152VO DaSilva, dubbelbouw

Ik ben weer een project gestart, er komt weer een nieuwe Vintage Outboard Racer! Dit keer een VX Utility, dat is weer een platbodem, maar dan net een slagje groter als een VO. Ik heb gekozen voor een DaSilva.

Mgrant-seeboldbest.jpg


Ralph DaSilva heeft deze boten in de jaren 50-60 ontworpen, en ze zijn heel succesvol gebleken. Kort geleden zijn de tekeningen in het bezit van de 152VO gemeenschap in Duitsland gekomen, opgestuurd door de inmiddels in de 90 zijnde Ralph DaSilva zelf. Veel van deze outboard racers werden destijds door allerlei lieden zelf in een schuurtje gebouwd, maar dit ontwerp is echt een pure racer. Het is een slanke, lange romp, met een smal runpad in het midden. Daardoor varen de rompen behoorlijk 'on the edge', de piloten destijds hadden er hun handen vol aan. Als 1:5,2 model zal dit ook wel het geval zijn, vooral een goede trim zal een uitdaging worden. De de bestuurderspop kan immers niet zijn lichaamsgewicht als trim ballast gebruiken, wat de echte piloten natuurlijk wel deden.

De tekening, gedigitaliseerd door Andreas Schleimer:

Planausschnitt-Andy-Custom.jpg


Het eerste model, gebouwd door Andreas:

IMG-3607.jpg


Mijn zoon Remco wou ook zelf een boot gaan bouwen, en we hebben besloten om dan twee DeSilva's synchroon te gaan bouwen. Vandaar 'dubbelbouw'. Ook de buitenboordmotor wordt een eigen ontwerp.
 
Inmiddels zijn de spanten uit Andy's plan uitgeprint en gezaagd.

P1190342-Medium.jpg


Daarna zijn de twee bouwplanken opgebouwd

P1190346-Medium.jpg


Met wat hulp van de 3D printer, voor de steunen om de spiegel in de juiste hoek te fixeren

P1190349-Medium.jpg


Het eerste lijm werk, de uit twee 8x2mm latjes opgebouwde kiel stringer

P1190352-Medium.jpg
 
Inmiddels zijn ook de twee piloten aangekomen, de gebroeders Walker.

P1190355-Medium.jpg


Die gaan ons de komende tijd op de vingers kijken, of we alles wel goed doen. Ze willen straks natuurlijk wel winnen! :yes:

Het voorgaande is even een inloop ronde geweest, vanaf nu loopt het bouwverslag in real time mee met de vorderingen. Stay tuned!
 
Mooi zeg .zal er wel weer uitzien straks als om door een ringetje te halen .zie al weer uit naar het eindresultaat. Grt tom
 
Het gaat lekker met de bouw. De romp-onderzijde is beplankt.

P1190367.jpg


P1190372.jpg


Pasvlakken voor de zijkanten worden geschuurd. Dit met de synchroon schuur procedure, dat werkt sneller... :D

P1190387.jpg


De eerste twee zijkanten zitten er tegenaan

P1190396.jpg


Nadat de andere kant ook gelijmd is volgt er weer een schuur-sessie, met als resultaat:

P1190401.jpg


P1190407.jpg


En, het speciale aan deze romp, het middelste glijvlak dat 3 mm dieper steekt dan de rest. Op snelheid zou alleen dat nog in het water moeten zitten.

P1190405.jpg


Vervolgens was vandaag het speciale moment dat de rompen van de bouwplanken af gezaagd konden worden:


P1190414.jpg


P1190416.jpg


Nu alweer schuren, en dan de stringers voor het dek er in lijmen, en de zijkanten van de kuip.
 
Lex wat is de lengte van deze boot ? Loop al tijden rond om ook een 152 te bouwen maar dan met een illegale motor haha dus ik ben op zoek naar de langste romp op dit moment.
 
‘t Lijkt erop dat de Duitse 152VO-website eruit ligt... Daar staan/ stonden ook modellen op. Op de FB-site is wel erg veel info na te lezen...
 
Laatst bewerkt:
152VO.DE ligt er inderdaad momenteel uit. Gebeurt helaas wel vaker de laatste tijd, we hebben daar veel last van Russische hackers. Er word gewerkt om de boel weer online te krijgen.

