1937 Cumulus

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door waa01, 16 nov 2014.

  1. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik zal weer proberen hier een verslagje te geven van het komende winter project.
    Na de Miss Fortune X, Tomboy en de Simplex, zal het nu de Cumulus gaan worden.
    Een model van Ben Shereshaw uit 1937, 96 inch spanwijdte en had origineel een Brown Junior.
    Wat hier op komt kun je vinden op,
    1937-cumulus-motor
    Ik heb de tekeningen en een artikel van die tijd bij Outerzone vandaan.
    Ik wil proberen zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, maar dan met RC (drie kanaals ipv twee!)
    Of ik het met iets moderns bespan of met tissue/silk moet nog beslist worden.
    Ik heb inmiddels echte rubberen luchtbanden van Trexler uit die tijd, maar moet ik donker bewaren en ook elke keer na het vliegen aflaten!
    Trexler Balloon Wheel Co. - Pneumatic Wheels For Model Airplanes
    De brandstof tank kan een kleintje blijven(75ml), hoeft hem alleen omhoog te brengen! Een mooie houten ouderwetse 14"prop (op de diesel)
    Maar eerst met de vleugel begonnen
    Met de spulletjes
    [​IMG]
    Hier nog een plaatje van hoe het mischien eruit zal gaan zien
    [​IMG]
    Helaas deze motor zal er niet opkomen!:rolleyes:
    Wordt vervolgd
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Zal ik met belangstelling volgen Kees , prachtig die "Oldtimers" ;-)

    Groeten Jef
     
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    :DLaat maar komen!!!:thumbsup:
     
  4. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Het begin

    Vorige week ben ik met de vleugel begonnen
    Ribben een template gemaakt, uitgetekend zo efficiënt mogelijk en ruim uitsnijden. Pakketje samengesteld, geschuurd en de plaatsen van de liggers uitgehaald
    [​IMG]
    De liggers verlengd naar 120cm en op de bouwplank blokjes met cellotape vast gezet hier en daar als vulblokjes, want het is een hol profiel en de achterste ligger moet omhoog komen.
    [​IMG]

    Op de tekening zijn diagonalen te zien, boven en onder.
    Misschien had hij last van torsie:confused:

    [​IMG]

    Het moeilijkste deel voor mij was de vleugeltip, die is parabolisch en moet dun uitlopen Da's nie makkelijk voor iemand die Clark-Y gewend was.;)
    Ondanks dat het beplankt wordt moet het er strak uitzien, zo licht mogelijk en straks de andere kant ook hetzelfde worden:rolleyes:
    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Extra

    Nog even een toevoeging,
    Tussen de liggers moeten ook diagonalen komen, behalve tussen de eerste drie ribben, daar wordt ie "geboxed".

    [​IMG]

    De vleugelspanwijdte is 244cm, beetje groot. Daarom dat een heleboel(?) mensen het in twee stukken doen en daar zijn verschillende ideeën voor
    Hier een linkje naar RC groups
    Ben Shereshaw's Cumulus - Complete a Project Build Off 2014 - RC Groups

    Dat idee vind ik wel wat, maar dan ook ter hoogte van de achter ligger.
    Op de tekening wordt de vleugel niet helemaal ingedekt aan de wortel/romp.
    Wat vinden jullie, in het oude artikel met de originele 1937 tekening wordt het ook niet aangegeven, maar de oude foto laat wel iets zien.
    Het artikel:
    http://www.outerzone.co.uk/planfile_supplement/5363/article_5363.pdf

    Dus tussen de "geboxte"(!) delen vullen met balsa/hard en dan een koolstof buisje in, zie je niks van!
    Maar het stuk rompdeel boven de vleugel er los op of als eengeheel met een vleugelhelft maken.....neee Of er los op........nnn
    Suggesties laat maar komen
    Alvast bedankt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Vleugel wortel rib

    De vleugel wortel rib heeft een hoek van 81,5 graden naar binnen.
    Om zo 7 inch tip hoogte te krijgen over 48 inch vleugel lengte.
    Ik weet het, eigenlijk 81,7 graden, maar probeer dat maar eens op een blokje te schuren(met de hand!). Misschien dat die 0,2 graad wel een beetje te sjmoelen is!:rolleyes:

    [​IMG]

    Dit blijft handwerk!;)
    Nog een laatste vraag, hoe maak ik 1,5mm balsa plankjes het beste aan elkaar op de kopse kant, over de langs kant geen probleem maar op de kopse kant misschien toch met afschuining(1op10?)?:confused:

