1S2P van Graupner laden

Discussie in 'Multicopters' gestart door SjaakZwart, 2 dec 2013.

  1. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Het wordt een stuk duidelijker, dank voor alle hulp tot zover! Even wat gegoogled. Kan ik bv een Futuba RX laadkabeltje aanschaffen?

    [​IMG]


    Een helicopter? Da's een bemande drone!
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    ja dat kan, , en deze op je lipo lader zetten, dan kiezen voor 1s lipo met 6000mah.
    Zal wel voorzichtig zijn en met bv een halve c laden, vindt 6 ampere op zon dun kabeltje nogal wat...
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, maximale laadstroom voor deze accu is 1,5A. Je moet je lader dus instellen op 1s 1500mAh.
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx, dat valt me dan weer tegen, vermoedelijk dan door de dunne bekabeling lijkt me dan, als je dat om gaat rekenen in c waarde, kom je wel erg laag uit ;)...

    Ach het voldoet! Heb zelf een gemaakt van 3x 1200mah ronde lipo's (3600mah) vond hem eerst te dur, maar vernam dat ze behoorlijk gedaald zijn in prijs... tempting...
     
  5. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    +1.
     
  6. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    jij hebt de goede lader

    er zijn er 2 namelijk

    de 5,1 volt (voor de nimh)
    en de 4.2 volt 500 mah versie. (voor de lipo)

    met deze lader kan je zonder problemen laden.
    als die leeg is , gewoon 10 uur eraan hangen.
    ik gebruik ze al 2 jaar zonder een enkel probleem.

    ik als Graupner dealer kan het weten :)
     
  7. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    wat een onzin vertel je allemaal.

    die set werkt gewoon zoals die verkocht word.

    dat lipo ladertje is alleen maar een adaptor
    hij laad maar tot 4.1 volt gemeten op de ACCU!!
    dus die kan je 2 dagen eraan laten hangen er gebeurt niks!

    gebruik deze combo al jaren ...

    het word iets anders als je laad met een 5,6 volt adaptor.
    daarvoor koop je zoiets ook bij een graupner dealer die je dat precies kan uitleggen.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...wat is hier onzin aan dan:
    - Daarnaast kun je niet zien of je accu leeg/vol is,
    - met hoeveel ampere hij aan het laden is
    - en je accuspanning is gewoon niet te zien. Hij heeft vast niet een afslag wanneer hij vol is.
    - Ook kan hij niet onladen
    - of je accu in de storage mode laden/ontladen.

    Volgens mij is dit allemaal waar.
    Met het adaptertje kun je inderdaad de lipo laden maar als je een lipo lader hebt zou ik die mooi gebruiken. Met het adaptertje gaat het gruwelijk langzaam en hij wordt niet volgeladen als hij inderdaad op 4,1V stopt.

    Nb. in de openingspost stond in eerste instantie niet dat het om het 4,2v/500mAh adaptertje ging, vandaar mijn eerste reactie - ik ging er van uit dat het om de standaard bijgeleverde NiMh adapter ging.
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ergens is het wel vreemd dat er niet in de handleidingen is vermeld dat je een andere lader moet gebruiken.
    Ook Ik een Graupner Lipo in mijn zender. Gelukkig heb ik de bijgeleverde stekkerlader nooit gebruikt.
    Ik kan me zo voorstellen dat er meer mensen zijn die dit niet weten.

    Nu worden handleiding in de regel toch bijna niet gelezen, maar dit kan toch wel een gevaarlijke situaties opleveren.
    Op de site staat bij de accu (33000.1) geen handleiding en in die van zender ook niets over de bijgeleverde lader (MX-20).

    Enige wat er uit de Duiste pagina nog bij staat is:
    Bitte verwenden Sie nur geeignete Li-Ladegeräte. z. B. 33032.4.

    maar dus niet op de Engelse pagina's :confused:
    Lekker gevaarlijk, ik zal zo even een mailtje sturen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2013
  10. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik begon te twijfelen door dit filmpje:

    http://youtu.be/TEZB6OY4kDk

    Eerlijk gezegd vind ik de info van Graupner hierover erg matig. Je loopt snel het risico een 5,6V adapter erop aan te sluiten met alle gevolgen. De woorden van Digitech stellen mij gerust...
    Heren bedankt voor de input. Ik weet voldoende zo!


    Een helicopter? Da's een bemande drone!
     
  11. leko

    leko

    Lid geworden:
    26 nov 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Landgraaf
    Iedereen hier schijnt het beter te weten dan graupner.
    Ik heb met graupner service gebeld en die hebben mij verteld als je met een lipolader de accu wilt laten moet je het zo doen zoals ik het hierboven geschreven heb met de paralel kabel.
    Maar iedereen is natuurlijk vrij in zijn doen en laten.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Yep met lipo lader, op die manier, OF met adapter van 4.2 volt van graupner...
    Savonds er in pluggnen en sochtens of zo er weer uit. klaar. alles kan lekker blijven zitten. geen gepurk met bat dekseltje ;)
     
  13. leko

    leko

    Lid geworden:
    26 nov 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Landgraaf
    Ja maar je kunt wel niet zien wat je geladen hebt.
     
  14. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    kan je zien op de zender zelf ..,
    mijne staat als ie vol is op 4.1 en met een balkje ernaast
     
  15. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Om nog maar eens wat munitie op het graupner adaptertje te schieten... stel je accu is kapot (heule lage celspanning) en je hangt je accu aan de lader dan zal hij hem gewoon opladen. Alleen op het vliegveld zul je merken dat je opeens met een lege/kapotte accu in de zender zit en een vliegtuig hoog in de lucht :eek:
    Een lipo lader zou in dit geval nooit beginnen met laden.

    graupner weet ook wel wat eigenlijk veel verstandiger is alleen nu kunnen ze voor weinig geld een bijna-altijd-goed lader bij de set doen.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De oorspronkelijke vraag was of je met dat adaptertje de accu op kunt laden.
    Het antwoord is heel simpel: ja, dat kan.

    Zit echter wel een "maar" aan. Met een normale lipolader krijg je wat meer informatie over de toestand van je accu en je kunt er veel sneller mee laden (1,5A tegen 0,5A met de adapter). Aangezien je er al gauw 4000mAh in bij moet laden is dat een heel verschil, namelijk minder dan 3 uur met de lader en meer dan 8 uur met de adapter. Ik vind dat persoonlijk niet erg praktisch.
    Tevens, en misschien ben ik ouderwets, ik laad NOOIT een (lipo) accu in mijn zender en al helemaal niet als ik er niet bij ben. Ik slaap niet rustig met een lipo aan de lader. In het gunstigste geval fikt je zender af als er wat mis gaat, met een beetje pech je hobbyhok of je huis.
    Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

    Dat Jan (Corrien, Graupner service) gezegd zou hebben dat je de lader aan beide stekkers aan moet sluiten kan misschien zo zijn maar dan hoop ik dat hij hier ook uitlegt waarom dat is . Dat is niet rot bedoeld naar Jan maar puur uit belangstelling. Mij ontgaat de logica, die beide stekkertjes zitten gewoon aan elkaar vast.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wie dat gezegd heeft weet ik niet, maar ik in ieder geval niet :nooo:. Het is dan ook niet correct :nooo:... Eén kabeltje om te laden is genoeg :yes:.

    En om Digitech na te praten :): ik kan het weten als servicedienst voor (o.a.) Graupner voor Nederland en België :cool: :D. Kijk maar in m'n profiel (zo, dat was weer stiekum wat gratis reclame gesmokkeld).
     
  18. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    of de originele lader van Graupner ?
    (zijn prsn hier die denken dat je huis in vlammen opgaat als je die gebruikt)

    gebruik em zelf al 3mnd en nooit problemen gehad :D
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zelfde als storage mode.. Nu doe ik dat wel met mijn pakketten, maar feitelijk zit in je zender een lipo die never nooit niet in storage mode zit, en altijd dus heel lang vol weggelegd word ;)
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Goed lezen...ik heb niet gezegd dat je huis in vlammen opgaat als je die lader gebruikt, maar dat je dat risico loopt als er wat fout gaat met het laden van een lipo-accu. Dus dat je lipo accu's niet alleen moet laten als je ze aan het laden bent. En dat het daarom handig kan zijn je gewone lader te gebruiken omdat je dan niet zo ontzettend lang op moet letten.

    Jaja.....die gebruik ik ook altijd als k het vergeten ben :rolling:

    Maar in dit geval denk ik toch dat leko iemand anders aan de lijn heeft gehad.
    Mooi, probleem opgelost.
    Dank voor de opheldering Jan.
     

Deel Deze Pagina