--1e keer hellingzweven-Tips?--

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door jan1966, 30 jul 2011.

  1. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Ik had dat zelf ook zo bedacht maar,

    kan het lettertype niet kleiner,

    mijn vrouw ziet dat niet zitten.
    Weten jullie gelijk wie de baas in huis is.

    Gr. Jan
     
  2. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk

    Tja, dan toch maar die dakkoffer ;).
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    (één van de voordelen van een caravan... SportWing én Junior S mee op vakantie...)
    Alleen schuimpjes mee, gaat niet gauw kapot en mocht dat toch gebeuren dan heb ik aan een beetje bruislijm doorgaans genoeg. Ditmaal de bruislijm alleen nodig gehad om een loslatende schoenzool te plakken...
     
  4. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Afgelopen zaterdag met de familie heelhuids aangekomen in Fiss.

    Afgelopen winter was ik ook in Fiss en heb toen op de heenweg flink in de file gestaan op de Fernpass. Ik dacht dat het in de zomer wel mee zou vallen. Niet dus. De file duurde nu misschien nog wel langer.
    Dit was voor mij de laatste keer dat ik zo gereden ben. De volgende keer neem ik ook heen de Arlbergtunnel. Deze route nam ik zo wie zo altijd al op de terugweg.

    De afgelopen dagen met vrouw en kinderen naar het zwembad en de berg op geweest. Het is hier prachtig weer. 30 graden en nauwelijks wind. Eigenlijk te mooi. Zeker voor de wandelaars.

    Gisteren was ik op de Schönjoch. Er werd daar veel gevlogen. Er was veel thermiek.
    Toen wij later op de dag weer in Fiss waren zag ik dat ook op het veld daar veel zwevers in de lucht waren.

    Helaas had ik de ontvangeraccu in de Xeno nog niet opgeladen.
    Dat heb ik dus vannacht gedaan.

    Vanmiddag met de Xeno naar het veld gegaan. Helaas heb ik niet kunnen vliegen omdat de wind precies 180 graden uit de verkeerde richting kwam.

    Er werd wel gevlogen met kleine zwevers die met een korte hoogstartlijn werden afgeschoten, maar deze waren na een paar bochten al weer beneden.

    Wel spectaculair, die kleine vol GFK zwevers met v staart. Er werd volop mee gestunt.

    Morgen ga ik weer kijken. Als de wind goed staat krijgt de Xeno haar maiden. Ik hou jullie op de hoogte.

    Groeten uit een zonnig Oostenrijk van JaN.
     
  5. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    ik heb in Bretagne heel wat gevlogen met de Xeno (zonder motor) en dit tot windkracht 5! Van de vliegende vleugels waarmee ik gevlogen heb vliegt deze het strakste.
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Jan, fijn dat jullie zo'n mooi weer hebben.

    Op de dagen dat de "wind verkeerd" staat, kun je vaak voor 10:00 nog redelijk vliegen op de Bichl. En als later op de dag de wind toch verkeerd staat (en beneden al redelijk is 3-4Bft) dan zijn vaak op de Schonjochl de omstandigheden goed.

    Nog veel fijne dagen daar, en hopelijk nog veel vluchten met de Xeno.
     
  7. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Wat Discus zegt; In mijn station past het ook op bijna zo'n manier.
    Tussen de handgrepen aan weerszijden van het plafond spanbandjes spannen en daarboven kun je dan heel mooi het één en ander kwijt zonder dat het echt in de weg ligt of snel stuk gaat.

    Maar om heel eerlijk te zijn is dat wel een noodoplossing waar vrouwen inderdaad niet zo blij van worden.

    Wat je ook kunt doen is voorstellen dat je eens met wat vrienden o.i.d. daar wel eens wilt gaan vliegen en dus, gezien het ruimtegebrek, helaas zonder vrouwlief moet gaan.
    Moet je eens zien hoe snel ze met bovenstaande oplossing akkoord kunnen gaan :p

    Leest mijn vrouw niet mee? :schrik::puppydogeyes:
     
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Nog steeds niet gevlogen.

    Ik ben gisteren weer op het veld in Fiss wezen kijken, maar de wind kwam nog steeds 180 graden uit de verkeerde richting. Er waren weer een paar man met kleine kistjes aan een korte hoogstartlijn aan het vliegen, maar deze waren weer snel beneden, zeker als ze gingen stunten.
    Verder was er nog een vliegende vleugel met elektromotor.

    Toen ik bij het veld aankwam heb ik nog gesproken met een Duitser met een Mercedes B klasse auto.Hij had achterin een stellage gebouwd met iets van 10 modellen.
    Ik heb er een foto van gemaakt, maar helaas kan ik deze niet uploaden vanaf hier.
    Het internet bij mijn appartement laat dit niet toe.
    Ik heb mijn vrouw voorzichtig voorgesteld dat volgend jaar mijn elektrozwever echt mee moet, maar ze stond niet gelijk te springen. Het vooruitzicht van 2 m vleugel in de auto lijkt haar nu nog niets, maar ik heb nog een jaar om haar te masseren.