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Weer een beetje verder

    Het is wat lang geleden dat ik hier wat gepost heb, ik zat me maar te bedenken hoe ik de vleugels op de romp zal zetten.
    Toch proberen zoveel mogelijk het origineel te volgen, in het artikel met de tekeningen wordt daar weinig over aangegeven.
    Het midden stuk is ook niet beplankt net als de tippen.
    Zover afwijkend van het origineel:
    Twee losse helften
    Versteviging hoekje aan de trailingedge eerste rib
    Geen boxing bij de vleugeltip liggers (waarom, met beplanking al stijf genoeg!)
    Hieronder wat plaatjes, ben nu bezig met de andere vleugelhelft te beplanken, niet makkelijk bij de vleugel tip, heeft een wash-out (net als een propellerblad!) met zo'n hol profiel!
    [​IMG]
    Voor het eerst aan elkaar!
    [​IMG]
    Hier zie je de gaatjes voor de 6mm carbon staven, lopen door in massief balsa, voor tot aan de derde rib, achter tot aan de tweede.
    [​IMG]
    Linker kant beplankt, moet nog fijn geschuurd worden
    Tissue erop? In het artikel hebben ze het over bamboe tissue?!:confused:
    Wordt vervolgd.
    Ps Ik kon de compressie aardig terug draaien van de OS46LADDC bij dit koude weer!:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
  9. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Bedankt voor de tip:p, heb een velletje (6m!) besteld, weet niet of ik helemaal uit zal komen:confused:
    De esaki tissue zijn kleine losse vellen, goed voor pinut-scale, etc
    Maar heb er ook m'n Simplex mee bekleed, was goed spul, ben benieuwd hoe het de BB tissue gaat.
    Jou vleugel bevestiging is goed degelijk van de Falcon.
    Als ik de vleugels van de Cumulus met elastieken vast zet zal ik toch die eerste twee ribben indekken. Het plaatje van het 1937 artikel wat die jongen vast houd zie je ook iets wat vanaf de neuslijst langs de romp gaat.
    Op Rc-groups, Ben Shereshaw's Cumulus - Complete a Project Build Off 2014 - RC Groups is ook een manier zoals ik in gedachten had.
    Het hoeft geen aerobatics te doen! Naar boven, 2minuten motorloop en dan naar beneden........glijden/vallen:rolleyes:. Net geen FF:confused:
    Gr
    Kees
     
  10. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Tissue

    Beste mensen,
    Ik heb het tissue binnen gekregen van Ben(Collin) Buckle.
    Met een bedankje in het Nederlands!:yes:
    Het is duidelijk dat hun al heel wat ervaring hebben met dit soort modellen.
    18 inch breed is breed genoeg voor overlangs de vleugel zonder al teveel snijverlies en dan 6m lang, mooi in 1 keer over de vleugel;)
    Hoe het verwerken gaat zullen we later zien. Hieronder plaatje met de rekening, maar net zo'n 2cm op de zijkant van de tissue zie je Bellarom staan. Als je dit opzoekt is het fabrikant van Chocola! Bij jullie bekend? Dus hoe Collin Buckle hieraan komt weet ik niet, maar als het goed werkt maakt mij niks uit ik kan er wel omheen(langs) werken.
    [​IMG]
    Bellarom
    [​IMG]

    Vooral die sticker die erbij zit doet het goed;)

    Ben nu bezig met schuren van de vleugels
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Ben ook eens benieuwd naar de tissue , laat je hier weten wat je ervan vindt Kees ? Ik heb hem zelf nog niet besteld , nog tijd genoeg eer ik zover ben , en :yes: leuke plakker :) , bij mij zat er ook één bij de plannen van de Falcon .

    Groeten Jef:cool:
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Goed om weten dat je de tissue in grote afmetingen kan bestellen. Ik heb nog heel wat bespanpapier maar de grootste maat is 100cmx100cm. Meestal is dit genoeg maar soms zijn lange lappen handiger.
    Jef, moest je nog papier gaan bestellen bij BB, geef me dan aub een seintje?

    jo
     
  13. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Stabilo profiel

    Beste mensen,
    Ik heb de tekening voor het stabilo op de bouwplank staan nu.
    Maar......het profiel.......(wel symmetrisch!)
    De tekening die ik van Outerzone heb gedownload is waarschijnlijk die uit de Klarich Kit; www.klarichkits.com :rolleyes:
    Maar in het artikel van 1937 geeft Ben S een dikker profiel neer, die je dan zelf gaat uitmeten/toepassen, zie mijn fototje;

    [​IMG]

