Berrie, boven op de berg: ga je met de lift, rechtsaf en dan nog 10-15 minuten lopen.
Daar aangekomen zie het eindpunt van een lift die vanaf de zuidkant omhoog komt. Zomers wordt deze niet gebruikt.
Bij dit eindpunt zitten naast de deur (overdekte gedeelte) twee koper-strippen waar je bananen-stekkers voor je lader in kunt steken.
Het veld bij het dorp kun je wandelend bereiken 15 minuten vanuit centrum, 20 minuten vanaf de grote parkeerplaats voor de grote lift (naar bergtop).
Echter bij de grote lift gaat er ook een kleinere lift richting Ladis. Als je bij het eerste tussenstation uitstapt loop je naar de weg toe, je steekt over, door het hek, en het pad naar beneden volgen, 100 meter verderop (iets links) ligt het veld. Op de punt van het veld staat een klein open hokje waar meestal een laadmogelijkheid is. De zonne-cellen staan op het dak van het hokje.
Als je in Fiss verblijft krijg je een gratis lift-pas, ik vermoed dat dat niet het geval is als je in Prutz verblijft. Kosten weet ik niet.
Je kan ook met de auto er naar toe. Door het dorp rijden en dan richting houtzagerij, voorbij de houtzagerij wordt de weg smal en kan er tegenverkeer zijn. Iemand moet dan een stukje achteruitrijden
Ter hoogte van het lift-tussen-station kan je parkeren aan de rechterkant van de weg. Let op dat je niet de plek blokkeert waar de hout-stammen worden op- of af-geladen worden. Dit stond vroeger aangegeven.
Tip: als beneden de wind lichtjes bergop lijkt te staan, dan is de kans erg groot dat boven een heerlijke zuid-hellingwind staat.
GA DE BERG OP !!
Bij het veld beneden moet de wind recht op de helling staan, staat de wind dwars op de landingsbaan dan zijn de condities niet goed. Het enige wat dan nog kan vliegen moet electrisch starten en de hoogte in. En dan richting berg wand vliegen ( achter de lift baan).
Einde van de middag kan er een bergwind ontstaan, soms al om 15:00 uur, soms pas tegen 16:30. Soms zwak, soms sterk. Bij donker weer met wind, opletten dat er geen onweersbuien achter je langs de berg naar beneden komen. Eén keer heb ik meegemaakt dat F3J-kisten met een zeer goed aandrijving met vol gas nog achteruit vlogen. Mocht jou zoiets gebeuren, gewoon gelijk landen (beneden je), niet meer proberen terug te komen. Beter de boel heel te houden en ver moeten lopen, dan de boel te kapot te maken.
p.s. als je het meest voorkomende plattegrond van Fiss download/bekijkt dan staat het modelvliegveld boven en bij het dorp aangegeven. Het dorps-veld ligt rechtboven het dorp.