2,4 GHz geschikt voor duikboten?

Dat er mensen zijn die toch de 35 Mhz band gebruiken gaat voor verantwoordinhg van die mensen, met ook het risico niet overal welkom te zijn. Die mensen hebben er hun redenen voor, maar in principe moeten wij op de 27 en 40 Mhz blijven.
Oh oh oh, wat ben ik onverantwoord bezig dan....
Tsja, bij ons in de buurt in het recreatie zit zowel een vaar- als vliegclub. Best spannend als een onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarder zijn zender blind aan zet en er een kilometer verderop een vliegtuig de grond in geboord wordt. Zeer verantwoord en ook veilig (vooral voor omstanders en mensen die zich in de buurt bevinden). :nooo: Waarschijnlijk zijn de 35MHz vaarders ook diegene die klagen over een bonnetje voor 5km/u te hard rijden. :? Lijkt me ook een domme regel, ondanks dat het de wet is, toch? :teacher:

</moraalridder mode>
 
Als ergens mijn nekharen van overeind gaan staan zijn het van die 'Befehl ist befehl' en 'ordnung muss sein' figuren die zich een bonnetje van 5km/u te snel op een lege snelweg zonder morren laten aanleunen. Mijns inziens is de meeste regel- en wetgeving onnozel of onzinnig. Je rijdt 120 km/u en 2 kilometer verderop mag je op precies dezelfde weg zo hard als je motor kan, uitsluitend omdat je een administratieve grens bent gepasseerd? Dat is niet uit te leggen :teacher:

Echter, de 27/30/35/40 MHz afspraak heeft een in mijn ogen een prima uit te leggen basis en dient mi. gerespecteerd te worden. Zelfs door ons, onnozele bootjesvaarders.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mis ik toch wat, ik ben lekker aan het rijden met mijn 1:10 nitro, die trekt veel aandacht van jonge kinderen, en iemand een halve kilometer verderop bij de sloot wil gaan varen.. heb je hetzelfde probleem.
 
Als ergens mijn nekharen van overeind gaan staan zijn het van die 'Befehl ist befehl' en 'ordnung muss sein' figuren die zich een bonnetje van 5km/u te snel op een lege snelweg zonder morren laten aanleunen. Mijns inziens is de meeste regel- en wetgeving onnozel of onzinnig. Je rijdt 120 km/u en 2 kilometer verderop mag je op precies dezelfde weg zo hard als je motor kan, uitsluitend omdat je een administratieve grens bent gepasseerd? Dat is niet uit te leggen :teacher:

Echter, de 27/30/35/40 MHz afspraak heeft een in mijn ogen een prima uit te leggen basis en dient mi. gerespecteerd te worden. Zelfs door ons, onnozele bootjesvaarders.....
Regels zijn bepaald op grond van ervaringen. Ik deel de mening dat in een aantal gevallen (zelfs een groot aantal als het gaat om verkeershandhaving) regels onzinnig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Desondanks is dat de regel en moet je niet klagen als je, al dan niet bewust, die regel overtreedt en er op wordt afgerekend. Als je vindt dat er geen grens hoeft te zijn, dan zullen we wel vaker dit soort capriolen meemaken (ik noem ze maar voor het gemak de categorie boomklevers - letterlijk in dit geval).

Jij zou het ook niet leuk vinden als je bootje (of duikboot in het bijzonder) waar heel veel tijd, geld en moeite in zit door een "domme handeling" van een ander definitief de bodem kiest als eindbestemming. :cry: Misschien toch eens iets om over na te denken.

En ik zeg niet dat alle varende mensen onnozel zijn en de wet overtreden. Er zijn ook genoeg autorijders die hetzelfde doen. Maar er is nu eenmaal een select groepje die dat wel doet en ook vindt dat zij dat mogen. Die staan kennelijk boven de wet. En ik weet ook dat voor de 35MHz er zenders zijn met zoveel meer kanalen en schakelfuncties die je voor je boot of truck wilt gebruiken dat het haast onmogelijk is om dat op 27/40MHz te doen. Maar raad dan niet beginners aan om gelijk op 35MHz te beginnen zonder ze te wijzen op dat het eigenlijk niet toegestaan is. :? ;)


I rest my case ;)
 
Mis ik toch wat, ik ben lekker aan het rijden met mijn 1:10 nitro, die trekt veel aandacht van jonge kinderen, en iemand een halve kilometer verderop bij de sloot wil gaan varen.. heb je hetzelfde probleem.
Yep, dat blijft een groot probleem. Ik heb bij ons vaak genoeg gezien dat een auto in de sloot belande ten gevolge van iemand die een eindje verderop zijn zender aan zette. :evil:

*is blij met 2,4GHz voor zijn auto's en vliegtuigen* ;)
 
Regels zijn bepaald op grond van ervaringen. Ik deel de mening dat in een aantal gevallen (zelfs een groot aantal als het gaat om verkeershandhaving) regels onzinnig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Desondanks is dat de regel en moet je niet klagen als je, al dan niet bewust, die regel overtreedt en er op wordt afgerekend. Als je vindt dat er geen grens hoeft te zijn, dan zullen we wel vaker dit soort capriolen meemaken (ik noem ze maar voor het gemak de categorie boomklevers - letterlijk in dit geval).

