Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat er mensen zijn die toch de 35 Mhz band gebruiken gaat voor verantwoordinhg van die mensen, met ook het risico niet overal welkom te zijn. Die mensen hebben er hun redenen voor, maar in principe moeten wij op de 27 en 40 Mhz blijven.
Tsja, bij ons in de buurt in het recreatie zit zowel een vaar- als vliegclub. Best spannend als een onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarder zijn zender blind aan zet en er een kilometer verderop een vliegtuig de grond in geboord wordt. Zeer verantwoord en ook veilig (vooral voor omstanders en mensen die zich in de buurt bevinden). :nooo: Waarschijnlijk zijn de 35MHz vaarders ook diegene die klagen over een bonnetje voor 5km/u te hard rijden. :? Lijkt me ook een domme regel, ondanks dat het de wet is, toch? :teacher:Oh oh oh, wat ben ik onverantwoord bezig dan....
.... een onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarder ....
Regels zijn bepaald op grond van ervaringen. Ik deel de mening dat in een aantal gevallen (zelfs een groot aantal als het gaat om verkeershandhaving) regels onzinnig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Desondanks is dat de regel en moet je niet klagen als je, al dan niet bewust, die regel overtreedt en er op wordt afgerekend. Als je vindt dat er geen grens hoeft te zijn, dan zullen we wel vaker dit soort capriolen meemaken (ik noem ze maar voor het gemak de categorie boomklevers - letterlijk in dit geval).Als ergens mijn nekharen van overeind gaan staan zijn het van die 'Befehl ist befehl' en 'ordnung muss sein' figuren die zich een bonnetje van 5km/u te snel op een lege snelweg zonder morren laten aanleunen. Mijns inziens is de meeste regel- en wetgeving onnozel of onzinnig. Je rijdt 120 km/u en 2 kilometer verderop mag je op precies dezelfde weg zo hard als je motor kan, uitsluitend omdat je een administratieve grens bent gepasseerd? Dat is niet uit te leggen :teacher:
Echter, de 27/30/35/40 MHz afspraak heeft een in mijn ogen een prima uit te leggen basis en dient mi. gerespecteerd te worden. Zelfs door ons, onnozele bootjesvaarders.....
Yep, dat blijft een groot probleem. Ik heb bij ons vaak genoeg gezien dat een auto in de sloot belande ten gevolge van iemand die een eindje verderop zijn zender aan zette. :evil:Mis ik toch wat, ik ben lekker aan het rijden met mijn 1:10 nitro, die trekt veel aandacht van jonge kinderen, en iemand een halve kilometer verderop bij de sloot wil gaan varen.. heb je hetzelfde probleem.
Regels zijn bepaald op grond van ervaringen. Ik deel de mening dat in een aantal gevallen (zelfs een groot aantal als het gaat om verkeershandhaving) regels onzinnig en soms zelfs tegenstrijdig zijn. Desondanks is dat de regel en moet je niet klagen als je, al dan niet bewust, die regel overtreedt en er op wordt afgerekend. Als je vindt dat er geen grens hoeft te zijn, dan zullen we wel vaker dit soort capriolen meemaken (ik noem ze maar voor het gemak de categorie boomklevers - letterlijk in dit geval).
Jij zou het ook niet leuk vinden als je bootje (of duikboot in het bijzonder) waar heel veel tijd, geld en moeite in zit door een "domme handeling" van een ander definitief de bodem kiest als eindbestemming. :cry: Misschien toch eens iets om over na te denken.
En ik zeg niet dat alle varende mensen onnozel zijn en de wet overtreden. Er zijn ook genoeg autorijders die hetzelfde doen. Maar er is nu eenmaal een select groepje die dat wel doet en ook vindt dat zij dat mogen. Die staan kennelijk boven de wet. En ik weet ook dat voor de 35MHz er zenders zijn met zoveel meer kanalen en schakelfuncties die je voor je boot of truck wilt gebruiken dat het haast onmogelijk is om dat op 27/40MHz te doen. Maar raad dan niet beginners aan om gelijk op 35MHz te beginnen zonder ze te wijzen op dat het eigenlijk niet toegestaan is. :?
