13.5 en lipo-ervaringen

Hallo,

Wat zijn tot nu toe de ervaringen met een 13.5T BL en 2S lipo? Welke motoren zijn goed en wat voor lipo's worden er gebruikt?? Zijn er ook regels qua vertiming of is alles vrij?? Ik heb het dan over rijders in Groningen en Heemstede die er al de nodige wedstrijdervaring mee hebben!

Alvast bedankt,

Eric

Eric je weet welke motor ik zou nemen.
Als die mag zou ik die nemen en geen andere.
Dan rij je op lipo de 10,5 op 5 cel voor bij lol

Eric,
Zojuist een open club op de Mach geweest. Er werd gereden met Orion 13.5 race Spec en LRP 13.5. Afhankelijk van de regelaar gaat de Orion 13.5 i.c.m. SPX het snelst (73-75km/h). Ik zelf rijd met Tekin RS Pro/LRP en kom ik snelheid structureel te kort (67-69km/h). Dezelfde verhaal met Orion motor.
Chris vd Hagen heeft ook met Tekin regelaar gereden en had dezelfde snelheid probleem. We zitten beide op 194 software, en tot mijn spijt heb ik geconcludeerd dat spx gewoon sneller is.
Wellicht is de combinatie van RS Pro met redline motor beter, maar alweer een nieuw motor kopen om achter te komen dat ik weer te kort kom zie ik niet zitten. Dan ga ik liever investeren in SPX.
Trouwens, waarom ging jij zo hard gisteren??...lol

Zoran

hij had een tekin motor en vertande hem een stuk lichter dan de rest.
dat is het verschil.
de vertanding is zeer belangrijk. zwaarder vertanden betekend niet harder rijden.
met de tekin kun je herde maar dan moet je je motor anders vertanden.

hoe zwaar sta je vertand en hoe zwaar staat de rest vertand?
de tekin maakt toeren en je moet hem dus veel lichter vertanden omdat de tekin regelaar anders werkt.
Hij laat je motor meer toeren maken waardoor je wat koppel in leverd. sta je dan gelijk vertand als de rest dan lever je vermogen in.
ik sta het lichtste vertand van allemaal met een speedpassion motor.
bij ons rijden ze allemaal 4,5 a 4,7 eindoverbrenging en ik sta op 4,9 en ga nog lichter. motor word nog vrij warm.
merk ook als ik lichter ga dat ik dan nog wat meer power krijg en hij dan iets harder loopt.

Stap af van het verhaaltje zwaar vertanden want dat werkt niet bij een tekin regelaar.
ja of je moet hem zeer wijnig boost geven maar dan kun je hem beter op dual mode zetten.
Morgen rij ik met een tekin motor en die vertand ik op 5,4 a 5,5 bij ons. scheeld nogal met de rest.

Tekin zecht ook voor iedere 5 boost moet je een tandje lichter. gemiddeld 4 a 5 tandjes op je pinion. is dan afhankelijk van je interne overbrenging hoeveel lichter.

Eric stond op 4,5 dacht ik.
Scheeld nogal met de rest.

De GM regelaar geeft koppel en de tekin geeft toeren. heel veel als je het goed doet.

Laatst bewerkt door een moderator:

Zoran

Zoran,

Zoals Emiel zegt reed ik de motor zeer licht vertand, overigens wel met een SPX omdat dat een regelaar is waarbij je niet zoveel verkeerd kan doen en ik met de Tekin RS nog geen tot weinig ervaring heb; gaan we woensdag even aan verder werken.

Ik begon de dag met een SP 10.5 maar kwam niet boven de 63 km/u op de SPX met een vertanding van 4,14. Toen ik de Tekin erin gestopt heb ben ik gelijk naar 4,42 gegaan (twee tanden lichter). Dit scheelde 12 km/u topsnelheid. De laatste finale (toen de baan langzamer was) zijn Joep en ik nog een tandje lichter gegaan (4,57) en toen ging het nog harder. Overigens was de top zelfs na 6 minuten nog hoger dan bij de meeste rijders het eerste rondje.....Lekker motortje en dat zelfs zonder vertimen.

Zaterdag op AMCA heb ik zelfs 5,3 gereden en ook toen ging het steeds harder; er lijkt geen limiet op de toeren van de Redline te zitten waardoor je onderin ook veel meer push krijgt. Maargoed woensdag even testen met de RS en SPX en een SpeedPassion 10.5, even zien of we de Tekin sneller kunnen krijgen.

