1941 Gladiator

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door waa01, 4 mrt 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hetzelfde "probleem" bij de Falcon

    F087.jpg

    F084.jpg

    Groeten Jef
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef.
    Ik zie bij de Falcon dat de "stringers" onderbroken worden bij het eerste spant
    Ik zal kijken of dat bij mij niet nodig zal zijn en in 1 keer kan laten overgaan.
    Ik ga eerst proberen met een dun balsa latje te kijken hoe het gaat lopen.
    Gr
    Kees
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Een paar avondjes zitten passen en schuiven tot het volgende resultaat gekomen.
    Het eerste plaatje laat zien dat ik een beetje gefoeteld heb:rolleyes:
    De langs liggers (stringers) moest ik buigen om op de hoeken uit te kunnen komen.
    Maar dan wel over de korte kant van het latje buigen tot iets wat ik nog niet weet heb ik dus niet dmv nat maken gedaan
    Hier laat het zien dat ik het "gelamineerd" heb, het laatste stuk van het latje alleen wat scherp moest buigen, door met het balsa strippertje in drie gelijke delen te delen.
    Dan kan het makkelijk alle kanten op gebogen worden......als het op positie zit........druppie secondelijm er tussen laten vloeien.....net echt... uit 1 stuk!
    20170324_180243_resized.jpg

    Hieronder dan het resultaat, hoe de tissue er zich over gaat vormen zien we later wel.....misschien dan met drie losse delen, we zien wel!
    20170324_204027_resized.jpg

    Hieronder een overzicht voor zover, altijd leuk om alles weer eens te passen om een indruk te krijgen wat het gaat worden:thumbsup:
    20170324_204139_resized.jpg

    Het volgende is het aanbrengen van de langs-liggers aan de buitenkant van de "doos" zodat de romp enigszins iets "ronds" krijgt.
    Het brandschot met het landingsgestel zit er nog steeds niet vast in, zodat ik de romp nog steeds wat op de tekening kan leggen als het moet voor de correcte posities van die liggers.
    Wordt vervolgd :bye:
     
    Ariel en jef vinden dit leuk.
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    fieuww deze wordt ook zeer mooi!!
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    1941 Gladiator.jpg
    Chris, zoiets zal het moeten worden en dan met RC(assist)
    Tja....mooi is niet lelijk.....en je begrijpt ook dat het zwaartepunt een uitdaging wordt.:weetnie:
    En net als bij jou Double Daimond Demon wachten we tot het laatste moment om de accu's (2), voor RC en ontsteking, motor en de rest in te bouwen zodat we in de buurt komen van het zwaarte punt
    :bye:


    Ps vanavond de andere zijkant romp de liggers plakken
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik denk dat dit het understatement van de eeuw is... goed dat er nog dragende stabilo's bestaan...
     
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste Jef,
    Ik heb het "vĺies" ook besteld bij onze Tjechische modelbouw zaak.
    Ben benieuwd, alleen nog de balsalock om een proefstukje weer eens te maken.
    Even wachten tot het binnen is
    Gr
    Kees
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
  9. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Ik heb voor mijn Ben Buckle Majestic Major wielen met massieve banden gebruikt om zoveel mogelijk gewicht naar voren te brengen.
    Wielen moeten er toch op, misschien een tip?
    Groet,
    Peter Hart.
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Peter bedankt voor de tip.:thumbsup:
    Op de Cumulus heb ik Trexler wielen zitten (TRX10-G), maar een beetje prijzig, dus alleen voor mooi droog weer en voor display(!) Anders voor algemeen gebruik goedkope HK wielen. Zie bouw draadje.
    Maar hier idd misschien zwaardere wielen met aluminimum naaf of zoiets
    Ik moet nog gaan rond kijken
    :bye:
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Filmke


    Groeten Jef
     
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef, mooi filmpje
    Het lijkt erop dat deze meneer oratex "antic" als covering gebruikt heeft, mooi afgewerkt ook :worship:
    Maar het weegt ook wel wat! Te zien aan de snelheid om op te stijgen en de landing en het landing gestel zover door gebogen, een aardige vleugelbelasting zo.
    Ik zie dat je avatar plaatje veranderd is in je LB Tethered trainer, leuk.
    Ik wacht de vlies nog even af, en dan een stukje proberen tot besluit is genomen
    :bye:
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog eentje Kees , deze vliegt veel trager , ik had de indruk in het vorige filmpje dat de snelheid er redelijk inzat :)


