1937 Cumulus

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door waa01, 16 nov 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, schitterende bouw! Een (p)ronkende diesel op de bok. :worship:
    Gr Bas
     
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Bergeijk

    Jo,

    Ik hoop dat hij klaar en in-gevlogen is voor 25 juli.
    Dan kom ik misschien ook naar de Oldtimerdag in Bergeijk;)
    Misschien dat er ook een Hollandse SAM-chapter ooit weer van komt!:rolleyes:

    Gr
    Kees
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ziet er goed uit Kees :thumbsup: , i.v.m. het bovenstuk , is het niet mogelijk dit in 2 afzonderlijke delen te bouwen L+R en dit op de vleugelhelften te lijmen zodat dit bij het in elkaar schuiven van de vleugel één geheel vormt met de romp ?

    Groeten Jef
     
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Idee

    Jef,
    Dat is een mooi idee.
    Zal vanovond thuis dit eens gaan uitwerken ;)
    Ik was nog steeds aan het snijden/schuren om dat een beetje goed te krijgen.
    Ik zal dan een naad bovenop krijgen, maar geen naden aan de vleugel zelf.
    Misschien dat gebruik van de elastieken dan ook beter gaat.
    Dan kunnen er ook elastieken kruislings boven over het midden.
    Met dat losse gedeelte bovenop zal dat moeilijker ook gaan.
    Wordt vervolgd!
    Kees
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Tissue

    Beste mensen,
    Ik ben begonnen met het bespannen met de BB tissue.
    Eerste indruk, het is compacter en steviger en waarschijnlijk ook dus wat zwaarder.
    Mijn vorige ervaringen is alleen met de Esaki tissue in losse vellen bij de lokale modelbouw winkel en het gekleurde tissue besteld in Uk.
    Omdat de vleugel spanwijdte zodanig was dat de losse vellen niet de volledige lengte konden pakken heb ik de Ben Buckle tissue besteld met een lengte van 6meter (dat het van een chocolade fabriek komt als verpakking materiaal neem ik ff voor lief!).:rolleyes:
    Eerst probeerde ik het erop zetten, net als met Esaki, met Balsa lijm en spanlak en verdunner op nitro basis........niet zo best, het hechten ging moeilijk, pas als het helemaal droog was bleef het net zitten, niet zo fijn tijdens het aanbrengen.
    Toen heb ik verdunde PVA lijm (Witte hout lijm) met 20% water verdund zodat je het met een kwastje kan opbrengen..........dat ging beter!
    Maar omdat het dikker/stugger is dan Esaki is het op rondingen aan brengen moeilijker, logisch.:confused:
    Daarvoor de tissue vochtig gemaakt met water(sommige doen er ook isopropiel/alcohol erbij) voor het aanbrengen(!) en dat in combinatie met de witte houtlijm kon je nu wel mooi de rondingen mee glad strijken terwijl het aan het opdrogen was. Wel oppassen dat de tissue slapper wordt en makkelijker scheurt, kom je vanzelf achter!:(
    Voordat ik dit laatste gedaan had, had ik 1 horizontaal staartvlak gedaan, weinig double-contour rondingen en begonnen met de onderkant romp waar dus eerst de plooien in kwamen die niet weg te krijgen waren, totdat ik de tissue nat maakte tijdens het aanbrengen op het neus gedeelte wat goed ging:thumbsup:
    Ik heb wel de randen waar de houtlijm zit met spanlak afgedekt voordat ik het weer algemeen nat maakte om het strak te laten krimpen omdat ik anders bang was dat het weer los zou komen (de witte houtlijm!)
    Samenvatting zover:
    Esaki;
    (+)licht, goed voor kleine/middel grote modellen (pinut,(rubber)FF) goed met spanlak/balsa lijm direct aan te brengen en meerdere kleuren te krijgen.
    (-)kleine vellen, prijzig, minder geschikt voor de grotere(2m+) brandstof modellen
    BB tissue;
    (+)sterk, grote lengtes, minder duur, aanbrengen met verdunde houtlijm
    (-)zwaarder, nat aanbrengen om plooien te voorkomen en vergt daardoor meer tijd (geduld)
    Zover mijn ervaring met de BB tissue.
    Plaatjes zullen nog wel volgen later
    Het is nog niet helemaal klaar, moet nog met spanlak verder afgewerkt worden en een verfje.........
    Wordt vervolgd;)
     
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Midden stuk

    Jef,
    Ik heb nog even gekeken naar jou idee voor het boven middenstuk.
    Ik heb toch 1 los stuk kunnen maken dat mooi aansluit op de vleugel.
    De vleugel hangt in de elastieken en kan een beetje bewegen, terwijl het midden stuk erop blijft zitten!(hopelijk!):rolleyes:
    Gr
    Kees
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik ben wel benieuwd naar de foto's Kees , voor kleine modellen werk ik ook graag met Esaki papier , wel in combinatie met EZEdope op waterbasis ipv spanlak maar voor grote modellen is het inderdaad niet de beste keus .
    Had je voor het proberen hechten van de BenBuckle tissue met verdunde spanlak , op het hout al een laag (verdunde) spanlak gezet ?

