2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Leuke discussie, maar ik mis 1 ding.
Is het mogenlijk om een Europeese en Amerikaanse set naast elkaar te zetten en het vermogen gewoon eens te meten?
Dan zijn we in 1 klap van alle discussies af.

Vermogen gelijk, dus geschikt voor grote modellen want full range.
Vermogen niet gelijk, Europeese set nog maar effe niet in een dure kist bouwen.

Meer is er (nog) niet over te zeggen lijkt me.
Als zelfs de deskundigen er niet over uit zijn, wat moeten wij dan als gebruikers?

Meten is weten!

"Is het mogenlijk om een Europeese en Amerikaanse set naast elkaar te zetten en het vermogen gewoon eens te meten? "

Koop jij de Europese DX7 dan koop ik de Amerikaanse DX7 ........

Er zullen toch wel reeds Europeese verkocht zijn aan forum gebruikers?
Wat niet wil zeggen dat ik hem deze zomer niet onder de arm mee zal nemen uit de You S of Aai

Vlieg inmiddels met de DX-7 en de eerste ervaring is uitstekend. De set reageerd lekker snel en ook de bijgeleverde digitale servo's doen het prima.
Ik heb inmiddels 2 extra ontvangers besteld om ook in andere kisten te gebruiken. Er wordt hier met motor, heli's en met jets gevlogen met de DX-7.
Dat is helaas uit nood ontstaan omdat er geen frequentie beleid en/of discipline is.

4spm6070rxcv8.jpg

Hoi,

Even mezelf voorstellen, ik ben Pieter-Jan en werk bij MCM-Distribution, de importeur en verdeler van Horizon producten binnen de BeNeLux. Inderdaad, Graupner is NIET de officiële verdeler.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat voor ons de vliegende modelbouw nog erg nieuw is. Onze specialieit zijn al 10 jaar competitie gerichte modelbouwwagens. Spektrum kennen we echter wel al door en door gezien de masieve hoeveelheden er door ons verdeeld zijn geworden.

Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn, er is GEEN verschil tussen de europese zenders en de armerikaanse zenders. Althans, niet op gebied van zendvermogen. De enige mogelijk verschillen zitten hem in de volledigheid van het aangeboden paket en de software voor de zender.
Zo is het in Amerika mogelijk een zender te kopen zonder servo's en met enkel de software voor vliegtuigen. Wij hier in Europa hebben enkel de meest volledige variant, met servo's en met de meest volledige software te gebruiken voor alle types van vliegtuigen of helicopter.

De DX7 is specifiek ontworpen om gebruikt te kunnen worden met letterlijk elk mogelijk vliegend toestel. Daarom heeft de ontwikkeling ook zo veel tijd gevraagd. De DX7 is dus ook perfect geschikt als zender voor indoor flyers en parkflyers met gebruik van de ontvanger van de DX6. Deze is een heel pak lichter en eenvoudiger in te bouwen in kleinere toestellen. Maar hij blinkt natuurlijk pas uit in de grote (en dure) toestellen waar een betrouwbare RF link zo mogelijk nog belangerijker is dan bij de kleinere toestellen. Door het feit dat de communicatie volledig digitaal is is storing niet mogelijk, een volledige uitval is natuurlijk iets anders dan storing. En als het uitgezonden signaal de ontvanger niet bereikt dan mag het nog 100 keer digitaal zijn, crashen gebeurd dan toch.

Dat hebben ze dan opgelost door een ontvanger te ontwikkelen met 2 receptoren zodat er op die manier 'noise' kan weggefilterd worden. Dit concept bestaat trouwens al jarenlang in bijvoorbeeld FM radios voor in de wagen (blaupunkt bijvoorbeeld). Daarbovenop hebben ze nog eens geopteerd voor een 'slave' ontvangr met weer 2 receptoren. In totaliteit zijn er dus 4 links die 2 aan 2 worden gebruikt ter verwijdering van noise en dan nog eens in paren worden gecombineerd om de resolutie te verhogen.