    De hele week is het tropisch warm geweest met een zuidelijke föhn wind. Vanaf morgen wordt het weer aanmerkelijk koeler (i.p.v. 30 graden ongeveer 20 graden) en draait de wind naar noordelijke richting(en).
    Ik verwacht dat de Xeno morgen of zondag haar maiden krijgt.

    Ik houd jullie op de hoogte en foto's volgen over een week als ik weer in NL ben.

    Gr.van Jan
     
  9. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Hier een berichtje uit Oostenrijk.

    Het weer deze week was minder dan vorige week. De temperatuur was nu iets van 20 graden en er was wat meer bewolking, maar alles bij elkaar toch mooi weer. Zeker naar wat ik hoor van familie in Nederland.

    De Xeno heeft gevlogen, maar het was een matig succes.

    De wind heeft eigenlijk de hele vakantie verkeerd gestaan t.o.v. het modelvliegveld in Fiss. Eerst ruim een week 180 graden uit de verkeerde richting (van de berg af i.p.v. tegen de berg op)

    Van de week was er 1 dag dat de wind redelijk op de helling stond.
    Ik ben met de Xeno naar het veld gegaan. Daar aangekomen bleek de wind toch aardig schuin op de helling te staan (voor ter plaatse bekenden; de wind kwam van links als je richting Ladis kijkt)
    Ook was de wind met vlagen vrij krachtig. Ik schat een 5 bft.

    Ik heb de Xeno toch naar beneden gegooid.
    Ik heb een paar bochten kunnen maken, maar verloor veel hoogte en heb de kist gecontroleerd gecrashed op de helling. Gelukkig was er geen schade.

    Ik ben er nu wel achter dat er volgende keer echt een electrokist mee moet. Ik heb beneden in Fiss echt niemand met een zwever zonder motor gezien.

    Vanaf de Schönjoch had het misschien zonder motor gelukt, maar dat durfde ik niet aan.
    Volgend jaar beter.

    Groeten uit Fiss van Jan.

    Ps. Voor Hans uit Nieuw-Vennep; het eten in het Kulturhaus was inderdaad heerlijk. Morgenavond hebben wij daar ons galgenmaal voor de terugreis.
    Mijn vrouw en 2 dochters zijn weg van de Spätzle. Weer eens wat anders dan Pommes Frites.
     
  10. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Jan, had je mijn naam al laten vallen bij Wolfgang? Benieuwd wat voor reactie je krijgt/kreeg :)
     
  11. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Hallo Hans,

    Ik heb jouw naam niet laten vallen.

    Ik heb van de week eigenlijk helemaal niet met hem gesproken, alleen met 2 vrouwelijke serveersters. Ik heb wel een man gezien waarvan ik denk dat het de baas/ Wolfgang is.

    Vanmiddag, toen ik voor morgen ging reserveren, zat hij met wat (vermoedelijke lokale) mensen wat te drinken.

    Moet ik een boodschap overbrengen?

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2011
  12. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Geheel voor eigen risico. Doe ze maar de groeten van mij.

    De dame in klederdracht is Elke (z'n vrouw).

    Geniet nog even van Oostenrijk en jullie vakantie.
    Moet je toch weer een jaartje mee doen.
     
  13. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Weer veilig thuis.

    Zoals beloofd hierbij nog de foto van de Duitse auto met de vele vliegtuigen.
    De eigenaar is vast een gelukkig man (en alleen vult mijn vrouw aan)

    Groeten van Jan

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2011
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dit jaar hebben we ook Oostenrijk plannen! We hebben een plekje op de camping in Prutz gereserveerd.

    Het lijkt me erg gaaf en spannend om hier te kunnen vliegen:



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hi Berrie,

    Voor onze trips naar Gerlitzen hebben we een website gemaakt met o.a. allerlei tips.
    https://sites.google.com/site/hellingvliegenoostgenrijk2012/
    Ik weet niet zeker of de site openbaar is ofdat je een toegang moet hebben, ik dacht van niet.

    Verder vooral denken aan het weer, dat van alles kan worden.
    Zon ligt altijd op de loer: Heel goede zonnebril en zonne crème.
    Het kan ook koud (en nat) worden op de berg: Goede kleding, ook warm, winddicht en waterdicht.
    In Frankrijk wel eens sneeuw gehad eind juli.

    Beide condities vragen ook om verschillende modellen.

    Vergeet de ballast niet voor lekkere condities en een E-zwever voor mindere dagen.
    Een Alula of een echte DLG is vaak fijn om de lift te testen wanneer er nog niets vliegt.
    Een schuimpje om zorgeloos wat aan te klooien is ook altijd leuk.

    Verder reparatie materiaal, zeker ook secondenlijm en tape.

    Veel plezier,

    Rick
     
  16. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    In Prutz zit je in het dal.
    Ik heb daar een jaar of 15 terug met een tentje op de camping gestaan.
    Met de auto de berg op en je zit met 10 minuten in Fiss.
    Het is daar een mooie omgeving voor een actieve vakantie.