    Groeten Jef
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Bovenkantje

    Mensen,
    Hiermee twee plaatjes van hoe en wat tot nu.
    Het bovenkantje zit erop en alles nog even kompleet gemaakt om als laatste het batterij blok een goed positie te geven voordat ik de romp helemaal bespan. Ik zal het batterij pakketje (4xAAA Nihm) zover mogelijk achterin stoppen. Mijn hand gaat net door het cockpit gat!
    De bespanning van de vleugel kom er dan nog bij met die van de romp met het tankje halfvol kom ik op zo'n 35 % MAC CG wat voor dit profiel ongeveer wel goed zou moeten zijn. Ik haat het als ik lood moet bij doen, dan liever een grotere accu!
    [​IMG]
    Hieronder het bovenkantje :rolleyes:
    [​IMG]

    @Jo, Ik was vanmiddag in Zwartberg op het veld, leuk veld hebben jullie zo vlakbij de 1 op 1 mannen, het woei wel een beetje dus heb ik m'n Simplex maar in de auto gelaten!;)

    Wordt vervolgd
    Ps Ik mag nog maar twee plaatjes toevoegen aan m'n album, weet iemand of dat er meer mogen/kunnen worden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Bespannen

    Jef,
    Ik had het richtingsroer nog niet gedaan.
    Hier heb ik eerst langs de rand balsa lijm aangebracht en laten drogen.
    Toen inderdaad met de spanlak de droge tissue opgezet.
    Dit ging beter dan toen de lijm nog nat was.
    Bedankt voor de tip;)
    Ziet er ook beter uit, omdat je toch kunt zien als je houtlijm hebt gebruikt.
    Nu zie je geen verschil meer nadat je er spanlak op hebt gezet.
    Dus ik ga met deze laatste techniek verder, lijm erop laten drogen en dan met spanlak erop zetten:)
    Voordeel met houtlijm is dat het niet stinkt!
    Met de spanlak moet ik verhuizen naar de garage8O

    Wordt vervolgd
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Even een update,
    Romp is klaar op een laagje clear coat na.
    Motor heeft eventjes gelopen, minutje.
    Ik had een klassiek dom foutje gemaakt.
    (Voor een schutting van drie panelen heb je vier palen nodig!)
    Ik had dus tissue te kort voor 1 kant van een vleugel
    Elk moment kan de nieuwe zending van Ben Buckle door de brievenbus vallen.
    Dan twee lagen 50/50 spanlak, letters erop en dan alles met een clear coat.
    Had ik bij de Simplex ook gedaan, tissue wordt misschien wat steviger en houdt de brandstof buiten.
    Ik heb er weer een SAM logotje opzitten,een beetje promoten!
    Als ie klaar is een laatste plaatje, ik had er meer willen laten zien, maar ja.....
    Wordt vervolgd
    Kees
     
    classicracer vindt dit leuk.
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    De plaatjes zijn even niet beschikbaar heb ik begrepen, Robert is op vakantie en als hij terug is dan gaat het vannuit de back-up weer helemaal goed komen.o_O
    Totdan wacht ik even om plaatjes te up-loaden.
    Geduld:oops:
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ssssstttttt niet verder vertellen, maar hij vliegt, kwam er toevallig bij uit dat ik hem heel statig de lucht in zag gaan. Het dieseltje loopt mooi en maakt totaal geen lawaai,
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    T, je bent me net voor..........
    Toen je weg ging en ik het tankje zou leeg draaien........kon ik het toch weer niet laten ;)
    Rustig op minder dan half gas(!) uitklimmen met de gedachte elk moment terug een "engine out" landing moeten maken.
    Maar.................. iets op hoogte gas dicht en.................hij bleef vliegen.......gewoon op stationair kon ik hem op hoogte houden!! Wat een floater. Tja en toen duurde het nog lang (minuten kropen voorbij) en ik maar heen en weer over het veld net zolang.........brppp.. uit.
    En weer als vertrouwd een circuitje laten glijden en een nog mooier landing maken:D
    Prachtig.....................maar daar was niemand bij, dus of jullie het willen geloven of niet, het ging bijna perfect.
    Dat bijna komt doordat ik zo blij naar huis ben gereden ik er thuis bij kwam dat de pin aan de zijkant van de romp een gaatje had geprikt in de vleugel tissue:confused: tijdens de terug reis........
    Thuis gelijk uitgesneden, tissue geknipt, pure spanlak gebruikt om op te zetten en nat gemaakt om te krimpen.
    Nu even wachten tot het droog is en dan af-spanlakken en misschien een tipje blanke lak erop.
    Het begon eerst allemaal uit de hand weggooien, recht tegen de wind een paar stappen en hij kwam vanzelf los uit de hand.........vliegen, de grote stuurvlakken maakten het de eerste keer een beetje gek op en neer en heen en weer, dus nu weet ik dat.
    Toen de tank gevuld (120ml) en gestart, toen kwam T voorbij.
    Cutoff werkte ook, mooi.
    Weer opnieuw gestart, range checkje, ook goed........kriebel kriebel..........
    Klein beetje gas erop, taxien (was de bedoeling).........en los, tja dan...door of uit, het voelde goed, dus door!
    Het eerste rondje en weer geland, beetje onwennig nog.
    Helaas geen plaatjes nog, als ik erachter kom hoe ik dat hier moet gaan doen, dan.....
    Als er iemand een filmpje maakt komt dat ook nog hier.
    Een mooi vliegseizoen komt me tegemoet!
    Met de Simplex, Tomboy en de Cumulus................lekker vettig.........ether.........:confused:
    Ik ben :)
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Proficiat Kees :)
    Welke verhouding van dieselbrandstof gebruik je ?

