Ik ben weer een project gestart, er komt weer een nieuwe Vintage Outboard Racer! Dit keer een VX Utility, dat is weer een platbodem, maar dan net een slagje groter als een VO. Ik heb gekozen voor een DaSilva.
Ralph DaSilva heeft deze boten in de jaren 50-60 ontworpen, en ze zijn heel succesvol gebleken. Kort geleden zijn de tekeningen in het bezit van de 152VO gemeenschap in Duitsland gekomen, opgestuurd door de inmiddels in de 90 zijnde Ralph DaSilva zelf. Veel van deze outboard racers werden destijds door allerlei lieden zelf in een schuurtje gebouwd, maar dit ontwerp is echt een pure racer. Het is een slanke, lange romp, met een smal runpad in het midden. Daardoor varen de rompen behoorlijk 'on the edge', de piloten destijds hadden er hun handen vol aan. Als 1:5,2 model zal dit ook wel het geval zijn, vooral een goede trim zal een uitdaging worden. De de bestuurderspop kan immers niet zijn lichaamsgewicht als trim ballast gebruiken, wat de echte piloten natuurlijk wel deden.
De tekening, gedigitaliseerd door Andreas Schleimer:
Het eerste model, gebouwd door Andreas:
Mijn zoon Remco wou ook zelf een boot gaan bouwen, en we hebben besloten om dan twee DeSilva's synchroon te gaan bouwen. Vandaar 'dubbelbouw'. Ook de buitenboordmotor wordt een eigen ontwerp.

Ralph DaSilva heeft deze boten in de jaren 50-60 ontworpen, en ze zijn heel succesvol gebleken. Kort geleden zijn de tekeningen in het bezit van de 152VO gemeenschap in Duitsland gekomen, opgestuurd door de inmiddels in de 90 zijnde Ralph DaSilva zelf. Veel van deze outboard racers werden destijds door allerlei lieden zelf in een schuurtje gebouwd, maar dit ontwerp is echt een pure racer. Het is een slanke, lange romp, met een smal runpad in het midden. Daardoor varen de rompen behoorlijk 'on the edge', de piloten destijds hadden er hun handen vol aan. Als 1:5,2 model zal dit ook wel het geval zijn, vooral een goede trim zal een uitdaging worden. De de bestuurderspop kan immers niet zijn lichaamsgewicht als trim ballast gebruiken, wat de echte piloten natuurlijk wel deden.
De tekening, gedigitaliseerd door Andreas Schleimer:

Het eerste model, gebouwd door Andreas:

Mijn zoon Remco wou ook zelf een boot gaan bouwen, en we hebben besloten om dan twee DeSilva's synchroon te gaan bouwen. Vandaar 'dubbelbouw'. Ook de buitenboordmotor wordt een eigen ontwerp.