Kwa concept is het heel erg solide, het vraagt enkel wel een goede montage door de gebruiker. Als je beide ontvangers op elkaar monteerd en dan nog eens de antennes in dezelfde richting monteerd verlies je zowat 50% van de redundantie. Zoals steeds valt of staat het resultaat toch ook wel met de montage en implementatie door de gebruiker.

Ik hoop dat ik jullie wat wijzer heb kunnen maken.

PS: Help je LHS ons te vinden, we zijn namelijk goedkoper dan Graupner, en dat komt uiteindelijk alleen jullie, de eindgebruikers ten goede.

PPS: Illegale import word niet hersteld of omgeruild door ons, nog door Graupner, wil je dus zeker zijn van service haal je je zender beter lokaal.

Pieter-Jan, moet je alleen de knvvl en Telecom nog overtuigen dat ie legaal is.. 10 mw of 80 of 100?

Dit draadje is er nog niet duidelijk op..

Note: Bij de MVA is de 2.4 Ghz in samenspraak met de knvvl nog niet toegestaan, meer dan 10mw.
(werdt mij gelijk bij t betreden van het clubhuis met fx18 zender met rubber ducky (35 Mhz!) medegedeeld)

:(

Yah, dat is idd nog niet al te duidelijk, dat is ook meteen de reden dat we nog niet al te veel promotie maken.

Momenteel proberen we het uit te vechten met de Belgische instanties en daarna vallen we de Nederlandse instanties aan. De papieren rompslomp, het is een ramp aan het worden. Het dwaze is dat de zender aan alle eisen voldoet, het bewijzen daarentegen is een ander paar mouwen.

Ik ben niet betrokken bij de technische gesprekken met de betrokken instanties, noch bij de gesprekken met de Spektrum ingenieurs maar voor zover ik hun techno babbel kan volgen heeft het te maken met gemiddeld vermogen en piekvermogen.

Het zendsysteem van Spektrum zou met pieken werken die over de toegelaten limiet komen maar gemiddeld zitten ze er mooi onder. En dit opmeten zou een probleem vormen ...

Pieter-Jan[MCM zei:
]Hoi,

Even mezelf voorstellen, ik ben Pieter-Jan en werk bij MCM-Distribution, de importeur en verdeler van Horizon producten binnen de BeNeLux. Inderdaad, Graupner is NIET de officiële verdeler.

Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn, er is GEEN verschil tussen de europese zenders en de armerikaanse zenders. Althans, niet op gebied van zendvermogen. De enige mogelijk verschillen zitten hem in de volledigheid van het aangeboden paket en de software voor de zender.
Zo is het in Amerika mogelijk een zender te kopen zonder servo's en met enkel de software voor vliegtuigen. Wij hier in Europa hebben enkel de meest volledige variant, met servo's en met de meest volledige software te gebruiken voor alle types van vliegtuigen of helicopter.
PS: Help je LHS ons te vinden, we zijn namelijk goedkoper dan Graupner, en dat komt uiteindelijk alleen jullie, de eindgebruikers ten goede.

PPS: Illegale import word niet hersteld of omgeruild door ons, nog door Graupner, wil je dus zeker zijn van service haal je je zender beter lokaal.

Hi Pieter-Jan,

Dus als je op een amerikaanse site een AIR of Heli DX7 ziet staan, zit er dan verschil in de software?, kan je in de AIR versie geen heli programma vinden?
Volgens espirit model zit er geen verschil in, alleen de labels bij de schakelaars..

Lokaal: waar zou dat kunnen?, of kan je bij jullie direct bestellen??