Jij zou het ook niet leuk vinden als je bootje (of duikboot in het bijzonder) waar heel veel tijd, geld en moeite in zit door een "domme handeling" van een ander definitief de bodem kiest als eindbestemming. :cry: Misschien toch eens iets om over na te denken.

En ik zeg niet dat alle varende mensen onnozel zijn en de wet overtreden. Er zijn ook genoeg autorijders die hetzelfde doen. Maar er is nu eenmaal een select groepje die dat wel doet en ook vindt dat zij dat mogen. Die staan kennelijk boven de wet. En ik weet ook dat voor de 35MHz er zenders zijn met zoveel meer kanalen en schakelfuncties die je voor je boot of truck wilt gebruiken dat het haast onmogelijk is om dat op 27/40MHz te doen. Maar raad dan niet beginners aan om gelijk op 35MHz te beginnen zonder ze te wijzen op dat het eigenlijk niet toegestaan is. :? ;)


I rest my case ;)

Regelgeving moet er naar mijn mening zijn om de zaken soepeltjes te laten verlopen en niet om dingen of gebeurtenissen proberen te voorkomen. En dat is waar het hele principe van regeltjes hier in NL mis loopt; je kan namelijk 'dat soort capriolen' niet voorkomen door regeltjes, al probeert een zekere K. Spee het tegendeel te bewijzen. Net zo min kan ik voorkomen dat 1 of andere onnozele autootjestuffer mijn duikboot naar de eeuwige diepte probeert te helpen. Daarom moet je mi. niet met regeltjes een noodverband aanleggen, maar zelf pro-actief handelen, alsof er geen regeltjes zijn. Ik bouw in mijn duikboot dus een fail-safe in, dat ie niet naar de kelder gaat als het zendercontact verloren gaat en dat ie niet in de eeuwige diepte kan verdwijnen als een onnozele autootjestuffer zonder het te weten het commando 'duik de eeuwige diepte in' geeft. Verder ga ik een MX-16s (40 MHz ;) ) gebruiken die vooraf snuffelt of er iemand anders op een bepaalde frequentie aan het zenden is en die frequentie dan niet gebruikt.

Als je veilig wilt vliegen of rijden, handel dan pro-actief alsof de regeltjes er niet zouden zijn, want je weet toch dat er altijd wel iemand is die de regeltjes aan zijn laars lapt of simpelweg niet op de hoogte is van de regeltjes. Ga dus 2,4 GHz vliegen, rijden of varen. Helaas is 2,4 GHz voor ons duik- en onderzeebootjesvaarders geen optie, omdat 2,4 GHz het niet doet onder water.
 
Als je veilig wilt vliegen of rijden, handel dan pro-actief alsof de regeltjes er niet zouden zijn, want je weet toch dat er altijd wel iemand is die de regeltjes aan zijn laars lapt of simpelweg niet op de hoogte is van de regeltjes. Ga dus 2,4 GHz vliegen, rijden of varen. Helaas is 2,4 GHz voor ons duik- en onderzeebootjesvaarders geen optie, omdat 2,4 GHz het niet doet onder water.
Ik ben het hierover 100% met je eens. Sterker nog, een mechanisme in zenders/ontvangers zoals gebruikt wordt in het 2.4GHz stukje zou verder moeten worden gestandaardiseerd zodat bijv. een Graupner systeem ziet dat er een Futaba of Spektrum actief is. Op die manier kan redelijk eenvoudig voorkomen worden dat we in elkaars "vaarwater" (flauwe woordspeling ;)) zitten.

Onder water blijft een groot probleem voor radiogolven. Ook in het echt. :?
 
