Vliegklaar met lege 500cc tank, OS 120AX met reso : 5600 gram
Gewicht bij benadering:
OS120AX = 650 gram
reso + bocht = 250 gram
gas servo = 50 gram
tank + slangen e.d. = 50gram
Totaal = 1000 gram
Jouw 10S setup is 2010 gr. dus dan kom je uit op 6610gr.
Je zit nu appels met peren te vergelijken.Tegenover die 10s setup moet je een OS 160FX zetten. Daarnaast vergeet je de veel zwaardere motormount en prop/spinner.
In de B en C is er geen gewichtslimiet, dus maakt het niet uit.
De werkelijke vergelijking:
Jouw setup+ gemiddeld 125 cc brandstof + 110 gram motormount + 90 gram prop + 60 gram spinner = 1000 + 250 + 110 + 90 + 60 = 1385 gram. Dan vergeet ik even dat 250 cc gewoon te weinig is, en je de tank + clunk + slangen niet gaat redden in 50 gram. En het bevestingsmateriaal voor de tank en gasservo vergeten we ook maar even, evenals de stuurstang of de bevestiging voor de uitlaat.
8s Hacker A50-16L: 500 gram. 8s zippy 4000mAh: 880 gram. Regelaar 85 gram (CC ice) gram. Motormount 40 gram. 18x10 APC-E: 40 gram. Spinner: 35 gram. Totaal: 1495 gram .
Daarbij is het dan ook nog zo dat die electrosetup de hele vlucht even zwaar is. Het takeoff gewicht van beide setups is gewoon gelijk. De electrosetup heeft meer vermogen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal de eerste zijn die staat te juichen als bij de C de 5kg grens verdwijnt want dat geeft veel meer betaalbare mogelijkheden voor een 2-meter kist.
Die grens is er dus al niet meer. Ik lobby er al 3 jaar voor bij de SC om de grens ook daadwerkelijk te schrappen uit de regels, ik heb ze er al meermaals op gewezen dat zolang het in de regels staat, er mensen onterecht om zullen afhaken. Men wil dat gewoon (nog) niet.
Het huidige standpunt is dat de grens op papier wel bestaat maar in de praktijk niet gehandhaafd wordt. Met andere woorden je mag NU al met een 10kg kist meedoen als jij dat wil.