Menno

In de U.A.E. is het goedgekeurd omdat men het niet traditioneel van de technische kant bekijkt maar wat je er mee gaat doen. Er wordt vanuit gegaan dat door deze technologie de veiligheid in de lucht omhoog gaat en daar gaat het om. Een welwillende overheid die snel inspringt op nieuwe ontwikkelingen.

http://www.alainaerobaticshow.com/

mdegans zei:
...Dus als je op een amerikaanse site een AIR of Heli DX7 ziet staan, zit er dan verschil in de software?, kan je in de AIR versie geen heli programma vinden?....
In de US is het veel gebruikeleker een aparte heli en vleugelvliegtuig versie uit te brengen ..... (alleen de Europese versies zijn meestal "gemengd")

Los van het feit of het in een bepaald land is toegestaan of niet. Het inbouwen is wel een stuk eenvoudiger geworden. En je hebt nooit problemen met de antenne lengte.

dx7rxlc4.jpg

Pieter-Jan,

Ik zou graag willen weten:

- wat is nu echt het uitgezonden vermogen van de DX7, niet het vermogen van de zendereindtrap
maar het uitgezonden ERP of EIRP vermogen (afhankelijk van de gebruikte antenne kan het uitgezonden vermogen afwijken van het vermogen van de zendereindtrap).

- wat is het zendbereik op de grond en in de lucht?

- kun je garanderen dat het bereik niet onderdoet voor een "normaal" 35MHz systeem?

bedankt voor je informatie

jasperW,

is dat de juiste manier van antennebevestiging ??
ik dacht dat er 1 rechtop en 1 vlak moest liggen ?

Met de reikwijdte van de DX7 zit het wel goed. Vorige week hebben we getest met 2 Calmato sport modellen. Eentje met de standaard dubbele ontvanger en brandstofmotor en eentje met een veel krachtigere elektro aandrijving. Deze laatste was slechts uitgerust met een 3,5 gram enkele ontvanger. Hoewel de dubbele ontvanger met antennes onder 90 graden wordt aangeraden voor dit soort modellen bleek zelfs de enkele ontvanger goed werken op afstanden die alleen door piloten met haviks ogen te volgen zijn.

Zeer indrukwekkend is ook het feit dat de elektrische aandrijving geen enkel effekt op reikwijdte heeft.

Pieter-Jan
Momenteel proberen we het uit te vechten met de Belgische instanties en daarna vallen we de Nederlandse instanties aan. De papieren rompslomp, het is een ramp aan het worden. Het dwaze is dat de zender aan alle eisen voldoet, het bewijzen daarentegen is een ander paar mouwen.

Conclusie is dat hij op het moment nog niet goedgekeurd is voor Nederland en Belgie (en de full range volgens Graupner ook niet voor Duitsland).
Dus... als je hem gebruikt ben je strafbaar, dat is niet zo erg maar als je er een ongeluk mee veroorzaakt ben je niet verzekerd.

Ik snap er ook niks meer van, iedereen noemt zich nu importeur.
Ik kan nu bij 3 kanalen zenders halen, ze noemen zich allemaal importeur.
Wie durft er nu een brief bij de zenderset te doen waarin gegarandeerd wordt dat het een full-range besturing is en dat hij toegelaten is in Nederland????
Een CE keuring is niet genoeg, hij moet een telecom goedkeuring hebben.

De soap gaat door....

GJVO zei:
Wie durft er nu een brief bij de zenderset te doen waarin gegarandeerd wordt dat het een full-range besturing is en dat hij toegelaten is in Nederland????.

Dat document zit bij elke DX7 set in de doos!

GJVO zei:
Pieter-Jan

Conclusie is dat hij op het moment nog niet goedgekeurd is voor Nederland en Belgie (en de full range volgens Graupner ook niet voor Duitsland).
Dus... als je hem gebruikt ben je strafbaar, dat is niet zo erg maar als je er een ongeluk mee veroorzaakt ben je niet verzekerd.

Ik snap er ook niks meer van, iedereen noemt zich nu importeur.
Ik kan nu bij 3 kanalen zenders halen, ze noemen zich allemaal importeur.
Wie durft er nu een brief bij de zenderset te doen waarin gegarandeerd wordt dat het een full-range besturing is en dat hij toegelaten is in Nederland????
Een CE keuring is niet genoeg, hij moet een telecom goedkeuring hebben.