Sinds jaar en dag is 35MHz exclusief voor vliegen. ...
Niet helemaal Caraventje, er is een periode geweest (5? 10? jaar) dat het niet gereserveerd was. Van de ene op de andere dag is toen die exclusiveit de nek om gedraaid, met dank aan Nelie Smit-Kroes. Mede op aandrang van de KNVvL is de regeling weer ingevoerd. Sinds november '99 is de 35MHz band in Nederland weer exclusief gereserveerd voor modelvliegen. E.e.a. heeft er toe geleid dat er nog steeds bij sommigen verwarring heerst (ook bij winkeliers) en vandaar dat er rijders/kapiteins zijn die in goed vertrouwen met 35MHz apparatuur werken die ze gekocht hebben toen dat gewoon gebruikt mocht worden voor boten en auto's of na nov. 99 niet wisten van de reservering. Niet realistisch om te verwachten dat ze dat spul voor een habbekrats verkopen. Zeker de kapiteins doen een stuk langer met hun zenders dan de vliegers. Wel mogen we van hen verwachten dat ze 4-5 km uit de beurt van een modelvliegveld blijven om te voorkomen dat ze vliegtuigen laten crashen.
Twee elkaar overlappende overzichten van clubs in NL&B:
KNVvL Modelvliegsport -> clubs
RC Airplanes Amsterdam by Toine Martens -> clubs
(nooit verwacht dat ik die twee links nog eens in een bootsubforum zou plaatsen ;) )

Voor iedere Nederlandse coureur/kapitein die na tijd die willens en wetens na november '99 een 35MHz set heeft gekocht geldt onderstaande quote ...
Oh oh oh, wat ben ik onverantwoord bezig dan ...
Of in ieder geval 'niet netjes' bezig.


... zelfs op Europees niveau is 35MHz voor vliegen bedoeld ...
Er wordt inderdaad gewerkt aan een Europa-brede invoering hiervan.
 
Laatst bewerkt:
onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarder

inderdaad, klinkt goed... :???:

Leuk dat men hier daarvoor uitgemaakt wordt.

Waarschijnlijk zijn de 35MHz vaarders ook diegene die klagen over een bonnetje voor 5km/u te hard rijden.

Waar haal jij die domme wijsheid vandaan?

Sleurhutje, nog nooit van gehoord of gelezen. Tot vandaag.. Volgens mij kan jij beter een ''preekpriester'' worden op NBC of een ander slecht overzee's programma.

Ach ja, je bent niet voor niets een moraalridder, zoals je zelf schrijft.

Sleurhutje, Niet alleen ik maar ook de rest begrijpen de strekking van jou verhaal. De volgende keer mag het wel met iets minder woorden...

Anders kan je beter gaan werken in de politiek, daar hebben ze ook erg veel woorden nodig om iets duidelijk te maken.

Douglas

(die wel verantwoord met 35 MHz omgaat , niet blind is en zeker niet klaagt als er een bon in de brievenbus ligt voor 5 km/h te hard)

Of in ieder geval 'niet netjes' bezig.

Dat klinkt een stukje vriendelijker en niet zo aanvallend. 15 jaar geleden een computer zender gekocht op 35 Mhz. In een modelbouw winkel die mij toen niet goed geinformeerd heeft. Jammer, maar die zender gaat niet meer de deur uit. Boten genoeg, als ik maar denk dat een ander (lees vlieger) er last van zou kunnen hebben vaar ik niet met die ene boot.

heb genoeg andere op de 40 Mhz dus varen lukt toch wel... Hoezo niet verantwoord...
 
Laatst bewerkt:
... 15 jaar geleden een computer zender gekocht op 35 Mhz. In een modelbouw winkel die mij toen niet goed geinformeerd heeft...
Dat mocht toen, je winkelier heeft niets verkeerd gedaan. Er is maar één verantwoordelijke aan te wijzen en dat is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

@all
Zullen we die 5km/uur discussie achterwege laten verder, dat vertroebelt de discussie behoorlijk.

edit: aiaiai Ron, vertroebelt met een 'd'.
 
Laatst bewerkt:
Zo, nu is er wel weer genoeg schade aangericht...

punt 1:
de vraag was of 2,4 gHz een TECHNISCHE optie is voor subs. Antwoord: Nee, geen bereik onder water.

punt 2:
35 mHz is (in Nederland) alleen voorbehouden aan vliegers. 27 en 40 mHz mogen door (RC-)vliegers, schippers en autocoureurs gebruikt worden.

punt 3:
Hou nou verdorie eens op met dat in een hoek trappen van "onverantwoordde" vliegers/vaarders/rijders!
In ELKE categorie zitten mensen die hun k*nt afvegen met regels. Zowel vliegers, vaarders als rijders.
Generaliseren van één bepaalde categorie is de pest voor onze hobby.