    In 2012 heb ik 's zomers bij Gert Mulder (Katzblick) in Piesendorf/Kaprun gezeten en afgelopen zomer waren wij weer naar Fiss.
    Ik heb afgelopen zomer een paar keer op het veld in Fiss met mijn Xeno gevlogen, maar van de 2 weken dat ik daar zat stond de wind de meeste tijd verkeerd. Neem dus in ieder geval een electrozwever mee.
    Acculaden was op het veld overigens niet mogelijk, maar misschien was dat maar tijdelijk.
    De landingszone in Fiss is ruim en van gras. Geen stenen.
    Bovenop de berg is de landingszone (in mijn onervaren ogen) kleiner en er liggen ook stenen. Flaps zijn daar wel aan te raden.

    Ik heb niet bovenop de berg gevlogen. Tijdens mijn verblijf was overigens het Fiss Flying Circus gaande. Een leuk evenement om te kijken.
    Het zou leuk zijn als het dit jaar samenvalt met jouw verblijf in Prutz.

    Mvg Jan
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Beste Rick, Jan,

    bedankt voor de tips. In principe niks anders dan dat ik richting de Waku mee sleep.

    Ik denk dat ik mee kan nemen aan vliegtuigen:
    1 full size DLG
    Electro F3J -achtige zwever (4 klappen vleugel, 2.6kg vlieggewicht)
    2 mtr snellere electro zwever (Skyfall, 4 klappen vleugel)
    F3F (ballast tot 3.8kg vlieggewicht) (Solaris, 4 klappen vleugel)
    optioneel:
    - Furio (ballast tot 3kg vlieggewicht, 4-klappen vleugel)
    - EPP vleugel (Scandera, moet ik nog wel helemaal af maken.)

    Hoe zijn de vliegplaatsen bereikbaar? Ik begrijp dat er bij Fiss 2 plaatsen zijn? Boven op de berg? Halverwege de berg? Alles met de lift?
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2014
  18. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Berrie, boven op de berg: ga je met de lift, rechtsaf en dan nog 10-15 minuten lopen.
    Daar aangekomen zie het eindpunt van een lift die vanaf de zuidkant omhoog komt. Zomers wordt deze niet gebruikt.
    Bij dit eindpunt zitten naast de deur (overdekte gedeelte) twee koper-strippen waar je bananen-stekkers voor je lader in kunt steken.

    Het veld bij het dorp kun je wandelend bereiken 15 minuten vanuit centrum, 20 minuten vanaf de grote parkeerplaats voor de grote lift (naar bergtop).
    Echter bij de grote lift gaat er ook een kleinere lift richting Ladis. Als je bij het eerste tussenstation uitstapt loop je naar de weg toe, je steekt over, door het hek, en het pad naar beneden volgen, 100 meter verderop (iets links) ligt het veld. Op de punt van het veld staat een klein open hokje waar meestal een laadmogelijkheid is. De zonne-cellen staan op het dak van het hokje.

    Als je in Fiss verblijft krijg je een gratis lift-pas, ik vermoed dat dat niet het geval is als je in Prutz verblijft. Kosten weet ik niet.

    Je kan ook met de auto er naar toe. Door het dorp rijden en dan richting houtzagerij, voorbij de houtzagerij wordt de weg smal en kan er tegenverkeer zijn. Iemand moet dan een stukje achteruitrijden :)
    Ter hoogte van het lift-tussen-station kan je parkeren aan de rechterkant van de weg. Let op dat je niet de plek blokkeert waar de hout-stammen worden op- of af-geladen worden. Dit stond vroeger aangegeven.

    Tip: als beneden de wind lichtjes bergop lijkt te staan, dan is de kans erg groot dat boven een heerlijke zuid-hellingwind staat.
    GA DE BERG OP !!

    Bij het veld beneden moet de wind recht op de helling staan, staat de wind dwars op de landingsbaan dan zijn de condities niet goed. Het enige wat dan nog kan vliegen moet electrisch starten en de hoogte in. En dan richting berg wand vliegen ( achter de lift baan).

    Einde van de middag kan er een bergwind ontstaan, soms al om 15:00 uur, soms pas tegen 16:30. Soms zwak, soms sterk. Bij donker weer met wind, opletten dat er geen onweersbuien achter je langs de berg naar beneden komen. Eén keer heb ik meegemaakt dat F3J-kisten met een zeer goed aandrijving met vol gas nog achteruit vlogen. Mocht jou zoiets gebeuren, gewoon gelijk landen (beneden je), niet meer proberen terug te komen. Beter de boel heel te houden en ver moeten lopen, dan de boel te kapot te maken.


    p.s. als je het meest voorkomende plattegrond van Fiss download/bekijkt dan staat het modelvliegveld boven en bij het dorp aangegeven. Het dorps-veld ligt rechtboven het dorp.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Beste Hans,

    bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik krijg er helemaal zin in als ik dat allemaal zo lees!
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De beste kaart die ik ken Fiss
     

Deel Deze Pagina