Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

.
Prachtig Roel, gefeliciteerd :thumbsup:
Happy landings!

Groeten, Ramses
.

Video is nu iets groter, maar resolutie nog te laag (ik heb niet de originele bestanden, maar van een clublid via Whatsapp gekregen).
Door de video frequentie lijkt de prop langzaam te draaien, maar nog steeds 4000 rpm!

Video is nu iets groter, maar resolutie nog te laag (ik heb niet de originele bestanden, maar van een clublid via Whatsapp gekregen).
Door de video frequentie lijkt de prop langzaam te draaien, maar nog steeds 4000 rpm!

Dank! Wat een prachtig toestel, geweldig mooi vliegbeeld.

Van een grote schoonheid.

En een verademing, zo'n kist, met dat vliegbeeld en die propeller, die op schaalsnelheid ( . . . ) vliegt, waar niet mee gejakkerd wordt. :thumbsup:

jan.

Typisch geluid komt er uit die schuin vertande drive.
Zit deze ook op 5% eta in efficiency? Min of meer gelijk aan een planetaire reductie? Breed tandwieloppervlak is ook opvallend bij deze reductiekast.
Zou de unit nog te isoleren zijn met een dempende ommanteling?
Storend acht ik het niet.

Mooi gevlogen, en mooi knap geland.

Meer snelheid is bladhoek neem ik aan? En zou op volle snelheid de stroom kunnen zakken.

Mijn gevoel zegt op afstand, in het filmpje en wat je zelf beaamt, dat het wat vlotter mag. Fractie? Maar het vliegt wel zeer, zeer gracieus. Prachtig. Complimenten. [emoji106][emoji106]

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal. :koud:

Typisch geluid komt er uit die schuin vertande drive.
Zit deze ook op 5% eta in efficiency? Min of meer gelijk aan een planetaire reductie? Breed tandwieloppervlak is ook opvallend bij deze reductiekast.
Zou de unit nog te isoleren zijn met een dempende ommanteling?
Storend acht ik het niet.

Mooi gevlogen, en mooi knap geland.

Meer snelheid is bladhoek neem ik aan? En zou op volle snelheid de stroom kunnen zakken.

Mijn gevoel zegt op afstand, in het filmpje en wat je zelf beaamt, dat het wat vlotter mag. Fractie? Maar het vliegt wel zeer, zeer gracieus. Prachtig. Complimenten. [emoji106][emoji106]
Hoi SAM,
Wat bedoel je met 5% eta? Als het om het rendement van de overbrenging gaat, dan moet ik je verwijzen naar Kontronik. Ik zou het niet weten, maar het zal vast uit de vakliteratuur betreffende tandwieloverbrengingen te berekenen zijn. Ik denk dat Kontronik wel overwogen beslissingen heeft genomen. In ieder geval ben ik tevreden met het systeem.
Wel lijkt het me ook beter om de tandwieloverbrenging te ommantelen, al is het alleen maar om te voorkomen dat er iets tussen de tandwielen komt tijdens manoeuvres op het veld.

Wat snelheid betreft,... ja, ik schreef al, dat mag wat meer:D, alleen al om wat reserve te hebben (ook voor vertikale bewegingen;)). Het max rpm voor deze prop ligt bij 7600, dus ik mag nog wat meer gas geven (had ik op de zender begrensd). Ook overweeg ik de pitch (bladhoek) te verhogen naar 22" of 23", afhankelijk wat kan (heb ik intussen bij Ramoser gevraagd).

Roel, mooi eind resultaat.

Kan je misschien aangeven wat je aan accu's aan boord hebt.
In post #295 schrijf je 2x 6S-4500mAh dus 12S op de regelaar. Daarna schrijf je 2P dus 9000mAh. Heb je dus 4x 6S-4500mAh in je kist zitten of zie ik het verkeerd.
Ik vraag dit mede omdat je ook zegt dat na de vlucht je 3000mAh hebt geladen wat 2/3 is van 4500mAh en niet van 9000mAh.

Ben zelf opzoek, of zelf ontwikkelen, naar een aandrijving set voor onze 1/3 WW1 kits en dus is alle info welkom als het gaat om grote kisten.

Eta staat voor rendement/verliezen van de reductiekast. Kontronik maak uitgelezen spul.
Het frame moet stevig zijn, torsie vast, alle propkrachten komen immers op de kast te staan, het voorste lager.
Eta is in eCalc mee betekend. 5% verlies gemiddeld. Elke reductie en overbrenging, kruiskoppeling geeft wrijvingsverlies. Soms wordt dat aangegeven.

Je prop draait op het koppel van de overbrenging.
Motor kan op hoog rendement gezet worden. Draait op overtoeren en onderbelast. Luilekkerland. Cadeau is lagere stromen.

Meer toeren is hogere spanning, of hoger kv van de motor. Met hogere spanning wordt de stroom weer lager.. nja. Maar ook weer meer cellen. Etc.