Dat buitenstaanders dat doen: ze weten niet beter. Maar dat hier een categorie modelbouwers wordt uitgemaakt voor "onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarders" of "onnozele autootjestuffers" vind ik buiten alle proporties gaan en komt het begrip tussen de diverse categoriën niet bepaald ten goede. Iedereen is trots op datgene wat hij heeft gebouwd en waar hij/zij mee vliegt/rijdt of vaart. Laat iedereen dus in zijn/haar waarde.
Zoals Lex al schreef: er is reeds een topic over dit onderwerp, waar alle wetenswaardigheden over frequentiegebruik in staan: 35mhz-sinds-nov99-weer-gereserveerd-voor-rcvliegen
12 pagina's leesplezier.
Voordat iemand hier verder iets over wil roepen: lees eerst dat topic even door.

Een behoorlijk p*slinke
Roel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat mocht toen, je winkelier heeft niets verkeerd gedaan. Er is maar één verantwoordelijke aan te wijzen en dat is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Waarom?

@all
Zullen we die 5km/uur discussie achterwege laten verder, dat vertroebeld de discussie behoorlijk.
Nee, want datzelfde ministerie heeft, samen met Justitie, in 1957 besloten een maximum snelheid binnen de bebouwde kom en in 1973 een maximum snelheid op autosnelwegen in te voeren. Is het daarom om diezelfde reden verantwoordelijk voor de bonnen van 5km/u te snel? Zelfs niet als mijn motor van voor 1973 is?


Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je doen en laten en dus ook verantwoordelijk voor het 'niet netjes' gebruiken van een 35 MHz zender. Anderzijds moet je als vlieger ook niet mauwen als je kist een krater maakt als gevolg van een storing op de 35 MHz band. Had je maar het veiliger 2,4 GHz moeten vliegen.

Vergelijk: ik zet mijn fiets op de Dam. Twee minuten later is ie weg. Politie: "Stond ie op slot?". Ik: "Nee.". Politie:"Ja hallo!!!! Eigen schuld, dikke bult". Ik: "Maar je mag toch geen fietsen stelen?" ;)
 
@Roel
Denk aan je hartslag! Het leek mij dat met die kwalificaties juist een subcategorie werd bedoeld, niet de groep als geheel.

@Martijn
Omdat Ministerie die reservering out of the blue geschrapt heeft.
 
Laatst bewerkt:
hallo

dus een persoon die met een 40 Mhz zender vliegt mag wel ???
dus die persoon mag met die zender mijn duikboot naar de diepte sturen ????
is er hier niet een kleinbeetje egoisme dat om de hoek komt kijken?????
wij vliegen met onze vliegtuigen en zijn gevaarlijk want wij kunnen ons toestel in de grond boren of iemand verwonden?????
zou je dan niet beter op een legaal vliegveld gaan vliegen
want wij varen in een legale door de stad toegelaten vijver
en 4 km verder op de horensberg dam rijden ze competitie met wagens electro en benzine
en 6 km verder op licht de vliegplein van de limburgse vleugels
en wij hebben nog nooit in elkaars vaarwater gezeten wat frequenties betreft

zou dan al dat in de bodem vliegen van toestellen niet terug kunnen gebracht worden naar fouten van sturen of ondegelijk materiaal ????
eigenlijk ben ik dan voorstander van verplicht een zwarte doos in vliegtuigen te laten bouwen zodat er werkelijk kan na gegaan worden wat er verkeert liep
en met de huidige electronica hoeft het niet al te zwaar te wegen
en als opslag een sd kaartje inplaats van een bandopnemer
moet kunnen
en voor de winkeliers is er weer een lekker eurocentje te verdienen

of vinden jullie dat oneerlijk
wel wij hadden vroeger de 27 Mhz tot de cb bakjes ons kwamen storen
dan plots kwam de 40 Mhz terbeschikking en schakelt iedereen daar op over
en dan is er de 35 Mhz gekomen en hier hebben we ook nog de 75 Mhz gehad
deze mag nog wel worden gebruikt maar niet meer herstelt
dus ga vliegen op de 2.4 en blijf voor de rest van al de andere frequenties af
dan kunnen we eindelijk veilig en zonder problemen onze boten naar de diepte sturen die wij willen
al zijn er speed mensen die ook op de 2.4 willen gaan varen en begint heel het spelletje overnieuw

groetjes raf
 
Raf, de reikwijdte van grond naar lucht (bootzender naar vliegtuig) is veel groter dan van grond naar grond (vliegtuigerzender naar duikboot).
 
Was vroeger ook piloot op 35 MHz, soms drie vliegtuigen per seizoen de grond in gevlogen. Storing?????
Wel ik heb die zender nu laten ombouwen naar 40 MHz en vaar er al vijf jaar een PT-15 van Robbe mee ( Japanse Torpedoboot ). Tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Groetjes
Jos
 
Back
Top