De soap gaat door....

Ik snap dat niemand dit risico wil lopen (ik dus ook niet), maar is het allemaal wel zo spannend?
Ik bedoel; er zit een CE goedkeuring op het apparaat met (eerder in dit topic gepost) een vermelding voor NL. Dan is de fabrikant/importeur/leverancier toch volledig aansprakelijk voor de gevolgen, of zie ik dat verkeerd?
Als eindgebruiker moet je volgens mij alleen de handleiding volgen en geen dingen doen die daarin worden afgeraden. Als je dat doet mag je als consument toch vertrouwen op een deugdelijk product?

GJVO zei:
Een CE keuring is niet genoeg, hij moet een telecom goedkeuring hebben....

En die bestaat niet (meer) ........ al deze apparatuur heeft een CE "nummertje" (!) markering ....
dat (!) betekend dat deze apparatuur niet in alle lidstaten toegestaan is (of uitsluitend met vergunning).
Je moet in principe zelf maar uitzoeken of het (!) ook betrekking heeft op de locale eisen .... overigens is de controle in het veld door het "Agentschap Telecom" niet snel te verwachten .... er wordt alleen opgetreden (=actief gezocht) als je storingen veroorzaakt in frequentie-banden waarvoor vergunning noodzakelijk is (bij storingen op "vrije" banden word in principe geen actie ondernomen) ..... handelaren en importeurs lopen iets meer "risico" op huisbezoek (meestal na een tip).

Er wordt nu in Europa "vrije" RC apparuur verkocht die werkt op de 433 en 436MHz (0,9W) .... 869MHz (0,1W) .... 2,4GHz (0,1W) allemaal "volgeplakt" met CE stikkers en "nietszeggende" conformiteitsverklaringen ...... fabrikanten zeggen allen het voldoet aan de Europese (CE) eisen, en alle locale "radiocontroledienstjes" zeggen maar niet bij ons ...... :teacher:

mdegans zei:
Hi Pieter-Jan,

Dus als je op een amerikaanse site een AIR of Heli DX7 ziet staan, zit er dan verschil in de software?, kan je in de AIR versie geen heli programma vinden?
Volgens espirit model zit er geen verschil in, alleen de labels bij de schakelaars..

Lokaal: waar zou dat kunnen?, of kan je bij jullie direct bestellen??

Menno

Er is idd verschil tussen de Amerikaanse versies en de Europese in de zin dat wij de meest volledige variant krijgen en er in Amerika specifieke versies worden aangeboden met software voorgeprogrameerd voor vliegtuigen of helicopters. Overschakelen is dus mogelijk maar vraagt wel redelijk wat werk. De Europese versie is blanco geleverd en bij het eerste gebruik word er een soort vragenlijst voorgesteld om de zender in te stellen. De europese versie is dus iets moeilijker om in gebruik te nemen maar jah, wij zijn dan ook zo dom niet als de gemiddelde Amerikaan :)

Lokaal kan u die halen bij de winkel van uw voorkeur, u stuurt ze gewoon door naar ons, wij zoeken steeds nieuwe dealers en gezien we niet zo thuis zijn in de modelvlieg wereld is alle hulp welkom. Wij zijn uiterst flexibel dus ik kan me niet voorstellen dat een winkelier niet wil samenwerken met ons :) Ik zie trouwens al verschillende namen van winkels op dit forum die klant bij ons zijn.

U kan ook rechtstreeks afnemen bij onze afdeling mcmracing. Meer details ga ik niet geven gezien ik hier niet de reclame jongen wil gaan uithangen. Zelf heb ik liever contacten met dealers als het om producten zoals de DX7 gaat gezien onze beperkte kennis van de vliegtuig modelbouw.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back