    Groeten Jef
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef, mooi zo'n klassieker toch?
    Maar op de tekening staat de motor as evenwijdig met de langs as van het vliegtuig.
    Moet er geen motordomp in komen?
    Net als hieronder is te zien.
    gladiator_slupsky-4-maly.jpg
    Net als wat ik nu hier heb
    20170401_191503_resized.jpg
    Het zit nog niet vast.
    Maar dit is een motor die hem alleen omhoog moet brengen, dus horizontale vluchten met verschillende snelheden zit er weinig in.
    Wel of geen motordomp
    :weetnie:
    Gr
    kees
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Daar kan ik je niet echt raad in geven Kees , ongetwijfeld zijn er hier genoeg specialisten die dit kunnen verhelderen .
    Bij de Falcon is er in elk geval ook geen motordomping volgens het plan en heb het ook niet toegepast , eigenlijk gewoon niet over nagedacht :oops:o_O
    Maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat deze modellen in eerste instantie ontworpen zijn als vrije vlucht model
    en zoals je al aangaf om het model enkel omhoog te brengen .
    Maar je kan indien je zonder domping bouwt nog altijd enkele rondsels onder de achterste motorbevestiging steken indien nodig .

    Groeten Jef
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ok,
    In het laatste filmpje is toch ook geen motordomp te zien.
    Dus gewoon volgens tekening zal ik de motorsteunen gewoon in lijn van de langsas vast plakken
    De ruimte daaronder blijft nog even open om daar wat spulletjes kwijt te kunnen:rolleyes:
    Komende dagen weer aan de staart om de besturing verder uit te werken, 5gram zwaarder achter zou ik met 30 gram in de neus moeten compenseren:frustie:
    Gr
    Kees
     
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Het "vlies" is binnen, Jef bedankt voor de tip :friends:
    Dat is mooi fijn en glad spul :thumbsup:
    Het is gladder dan de BB tissue en net zo sterk met scheuren tussen de vingers.
    De rol vam 9m2 (1meter breed en verwacht dan 9meter lang(!) heb ik niet uitgerold!) op de weegschaal geeft bij mij 228gram aan wat neerkomt op 25,3 gram/m2
    Hieronder een plaatje met de gebruiksaanwijzing in de lokale taal!
    20170403_173127_resized.jpg
    Geen idee nog wat het betekend, ben ik ook een avondje mee zoet denk ik
    Komende dagen zal ik een proef dingetje maken zoals die andere om te vergelijken.
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Ondertussen met het proef passen van de staartstukken kwam ik dit tegen :hammer:
    20170401_191745_resized.jpg
    Niet goed!!
    Ik dacht dat de tekeningen voldoende acuraat waren, maar helaas, ik had dit eerder moeten zien, jammer :stout:
    Dus hier heb ik wat aan moeten doen en hoop dat het straks niet al te zichtbaar is
    20170403_185736_resized.jpg
    Aan de voorkant zat het romp spant met liggers, dus daar kon ik niet verder naar voren , anders had ik dat liever gedaan natuurlijk (zwaartepunt! ik kan er niet van slapen!)
     
    jef vindt dit leuk.
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Misschien off-topic.
    Maar afgelopen zondag zulk mooi weer heb ik een stuk nat (uurtje in warm water) balsa voor het motorhuis lekker laten drogen in het zonnetje en heb mezelf op een diesel middagje getrakteerd!
    20170402_115643_resized.jpg
    De wijn was al op!
    Maar ik was op het veld:bye:
    20170402_135836_1491233087375_resized.jpg
    Met de Tomboy(0,6cc), Simplex(2,5cc) en de Cumulus(7,5cc):thumbsup:
    Het was mooi weer
    Toen ik terug was, was het droog en kon ik het modelleren voor op neus

    ps. Ik kom er net achter als je plaatjes in "miniatuur" upload dan kunt aanklikken voor ware grote!
     
    jef vindt dit leuk.
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Graag gedaan Kees :)
    Ze geven 24 gr/m² op , dus dat kan ongeveer kloppen :thumbsup: , zelf had ik het nog niet gewogen :oops:
    Voor het aanbrengen van het vlies , zoals ik het doe ;
    eerst een laagje balsaloc (of soortgelijk) op de te bekleden stukken aanbrengen en laten drogen , een half uur zou genoeg zijn maar ik wacht meestal toch langer ,
    dan met de strijkbout , ik gebruik de middenstand om te hechten en op 3/4 stand om te krimpen en de rondingen te doen , gaat vrij goed om strak en zonder rimpels te werken ,
    daarna behandel ik het nog eens met spanlak , op de "open" delen van vleugel / romp 2 lagen verdund 50/50 , op de "gesloten" delen , indekking vleugel bv of romp ,
    1 laag spanlak 50/50 en 1 laag porieënvuller 50/50 verdund , dan eventueel verf en nog een brandstofbestendige lak .

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina