2,4 GHz geschikt voor duikboten?

Wat Ron al zei: dat is niet zo raar. Een ontvanger in een vliegtuig pikt veel meer op van andere zenders in de omgeving dan één in een boot of auto omdat die op de grond blijven.

Sleurhutje heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Onderstaande reactie om 13.34 uur van hem slaat echt nergens op.

"En ik weet ook dat voor de 35MHz er zenders zijn met zoveel meer kanalen en schakelfuncties die je voor je boot of truck wilt gebruiken dat het haast onmogelijk is om dat op 27/40MHz te doen. Maar raad dan niet beginners aan om gelijk op 35MHz te beginnen zonder ze te wijzen op dat het eigenlijk niet toegestaan is."

En voor de rest kun je zien dat het "komkommertijd" is zo als bij al het nieuws.
Veel oude topics herhalen.
De 35 mHz is al grijs geschreven hier hoor.
35 mHz is voor vliegtuigen, punt uit.

Wij hebben de 27, 30 en 40 mHz.
De 2,4 werkt niet voor onder water.

Hein

hallo

ron er is geen boot of vliegtuig zender
een ontvanger maakt niet uit waar hij ingeplaatst wordt
als maar aan een paar relevante voorwaarden voldaan wordt om te overleven dan is zo een ontvanger best tevreden
een zender is het zelfde
waar hij voor gebruikt wordt maakt geen moer uit
als de accu maar juist is opgeladen dan doet hij zijn ding
en er een juiste frequentie band kristal in steekt

de drie clubs liggen in een driehoek want de auto's en vliegtuigen liggen 5 km uitelkaar
en we hebben reeds jaren lang geen problemen
alleen een fontijn in de vijver die wil wel eens moeilijk doen maar da telt niet want die werkt met een draad en is dus niet draad loos hahaha

hein je bent de 75 Mhz vergeten die hebben wij hier ook nog
groetjes raf

Laatst bewerkt:
Nauurlijk maakt dat wel uit. De reikwijdte van een zender is door de lucht veel groter dan over de grond. Anders zouden alle televisie, radio en telefoonzenders gewoon lekker op de grond staan ipv op hoge torens :-) En daardoor pikken ontvangers in vliegtuigen veel eerder storing op dan een ontvanger in een boot of vliegtuig.

hallo arjan

lees je posting nog eens eventjes door ???

En daardoor pikken ontvangers in vliegtuigen veel eerder storing op dan een ontvanger in een boot of vliegtuig.

want dit slaat nergens op

en nu heb je het over STORING en dat is heel iets anders

om aan de gestelde criteria van dubbele bezetting van een frequentie te voeldoen zijn er een paar zaken die moeten gebeuren
1 dezelfde band gebruiken
2 zelfde kanaal gebruiken
3 zender moet sterker uitstralen dan de zender van de eigenlijke piloot of het toestel moet dichter bij de 2de zender komen dan bij de eigenlijke piloot

als je 6 km uitelkaar zit dan denk ik niet dat je deze gaat overbruggen met je vliegtuig
ben je dichter bij dan die 6 km ben je aan het zwart vliegen en dus niet legaal bezig

als echt alle oorzaken van een chrash zouden worden onderzocht dan zou 90% terug vallen op defecten en slechte contacten
dan laat ik de stuur kunst van sommige piloten (beginners) nog niet mee tellen
ps ik heb ook gevlogen (charter met een 10 cc xtv motor)en dat gaat dus echt vooruit

groetjes raf

Jazeker lees ik het goed door. Ik reageer op jouw stelling dat het niet uitmaakt waar een ontvanger in zit. En dat klopt gewoon niet.
In de lucht pik je over een veel grotere afstand signalen van andere zenders op dan op de grond. Dat is de achterliggende gedachte van het reserveren van een band voor vliegtuigen. Waarom zou dat anders voor auto's en boten niet het geval zijn volgens jou?

Beste PH AJH, Ik ben meer dan dertig jaar in een modelvliegclub geweest. Ik ben nu ongeveer vijf jaar in een botenclub.
Tot mijn grote verwondering mocht ik ondervinden dat er bij de modelschippers heel wat meer radiodiscipline bestaat dan bij de modelvliegers. Daar zit voor mij al een van de voornaamste redenen voor storingen tijdens het vliegen.
groetjes, Jos

hallo
en ontvanger maakt het niet uit waar hij in zit
al maak je der een bom van dan nog maakt het de ontvanger niet uit
koolstof rompen met de antenne inwendig dan maakt het wel verschil
als je de antenne aan 1 kanbt naar buiten brengt dan heeft de andere kant als die naar de zender gericht is slechtere of geen ontvangst
ontvangers die jaren gebruikt zijn maar nooit gekontroleert zijn of ze nog wel juist zijn afgeregeld (trillingen ontregelen namelijk de zaak nogal eens)
verkeerde montage van de antenne (opgerold in een bolletje)in de romp
en dies mee zijn veel voorkomende oorzaken van chrashes

bij ons in de club controleren we op een wedstrijd de frequenties
als er een zender een verkeert scanner beeld vertoont (meer dan 5 kanalen bezet)dan delen we dat mee aan de eigenaar en verzoeken we dat hij zijn zender terug laat afstellen bij een speciaal zaak

al de jaren dat ik gevlogen heb is er op het veld nooit 1 scanner gebruikt
alleen bij grote treffen's omdat de verzekering dat vraagt

bij boten zijn de meeste oorzaken van ontvangst falen het leeg of defect zijn van de ontvanger/vaar accu
andere oorzaken zijn slechte schakelaars of verbindingen
dit kan men na de berging nog detecteren daar het model nog volledig intact is
bij vliegtuigen is het meestel terug een bouwpaket en kan er alleen maar gegist worden naar het falen van de ontvangst
wat dan het makkelijkste is terug te brengen naar (IK HEB STORING OF DER ZIT ER NOG EEN OP MIJN KANAAL)

wij kunnen de echte oorzaak vinden (zie het topic met de duiboot die is ontploft)
daar bleek namelijk de ciano lijm de oorzaak van de ontploffing te zijn geweest
die 3 uur daarvoor rijkelijk was aangebracht om een steun voor de balansregelaar vast te zetten die was los gekomen

groetjes raf

He Raf,

wij hebben geen 75 mHz, jullie natuurlijk wel weer wat aparts he.
En het maakt een zender ook echt niet uit of er een module in zit van 27, 30, 35 of 40 mHz.
En voor Raf dan ook de 75 mHz.
De functie's die in een vliegtuig zitten werken ook wel op een andere frec.
En ik denk dat menige boot meer functie's heeft dan een vliegtuig.

Maar het ging hier over de 2,4 gH
En dit is geen afdeling voor de 35 mHz die is voor de vliegtuigen dus ook op de afdeling vliegtuigen over de 35 mHz maar gaan reageren daar over.
Boten mogen niet op de 35 mhz, en ook geen auto's

Hein

ps wanneer ben je in Keulen Raf?
Kun jij de uitnodiging plaatsen hier?
Ik krijg geen foto's geplaatst.

Buiten het feit dat radiogolven door de lucht inderdaad verder dragen dan over de grond, kan ik me alleen maar aansluiten bij de stellingname van Raf.
Zoals hoger al opmerkt ontbreekt het sommige modelpiloten nogal eens aan zelfdiscipline. Geen radiodiscipline en voor de start hun kist niet controleren ( een kwartier geleden vloog ze toch nog prima ). En vaak is het motto " Als de motor maar sterk genoeg is krijgen we alles de lucht in ". Luchtwaardigheid is blijkbaar bijzaak. Dat de modelpiloten 35 MHz hebben kunnen reserveren, hangt alleen samen met het feit dat zij een veel sterkere lobbygroep zijn dan de modelschippers, en daarbij hebben ze de steun van de nationale aeroclubs ( Veel piloten waren in hun jeugd modelvlieger ). Wie steunt de modelschippers?
Groetjes, Jos

... en ontvanger maakt het niet uit waar hij in zit ...
Correct. Maar het maakt wel uit op welke hoogte hij zich bevindt.

Voor ik mijn heli de lucht instuurde, had ik alle stuurfuncties drie keer gecontroleerd, met motor uit, met motor stationair en met motor op toeren (op de grond). Dat er vliegers zijn die er met de pet naar gooien, is geen tegenargument, er zijn altijd zwakke broeders.

@ Kreeft (Jos),

Ik lees dat jij jouw zender heb laten ombouwen van 35 Mhz naar 40 Mhz.
Daar heb ik wel oren naar. Is dat eenvoudig om te doen? Heb je het laten doen? En wat waren de kosten?

Douglas

Beste Douglas, het betreft een Robbe-Futaba " Terra top ". Zowel de zender-module als de ontvanger werden omgebouwd van 35 MHz naar 40 MHz. Wat de kosten betreft, dat moet ongeveer 30 euro geweest zijn met verzendingskosten inbegrepen. Het is wel al vijf jaar geleden. Het is trouwens in Nederland gebeurd ( ik ben Belgisch-Limburger - zelfde club als Raf ).
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
hallo ron

en dat was op een vliegplein voor model bouwtoestellen neem ik aan
dus niets aan de hand met de gebruikte band
maar stel nu dat ik in de buurt van het vlieg plein woon
en ik zet op een zondag mijn zender aan om te proberen of de accu nog wel/of voldoende is opgeladen en ik zit op dezelfde frequentie als u
ik vlieg niet in dezelfde club maar in een andere waar ze voor de leden aan frequentie sprijding doen en ik gebruik het door mij toegestane kanaal (ik heb dan maar 1 kanaal voor al mijn vliegtuigen)
wat denk je dat er dan kan gebeuren ??????
denk je dat ik die in de buurt woon minder zal storen dan een zender met een verkeerde frequentie band die 5 km ver weg zit van iemand die op een vijver (legaal)aan het varen is
groetjes raf

Raf,

wat is jouw mening over 27 MHz versus 40 MHz voor een onderzeeboot. Zit erg veel verschil in of merk je het eigenlijk niet. Welke frequentie gebruik je zelf voor je duik- en onderzeeboten en hoeveel zendvermogen gebruik je?

Wat zijn de ervaringen van anderen met 27 MHz en 40 MHz en de hoeveelheid zendvermogen?

martijn

hallo martijn

mijn ervaring met de 27 is uitstekent
vroeger in de jaren stilletjes waren er 27 Mhz toestellen met 8 kanalen
deze waren uitstekent voor duikboten en zogoed als storings vrij ook als je wat verder weg was onder water
als je nu in een zwembad vaart moet je in de helft van de lengte gaan staan om overal een goede ontvangst te hebben
met de 27Mhz kon je op de korte kant staan zonder problemen
het heeft niets te maken met zout of chloor en dergelijke want waar ik dit in probeer is een open zwemdok en daar voegen ze maar heel weinig chloor aan toe (in de dagen dat er niet gezwommen wordt niets (bezuinigen?????))
het waren gewone robbe economic's zonder enige veranderingen aan

de reden dat ik deze toestellen niet meer heb is dat door een ongeval met mijn vriend zijn auto mijn zenders naar de haaien zijn gegaan (hij was ze vergeten van het dak te halen bij het inladen van de auto en daar zijn ze vanafgedonderd tegen een tamelijk hoge snelheid)

als ik nog zulke 27 Mhz toestellen vind met 7 a 8 kanalen dan ben ik direct een voorstander er van om ze te kopen en te gebruiken
als dat dan ook nog computer zenders zijn dan zou het helemaal mooi worden
BV een mc12 op 27Mhz jammie
de voordelen van de mc12 en die van de 27 Mhz band en prijsverschil zal wel niet zo groot zijn denk ik maar hoe krijg je die fabrikanten zover dat ze deze toestellen op de 27 Mhz willen bouwen???????????
want dat is eigenlijk heel het probleem ze worden niet meer gebouwd
en ik zie het duister in als die 2.4 Ghz er door komt want dan zou het wel eens kunnen dat al de andere banden stilletjes aan verdwijnen en daarmee ook onze hobby

groetjes raf

ik zie het duister in als die 2.4 Ghz er door komt want dan zou het wel eens kunnen dat al de andere banden stilletjes aan verdwijnen en daarmee ook onze hobby

Raf, dat geloof je toch zeker zelf niet... Ik bedoel, jij en stoppen met de hobby ;)

Douglas

hallo douglas

stoppen en stoppen is 2
stoppen omdat ik het niet meer wil nee never nooit
stoppen omdat het niet anders meer kan dat heb ik niet in eigen hand
als de fabrikanten geen zender en ontvangers meer maken op de voor ons interesante banden dan houdt het gewoon op
vroeger was op de 27 Mhz een 8 kanaals zender/ontvanger set te koop
nu max drie kanaaltjes en dan heb je nog veel kans dat er een stuurwieltje op zit (robbe race)
de 35 Mhz voor vliegtuigen die allemaal over stappen naar de 2.4 Ghz want dat is storings ongevoeliger?????(mijn idee over storingen heb ik reeds gepost)
de 40 / 41 Mhz die door auto ,vliegtuigen en boten wordt gebruikt kan nog wel voor de fabrikanten belangrijk genoeg winst opleveren dus deze band zal mischien blijven
de 75 Mhz is uit de handel genomen bestond naar mijns inziens alleen maar uit 2 en driekanaals sets

dus globaal gesteld
de 40 Mhz gaat het nog een tijdje doen en de 2.4 als het al toegelaten wordt gaat de nieuwe hype worden

en dan is het uit met onze hobby
of terug zelf die zeer oude plannen ophalen en zelf 27Mhz zenders en ontvangers beginnen te bouwen
wat dan weer niet weg gelegd is voor 99% van de duikboot bouwers

groetjes raf

en dan is het uit met onze hobby
of terug zelf die zeer oude plannen ophalen en zelf 27Mhz zenders en ontvangers beginnen te bouwen
wat dan weer niet weg gelegd is voor 99% van de duikboot bouwers

Nou zat ik daar stiekem wel een beetje aan te denken.

Op 1 van mijn vele (doelloze) zoektochten op internet kwam ik ook een leverancier van draadloze modems tegen. Deze levert een 1 Watt FM zender en bijbehorende FM ontvanger op 4 verschillende 27 MHz kanalen (geen los kristal helaas) waarmee je in het open veld tot 3000 meter data kan versturen met een snelheid tot 2400 baud. Met een klein beetje knutselen en programmeren kan je volgens mij hier redelijk eenvoudig een prima RC zender/ontvanger combinatie van bouwen, want je hoeft je geen zorgen te maken over het zend- en ontvangstgedeelte. Je hoeft je alleen zorgen te maken over het protocol.

Elsema » Radio Data Module 1 Watt 27MHz 27 MHz FM series
Elsema » Receiver Digital Audio Output 5 VDC 27 MHz FM series

Oh ja, de tweede zorg is dat Elsema niet in Friesland, maar in Australië zit.

Back