Deze DeSliva's zijn 76cm lang, en vallen daarmee in de VX klasse. Of dit de langste romp is weet ik niet zeker, een Jet Joe is ook vrij fors. Maar de romplengte is niet allesbepalend, een stabiel vaargedrag is belangrijker. Zeker als je met meer vermogen de grens op gaat zoeken. Van de DeSilva is er nu nog maar één varend model, onze twee worden nummer 2 en 3. Die eerste heeft een zeer kritisch vaargedrag. Het origineel had dat ook. Of het verstandig is deze romp te gaan gebruiken voor overpoweren weet ik niet, ik moet zelf nog kijken of dit goed stabiel te trimmen is. De bouwer van nummer 1 kan dan wel goed bouwen, maar heeft tot nu toe nog geen echt snel model stabiel op het water gekregen. De ervaring met uittrimmen van snelle rompen is wat minder, ik hoop dat mij het beter lukt.

Ik zou je een paar links kunnen sturen naar een Jet Joe of Sid Craft, dat zijn ook VX-en die groot zijn, en goed stabiel varen. Maar dan moet de Duitse site weer in de lucht zijn, even geduld. Van de DeSilva is er een spantenplan, maar nog geen echte bouwtekening.
 
Veelal geldt: "stabiel op het water" == veel weerstand van het water

Natuurlijk wil je niet dat een 152VO-model ten onder gaat, maar de grens op zoeken is een must als je snelheid wilt.
 
Je hebt helemaal gelijk Erik. Maar er speelt nog iets mee, zoals iemand die vroeger zelf met de echte outboard racers gevaren heeft zegt: "To finish first, you first have to finish". Een boot kan nog zo snel zijn, als hij flipt is de wedstrijd voorbij. Deze boten hebben geen vloedkamer en zijn niet zelfrichtend. De kunst is om de gulden middenweg te vinden tussen nat en los lopen. Maar ik moet bekennen zelf vaak door te slaan naar snelheid ... :D :rolleyes:
 
Roel, ik mag je feliciteren. Jij bent ( uiteraard weer) de eerste bij wie dat kwartje valt. Zowel hier als in Duitsland! :banana::beer::yes:


Nu nog de namen van de boten....
 
Bedankt Lex . Ik zit zelf ook op 152vo.de dus volg alles wel. Overpoweren ga ik zeker niet want ik ben van mening dat elektro meer power heeft dan methanol. Dat is dus ook gelijk het "illegale" . Ik wil hem graag bouwen met een o.s max outboard. De madcap was ook mijn eerste gedachte tot ik deze zeg vandaar de lengte is gelijk dus maakt eigenlijk niet uit.
 
Ik denk dat een MadCap juist een heel goede keus is als je er een verbrandingsmotor aan wilt hangen, die kan namelijk behoorlijk gewicht aan z'n kont verdragen.

Wel interessant trouwens, naar mijn weten is er niet eerder een 152VO gebouwd met een verbrandingsmotor er aan. Daar zou ik best wel een bouwverslag van willen zien ;) . En het zou ook op het 152VO forum veel bekijks trekken denk ik! :thumbsup:
 
Ik heb al even niets meer geschreven, maar dat wil niet zeggen dat het stil ligt!

Bij het even los insteken van de cockpit zijwanden bleek er iets toch niet goed uit te komen.

P1190427.jpg


P1190429a.jpg


Het middenschot komt te ver naar voren uit. Op origineelfoto's is de cockpit een stuk korter. Bovendien heb ik vergeten om het geel omcirkelde gat dicht te ontwerpen, zo kan er vrijelijk water in de RC ruimte komen. En de blauw omcirkelde uitsparingen voor stringers komen niet handig uit, ik heb er nieuwe naast gevijld waardoor de stringers in lijn met de cockpit zijkanten blijven lopen.

Het schot heb ik verder naar achter geplaatst, ter hoogte van de spant, op het punt waar het zou moeten zitten volgens de origineel foto's.

P1190431.jpg


Daarmee kan dan ook de accu makkelijker geplaatst worden.

Dan is het beitsen, en met PU lack verzegelen van de binnenkant geblazen.

P1190442.jpg


Daarna verder met de RC inrichting. De stuurlijngeleiding bij boot #1 is geplaatst, en de beiden dekken zijn 90% op maat uitgesneden.

P1190456.jpg


P1190459.jpg


Morgen voor Remco hetzelfde klusje bij boot #2.
 
Ik denk dat een MadCap juist een heel goede keus is als je er een verbrandingsmotor aan wilt hangen, die kan namelijk behoorlijk gewicht aan z'n kont verdragen.
Wel interessant trouwens, naar mijn weten is er niet eerder een 152VO gebouwd met een verbrandingsmotor er aan. Daar zou ik best wel een bouwverslag van willen zien ;) . En het zou ook op het 152VO forum veel bekijks trekken denk ik! :thumbsup:
Als ik een kitje van de Madcap kan bemachtigen wordt dit hem dan. En als ik begin te bouwen komt er uiteraard een bouwverslagje op 152 V.O .
 
Back
Top