2 Lipos tegelijk laden

Als je de op de vorige pagina adapter gebruikt om de 2 accu's te laden laad je ze in serie. Gezien de 4.2v cellspanningen en geen aangegeven foutmeldingen (4S instelling zal errors geven over een te lage spanning op een 2S accu)

Jip en Janneke taal?

In serie is de stroom overal gelijk dus denk per accu en zal ook iedere 2S accu met je 5.8A geladen worden.

Als je de op de vorige pagina adapter gebruikt om de 2 accu's te laden laad je ze in serie. Gezien de 4.2v cellspanningen en geen aangegeven foutmeldingen (4S instelling zal errors geven over een te lage spanning op een 2S accu)

Jip en Janneke taal?

In serie is de stroom overal gelijk dus denk per accu en zal ook iedere 2S accu met je 5.8A geladen worden.

Ik heb even een foto gemaakt.

bi9chc.jpg

zo heb ik ze geladen.

Dit is in serie toch?

En dan de lader op 14,8 volt en op 5,8 A gezet voor 2x 2s 5800 mAh lipo's.

Laatst bewerkt:
Volgens de omschrijving die je zelf hebt gegeven laadt je met dit bordje de twee pakketten in serie. De stroom loop dus eerst door het ene pakket en daarna door het andere.

De geladen waarden zijn dan ook helemaal normaal, behalve dat je je Li-Po's een beetje ver ontlaadt. Het wordt aanbevolen altijd ca. 20% restcapaciteit in de cellen te laten. Dat komt de levensduur ten goede. Bij pakketten met een capaciteit van 5800 mAh is dat 1160 mAh. Met wat laadverliezen zou je dan rond de 5000 mAh maximaal mogen laden.

De capaciteit van een pakket zegt iets over de hoeveelheid lading dit kan opnemen. Dat is stroom gedurende tijd. Spanning komt in dit verhaal niet voor.

Ja, je hebt zelf met de text op de vorige pagina van dit topic aangegeven dat die adapter in serie laadt.

Oke.

Maar dan mijn vraag waar het allemaal om ging :p :

Hoe kan het zijn dat als ik 1x 2s lipo laad, dat er ongeveer 5500A ingaat.
En als ik 2x 2s lipo's in serie laad, dat er 5700A ingaat.

Dan zou je toch verwachten dat er rond de 10.000A ingaat? ( Want 2x 5800 mAh lipo's )
.

Goed lezen! Dezelfde stroom gaat door beide Li-Po's! Dezelfde stroom gedurende dezelfde tijd. Daarom geen verdubbeling van de geladen capaciteit. Dit klopt als een bus!!!

Voor het laden van twee pakketten is wel het dubbele vermogen nodig in vergelijking met het laden van één pakket. Vermogen is spanning maal stroom. In de natuurkunde krijg je nooit iets cadeau. Stroom is bij één of twee pakketten gelijk, bij twee pakketten is wel een dubbele spanning nodig, dus ook het dubbele vermogen.

Als je een tweecellig Li-Po pakket van 5800 mAh sloopt en er twee ééncellige pakketten van maakt, laadt je nog steeds ongeveer 5000 mAh in die ene ontladen cel.

Goed lezen! Dezelfde stroom gaat door beide Li-Po's! Dezelfde stroom gedurende dezelfde tijd. Daarom geen verdubbeling van de geladen capaciteit. Dit klopt als een bus!!!

Voor het laden van twee pakketten is wel het dubbele vermogen nodig in vergelijking met het laden van één pakket. Vermogen is spanning maal stroom. In de natuurkunde krijg je nooit iets cadeau. Stroom is bij één of twee pakketten gelijk, bij twee pakketten is wel een dubbele spanning nodig, dus ook het dubbele vermogen.

Ohhh oke. Dus het is allemaal goed gegaan :D

Bedankt!

Je bent slordig met het noemen van de juiste eenheid.
Je kunt niet 5500A in een lipo laden maar wel 5500mAh en dat doe je door 1 uur met 5.5A te laden.
Als je nu 20 van die paketten in serie laadt krijg je ze nog steeds vol door met 5.5A gedurende 1 uur te laden alleen moet je met een 20X zo hoge spanning werken.
Als je ze parralel laadt dan moet je de stroom 20X zo hoog maken.
Het maakt niet uit of je de stroom verhoogd of de spanning.
In beide gevallen gaat het vermogen omhoog en dat is bepalend voor de enargie die je er in stopt.;)

Laatst bewerkt:
Je bent slordig met het noemen van de juiste eenheid.
Je kunt niet 5500A in een lipo laden maar wel 5500mAh en dat doe je door 1 uur met 5.5A te laden.
Als je nu 20 van die paketten in serie laadt krijg je ze nog steeds vol door met 5.5A gedurende 1 uur te laden alleen moet je met een 20X zo hoge spanning
werken.
Als je ze parralel laadt dan moet je de stroom 20X zo hoog maken.
Het maakt niet uit of je de stroom verhoogd of de spanning.
In beide gevallen gaat het vermogen omhoog en dat is bepalend voor de enargie die je er in stopt.;)

Dat is omdat ik gewoon totaal niet weet waar ik over praat :mrgreen:

Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan en echt 0,0 verstand van electro en dergelijke. Ik heb dat topic over die lipo's ook een paar keer doorgelezen maar ik kwam er echt uit.