    Groeten Jef
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heerlijk! De voldoening spat van het scherm! Proficiat :)
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef, ik gebruik nu nog de D-1000 van Model Technics:
    http://www.modeltechnics.com/diesel.htm
    Misschien dat ik later de D-2000 ga gebruiken , maar betere performance heb ik niet nodig!
    Dus de "inloop" brandstof, gebruik ik ook op de kleine 0,6 en de 2,5 cc diesel in de Tomboy en Simplex
    De Webra's lopen er ook op, ik heb een 2,5cc Webra voor RC! (De ventury schuif heeft twee gaatjes, een kleine en een groot gat die dan het toerental redelijk goed controleren, dus niet 1 gat die dan steeds wijder wordt, zoals normaal)
    In het begin heb ik zelf gemend, flesjes ether (TENDO'S) kan ik hier bij de drogist krijgen, Jet-A1 Kerosine van de baas (vliegtuig onderhoud bedrijf) en dan de pure wonder olie(TENDO'S) van die zelfde drogist.
    Verhoudingen bekent denk ik, 1/3,1/3,1/3, heb ik in het begin gebruikt om die kleine te laten inlopen.
    Nu dan de direct klare, zit een beetje nitriet in om het starten te verbeteren
    Davis Diesel heeft ook zijn eigen brandstof "Power Diesel"(!) maar kan ik hier niet krijgen
    http://www.davisdieseldevelopment.com/model_diesel_fuel.htm
    Wordt vervolgd, ik ga nu lekker slapen!
    Gr
    Kees
     
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heel mooi!!!! Ik ben blij in jouw plaats!!! :D
    Jammer van het gaatje in de romp. De laatste jaren heb ik enkel nog schade gehad tijdens transport. zeker met kisten waarvan de papieren bespanning er al decennia lang op zit. Dan is het net alsof je er zelfs een gaatje in kan krijgen door er naar te kijken...:eek:
    Ik verheug me er op om jouw toestellen eens te zien vliegen.

    Jo
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik gebruik ook een zelf gemengd brouwsel met toevoeging van 2 à 3 % Bardahl diesel additief (zou een betere verbranding geven bij autodieselmotoren , of het bij model"diesels" werkt weet ik eigenlijk niet ) . De brandstof van Model Technics ken ik wel maar sturen ze die ook op of kan je ze in Nederland kopen bij je modelbouwwinkel ?

    Groeten Jef
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik moet toegeven dat ik nog nooit commerciele dieselfuel heb gebruikt. Tegenwoordig meng ik nog maar 3 od 4 verschillende mengsels maar er is een tijd geweest dat ik 8 verschillende recepten gebruikte... Ik heb nog een half litertje amylnitraat en een kwart liter isopropylnitraat over. opelijk kan ik er nog op de Brit Nats'scoren.


    Jo
     
  20. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste Jef,
    Ik haal de brandstof bij : http://w-w-modellbau.de/
    Die mannen hebben ook de D-3000 voor competitie LB motoren, maar dat gaat me te ver!
    On-line krijg je geen brandstof thuis gestuurd "dangerous goods", maar je kunt het wel laten leveren bij je eigen modelbouw winkel!
    Dus heb ik de mannen aangegeven dat ze de voorraad mooi kunnen aanvullen zo af en toe!
    16 euro voor 1 liter
    Een 100ml flesje ether koste mij 3,5 euro, 120 ml flesje wonderolie 2,5 euro, brandstof..0,0 euro, dus 300ml brandstof koste mij dan 6 euro en zit dan geen amylnitriet nog in! (1 liter wordt dan zo'n 18 euro!) (Jef ik ben een Hollander!)
    Dus de prijs is goed en ben tevreden over het gebruik.........maar....
    Ik heb wel altijd een flesje ether bij de hand, want als de bus op raakt verdampt er best veel ether en elke keer als je de bus open doet...pfff weg..
    Dus als de bus half leeg(vol) is doe ik er een beetje(+/- 20ml) ether in......schudden en voila, weer lekker starten/lopen.
    Gisteren met Pinksteren was het fantastisch weer, met de Cumulus ge-thermiekt, motor uit! Ging goed omhoog.:cool:
    Maarja zo'n lage vleugel belasting;)
    Nadeel brandstofvliegen..........motor uit.......niet meer aan! Dus na de thermiek weer mooi geland, zo langzaam.
    Fantastisch ding.........je moet niet van snelheid houden:rolleyes: ieder z'n ding
    Ik zal kijken of iemand een filmpje kan maken.
    Gr
    Kees
     

Deel Deze Pagina