    Omdat het toch symetrisch is en de instelling 0 graden is(tov de langs-as), zal het niet echt een "dragend" karakter hebben denk ik/hoop ik.
    Wat denken jullie?:confused:
    Het stabilo wordt ook dunner naar de tip toe, taps, dus het is weer geen recht-toe-recht-aan jobje.
    Je ziet op de foto ook de lipjes aan de rib voor en achter zitten, voor plat op de bouwplank te zetten! Die gaan eraf als ik het van de bouwplank afhaal en de onderkant voorlijst ga beplanken.
    Ga weer verder

    Ps @jef; Heb je zelf gekozen voor een vlak onderprofiel voor de Falcon?
    De Cumulus heeft een hol Göttingen 497 profiel in de vleugel.
    GOE 497 AIRFOIL (goe497-il)
    En naar de tip toe taps toelopend, dus creatief met vormgeving gedaan
    Chris is ook mooi bezig met zijn Lanzo Record Breaker:)

    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout België
    Kees , bij de Falcon is het maar een lichtjes holle onderzijde , zie #115 tot en met #119 in mijn bouwverslag .
    Ja , Chris zijn lanzo-record-breaker is ook mooi om te zien en hij houd er wel een strak tempo op na.
    Jo , als ik tissue bestel geef ik wel een seintje

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  15. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Horizontaal kielvlak

    Beste mensen,
    Weer zover eventjes, het horizontal kielvlak is klaar bijna, zit nog eventjes aan elkaar (met Pritt!) totdat ik de scharniertjes binnen krijg. Dan pas zal ik het hoogteroer ervan los snijden.
    [​IMG]
    Horizontaal kielvlak op de plank

    [​IMG]
    Hier zover klaar, maar nog wel aan elkaar

    Ik heb de vleugel bevestiging zover klaar met aluminium buisjes in de liggers, waarin de 6mm carbon staven ingaan
    [​IMG]
    Hoe de beide vleugels aan elkaar blijven zitten wordt pas bekeken als ik de romp ook zover heb.
    Het is de bedoeling de vleugel "los" op de romp met elastieken te maken.
    Maar misschien wel iets om de vleugel op de goed positie te houden.:rolleyes:
    Bij de Simplex ligt de vleugel ook gewoon los op de romp met een klein stootrandje voorop en wordt met elastieken op de plaats gehouden, werkt goed.
    Ik zal tegen die tijd waarschijnlijk dan toch ook de eerste rib van de vleugel helemaal indekken, ter bescherming van de elastieken. Maar dat is niet origineel:confused:
    De tekening van de romp gisteren op de plank gezet en latjes gesneden en........verlengt:arrow: De romp langs liggers zijn 117cm lang dus8O
    Volgende stap is dus het "main frame" en dan de motor ophanging/liggers gaan bepalen. Lange liggers net als het origineel waartussen de OS46AL DDC op komt. (Ja, de beslissing is gevallen ipv de SAITO FA-56GK:))
    Af gelopen weekend nog even laten draaien, ging goed, maar ineens halverwege het tankje............uit.
    Wat bleek het slangetje met klunk was los gekomen in de tank.:(
    Eigenlijk geen verrassing. Het slangetje was zacht en gezwollen geworden.
    Dat silicone slangetje is niet voor diesel brandstof. Dus het slangetje zal ik vervangen met wat Davis Diesel C mij ook geleverd had.
    Die slang is wel een beetje stugger, dus of dat geschikt is voor de klunk in de tank is nog te bezien.
    Ik zal geen airobatics doen. de motor moet hem alleen omhoog brengen en zal al zwevend(stortend:rolleyes:) naar beneden komen. (FF met RC assist).
    Ik zat ook te denken aan klein koperen tankje die ze ook in de Control line modellen gebruiken. Maar die had mijn lokale Modelbouwwinkel niet.
    Zoals hier;
    Vintage Control Line Metal Model Airplane Gas Tanks Lot of 50 Tanks | eBay

    Zover weer, hier ligt sneeuw:eek:

    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.006
    Locatie:
    Woerden
    Aluminium buisjes waar een carbon staaf in gaat zal volgens mij niet goed aflopen. Carbon is erg gevoelig voor knikken en kerven. Op de rand van de buis kan de carbon staaf inkerven en daardoor heel snel zijn sterkte verliezen.
    Dat heb ik een keer fout zien gaan bij een vrij grote extra. De carbon staaf begon al na korte tijd precies op het einde van de vleugel buis een klein beetje "slijtage" te vertonen. Toch ging de vlieger er mee de lucht in omdat "die staaf sterker was dan de aluminium buis".
    Helaas pindakaas, de staaf brak heel plotseling. :sad:
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2015
  17. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Carbon.

    Ernst,
    Bedankt voor de opmerking.:idea:
    Inderdaad dat was me ook opgevallen, als er een braampje aan zit, gaat het schuren aan de carbon.
    Ondanks afbramen en een beetje glijmiddel(!) blijft het een risico:confused:
    En als het dan aan de vezels komt.........:-(
    Dus misschien toch maar een "stalen" stang erin. (veren staal, zilver staal, ?) Gewicht?
    Het streefgewicht is rond de 1750gram uit te komen
    Niet veel voor een kist van 2,7m spanwijdte en romp van 1,3m
    Ik zal gaan shoppen, passen,...
    Gr
    Kees

    Ps; Goed dit forum!:pc:
     
  18. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    De romp

    Beste mensen, weer een update.
    Omdat ik het origineel wil volgen, moet ik toch een aantal dingen bedenken :confused:
    De "bearers", motorsteunen waren origineel van hard hout en de motor werd met houtschroeven hierop vast gezet. Hiervoor ga ik nu 12mm multiplex gebruiken wat ik ook voor die proefdraai stelling gebruikt heb.
    Het origineel heeft geen brandstof tank(!) dus die moet ook een plaatsje krijgen en dan de gas kabel een plekje geven, etc.....:rolleyes:
    Hieronder wat plaatjes zover
    [​IMG]
    De eerste dingen op de bouwplank.
    [​IMG]
    Passen en meten en bedenken ;)
    [​IMG]
    Dit is de tekening van de Klarich kit, zoals ik die van Outerzone heb gedownload. Komt goed overeen met het originele artikel van 1937.
    De Bearers zijn hier verticaal gemonteerd. Met mijn multiplex zal dat dan horizontaal worden, zie hieronder
    [​IMG]
    Hier de gaten, voor de gaskabel en twee voor de brandstof leidingen hoewel ik er in beginsel maar 1 van zal gebruiken, omdat ik zonder uitlaat en dus zonder tank druk zal gaan proberen. Op de testbank ging dat goed.
    Maar dan zit het gat er in ieder geval, zal ik zolang afdichten.
    [​IMG]
    Ik had er eerst niet zo'n vertrouwen, de constructie:rolleyes:
    Maar zoals het nu allemaal in elkaar zit, is het best sterk, torsie vast en nog licht ook:eek:
    [​IMG]
    Leuk gezicht zo, licht en sterk.
    Dit is allen het karkas, hierom heen komen nog ronde vormers, de romp wordt ovaal;)
    [​IMG]
    De motor zit gewoon recht en heeft ook geen domping........het zij zo!:rolleyes:
    [​IMG]
    Een uitsparing gehouden voor de tank.
    Tank kan schuiven..................voorin,
    [​IMG]
    Of achterin.
    Zal moeten bepaalt worden later voor het zwaarte punt.
    Ook de positie van RC spullen zal ook pas op het laatst gebeuren.
    [​IMG]
    Het wordt best wel een groot ding;)
    Straks zal ik verder gaan met de romp en dan nog het verticale kielvlak.

    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Susteren
    Update

    Beste mensen,
    Het is alweer een tijdje geleden maar ben wel weer een beetje opgeschoten!
    Hieronder een plaatje van de ophanging van het onderstel, opgesloten tussen 3mm multiplex
    [​IMG]

    Nog even op de weegschaal met alles erop zover en zit dan op nog geen 1700 gram
    [​IMG]

    Ook om te bepalen waar de RC spullen moeten komen ivm het zwaarte punt
    [​IMG]

    Hieronder nog een paar plaatjes voor de speling tussen het hoogte roer en het richting roer.
    Voor FF kan dat wel dan heb je toch geen uitslagen en kan alles passend tegen elkaar aan gezet worden....maar.:confused:
    Hier heb ik het hoogte roer iets moeten aanpassen om het rudder de uitslagen kunnen laten maken;)
    [​IMG]

    Dit gaat beter werken straks!:rolleyes:
    [​IMG]

    Zover de constructie is klaar en het meest waar ik m'n hoofd over breek is nu het tussen stuk dat boven de vleugels moet komen.
    Bij eerdere modellen is dat verschillend gebeurt.
    Het bovenstuk moet afneembaar zijn en goed aansluiten aan de vleugel maar ook het contour van de romp blijven volgen.
    Hier zie je het probleem met de template van de vleugel als malletje om te zien hoe het moet komen. Je moet weten dat de vleugel als 1 stuk door de romp loopt
    [​IMG]

    Als dit gelukt is, gaat het bekleden gebeuren
    Wordt vervolgd;)
    Ik heb wel gezien dat ik nog maar 6 plaatjes kan uploaden op MBF, dan zitten mijn albums vol! Jammer:(
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heel mooi Kees!!!! Superknap model!
     

Deel Deze Pagina