Set up afstellen op maximale prestatie. Volgas is dan is het vermogen direct op de motor, alle FET’s zijn dan niet aan het werk. Wordt de regelaar ook niet warm.

Daarop bladhoek bijstellen. Trekkracht unster, en beste trekkracht en gunstigste stroom, en dan keuzes maken voor snel of langste vliegduur.
En dan maar via de Jeti sensor stroom meten, statisch.
Vliegend zakt de stroom.

Teruggeregeld? Dus je hebt nog een hoop reserve!?

Vuil is de vijand van elke gearbox. Als stof voor de fotograaf.

Ik heb een veel kleiner model op planeet reductie gezet, 8 jaar gelee. Wel een goede kwaliteit.
Bijna 4:1 gereduceerd Hoog kv Hyperion/Scorpion motor, 13 x 10 klapprop. Keuze. 14 x 10, 15 x 10. Maar dan veel hogere stromen. 4S!

Opmerkelijk hoog rendement. Max 36A statisch. In vlucht zakt het.
Het vliegt nog met 6,5A. 20 minuten zit er vast wel in.
Maar kan dus ook als een speer.
Meet met Jeti sensoren alle waarden.

Alle inzichten kwamen natuurlijk met eCalc, en dan maar pielen met propellers. Diameters en pitch. Dan knoop doorhakken.

Met Ramoser is het dan variabel te pitchen. Fraaier kan niet.
Met stadaard e-props moet je kiezen uit verkrijgbare maten.

Laatst bewerkt:
@ray: Ja altijd lastig om uit te leggen:koud:, dus 12S (2x 6S in serie van elk 4500mAh), en dat dan dubbel uitgevoerd (2P) dus 2x12S parallel om zo 2x 4500mAh = 9000mAh aan boord te hebben (dus totaal 4 accu's van elk 4500mAh). Elke akku (6S, 4500mAh) APART geladen en toen ging er dus 3000mAh in, dus dan denk ik dat ik 2/3 van de akkucapaciteit gebruikt heb.

@Helikapoter: Ja, vind ik ook, maar ik weet niemand en heb zelf geen videocamera. (heb ik ook niks aan als ik zelf sta te vliegen ;)). Het was in dit geval dat er gewoon toevallig iemand stond te filmen met zijn smartphone....

@PH-SAM: Ja, zo is het bij mij ook een beetje gegaan. Vooral omdat het volledig nieuw terrein is. Je begint ergens aan en gaande weg kom je erachter dat het niet zo voor de hand liggend is allemaal. Veel geleerd, dus. Ik heb inderdaad nog veel reserve qua toerental. regelaar mag max 200A, en ik had het toerental bij 4000 rpm begrenst (nog 50% van de gasweg). dacht dat het wel voldoende zou zijn, op de grond gemeten met een unster (in dit geval een digitale kofferweegschaalding) en kwam uit op een kleine 20 kg trust, dus dacht dat zal vast voldoende zijn. Zo achterom aan huis in de tuin getest, leek het een enorm vermogen. Op gevoel afgaande leek me dat ruim voldoende. maar kan blijkbaar nooit genoeg zijn:D

Hoop spoedig nog eens te kunnen testen.

MicropropSport (speudoniem). PH-SAM is de afdeling historische modelbouw :-), ook leut!

Ja, die weg om dat alles uit te zoeken en rekenen met die briljante calculator is leuk.
Maar wel veel uurtjes in gestoken. maar de F5B vliegers zette me aan het denken. Twee kisten hier.

Hoog vermogen, lellen van props. Extreem hoogtoerigen motoren Plettenberg, Kontronik etc.
2009 dat ik inleerde. eCalc net vers op het internet, nog beperkt, maar behoorlijk zuiver.
Reeds wetende vanuit de bootjesmodelbouw, dat slimme reductiekastjes bijzondere vaartijden konden geven
van slaapverwekkende tijdsduur in kleine scheepjes. Of zeer goed presterende elektrospeed wedstrijdbootjes kon opleveren. Anno 1972, borstelmotorentijd! Beregaaf!
Zelfs geen Tesla zonder planetaire reductiekast!
Gr Bas

Hoi Erik,
Vandaag 'm nog eens uitgelaten. Weer stukje sneller :yes:. pitch naar 21" en toerental naar max 4700 rpm. Eens kijken of er nog meer in zit.

Hier nog een paar foto's:
IMG_2919.JPG

IMG_2922.JPG

IMG_2928.JPG

.....en speciaal voor Jan Brilman (post #285) en Willum (post #286), nu met de Ramoser 4-blad:

IMG_2926.JPG

.....en speciaal voor Jan Brilman (post #285) en Willum (post #286), nu met de Ramoser 4-blad:

Dank je.

Ik weet dat ik de naam heb (te) kritisch te zijn, altijd wat te zeuren, het is ook nooit goed, etc.etc.

Maar ik vraag het lekker toch.

Waarom heb je deze vorm van de bladen gekozen?

jan.

Back