Sowieso denk ik niet dat je al te lang over scores moet neuzelen op een wedstrijd. Als je iets vraagt, moet je dat naar mijn mening vragen omdat je graag wil weten hoe het beter moet.
Dus niet: he stuk ongeluk waarom geef je mij een 4, dat had een 8 moeten zijn!, maar: ik zie dat je mij een vier hebt gegeven, hoe moet ik het vliegen zodanig dat ik een 8 van je krijg?
Ik heb zelf tijdens een wedstrijd nog nooit 'verhaal gehaald', wel heb ik eens aangegeven dat ik zelf de eindranking van een wedstrijd anders gezien had. Dat wil helemaal niet zeggen dat er dan slecht gejureerd is.
Het hele verhaal met K-factoren maakt scores lastig. Ook 'klopt' dit niet altijd. In het A programma zit bv. een figuur 'tegengesteld meskant' wat een K factor heeft van 5, terwijl het een van de makkelijker figuren is.
Zo kan het zijn dat je iemand een 'brandhoutvlucht' ziet maken, waar alle hoge K's wel behoorlijk in zijn, en iemand een redelijk mooie vlucht met veel kleine foutjes, en dat dan de brandhoutvlucht (als het ware) het toch wint.
Hetzelfde geldt voor plaatsing. Een hele mooie vlucht die ver uit het midden gevlogen wordt en op de hoeken uitgevlogen word, zal minder scoren dan een matige vlucht waarbij de plaatsing wél helemaal klopt.
Daarom kan het soms ook onterecht overkomen. Dat je denkt 'he verdorie mijn vlucht was toch mooier?'.
Los daarvan komt het ook gewoon wel eens voor dat iemand een score krijgt die hij/zij op basis van de vlucht niet verdiend. Het blijft een jurysport en jureren is ook mensenwerk. Als je dat niet wil, moet je gaan dammen of schaken ofzo.
Het zou wel eens leuk zijn om een wedstrijd te filmen en dan achteraf te beoordelen met jury en vliegers. Niet om mensen op hun flikker te geven, maar om te kijken/zien hoe iets loopt.
De grap is dat de A het makkelijkst te jureren is imo. Dit omdat je daar veel meer volgens de doctrine kunt jureren; dus beginnen met een 10 en voor elk foutje 1 punt aftrek.
Bij de B en de C kom je daar niet mee weg, dan zou je ook soms mensen met hele bladen vol met nullen naar huis moeten sturen, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
De eerste stap is het volgen van de jurycursus, wat sowieso voor iedereen aan te raden is, ook als je niet van plan bent te gaan jureren. Je leert altijd weer nieuwe dingen bij en dat verbeterd ook je eigen vliegen.
Sowieso leer je als vlieger ook van het jureren. Je zit dan toch een dag lang te kijken naar hoe anderen de problemen oplossen die je zelf ook tegenkomt in een vlucht.