Overigens is het zo hoe hoger de turns (13.5, 17,5 of 21.5) hoe meer de regelaarvertiming uit gaat maken dus ik weet niet of ik de Tekin met een 10.5 SP sneller krijg....

We zullen zien,

groet,

Eric

Zoran,

Zoals Emiel zegt reed ik de motor zeer licht vertand, overigens wel met een SPX omdat dat een regelaar is waarbij je niet zoveel verkeerd kan doen en ik met de Tekin RS nog geen tot weinig ervaring heb; gaan we woensdag even aan verder werken.

Ik begon de dag met een SP 10.5 maar kwam niet boven de 63 km/u op de SPX met een vertanding van 4,14. Toen ik de Tekin erin gestopt heb ben ik gelijk naar 4,42 gegaan (twee tanden lichter). Dit scheelde 12 km/u topsnelheid. De laatste finale (toen de baan langzamer was) zijn Joep en ik nog een tandje lichter gegaan (4,57) en toen ging het nog harder. Overigens was de top zelfs na 6 minuten nog hoger dan bij de meeste rijders het eerste rondje.....Lekker motortje en dat zelfs zonder vertimen.

Zaterdag op AMCA heb ik zelfs 5,3 gereden en ook toen ging het steeds harder; er lijkt geen limiet op de toeren van de Redline te zitten waardoor je onderin ook veel meer push krijgt. Maargoed woensdag even testen met de RS en SPX en een SpeedPassion 10.5, even zien of we de Tekin sneller kunnen krijgen.

Overigens is het zo hoe hoger de turns (13.5, 17,5 of 21.5) hoe meer de regelaarvertiming uit gaat maken dus ik weet niet of ik de Tekin met een 10.5 SP sneller krijg....

We zullen zien,

groet,

Eric

Klopt.
Bij de 13,5 en langsamer maakt het heel veel uit.
Bij de 10,5 minder maar vertand hem lichter. lichter dan je spx
ik rij bij ons 4,9 terwijl de rest nu mt de sp motor 4,5 a 4,7 rijden
Ik ga morgen nog een tandje lichter.
zoals ik al zij de tekin regelaar geeft je motor toeren. heel veel toeren.
beste is dus ook een tekin motor want die houd van toeren.
Telt ook voor de lrp motor.
de winnaar van de eerste BK in Belgie rijd ook met een lichte vertanding. zelfs heel veel lichter dan de rest.
GM geeft zelf aan bij een 9,5 dat je indoor rond de 5,1 moet zitten met een gm en een speedpassion motor en met een lrp op 6,2. dit is met een GM genius regelaar.
1.1 lichter moet die lrp motor dan die andere en de tekin motor moet nog lichter.
Alles draait om toeren.
Bij Tekin draait alles om toeren.
Daar halen ze hun vermogen vandaan.
Kijk daar maar eens naar.
Ik ga morgen nog lichter vertanden.
de tekin gaat bij my naar de 5,5 en denk zelfs nog lichter. Als ie bij AMCA al naar de 5,4 gaat dan moet het bij ERCE denk ik nog lichter.
Had bij 5,2 mijn vertiming op de motor op 4 staan omdat ie anders warm werd. ondanks dat had ik met de tekin regelaar nog steeds veel power.

Eric zal je de settings zodra ik die verder heb uitgewerkt door geven aan jou voor bij ERCE.
dan ben je klaar als je komt rijden bij ons.

Bij ons in Groningen rijden we dus ook lipo en 13.5. Afgelopen weekend was een mooie test. Een andere rijder reed met de SPX en een LRP 13.5 en ik reed met een GM120 en een LRP 13.5. Beide gelijke accu.

De SPX reed als snelste ronde een 19.1 en de GM had als snelste ronde 18.6. De eerste ervaringen bij ons op de club is dat ed GM op dit moment de regelaar is om te hebben in de stock klasse. De SPX en Tekin staan daar een stukje achter.
De GM doet ook veel met toeren, juist met toeren, want hij mist juist wat koppel in het optrekken.

Overigens is het bij ons niet zo dat een 10.5 en 5 cellen eenvoudig voorbij wordt gereden met een 13.5 en lipo. Afgelopen week reed een 10.5 met een 2007 Sphere regelaar ook gewoon 19.1 rondetijden. De GM heb ik rond de 4.8 vertand en gaat als de brandweer.