Jouw post en die daarvoor hebben het opeens een stuk duidelijker gemaakt voor me :) Bedankt daarvoor :p

Dat is omdat ik gewoon totaal niet weet waar ik over praat :mrgreen:

Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan en echt 0,0 verstand van electro en dergelijke.

In dat geval moet je het gewoon van ons aannemen dat het zo is. Je kunt eindeloos de vraag blijven stellen maar je zult nooit het antwoord gaan horen die je wilt horen.

Maar heb je bij natuurkunde geen wet van ohm gehad. Hoe spanning en stroom zich gedraagt bij lampjes in serie en parallel? Het was bij mij standaard natuurkunde stof, zelfs ooit nog in praktijk... Met een beetje google kan je dergelijke leerstoffen ook op het net terug vinden, doe er je voordeel mee..

In dat geval moet je het gewoon van ons aannemen dat het zo is. Je kunt eindeloos de vraag blijven stellen maar je zult nooit het antwoord gaan horen die je wilt horen.

Maar heb je bij natuurkunde geen wet van ohm gehad. Hoe spanning en stroom zich gedraagt bij lampjes in serie en parallel? Het was bij mij standaard natuurkunde stof, zelfs ooit nog in praktijk... Met een beetje google kan je dergelijke leerstoffen ook op het net terug vinden, doe er je voordeel mee..

Ik neem het ook van jullie aan ;) Alleen de eerdere antwoorden begreep ik niet echt, maar dat komt door mijn onkunde :p

Maar het is nu helder :)

Dat is omdat ik gewoon totaal niet weet waar ik over praat ...
Daar gaan we dan 'even' iets aan doen :) Lees het niet allemaal achter elkaar, bewaar ook wat voor een regenachtige dag.

• Basiskennis electronica voor modelbouw
  • RC elektronica uitleg nodig
  • hoe zit t nu precies met die c-waarde
  • E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
    The Ampeer
    -> Electric Power Basics
  • The Ampeer
    -> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    1. Six Keys to Success for New Pilots
    2. Important Note About Motor and Propeller Safety
    3. The Mythical Best First Plane
    4. Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
    5. What You Need To Know About Receivers
    6. What function goes on which stick?
    7. Battery Basics
    8. Amps Versus Volts Versus C
    9. Lithium Battery Chargers
    10. Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
    11. Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    12. he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
    13. The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
    14. Sizing Power Systems for Electric Airplanes
    15. Prop Versus Amps
    16. What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    17. Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Laatst bewerkt:
Nog even een klein vraagje.

Ik gebruik de 2 lipo's als set in mijn auto met balanceer stekkers. Nu stop ik ze in de lader en dan zitten er bij de ene nog 3,6 volt in en bij de andere 3,3 volt.

Balanceert hij hem dan niet goed tijdens het gebruik of zijn deze verschillen normaal?

Niet iedere cell is gelijk dus na ontlading kunnen er verschillen zijn. Controleer in de setup van de lader of je wel gebalanceerd laadt, in sommige laders kan je dit uitschakelen.
Een simpele truuk is het laden opstarten zonder balancer kabel aangesloten. Komen er dan foutmeldingen over het aansluiten van de balancer zit het goed, start de lader nog steeds zonder meldingen moet je het toch even verder controleren.

Nog even een klein vraagje.

Balanceert hij hem dan niet goed tijdens het gebruik of zijn deze verschillen normaal?
Na het leeg rijden is dan een onbalans ontstaan.
Tijdens gebruik(rijden)wordt natuurlijk niet gebalanceerd.
Als de lipo leeg(ca 3.3V per cel)is dan zijn de verschillen vaak wat groter.
Tot 3.3V onbelast trek je ze wel gevaarlijk ver leeg.
Als je er 20% in laat zitten zoals altijd geadviseerd wordt dan blijft de celspanning boven 3.5V.
De celspanning is overigens geen goede indicatie voor de laadtoestand.
Daarvoor moet je het aantal mAh hanteren dat er in gaat tijdens het laden.
Het enige wat ten aanzien van de celspanning zeker is is dat een cel bij 4.2V vol is.;)

Back