1e F3A-B/C wedstrijd, 25 april te Oss.

ik ben heel blij met alle mensen die hun tijd beschikbaar stellen om dit allemaal mogelijk te maken. En ja, daar kunnen fouten gemaakt worden maar dat is dan eenmaal zo.
Eventuele kritiek kan er dan ook alleen op gericht zijn om het jury proces beter te maken. Anders moet je gaan schaatsen of hardlopen of zo.

Volkert

Nou bij schaatsen schijn je weer coaches te hebben die het verkeerd voorzeggen, daar schiet je dus ook niet mee op :)

Verder ben ik het 100% met je eens.

Sowieso denk ik niet dat je al te lang over scores moet neuzelen op een wedstrijd. Als je iets vraagt, moet je dat naar mijn mening vragen omdat je graag wil weten hoe het beter moet.

Dus niet: he stuk ongeluk waarom geef je mij een 4, dat had een 8 moeten zijn!, maar: ik zie dat je mij een vier hebt gegeven, hoe moet ik het vliegen zodanig dat ik een 8 van je krijg?

Ik heb zelf tijdens een wedstrijd nog nooit 'verhaal gehaald', wel heb ik eens aangegeven dat ik zelf de eindranking van een wedstrijd anders gezien had. Dat wil helemaal niet zeggen dat er dan slecht gejureerd is.

Het hele verhaal met K-factoren maakt scores lastig. Ook 'klopt' dit niet altijd. In het A programma zit bv. een figuur 'tegengesteld meskant' wat een K factor heeft van 5, terwijl het een van de makkelijker figuren is.

Zo kan het zijn dat je iemand een 'brandhoutvlucht' ziet maken, waar alle hoge K's wel behoorlijk in zijn, en iemand een redelijk mooie vlucht met veel kleine foutjes, en dat dan de brandhoutvlucht (als het ware) het toch wint.

Hetzelfde geldt voor plaatsing. Een hele mooie vlucht die ver uit het midden gevlogen wordt en op de hoeken uitgevlogen word, zal minder scoren dan een matige vlucht waarbij de plaatsing wél helemaal klopt.

Daarom kan het soms ook onterecht overkomen. Dat je denkt 'he verdorie mijn vlucht was toch mooier?'.

Los daarvan komt het ook gewoon wel eens voor dat iemand een score krijgt die hij/zij op basis van de vlucht niet verdiend. Het blijft een jurysport en jureren is ook mensenwerk. Als je dat niet wil, moet je gaan dammen of schaken ofzo.

Het zou wel eens leuk zijn om een wedstrijd te filmen en dan achteraf te beoordelen met jury en vliegers. Niet om mensen op hun flikker te geven, maar om te kijken/zien hoe iets loopt.

De grap is dat de A het makkelijkst te jureren is imo. Dit omdat je daar veel meer volgens de doctrine kunt jureren; dus beginnen met een 10 en voor elk foutje 1 punt aftrek.

Bij de B en de C kom je daar niet mee weg, dan zou je ook soms mensen met hele bladen vol met nullen naar huis moeten sturen, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

De eerste stap is het volgen van de jurycursus, wat sowieso voor iedereen aan te raden is, ook als je niet van plan bent te gaan jureren. Je leert altijd weer nieuwe dingen bij en dat verbeterd ook je eigen vliegen.

Sowieso leer je als vlieger ook van het jureren. Je zit dan toch een dag lang te kijken naar hoe anderen de problemen oplossen die je zelf ook tegenkomt in een vlucht.

Ik denk dat het punt wat ik probeerde te maken een breder draagvlak heeft dan ik aanvankelijk dacht

Het blijft tenslotte toch onze hobby

Ik kan je niet volgen Bert.. bedoel je te zeggen dat we het eens zijn, of dat jij iets anders bedoelde en denkt dat meer mensen het dáár mee eens zijn? :P

Uiteindelijk is het voor iedereen hobby en besteden we er allemaal tijd aan. Ik kan dus óók begrip opbrengen voor de vlieger die hard getrained heeft, dan een resultaat krijgt wat ie niet verwacht had (ongeacht of dat terecht is of niet) en daar even over moppert. Niets menselijks is de F3A vliegers vreemd, volgens mij.

Het mes snijdt aan twee kanten. De vliegers dienen te accepteren dat het een jurysport is, maar de jury moet ook accepteren dat vliegers mensen met emoties zijn.

Voor zover ik weet, gebeurd dat ook wel en zitten we nu over een non-probleem te praten? Zijn er vliegers weggelopen vanwege de jurering, of zijn er juryleden weggelopen vanwege de vliegers?

of dat jij iets anders bedoelde en denkt dat meer mensen het dáár mee eens zijn? :P

Het hele verhaal van Bert is compléét langs mij heen gegaan in ieder geval, ik heb ook niemand er over horen praten gisteren:confused: Een aantal andere aanwezigen hebben ook niemand kritiek horen geven op de jury...

Geen 4 sec rugvlucht!
Rolt ie wel in en weer uit?

Tsja, als ie met zon fladderkist kan winnen (chapeau!)
is zon avatar ook niet moeilijk meer :D

Laatst bewerkt:
Trommelgeroffel...................................................

TADAA!!!

!BiPKPD!CGk~$(KGrHqIOKk!EsmBZoN1pBLN5mdY5Sw~~_12.JPG

weitere Bilder

2 meter schoon aan de haak voor Bas:p

Laatst bewerkt:
Hehe.. voorlopig zitten ze me goed op de hielen in de C.
En eerst maar eens afwachten of alles snel genoeg hier is. :)

Ik heb destijds ook naar de Remedy gekeken.

Wat me weerhield was het gewicht.

In combinatie met een 20cc methanolmotor met reso kwam je uit op 5600 gram. Volgetankt iets van ruim 6 kg.

Natuurlijk wil ik jullie niet ontmoedigen maar ik denk dat je met een elektro setup van zo'n 2.0 kg alleen maar zwaarder zult uitkomen.

Nu kun je natuurlijk wel iets besparen door onderdelen te vervangen door carbon e.d. maar binnen de 5 kg grens blijven lijkt me een zware opgave...

Welke elektro set-up komt er in?

Laatst bewerkt:
Back