Volgens mij heeft gisteren ook een GM de open club gewonnen bij de MACH. Vasco was volgens mij de snelste de hele dag.....

Overigens is de GM wel de moeilijkste regelaar. Je moet weten wat je doen en weten wat je instelt. De SPX is foolproof en gewoon een plug & play regelaar. De Tekin is al iets ingewikkelder met zijn schuifbalken, maar de GM is voor iemand die niet weet wat hij doet abracadabra.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons in Groningen rijden we dus ook lipo en 13.5. Afgelopen weekend was een mooie test. Een andere rijder reed met de SPX en een LRP 13.5 en ik reed met een GM120 en een LRP 13.5. Beide gelijke accu.

De SPX reed als snelste ronde een 19.1 en de GM had als snelste ronde 18.6. De eerste ervaringen bij ons op de club is dat ed GM op dit moment de regelaar is om te hebben in de stock klasse. De SPX en Tekin staan daar een stukje achter.
De GM doet ook veel met toeren, juist met toeren, want hij mist juist wat koppel in het optrekken.

Overigens is het bij ons niet zo dat een 10.5 en 5 cellen eenvoudig voorbij wordt gereden met een 13.5 en lipo. Afgelopen week reed een 10.5 met een 2007 Sphere regelaar ook gewoon 19.1 rondetijden. De GM heb ik rond de 4.8 vertand en gaat als de brandweer.

o neem een tekin 13,5 en je gaat harder en niet zo beetje.

Volgens mij heeft gisteren ook een GM de open club gewonnen bij de MACH. Vasco was volgens mij de snelste de hele dag.....

Overigens is de GM wel de moeilijkste regelaar. Je moet weten wat je doen en weten wat je instelt. De SPX is foolproof en gewoon een plug & play regelaar. De Tekin is al iets ingewikkelder met zijn schuifbalken, maar de GM is voor iemand die niet weet wat hij doet abracadabra.

De ronde tijden zeggen niet altijd alles.
Ik maak nogal wat fouten en maak mijn bochten te ruim waardoor ik wat tijd verlies op de rest.
Beste test is om dezelfde persoon met verschillende regelaars te laten rijden.
In de vertanding haal je de meeste winst. top is met alle regelaars vrijwel gelijk alleen moet je iedere regelaar anders vertanden.
De spx is makkelijk af te stellen. De GM is lastig af te stellen. De tekin vercht in het begin ook wat puzel werk maar kwa afstelling minder dan de GM. Het is alleen een hele klus de juiste vertanding er bij te vinden.
Dat is waar nu 90% van de rijders hier tegen aan lopen met de brushless motoren.
Als ik hoor dat ze bij mach 3,6 reden en dat ze bij de baanbrekers nog zwaarder zaten, dan is het duidelijk dat ze overal nog zoeken.
Bij de baanbrekers won een speedpassion van een lrp. daar was die sneller dan een lrp motor. lag niet aan de motor maar wel aan de afstelling.
De LRP is sneller dan de Speedpassion motor.
De spx en de Tekin doen niets onder aan een GM regelaar.
zet de juiste vertanding er op en kijk niet naar hoe laag je kunt gaan en hou de temp in de gaten.
Ik laat mijn tekin motor met een Tekin regelaar op 5 cellen net zo hard lopen als een 9,5 speedpassion met een GM regelaar op 5 cellen.
Motor blijft koppel houden.
Het is dus de afstelling.
Moet zeggen dat als je de GM in mode 6 zet en je vertand hem goed dan ben je gelijk klaar met de GM. dan kun je nog wat klooien met je software voor wat extra power maar in basis is die al goed.
De tekin moet je juist instellen met boost en vertanding en dat werkt heel anders dan de andere regelaars.
in tegenstelling tot de andere zakt de tekin juist in als je hem zwaarder zet.
geld ook voor hun motor.
Dus zoek naar de cobie motor, regelaar en vertanding want dat is per motor en regelaar verschillend. ofwel een gm regelaar met een lrp motor vertand je anders dan een spx of een tekin met een lrp motor.
maakt het nu juist leuk.
Nu moet je zelf je vertanding zoeken en niet meer van een ander over nemen of die moet hetzelfde hebben. maar dan kun je juist mooi testen.
Zou zeggen probeer eens lichter te vertanden en wat meer vertiming op je regelaar te zetten en kijk wat ie doet.
Ben ik ook mee bezig en ondek iedere keer weer andere dingen.
blijf er mee bezig.
Had voor de race een goede setup maar nu rij ik 1 tandje lichter en zelfs 5 minder boost op mijn regelaar en de auto gaat net zo hard en de motor blijft koeler. zet ik er dan weer wat boost bij loopt ie weer wat harder.
Nog een hoop test werk te doen dus.