I rest my case![]()
Ik ben het hierover 100% met je eens. Sterker nog, een mechanisme in zenders/ontvangers zoals gebruikt wordt in het 2.4GHz stukje zou verder moeten worden gestandaardiseerd zodat bijv. een Graupner systeem ziet dat er een Futaba of Spektrum actief is. Op die manier kan redelijk eenvoudig voorkomen worden dat we in elkaars "vaarwater" (flauwe woordspelingAls je veilig wilt vliegen of rijden, handel dan pro-actief alsof de regeltjes er niet zouden zijn, want je weet toch dat er altijd wel iemand is die de regeltjes aan zijn laars lapt of simpelweg niet op de hoogte is van de regeltjes. Ga dus 2,4 GHz vliegen, rijden of varen. Helaas is 2,4 GHz voor ons duik- en onderzeebootjesvaarders geen optie, omdat 2,4 GHz het niet doet onder water.
Niet helemaal Caraventje, er is een periode geweest (5? 10? jaar) dat het niet gereserveerd was. Van de ene op de andere dag is toen die exclusiveit de nek om gedraaid, met dank aan Nelie Smit-Kroes. Mede op aandrang van de KNVvL is de regeling weer ingevoerd. Sinds november '99 is de 35MHz band in Nederland weer exclusief gereserveerd voor modelvliegen. E.e.a. heeft er toe geleid dat er nog steeds bij sommigen verwarring heerst (ook bij winkeliers) en vandaar dat er rijders/kapiteins zijn die in goed vertrouwen met 35MHz apparatuur werken die ze gekocht hebben toen dat gewoon gebruikt mocht worden voor boten en auto's of na nov. 99 niet wisten van de reservering. Niet realistisch om te verwachten dat ze dat spul voor een habbekrats verkopen. Zeker de kapiteins doen een stuk langer met hun zenders dan de vliegers. Wel mogen we van hen verwachten dat ze 4-5 km uit de beurt van een modelvliegveld blijven om te voorkomen dat ze vliegtuigen laten crashen.Sinds jaar en dag is 35MHz exclusief voor vliegen. ...
Of in ieder geval 'niet netjes' bezig.Oh oh oh, wat ben ik onverantwoord bezig dan ...
Er wordt inderdaad gewerkt aan een Europa-brede invoering hiervan.... zelfs op Europees niveau is 35MHz voor vliegen bedoeld ...
onnozele, wetgeving negerende bootjesvaarder
Waarschijnlijk zijn de 35MHz vaarders ook diegene die klagen over een bonnetje voor 5km/u te hard rijden.
Of in ieder geval 'niet netjes' bezig.
Dat mocht toen, je winkelier heeft niets verkeerd gedaan. Er is maar één verantwoordelijke aan te wijzen en dat is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.... 15 jaar geleden een computer zender gekocht op 35 Mhz. In een modelbouw winkel die mij toen niet goed geinformeerd heeft...
Zie dit bericht dat ik ontving van het Agentschap Telecom (valt nu onder min. van EZ, was v.h. PTT Radiocontroledienst):... Sinds november '99 is de 35MHz band in Nederland weer exclusief gereserveerd voor modelvliegen ...
Dat mocht toen, je winkelier heeft niets verkeerd gedaan. Er is maar één verantwoordelijke aan te wijzen en dat is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Nee, want datzelfde ministerie heeft, samen met Justitie, in 1957 besloten een maximum snelheid binnen de bebouwde kom en in 1973 een maximum snelheid op autosnelwegen in te voeren. Is het daarom om diezelfde reden verantwoordelijk voor de bonnen van 5km/u te snel? Zelfs niet als mijn motor van voor 1973 is?@all
Zullen we die 5km/uur discussie achterwege laten verder, dat vertroebeld de discussie behoorlijk.