen, dan pas de petroleum er bij kieperen. Lost alles makkelijker in elkaar op.
Ze hebben mij altijd geleerd eerst de ether en de petroleum te mengen, want de olie moet niet mengen maar oplossen (wat natuurkundig gezien iets anders is). En Ether is een bipolair oplosmiddel.
Vanwege de viscositeiten van de drie vloeistoffen is het beter om eerst de Ether door petroleum te mengen en DAN pas de olie er bij te gooien.

Een beetje het verschil tussen proberen door een deur te lopen versus proberen het huis om jezelf heen te schuiven. Met het nodige geweld lukt dat allebei, maar het een gaat makkelijker dan het ander.
 
Ze hebben mij altijd geleerd eerst de ether en de petroleum te mengen, want de olie moet niet mengen maar oplossen (wat natuurkundig gezien iets anders is). En Ether is een bipolair oplosmiddel.
Vanwege de viscositeiten van de drie vloeistoffen is het beter om eerst de Ether door petroleum te mengen en DAN pas de olie er bij te gooien.

Een beetje het verschil tussen proberen door een deur te lopen versus proberen het huis om jezelf heen te schuiven. Met het nodige geweld lukt dat allebei, maar het een gaat makkelijker dan het ander.

Ik meng ook in deze volgorde en als laatste de Amsoil Diesel Cetane Boost. Daarna flink schudden. Ook aan het begin van de vliegdag schudden voor gebruik.
 
Kwam op YT tegen 50/50 diesel petroleum/ gedearomatiseerde petroleum.
In een 30/30/30 mix.
Diesel moet je dan wel 500ppm diesel hebben.(denk ik dan?).
Want: zo steld auteur de zwavel heeft een extra smerende functie?
 
Diesel moet je dan wel 500ppm diesel hebben.(denk ik dan?).
Want: zo steld auteur de zwavel heeft een extra smerende functie?
Nergens voor nodig...
Die smerende werking van gasolie is alleen van belang voor de bewegende delen van het injectie-systeem (brandstof opvoerpompen, injectie pompen en injectors) en is van nul en generlei belang voor een modeldiesel.
Sowieso maakt het weinig uit, qua brandstof is dieselolie ongeveer gelijkwaardig, maar diesel ontsteekt een stuk lastiger dan peteroleum (diesel zit met zijn vlampunt rond de 55 graden of hoger, petroleum ligt tussen de 20 en 55 graden "ongeveer"). Dus eigenlijk wil je dat helemaal niet, al zal het in zo'n mengseltje vast wel meebranden.
Gedearomatiseerde petroleum is alleen maar petroleum waar ze de "stink" zoveel mogelijk uit gehaald hebben, en dus alleen maar onnodig duurder, al zal dat niet heel erg veel zijn als het maar 15% van je totale brandstof uitmaakt.
Maar je moet opeens wel VIJF verschillende vloeistoffen kopen in plaats van drie.
 
Wat Bert zegt...
En... 33-33-33 is een buitengewoon archaïsche mix. Veel te vet.
Je wilt (voor het motortype) de minimaal toelaatbare heveelheid smeerolie, de minimaal benodigde hoeveelheid ether (het moet wel goed ontsteken) en de rest petroleum ( daar haal je de kracht uit).
 
Begrijp uit video hij bedoeld slechts alle ingrediënten zelfde hoeveelheid, behalve cetaan! Zie evt?
.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus wat ik bedoelde met "archaïsch" recept. Die is volgens de opvattingen van de jaren '40-'50.
Kleine motoren ( < 1 cc) doen het inderdaad soms wat beter met meer olie en ether, maar het gros doet niks met die overmaat.
Sterker, je hebt minder kero (petroleum) in de peut zitten en daar moet de energie uit komen.
Met meer ether en olie draai je met minder compressie waardoor het rendement afneemt.
 
Methanol krijg je de extra boost… tot op zekere hoogte door de extra zuurstof die de motor door de nitro kan verstoken. Meeste van de te verbranden zuurstof komt daar dan uit, ipv de lucht.
 
Hoe doet cetaan boost het in de methanol motor?
Te veel temp en/of zinloos?

Ik had daarstraks even weinig tijd, want het is momenteel een beetje een chaos aan boord. Sorry daarvoor.

Iets meer uitleg: Het cetaangetal voor diesel is, net als het octaangetal voor benzine, een INDEX.
Het zegt iets over de ontstekingskwaliteit van een brandstof, meer bepaaldelijk (lomp gezegd) hoe lang het duurt voordat een dieselbrandstof die blootgesteld wordt aan "ontstekingscondities" ook daadwerkelijk begint te branden,
Het zegt niks over energie of vermogen, of wat dan ook. Het zegt wat over hoe snel, schoon en volledig de verbranding verloopt.
Een Cetaan-booster werkt bij "diesel-achtige" brandstoffen en in een "diesel-achtige" motor.

Methanol is GEEN "diesel-achtige" brandstof, en een gloeiplugmotor is GEEN "diesel-achtige" motor (al denken veel mensen van wel).

Een cetaan-booster toevoegen aan methanol, ALS het al iets doet, is het twijfelachtig of dat ook is wat je wilt...
Het is zelfs überhaupt de vraag of dat spul wel wil mengen met Methanol...
 
De 3.5 cc paw aangezwengeld op 35/35/28/2%naar technics inloop recept.
Deze 3.5cc knorrepot is al ingelopen.
Het is een mengselprobeersel voor de 10cc.
Ether/ gewone petroleum/(geen overmatige rook of stank) recinus wonderolie en 2 % amsoil cetaan booster..
Viel me op dat bij een relatief lage comp vrolijk aansloeg beetjecomp verlaagd tikkie armer en gaan !! Leuk!
Dat ging geweldig.Nu de .60 nog?

het ether petro mengsel had moeite de recinus
Op te nemen.Veel te mengen olie bleeft achter in mengglas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top