De ronde tijden zeggen niet altijd alles.

Hoorde ik jou laatst niet in een topic iets noemen over het feit dat je een auto met een hogere C-waarde duidelijk sneller was en dat je bewijsvoering hiervoor de rondetijden waren...... De argumenten die ik je toen noemde noem je mij nu hieronder.....

Beste test is om dezelfde persoon met verschillende regelaars te laten rijden.

Dat hebben we dus gedaan... Ik heb met een SPX en met de GM gereden. De SPX krijg ik niet lager dan 19.1 en de GM kwam gisteren al op 18.6. Met de SPX reed ik alles in de 19 waarbij gisteren de GM veel ronden in de 18 waren. Voor mij tot op heden dus een duidelijke overwinning.

De spx en de Tekin doen niets onder aan een GM regelaar.

Check de specs en je ziet wel degelijk verschil.... De Tekin heb ik zelf nooit getest, maar de 'game' tussen de SPX en de GM is voor mij glansrijk gewonnen door de GM. Al is het alleen al door de mogelijkheid om via de usb kabel er nieuwe software op te zetten en de LRP je elke keer een nieuwe regelaar met hetzelfde huisje maar andere software moet kopen. Daar waar de GM eens 20 of 30 euro kost voor de software betaal je bij LRP 200+ voor een regelaar waarvan je 90% al bezit.....

Conclusie uit dit alles is dat iedereen zijn eigen ervaringen en eisen/wensen heeft met de regelaars en motoren en dus ook zijn eigen voorkeuren heeft.

Daar heb je een punt; flashbare regelaars zijn op dit moment slimmer om aan te schaffen dan een fixed regelaar; het enige voordeel vind ik is het "sukkel-proof" zijn van de SPX. Al doe je het helemaal fout dan kan je er nog een redelijk rondje uitpeuren, bij de Tekin en GM kan je zo fout gaan dat de auto niet meer vooruit te fikken is....maargoed, we dwalen af.....LOL

Lipo en 13,5 ervaringen;-)

groet,

Eric

Wat is er zo speciaal aan een 13.5 motor dat hij een eigen topic krijgt? Vroeger was de 10.5 DE motor als vervanger van de 19turns brushed motor. Vanwaar deze wijziging?

Wat is er zo speciaal aan een 13.5 motor dat hij een eigen topic krijgt? Vroeger was de 10.5 DE motor als vervanger van de 19turns brushed motor. Vanwaar deze wijziging?

10.5 met 5 cellen is de vervanging van de 19T, maar 13.5 met lipo is de vervanging van de 19T én de 5 cellen NiMh-packs, vandaar.

groet,

Eric

Eric,
Zojuist een open club op de Mach geweest. Er werd gereden met Orion 13.5 race Spec en LRP 13.5. Afhankelijk van de regelaar gaat de Orion 13.5 i.c.m. SPX het snelst (73-75km/h). Ik zelf rijd met Tekin RS Pro/LRP en kom ik snelheid structureel te kort (67-69km/h). Dezelfde verhaal met Orion motor.
Chris vd Hagen heeft ook met Tekin regelaar gereden en had dezelfde snelheid probleem. We zitten beide op 194 software, en tot mijn spijt heb ik geconcludeerd dat spx gewoon sneller is.
Wellicht is de combinatie van RS Pro met redline motor beter, maar alweer een nieuw motor kopen om achter te komen dat ik weer te kort kom zie ik niet zitten. Dan ga ik liever investeren in SPX.

Zoran

Klopt, verschillende motoren, gear ratio van 3.8 tot 4.4, verschillende accu's (IB's, EP's) en boost settings gebruikt. Resultaat: 3.8 --> 67 km/h tot 4.4-->58 km/h. Timing boost gaf hogere temperatuur van motor verder niets.... Op grote banen geeft de Tekin op het moment nog het nadeel tov de andere regelaars of er moet ergens nog een onlogish verborgen geheim zitten in de set-up.

Zeg er wel even bij dat jij je instellingen van een paar duitse team rijders hebt gekregen die dus niet voor iedereen beschikbaar is. GM is dus goed maar alleen met de juiste software instelling.

Ik rij met de LRP 13.5 met de SPX en 5300 lipo van LRP mijn top ligt op de 69.5 km (1e rondje) en daarna rong de 66/67 km. verplaatsing op 3.9 en dat gaat dus redelijk goed maar ben er zeker nog niet. Erik sigterman gaat met de zelfde combinatie 74 km.
Krijg van de week een 13.5 van GM binnen en daar ga ik even mee testen.

De eerste ZAC was bij ons erg spannend de eerste 5 na de kwalificatie binnen 1 seconde van elkaar.

Heeft iemand al ervaring met de 13.5 van LRP en de SPX qua verplaatsing.

Hou jullie op de hoogte.

Zeg er wel even bij dat jij je instellingen van een paar duitse team rijders hebt gekregen die dus niet voor iedereen beschikbaar is. GM is dus goed maar alleen met de juiste software instelling.

Ik rij met de LRP 13.5 met de SPX en 5300 lipo van LRP mijn top ligt op de 69.5 km (1e rondje) en daarna rong de 66/67 km. verplaatsing op 3.9 en dat gaat dus redelijk goed maar ben er zeker nog niet. Erik sigterman gaat met de zelfde combinatie 74 km.
Krijg van de week een 13.5 van GM binnen en daar ga ik even mee testen.

De eerste ZAC was bij ons erg spannend de eerste 5 na de kwalificatie binnen 1 seconde van elkaar.

Heeft iemand al ervaring met de 13.5 van LRP en de SPX qua verplaatsing.

Hou jullie op de hoogte.

weet niet de verplaatsing maar vertand hem lichter dan een sp of een gm motor.
en best veel lichter.
de lrp moet toeren maken net als de tekin motor.
daarna is het testen

erik .
ik rijd met de voormalige 009 van jou rondje,s op real 80.
motor lrp 13,5 iets vertimed op de motor maar dat maakt nog niets uit.
met een lrp comp007.en trakpower 4900.1 jaar oud.
maandagavond ,richard was bezig met een pro ten.
ik een beetje rijden met de 009,nadat ik net een m04 klaar had.
en rog msnt ik kom ook nog even, 2 lipo,s zijn vol.auto is al volgepakt.

dat was dus om 18:30.
19:15 was rogier er, banden verwarmt en gesmeerd .
ik de accu ook vol,even rijden.

de 2e keer rijden gaf ik mijn zender aan richard [rijd normaal mod en beter als ik]
en toen heb ik het leukste stukje rijden gezien in tijden.
echt nek aan nek de hele tijd ,dat was ZONDER lipo,s nooit gebeurt .
o ja rog reed met andere banden dan ik dat waren niet de beste.

omdat je dan minimaal 2 uur uittrekt om te rijden,ontladen laden en direkt rijden.
nu kun je na 10 ronden van de ander nog gelijk op rijden de tijden zitten dichter bij elkaar .

o ja de mod jongens grijnzen de hele tijd ,alle accu,s doen het en ze hebben er maar 2 of 3.

de tijden kun je volgen op mylaps,

met mijn 4900 reed ik bijna 15 minuten.
groeten wiebe.

Moet ik dan denken aan 4.8+ of is dat weer te veel van het goede.

met een gm genius 120 regelaar in een toerwagen en een 9,5 zecht gm het volgende
9,5 van gm en speedpassion indoor op 5,1 ongeveer en de 9,5 lrp op 6,2
ik denk dat het verschil bij de 10,5 wat minder is maar wel meer dan 0,6

ik ga 0,8 to boven de 1 lichter met mij tekin motor.

met een gm genius 120 regelaar in een toerwagen en een 9,5 zecht gm het volgende
9,5 van gm en speedpassion indoor op 5,1 ongeveer en de 9,5 lrp op 6,2
ik denk dat het verschil bij de 10,5 wat minder is maar wel meer dan 0,6

ik ga 0,8 to boven de 1 lichter met mij tekin motor.
Ok maar snap nu niet welke kant ik op zou moeten gaan mnet de 13.5 van lrp en de SPX maar ik ga morgen lekker testen.

lichter vertanden
dus kleiner pinion.

laat weten wat het resultaat is.

Back